بررسی جک S3

جک S3 یکی از خودرو های چینی و محبوب در بازار ایران است که اولین بار در سال ۲۰۱۳ از رونمایی شد و در سال ۲۰۱۶ نیز ورژن فیس لیفت آن عرضه شد. این خودرو در سال ۱۳۹۶ با توجه به استقبال مردم توسط کمپانی کرمان موتور وارد بازار های ایرانی شد.

شرکت خودروسازی جک از شرکت های قابل اعتماد چینی در بازار ایران است. بیشتر محصولات این کارخانه خودروسازی در کشور ما با استقبال مردم مواجه می شوند. کیفیت خودرو های این کارخانه خودروسازی مناسب بوده و آپشن های خوبی هم برای این خودروها وجود دارد.

جک S3 (Jac S3) یک خودرو کراس‌اور کامپکت است که به صورت دیفرانسیل جلو می باشد. نباید از این خودرو انتظار یک شاسی بلند را داشته باشیم، البته نسبت به خودروهای معمولی مزیت های زیر را دارد:

  1. ارتفاع خودرو از سطح زمین یک مقدار بیشتر از ماشین های هاچ بک معمولی است.
  2. فضای داخلی کابین این خودرو و همچنین فضای موجود در صندوق عقب این خودرو بهتر و بیشتر از  هاچ بک های معمولی است.
  3. نوع ظاهر این خودرو هم شباهت زیادی به خودروهای کراس اور دارد و خطوط و جذابیت بیشتری نسبت به یک هاچ بک معمولی دارد.

در سال ۲۰۱۳ میلادی در یک نمایشگاه ماشین در شهر شانگهای چین بود که خودروی جک اس ۳ به دنیا معرفی شد. در سال ۲۰۱۶ ورژن فیس لیفت یا تغییر چهره یافته این خودرو، وارد بازار خودرو در کشور چین شد. خودروی جک S3 موجود در بازار ایران همان ورژن اولیه این خودرو است که در سال ۲۰۱۴ تولید شده است. شرکت کرمان با توجه به استقبال گسترده مردم ایران، خودرو جک S3 را به صورت جدی در سال ۱۳۹۶ شمسی وارد ایران نمود.

مشخصات فنی خودروی جک اس ۳

مشخصات فنی خودروی جک اس 3

این خودرو از لحاظ موتور و توانایی های حرکت، خودروی خوبی است. با توجه به اینکه قدرت موتور این خودرو خیلی زیاد نیست و گیربکس سی وی تی در آن استفاده شده است، رانندگی با آن برای افراد ماشین باز خیلی جذاب نیست. موتور این خودرو ۴ سیلندر ۱۶ سوپاپ است و حجم آن ۱۵۹۰ سی سی می باشد.

موتور این خودرو از نوع تنفس طبیعی است که با توجه به کیفیت پایین بنزین های موجود در پمپ بنزین ایران همین تنفس طبیعی بودن موتور، مزیتی برای خودرو محسوب می شود. تنفس طبیعی موتور خودرو در بیشتر کشورها یک عیب برای خودرو محسوب می شود؛ اما در ایران متفاوت است.

 بیشترین قدرتی که این خودرو می تواند تولید کند، ۱۰۷ اسب بخار و ۶۰۰۰ دور در دقیقه است و بیشترین گشتاوری که می‌تواند تولید کند ۱۵۵ نیوتون متر در ۳۵۰۰ دور در دقیقه است. بیشترین سرعتی که این خودرو می‌تواند طی کند نیز ۱۷۵ کیلومتر در ساعت است. سیستم تعلیق جلوی این خودرو از نوع مک فرسون و سیستم تعلیق عقب آن از نوع میل پیچشی نیمه مستقل است.

شتاب صفر تا صد خودروی خودروی جک اس ۳

خودروی جک اس ۳، می‌تواند در ۱۰.۸ ثانیه از سرعت صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت برسد. با توجه به ویژگی‌های فنی گفته شده شتاب ۱۰.۸ ثانیه یک مزیت خوب برای آن محسوب می شود.

 ابعاد بدنه خودروی جک اس ۳

 وزن خودرو ۱۲۵۰ کیلوگرم، طول آن ۴۳۲۵ میلیمتر، عرض آن ۱۷۶۵ میلی متر و ارتفاع آن ۱۶۶۰ میلیمتر می باشد. فاصله بین دو محور هم ۲۵۶۰ میلیمتر است.

مصرف سوخت خودروی جک اس ۳

 این خودرو ۵٫۹ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر بنزین مصرف می کند. حجم باک بنزین خودرو هم ۴۵ لیتر می باشد. همچنین استاندارد آلایندگی خودرو یورو ۵ است.

آپشن های ایمنی خودروی جک اس ۳

  1. کیسه هوای مخصوص راننده و کیسه هوای سرنشین جلو در این خودرو وجود دارد.
  2. این خودرو مجهز به سیستم کنترل پایداری در سربالایی یا همان اچ ای سی است.
  3. ترمز خودرو در جلو مجهز به سیستم ای بی دی و ای بی اس است.
  4. در این خودرو ترمز کمکی هیدرولیک یا همان اچ بی ای وجود دارد.

 آپشن های رفاهی جک اس ۳

آپشن های رفاهی و ایمنی مختلفی در خودروی جک S3 موجود است که در این بخش به شرح آن می پردازیم.

  1. فرمان این خودرو به صورت برقی است و کلیدهای کنترلی بر روی آن تعبیه شده اند.
  2. این خودرو دارای کامپیوتر سفری می باشد.
  3. دی لایت از دیگر ویژگی های آن است.
  4. روکش های صندلی موجود در این خودرو به صورت چرمی می باشد.
  5. این خودرو دارای سانروف برقی می باشد
  6. مانیتور لمسی ۷ اینچی در مرکز داشبورد این خودرو وجود دارد.
  7. سیستم تهویه هوای خودرو به صورت اتوماتیک می باشد.
  8. حسگر و دوربین دنده عقب در این خودرو وجود دارد.
  9. چراغ های جلوی این خودرو به صورت اتوماتیک می باشند و میزان روشنایی آن ها با توجه به نور محیط عوض می شود.
  10. آینه های جانبی خودرو مجهز به گرمکن هستند و به صورت برقی تنظیم می شوند.
  11. چراغ های خودرو حسگر نور دارند و همچنین دارای سیستم همراهی راننده می باشند. این سیستم به این منظور عمل می کند که راننده پس از پیاده شدن از ماشین تا زمانی که به مقصد نرسیده است چراغ روشن می ماند و پس از از دور شدن راننده چراغ  خود به خود خاموش می شود.
  12. این خودرو چراغ های روشنایی در روز دارد.
  13. مه شکن های جلو و عقب در این خودرو وجود دارد.
  14. سیستم صوتی خودرو دارای ۶ عدد بلندگو است و قابلیت پخش فایل های صوتی را دارد و می‌تواند به بلوتوث ‏AUX و USB متصل گردد. همچنین این سیستم صوتی دارای ورودی آی پد است و از روی فرمان خودرو کنترل می‌شود.
  15. داشبورد این خودرو دارای سوکت برق ۱۲ ولتی است.
  16. این خودرو مجهز به سیستم کنترل فشار باد  لاستیک یا همان تی پی ام اس است.
  17. فرمان این خودرو از نوع برقی ای پی اس است و ارتفاع آن قابل تنظیم است. همین قابل تنظیم بودن ارتفاع باعث می شود که افراد چاق و افراد قد بلند بتوانند راحت‌تر پشت فرمان این خودرو  بنشینند.

مزیت های ماشین جک اس ۳

  1. طراحی داخلی خودرو زیبا و مناسب است.
  2. شتاب ثانویه خودرو بسیار خوب است.
  3. از لحاظ ایمنی خودرو، خودروی مناسبی است و نسبت به همه خودروهای ایرانی که در رنج قیمتی خودرو جک S3 قرار دارند، خودروی جک S3 خودروی ارزانتری است.
  4. آپشن های این خودرو نسبت به خودروهای برقی در بازار ایران قابل قبول است.

 معایب خودرو جک اس ۳

  1. هارمونی مناسبی در طراحی بدنه این خودرو به چشم می‌آید اما انتقاد بسیاری از افراد از این خودرو ظاهر آن است. به اعتقاد بسیاری از افراد جک S3، زرق و برق بیش از اندازه دارد. البته همین ویژگی و همین زرق و برق دار بودن ظاهر خودرو آن را به یک خودروی جذاب برای برخی از افراد بدل کرده است.
  2. از خودروی جک S3 موجود در بازار ایران، ایربگ های جانبی حذف شده اند؛ که یک نقطه ضعف مهم از لحاظ ایمنی خودروهای موجود در ایران محسوب می‌شود.
  3. صدای موتور به داخل کابین خودرو نفوذ پیدا می کند. این مشکل در هنگام شتاب گرفتن با خودرو بیشتر محسوس است.
  4. عرض صندلی عقب آن کم است و این مسئله باعث می شود، سه فرد بزرگسال برای نشستن در صندلی های عقب این خودرو با مشکل جدی مواجه شوند.

مدل های مختلف خودرو جک اس ۳ در ایران

 کرمان موتور نمایندگی رسمی فروش و خدمات پس از فروش کارخانه خودروسازی جک را در کشور ایران بر عهده دارد. این شرکت خودروسازی بسیار خوب عمل کرده است و خدمات پس از فروش خوبی را به مشتریان ایرانی ارائه می دهد.

از طرف دیگر، کرمان موتور در چند سال اخیر، محصولات جک را فروخته است و در واقع فروش خودرو جک S3 متوقف شده است. ایرانی ها به خودروهایی که تولید و فروش شان در کشور متوقف می شود رغبتی نشان نمی دهند. این مشکل در مورد بسیاری از خودروهای چینی موجود در بازار ایران پیش آمده است که پس از توقف تولید و فروش آن خودرو در ایران، شاهد پایین آمدن قیمت مدل های کارکرده آن خودروها شده ایم. اما این مشکل در مورد خودروی جک S3 وجود ندارد. خودروی جک S3 برادر بزرگتری به نام جک S5 دارد، که خودروی با کیفیت و با امکانات و آپشن های بیشتری است و برای مشتریان پولدارتر گزینه مناسب تری می باشد.

طراحی داخلی خودرو جک اس ۳

طراحی داخلی خودرو جک اس 3

طراحی داخلی این خودرو نسبت به طراحی خارجی آن بهتر است و انتقادات کمتری را به خود جلب کرده است. ارگونومی این خودرو هم خوب است و افراد پس از نشستن در این خودرو خیلی اذیت نمی شوند. داشبورد این خودرو حجم مناسبی دارد. پشت آمپر این خودرو نشانگرهای اسپرت داشته و دریچه های هوا در این خودرو ظاهر مناسبی دارند و در قسمت های مختلف کابین این خودرو امکانات خوبی تعبیه شده است و باعث شده است که ظاهری کابین خودرو ظاهر مناسبی باشد.

عیبی که طراحی داخلی این خودرو دارد ارتفاع سقف آن در قسمت عقب خودرو است که باعث می شود افراد قد بلند به راحتی نتوانند در آن بنشینند. صندوق عقب این خودرو هم هرچند فضای زیادی ندارد، اما از آنجایی که خودروی جک S3 یک خودروی کراس اور جمع و جور است، می‌توان نمره قبولی را به صندوق عقب خودرو داد.

طراحی ظاهری خودرو جک اس ۳

 خودرو جک S3 مانند خودرو جک اس ۵، از روی خودروی هیوندای ساخته شده است و سعی شده است که این خودرو شبیه خودرو هیوندای باشد. جلو پنجره این خودرو به صورت شش ضلعی است و الهام گرفته از طراحی خودروی النترا می باشد. اندازه جلو پنجره به نظر خیلی بزرگ می آید و باعث شده است که ناهماهنگی در بین این قسمت از خودرو با سایر قسمت های خودرو ایجاد شود. نکته بسیار مثبت در خودروی جک S3، چراغ های آن هستند؛ که خیلی چراغ های زیبایی در آن استفاده شده است. این چراغ ها حتی از چراغهای جک اس ۵ هم زیباتر است. سپر خودروی جک S3 خیلی اصولی طراحی نشده است و تقریبا از یک رنگ در طراحی آن استفاده شده است و تنها قسمت خیلی کوچکی از زیر آن پلاستیک سیاه رنگی دارد. خطوط موجود روی بدنه خودرو که برای حجم دهی استفاده شده اند، عمق خیلی زیادی ندارند.

چراغ مه شکن در قسمت پلاستیکی سپر قرار داده شده است و همین امر سبب گشته است که فضای خیلی زیادی در کنار سپر موجود باشد. کاپوت این خودرو دارای خطوط حجم دهنده است که یکی از مثبت ترین نقاط موجود در طراحی این خودرو است.

برای بررسی خودروی جک S3 از نمای کناری باید بگوییم که خطوطی روی بدنه خودرو وجود دارد که از گوشه چراغ عقب تا درب جلو کشیده شده است که زیبایی خاصی به این خودرو داده است. همچنین پلاستیک مشکی رنگ رکاب که تا سپر عقب این خودرو ادامه پیدا کرده است، نیز باعث با ابهت شدن خودرو از نمای کناری شده است.

متاسفانه در طراحی درب ها و گلگیر جلوی خودرو هیچ خط حجم دهنده ای دیده نمی شود که باعث می شود طراحی این قسمت ها خیلی ساده باشند. طراحی عقب این خودرو نسبت به طراحی قسمت جلویی بهتر است. البته در طراحی قسمت عقب این خودرو نکات مثبتی مانند اندازه خوب شیشه عقب و اندازه خوب چراغ های عقب و همچنین وجود اسپویلر وجود دارد. همچنین بر روی درپوش صندوق و گلگیر هم یکسری خطوط حجم دهنده وجود دارد.

محل قرار گیری پلاک خودرو و همچنین لوگوی شرکت سازنده و دستگیره براق درب صندوق عقب خودرو هم جزء محاسن طراحی عقب خودروی جک S3 هستند. نکته منفی در طراحی قسمت عقب خودروی جک S3، سپر آن است که کاملاً با رنگ مشکی طراحی شده و این یک نقطه ضعف در خودرو های امروزی محسوب می‌شود. هر چند مه شکن های دارای رنگ نقره ای بر روی سپر ظاهر کلی سپر را بهبود داده اند.

قیمت خودروی جک اس ۳ در ایران

مدل ۹۶ تا ۱۴۰۰ این خودرو در بازار خودروی ایران وجود دارد و محدوده قیمتی این خودرو ها هم بین ۴۵۰ میلیون تا ۵۸۰ میلیون تومان می باشد. اگر شما قصد خرید یا فروش این خودرو را دارید نباید به قیمتی که ما در اینجا ذکر کردیم را به عنوان ملاک قرار دهید، بلکه قیمت لحظه ای خودرو باید ملاک خرید و فروش قرار گیرد.

مسائل مختلف اقتصادی و سیاسی در قیمت خودرو تاثیر گذار است. مثلاً در چند وقت اخیر بحث واردات خودروهای خارجی در مجلس شورای اسلامی داغ شده است که اگر این طرح تصویب شود، احتمال دارد که روی قیمت خودرو تاثیر بگذارد. از طرف دیگر توافق برجام بار دیگر در حال انجام شدن است که اگر این اتفاق نیز بیفتد باز هم قیمت خودرو می تواند متاثر از این اتفاق باشد. این دو اتفاق می تواند تاثیر مثبت بر روی قیمت خودروها بگذارند و باعث کاهش آن ها شوند و اتفاقات دیگری هم هستند که می‌توانند قیمت خودرو را افزایش دهد. هرگونه تنش سیاسی روی قیمت دلار و به ‌تبع آن بر روی قیمت خودروهای مختلف به خصوص خودروهای خارجی تاثیر مستقیم خواهد گذاشت. خودروی جک S3 هم از این قاعده مستثنا نیست.

با توجه به تمام این مسائل میتوانیم به این موضوع اشاره کنیم که به دلیل جدید بودن این خودرو هنوزه خیلی از فروشگاه ها از لوازم یدکی این خودرو پشتیبانی نمیکنند. یدک یار با افتخار همه ی لوازم یدکی جک S3 را در برند های موجود در بازار به شما ارائه خواهد داد. برای آشنایی با ضمانت اصالت و مشاوره آنلاین حتما به فروشگاه سر بزنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.