بررسی علل خاموش شدن ماشین در شرایط مختلف

یکسری از عوامل دست به دست هم می دهند و باعث خاموش شدن ماشین می شوند. معمولاً خرابی قطعات گوناگون باعث این قبیل مشکلات می شوند که به همین منظور ما در این مقاله به بررسی علل خاموش شدن ماشین در شرایط مختلف پرداخته‌ایم تا بتوانید سریعاً مشکل ماشین خود را پیدا و آن را برطرف کنید.

یک خودرو از قطعات مختلفی تشکیل شده است که اگر هر کدام از قطعات آن شروع به خرابی کند، کل سیستم می تواند متوقف شود. بدترین سناریو این است با خاموش شدن ماشین در حالت های مختلف مواجه شوید و به همین دلیل باید “علل خاموش شدن ماشین” در شرایط مختلف را بدانید تا به درستی عیب یابی را انجام دهید و مشکل را برطرف کنید. به همین منظور ما در این مقاله قصد داریم به بررسی علل خاموش شدن ماشین (What Are Causes Car Shuts Off) در شرایط مختلف بپردازیم تا شما را در جهت رفع این مشکل یاری کنیم.

علت خاموش شدن ماشین

علل خاموش شدن ماشین

به طور کلی “علت خاموش شدن ماشین” شامل موارد زیر است:

  • خرابی پمپ بنزین ماشین
  • خالی شدن باک بنزین
  • خرابی باتری خودرو
  • خرابی بدنه دریچه گاز
  • خرابی سنسور موقعیت میل لنگ
  • خرابی سنسور MAF (سنسور سنجش مقدار جرم هوای ورودی به موتور)
  • خرابی سنسور MAP (سنسور فشار منیفولد هوا)
  • خرابی واحد کنترل
  • فرسودگی دینام
  • فرسودگی شمع های ماشین
  • خرابی کویل احتراق
  • مشکلات سیم کشی
  • فعال شدن سوییچ اینرسی یا همان سوئیچ امنیتی

اینها علت های کلی برای خاموش شدن ماشین هستند، به همین دلیل در ادامه به تفکیک ما علل خاموش شدن ماشین در شرایط مختلف را بررسی کرده‌ایم.

علت خاموش شدن ماشین هنگام برداشتن پا از روی گاز

ممکن است وقتی که پای خود را از روی پدال گاز بر می دارید ماشین شروع به ریپ زدن کند و خاموش شود. زمانی که این اتفاق می افتد نشان دهنده این است که بعضی از قطعات دچار خرابی شده‌اند که معمولاً علت خاموش شدن ماشین هنگام برداشتن پا از روی گاز به موارد زیر مربوط می شود:

خرابی پمپ بنزین ماشین

وظیفه اصلی پمپ بنزین ماشین پمپاژ کردن بنزین از باک به موتور می باشد و در صورتی که پمپ بنزین نتواند به درستی وظیفه خود را انجام دهد، خودرو با اختلالات مختلف از جمله خاموش شدن مواجه می شود. به دلیل اینکه پمپ بنزین خراب نمی تواند بنزین به مقدار کافی را به سیلندرها برساند، زمانی که شما پای خود را از روی پدال گاز بر می دارید، خودرو خاموش می شود. و همچنین به علت برهم خوردن تعادل هوا و سوخت میتواند دلیل ریپ زدن ماشین در حال حرکت نیز باشد.

اگر علت خاموش شدن ماشین هنگام برداشتن پا از روی گاز به خاطر خرابی پمپ بنزین باشد، می توانید با تعویض این قطعه مشکل را برطرف کنید.

خرابی سنسور دور موتور

وظایف سنسور دور موتور در خودرو شامل تنظیم زمان جرقه زنی، تنظیم کردن دور موتور، اعلام حرکت فلایویل به ECU و…. می باشد و اگر این قطعه دچار خرابی شود اول از همه باعث استارت نخوردن ماشین و در بعضی مواقع باعث خاموش شدن خودرو هنگام برداشتن پا از روی گاز می شود.

اگر خرابی سنسور دور موتور باعث خاموش شدن ماشین در زمان برداشتن پا از روی پدال گاز باشد، تنها راه حل تعویض این قطعه است.

خرابی سنسور اکسیژن

شاید ندانید که سنسور اکسیژن چیست و چه وظیفه‌ای دارد. سنسور اکسیژن قطعه‌ای تعبیه شدن در سیستم خودروست که اندازه‌گیری نسبت اکسیژن به سوخت را انجام می دهد تا بتواند میزان آلایندگی خودرو را کاهش دهد. با توجه به اینکه سنسور اکسیژن میزان ورودی اکسیژن و سوخت را به موتور تنظیم می کند، اگر دچار خرابی شود باعث کم شدن دور موتور می شود و قطعاً زمانی که پای خود را از روی پدال گاز بر می دارید، خودرو خاموش خواهد شد. برای حل این مشکل بایستی سنسور اکسیژن معیوب را تعویض کنید. یکی از نشانه های خرابی سنسور اکسیژن روشن شدن چراغ چک است. برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید مقاله علت روشن شدن چراغ چک و خاموش شدن ماشین را در وبلاگ یدک یار مطالعه کنید.

مشکلات مربوط به دریچه گاز و سنسور آن

اصلی ترین وظیفه دریچه گاز کنترل هوای ورودی به موتور است که از طریق زاویه شیر پروانه‌ای اعمال می شود. به بیان دیگر، مدیریت حجم هوای پیشرانه که به صورت متداول در حال مکش می باشد برعهده دریچه گاز است. حال سنسور دریچه گاز مقدار فشاری که راننده در حالت روشن بودن ماشین به پدال گاز وارد می کند را اندازه‌گیری می کند و آن را به ECU می فرستد. به همین منظور خرابی دریچه گاز و سنسور دریچه 

گاز باعث می شود که هوا به اندازه کافی وارد نشود و زمانی که پای خود را از روی گاز بر می دارید، ماشین خاموش شود.

مشکلات انژکتور

انژکتور وظیفه تنظیم میزان دقیق پاشش سوخت، کاهش مصرف سوخت، استارت خوردن بهتر خودرو در هوای سرد، بالا رفتن راندمان موتور و…. را برعهده دارد که در واقع خرابی انژکتور می تواند علت ریپ زدن ماشین و یا خاموش شدن آن پس از رها کردن پدال گاز باشد. 

اختلالات کامپیوتر یا همان ECU

آیا می دانید وظایف ECU چیست؟ به طور کلی ECU وظیفه کنترل نسبت هوا و سوخت، نظارت بر عملکرد موتور، تنظیم مصرف سوخت، تنظیم درجه پاشش انژکتور و خیلی از موضوعات مهم دیگر را بر عهده دارد که در صورت خرابی ECU و به دلیل سیگنال های اشتباهی که می فرستد، ممکن است در عملکرد موتور اختلال ایجاد کند و وقتی پای خود را از روی پدال گاز بر می دارید خودرو خاموش شود.

فرسوده شدن دینام

دینام قطعه‌ای است که انرژی مکانیکی موتور ماشین را به انرژی الکتریکی تبدیل می کند و در واقع این قطعه توسط تسمه‌ای به نام تسمه دینام به موتور متصل شده تا با حرکت آن، دینام نیز شروع به چرخش کند و انرژی الکتریکی را تامین کند. با این اوصاف اگر مشکلی در دینام وجود داشته باشد ولتاژ اجزای مختلف خودرو تامین نخواهد شد و به دلیل اینکه شمع ها ولتاژ مورد نیاز را دریافت نمی کنند باعث افت دور موتور و در نتیجه خاموش شدن ماشین در زمان برداشتن پا از روی پدال گاز می شود.

خرابی شمع ها و کویل

شمع ها وظیفه جرقه زنی و شروع کردن احتراق ماشین را برعهده دارند و کویل نیز ولتاژ مورد نیاز شمع برای عمل احتراق را فراهم می کند. هرگونه عیب و ایرادی در شمع ها یا کویل باعث اختلال در عملکرد موتور ماشین می شود و شاهد این خواهید بود که وقتی پای خود را از روی پدال گاز بر می دارید، خودرو خاموش می شود.

علت خاموش شدن خودرو در سرعت کم

علت خاموش شدن خودرو در سرعت کم هرچه که باشد موضوعی خطرناک است و باید سریعاً عیب یابی دقیق را انجام و مشکل را برطرف کنید. پس بیایید باهم دلیل خاموش شدن خودرو در سرعت پایین را بررسی کنیم:

خرابی استپر موتور

دریچه کنترل هوای دور آرام (استپر موتور) ممکن است از کار بیفتد و در حالی که می خواهید ماشین را متوقف کنید یا سرعت آن را کاهش دهید، خاموش می شود. سوپاپ کنترل استپر موتور، هوای ورودی را که با سوخت مخلوط می شود، قبل از تزریق به موتور کنترل می کند. دور موتور با شتاب گیری افزایش می یابد و وقتی گاز را رها می کنید به دور عادی برمی گردد که در واقع استپر موتور همه اینها را کنترل می کند.

این مشکل خاموش شدن خودرو در سرعت پایین به دلیل کثیف شدن و گرفتگی استپر موتور بوجود می آید که نیاز به تعویض دارد.

شمع های فرسوده

شمع ها مخلوط هوا و سوخت را در داخل محفظه احتراق مشتعل می کنند تا موتور روشن شود. اگر ماشین شما قادر به ایجاد جرقه نباشد، به این معنیست که شمع ها کهنه و فرسوده شده اند و همچنین جریان جریان را مختل می کنند که باعث خاموش شدن ماشین در سرعت کم می شوند.

راه حل این است که برای ماشین خود شمع های باکیفیت بخرید چراکه شمع های باکیفیت خیلی زود فرسوده نمی شوند و همچنین به موقع این قطعه را تعویض کنید.

خرابی انژکتورها یا پمپ بنزین آسیب دیده

پمپ بنزین در خودرو سوخت را از باک به موتور منتقل می کند. در صورت خرابی، فشار سوخت پایین می‌آید و باعث ناهماهنگی جریان سوخت در موتور می‌شود. این مشکل در سرعت های بالا قابل توجه نیست ولی با این حال، زمانی که سرعت خودرو را کاهش می دهید یا سعی می کنید خودرو را متوقف کنید، یک مکث موقت در جریان سوخت برای خاموش کردن موتور کافی است.

همچنین انژکتورهای سوخت مقداری از سوخت را که توسط شمع ها مشتعل می شود را پاشش می کنند. اگر انژکتورهای سوخت مسدود شوند، باعث پاشش نامنظم می شود و در برخی موارد اصلاً پاشش نمی شود. بنابراین، هنگامی که با سرعت کم رانندگی می کنید یا ماشین را متوقف می کنید، قدرت کافی تولید نمی شود و ماشین خاموش می شود.

بهتر است انژکتورهای سوخت را به طور مرتب تمیز کنید تا گرفتگی آنها باز شود یا اینکه در صورت نیاز، انژکتورهای سوخت و پمپ بنزین را تعویض کنید.

گرفتگی یا خرابی دریچه گاز

گرفتگی دریچه گاز باعث می‌شود خودروی شما زمانی که سرعت را کاهش می دهید، خاموش شود. در صورت مسدود شدن دریچه گاز می توانید این قطعه را تمیز کنید ولی اگر دچار خرابی شده باشد، تنها راه‌حل تعویض است.

نقص عملکرد سنسور اکسیژن

خرابی سنسور اکسیژن سطح اکسیژن ورودی به جریان سوخت را تعیین می کند و همچنین خودرو را وادار می کند تا نسبت هوا به سوخت را تنظیم کند. اکسیژن بیش از حد یا خیلی کم در خودرو قدرت مطلوبی را تامین نخواهد کرد و وقتی سرعت خودرو را کم می‌کنید یا سعی می‌کنید خودرو را متوقف کنید، خاموش می‌شود زیرا این قدرت غیربهینه دیگر نمی‌تواند در سرعت‌های پایین سوخت خودرو را تامین کند.

شما باید سنسور اکسیژن را تعویض کنید اگر علت مشکل این است.

مشکلات سیم کشی

سیستم جرقه زنی وسیله نقلیه شما جرقه ای را ایجاد می کند که مخلوط سوخت و هوا را مشتعل می کند تا موتور روشن شود. مشکل در سیستم جرقه زنی می تواند دلیل خاموش شدن ماشین شما در سرعت های پایین باشد زیرا باعث از کار افتادن موتور می شود. سیم های جرقه زنی یا سیم های شمع بخشی از مدار سیستم جرقه زنی خودرو شما هستند. اتصالات باید ثابت باشند، در غیر این صورت، سیستم جرقه زنی به درستی کار نخواهد کرد.

راه حل این است که سیم های شل، آسیب دیده یا خورده شده را بررسی و تعمیر یا جایگزین کنید. سیم جرقه نیز جزئی از این سیم ها است و وظیفه تامین ولتاژ شمع را بر عهده دارد. اگر سیم آسیب دیده را تعویض نکنید یا سیم شل شده را تعمیر نکنید، موتور ولتاژ خود را از دست می دهد. علاوه بر این، قدرت کافی برای ایجاد جرقه برای احتراق سوخت وجود نخواهد داشت و در هنگام کاهش سرعت یا تلاش برای متوقف کردن خودرو باعث خاموش شدن موتور ماشین می شود.

علت خاموش شدن ماشین در حال حرکت

علت خاموش شدن ماشین در حال حرکت می تواند متفاوت باشد که رایج ترین آنها عبارتند از:

تمام شدن بنزین

اگر ماشین سوخت نداشته باشد، هنگام رانندگی خاموش می شود و این ساده ترین علت خاموش شدن ناگهانی ماشین در حال حرکت است. توصیه می شود به جای اینکه فرض کنیم خرابی مکانیکی وجود دارد، ابتدا مقدار سوخت را بررسی کنید.

مشکلات دینام

دینام  به نوعی نیروگاه وسیله نقلیه شماست و اگر درست کار نکند، ماشین خاموش می شود. دینام با شارژ مجدد باتری به مدیریت تامین برق کمک می کند و وقتی دینام خراب باشد، ماشین شما هنگام رانندگی خاموش می شود. این در درجه اول به دلیل تأثیر بر منبع تغذیه اتفاق می افتد.

مشکلات دینام باعث از دست دادن قدرت موتور می شود و قبل از اینکه هنگام رانندگی با مشکل مواجه شوید، باید مشکل را شناسایی کنید. هنگامی که دینام از بین می رود، باتری برق را تامین می کند که باتری فقط برای مدت کوتاهی برق را تامین خواهد کرد زیرا باتری نمی تواند انرژی کل خودرو را تامین کند.

خرابی پمپ بنزین

برای حرکت دادن خودرو، موتور باید سوخت ثابتی را تامین کند. در صورت مختل شدن سوخت، خودروی شما هنگام رانندگی خاموش می شود. مشکل در سیستم سوخت باعث می شود سوخت به موتور نرسد. برای این منظور مهم است که پمپ بنزین ماشین را بررسی کنید چراکه این می تواند بر توان پیوسته ای که سوخت موتور را تامین می کند تأثیر بگذارد.

هنگامی که پمپ بنزین خراب است، احتمال خاموش شدن موتور در حین رانندگی وجود دارد. همچنین گاهی اوقات ممکن است به دلیل گرفتگی صافی بنزین باشد که ماشین در حال حرکت خاموش می شود. پس توصیه می شود سیستم سوخت رسانی را با یک متخصص بررسی کنید تا علت خاموش شدن ماشین در حال حرکت را پیدا کنید.

خرابی سیم کشی ها

یکی دیگر از دلایلی که می تواند باعث خاموش شدن خودرو در حین حرکت شود، خرابی سیم کشی هاست. سیم کشی ها اجزای مهمی هستند که به تولید برق کافی کمک می کنند و اگر خراب یا شل باشند، خودرو نیز برق خود را از دست می دهد. این کار می تواند منجر به خاموش شدن غیرمنتظره موتور شود. دقت داشته باشید قبل از اینکه خودرو به این مرحله برسد، حتی می تواند نشانه هایی مانند کاهش عملکرد موتور و عدم شتاب را منعکس کند.

مشکلات سیستم احتراق

هنگامی که هر یک از اجزای سیستم احتراق با مشکل مواجه می شوند، ماشین شما هنگام حرکت خاموش می شود. هنگامی که سیستم احتراق معیوب باشد، می تواند منجر به مشکلات مختلفی از جمله استارت شود. این می تواند احتراق ضعیفی ایجاد کند که می تواند باعث خاموش شدن ماشین در حین رانندگی شود. دلایل زیادی مانند خرابی رله احتراق یا فرسوده شدن سوئیچ احتراق نیز می تواند منجر به این مشکل شود.

خرابی واحد کنترل موتور یا ECU

ECU یا واحد کنترل موتور (کامپیوتر) یک جزء مهم در خودروست. ECU اکثر عملیات ها را کنترل می کند و یک کار کامپیوتری را انجام می دهد. ECU اطمینان حاصل می کند که وسیله نقلیه روان کار می کند و به شناسایی هر گونه مشکل کمک می کند. توانایی کنترل مکانیسم های مختلف موتور به ارائه عملکرد بهینه موتور کمک می کند.

با این حال، زمانی که کامپیوتر ماشین به درستی کار نمی کند، می تواند باعث از دست دادن قدرت موتور شود. اگر ECU از کار بیفتد، نمی توانید با ماشین خود را رانندگی کنید. این ممکن است زمانی اتفاق بیفتد که ECU جرقه، قدرت یا مصرف سوخت را از دست بدهد. دلایل زیادی وجود دارد که می تواند باعث اختلال در عملکرد کامپیوتر شود. اگر مشکلی وجود داشت، می توانید با چراغ چک که روی صفحه کیلومتر ظاهر می شود، مشکل ECU  را تأیید کنید.

علاوه بر این موارد، خرابی سنسور میل لنگ، خرابی سنسور MAF و MAP و فرسودگی بدنه دریچه گاز می تواند علت خاموش شدن ناگهانی ماشین در حال حرکت باشد. راه حل این مشکل در بسیاری از موارد تعویض قطعات نامبرده می باشد.

علت خاموش شدن ماشین هنگام کولر گرفتن

علت خاموش شدن ماشین هنگام کولر گرفتن

علت خاموش شدن ماشین هنگام کولر گرفتن به خاطر این مسائل است:

خرابی استپر موتور

این یکی از رایج ترین دلایلی است که باعث می شود خودروی شما هنگام روشن شدن کولر خاموش شود. سوپاپ استپر موتور دور بر دقیقه موتور را افزایش و کاهش می دهد تا در هنگام وارد شدن بار اضافی به خودرو، موتور خاموش نشود.

با گذشت زمان، کربن روی شیر استپر موتور جمع می شود، که از طریق آن نمی تواند عملکرد خوبی داشته باشد که می تواند باعث ایجاد مشکل در سیستم AC شود. در نتیجه، دور موتور در دقیقه نوسان می کند و در نهایت ماشین خاموش می شود. بنابراین توصیه می کنیم استپر موتور را با یک پارچه تمیزکننده نرم که آغشته به یک حلال است تمیز کنید.

خرابی بدنه دریچه گاز

بدنه دریچه گاز که به صورت الکترونیکی کنترل می شود نیز یکی از دلایل رایج خاموش شدن خودرو هنگام روشن شدن کولر است. این مشکل می تواند در بدنه کنترل الکترونیکی دریچه گاز (ETC) نیز رخ دهد. اگر کربن روی آن را بگیرد، گذرگاه را برای ورود هوای بیشتر محدود می‌کند و در نتیجه خودرو دچار خاموشی می‌شود. بنابراین، برای تمیز کردن بدنه کنترل دریچه گاز ماشین باید به طور مرتب آن را بررسی کنید.

خرابی کمپرسور کولر

کمپرسور دلیلی برای خاموش شدن ماشین در هنگام روشن شدن کولر است. کمپرسور برای فشرده سازی گاز کولر با افزایش فشار و دمای آن کار می کند و در نتیجه کمپرسور خراب باعث خاموش خودرو می شود.

کمپرسور ممکن است گاز کولر را تحت فشار زیاد فشرده کند و از قدرتی بین ۵ تا ۱۰ اسب بخار استفاده کند و گاهی اوقات کمپرسور ماشین به دلیل گیر کردن یاتاقان دچار مشکل می شود که چرخش آن در برابر تسمه باعث ایجاد موج می شود و در نهایت ماشین خاموش می شود. در صورتی که کمپرسور دلیل خاموش شدن ماشین هنگام کولر گرفتن باشد ، چاره ای جز تعویض آن ندارید. برای آشنایی بیشتر با علائم و تشخیص خرابی کمپرسور توصیه می کنیم مقاله تست کمپرسور کولر خودرو را از مجله یدک یار مطالعه فرمایید.

گیر کردن پولی یا قرقره کمپرسور

پولی یا قرقره کمپرسور چسبیده به تسمه کشیده می شود و برای چرخاندن کمپرسور بسیار سفت می شود. در چنین شرایطی، AC انرژی زیادی از نیروی تولید شده توسط موتور ماشین شما را مصرف می کند. سپس با فشار دادن صفحه پدال دریچه گاز انرژی کافی را تامین نمی کند و فشار زیادی به موتور وارد می کند که در نتیجه خودرو شروع به تکان خوردن می کند و در نهایت باعث خاموش شدن ماشین در زمان روشن بودن کولر می شود.

فرسودگی تسمه کمپرسور

تسمه محرک، کمپرسور را می چرخاند. وقتی کمپرسور روشن می شود، دور موتور کاهش می یابد. پس تسمه خراب با کمپرسور روشن می چرخد و باعث نوسان در دور موتور می شود. این افزایش و کاهش دور موتور باعث خاموش شدن خودرو هنگام کولر گرفتن می شود.

مشکل برقی

مشکل برقی همچنین شایع ترین دلیل خاموش شدن ماشین هنگام کولر گرفتن است. اغلب ماشین به دلیل مشکلات الکتریکی مانند مشکلات سنسور اختلالاتی پیدا می کند که باید مطمئن شوید که فیوز یا رله سوخته ندارید و اگر رله یا فیوز سوخته است، فوراً این قطعه را تعویض کنید.

علت خاموش شدن ماشین بعد از استارت زدن

اگر ماشین چند ثانیه پس از استارت زدن خاموش می شود، می تواند به دلایل مختلفی باشد. هر چیزی از سیستم الکتریکی گرفته تا سیستم سوخت رسانی می تواند علت خاموش شدن ماشین بعد از استارت زدن باشد. پس مهم است که مطمئن شوید علت اصلی را شناسایی و آن را برطرف می کنید.

در اینجا ما در مورد برخی از دلایل متداول بحث خواهیم کرد که چرا ماشین شما بعد از استارت روشن می شود و بلافاصله خاموش می شود.

خرابی باتری

یک دلیل مهم برای اینکه ماشین شما بعد از استارت روشن می شود و سپس خاموش می شود، خالی شدن یا خرابی باتری است. ماشین برای راه اندازی به برق از باتری نیاز دارد و با این حال، اگر ماشین شما استارت بزند و بلافاصله خاموش شود، ممکن است مشکل از شارژ نشدن یا خراب شدن باتری باشد. این زمانی اتفاق بیفتد که باتری قدرت کافی برای روشن شدن داشته باشد و دینام حداقل برق تولید کند تا ماشین کار کند.

علت خرابی باتری ماشین به موارد مختلفی مربوط است که برای اطمینان از این موضوع بهتر است ابتدا تست سلامت باتری ماشین را انجام دهید و در صورت نیاز باتری را تعویض کنید.

شمع های فرسوده

شمع ها جرقه ای را ایجاد می کنند که به وسیله نقلیه اجازه می دهد سوخت را بسوزاند. شمع‌های کثیف یا فرسوده یکی از رایج‌ترین مسائل برای خاموش شدن ماشین بعد از استارت زدن می باشد.

اگر شمع ها معیوب باشند، احتراق از کار می افتد و خودرو روشن می شود و پس از چند ثانیه خاموش می شود. به همین دلیل است که دانستن نشانه های تعویض شمع خودرو بسیار مهم می باشد تا بتوانید با تعویض به موقع شمع ها از این مشکل جلوگیری کنید.

خرابی انژکتور سوخت

سوخت تحت فشار بالا با استفاده از انژکتورهای سوخت به داخل محفظه احتراق تزریق می شود. وظیفه انژکتورهای سوخت این است که به گونه ای تنظیم کنند که مقدار دقیق سوخت وارد محفظه احتراق شود. اگر انژکتور سوخت خراب شود، می‌تواند باعث شود موتور با سیلندرهای کمتری کار کند و همچنین در صورت باز ماندن، فشار سوخت کاهش می‌یابد و در نتیجه بعد از استارت خوردن ماشین خاموش شود.

گرفتگی صافی بنزین

گرفتگی صافی بنزین می تواند استارت خوردن ماشین را بسیار دشوار کند. صافی بنزین آلاینده‌های موجود در بنزین را حذف می کند و به مرور زمان مسدود می شود. این امر می تواند باعث تمام شدن سوخت انژکتورها شود و در نتیجه خودرو پس از استارت خوردن به سرعت خاموش می شود.

مشکل سوپاپ EGR

سوپاپ EGR اگزوزی را که باید به موتور وصل شود کنترل می کند. اگر دریچه EGR گیر کرده باشد، ممکن است هوای زیادی به منیفولد ورودی وارد شود.

این می تواند مخلوط هوا و سوخت را بیش از حد کم کند، به همین دلیل است که ماشین استارت می خورد ولی بلافاصله پس از چند ثانیه خاموش می شود.

مشکل در واحد کنترل موتور (ECU)

همانطور که اشاره کردیم ECU یک سیستم کامپیوتری خودروست که عملکردهای مختلف موتور از جمله سیستم تزریق سوخت را کنترل می کند. اگر یک خودرو پس از روشن شدن خاموش می شود به این دلیل است که برای حرکت به سوخت نیاز دارد و هرگونه نقص در ECU باعث این اتفاق می شود.

ECU اجزای موتور را از طریق یک سری سنسور کنترل می کند. با گذشت زمان، سنسورها معیوب می شوند و اطلاعات نادرست را به ECU منتقل می کنند. در این صورت باید خودروی خود را به تعمیرگاه های تخصصی ببرید تا مشکل ECU را مشخص کنند.

خرابی سنسور MAF

سنسور MAF جریان جرمی هوا و مقدار هوای ورودی به موتور خودرو را اندازه گیری می کند. اگر فیلتر هوای موتور مسدود شود، به راحتی می تواند سنسور را هم مختل کند. یک سنسور MAF خراب اندازه گیری هوا را نادرست می کند و در نتیجه، نسبت هوا و سوخت مورد نیاز برای احتراق را به هم می زند. این یکی از دلایلی است که ماشین استارت می خورد و سپس خاموش می شود.

علت خاموش شدن ماشین بعد از استارت در صبح

به صورت خلاصه، علت خاموش شدن بعد از استارت در صبح به موارد زیر مربوط می شود:

  • خرابی باتری و یا کاهش توان آن
  • خرابی سنسور اکسیژن
  • خرابی پمپ بنزین ماشین
  • مشکل در سوپاپ ها
  • اختلال در مبدل گشتاور

علت خاموش شدن ماشین بعد از استارت در هوای سرد

علت خاموش شدن ماشین بعد از استارت در هوای سرد ممکن است برای هر ماشینی مختلف باشد. اما معمولاً مشکل در پمپ بنزین ماشین، فرسودگی شمع ها، عملکرد نادرست سنسور اکسیژن،‌ فعال شدن سوییچ اینرسی یا همان قطع کن بنزین و خرابی سوپاپ ها باعث این امر می شوند.

اگر در هوای سرد به صورت مداوم خودرو بعد از استارت خاموش می شود، تنها راه حل تعویض قطعات خراب است.

علت خاموش شدن ماشین بعد از گرم شدن

علت خاموش شدن ماشین بعد از گرم شدن

علت خاموش شدن ماشین بعد از گرم شدن به صورت زیر می باشد:

نبود سوخت کافی در باک

زمانی که مقدار بنزین موجود در باک کم باشد، ممکن است خودرو پس از استارت خوردن و گرم شدن، خاموش شود. این بدین دلیل است که بنزین با مقدار مناسب به مخفظه احتراق نمی رسد و در نتیجه خودرو پس از گرم شدن خاموش می شود.

خرابی پمپ بنزین ماشین

خرابی پمپ بنزین ماشین جزء مقصرهای اصلی برای خاموش شدن ماشین در شرایط مختلف است. زمانی که پمپ بنزین خراب باشد، بنزین به درستی به محفظه احتراق و سیلندرها پمپاژ نمی شود و به همین دلیل خودرو پس از گرم شدن خاموش می شود.

خرابی دینام و تسمه دینام

دینام انرژی بخش های مهم خودرو را تامین می کند که اگر این قطعه از کار بیفتد، برق به بخش های مهم خودرو نمی رسد و در نتیجه ماشین هنگام گرم بودن خاموش می شود. همچنین زمانی که تسمه دینام دچار فرسودگی می شود نمی تواند انرژی موتور را به دینام برساند و باعث از کار افتادن دینام خواهد شد. تسمه دینام قطعه‌ای مصرفی است و توصیه می کنیم برای جلوگیری از عوارض پاره شدن تسمه دینام، هر از چند گاهی سلامت این قطعه را مورد بررسی قرار دهید و در صورت نیاز آن را تعویض کنید.

مشکل در منیفولد هوا

منیفولد در واقع مسیر هوای ورودی به موتور است و اگر دچار گرفتگی شود، منجر به خاموش شدن ماشین بعد از گرم شدن خواهد شد.

مشکل سنسور اکسیژن

سنسور اکسیژن میزان اکسیژن موجود در سوخت را کنترل می کند و همچنین میزان اکسیژن در فرایند احتراق موتور را بررسی می کند. این قطعه گزارش‌های مبنی بر میزان اکسیژن در مخلوط سوخت و هوا را با سیگنال هایی به کامپیوتر یا همان ECU ارسال می کند. پس اگر سنسور اکسیژن خراب باشد باعث ارسال اطلاعات اشتباه به ECU می شود و می تواند علت خاموش شدن ماشین بعد از گرم شدن باشد. 

خرابی کویل

آیا تا به حال فکر کرده‌اید که کویل چیست و چه کاربردی دارد؟ کویل ولتاژ تقویتی باتری را تامین می کند و در زمان احتراق به شمع‌ها می رساند تا به خوبی جرقه زنی و سوخت رسانی به موتور انجام شود. اگر کویل خراب باشد که کلاً ماشین روشن نخواهد شد، اما بعضی مواقع ممکن است سوکت برق رسانی به کویل دچار مشکل شود و در هنگام گرم بودن ماشین خاموش شود.

علت خاموش شدن ماشین هنگام ترمز زدن

پنج دلیل احتمالی برای خاموش شدن ماشین هنگام ترمز زدن وجود دارد:

  • نشتی در شیلنگ خلاء بوستر ترمز
  • خرابی سوپاپ خلاء بوستر ترمز
  • اختلال در عملکرد استپر موتور
  • خرابی کامپیوتر یا ECU
  • خرابی پمپ بنزین ماشین

معمولاً شایع ترین علت خاموش شدن ماشین هنگام ترمز زدن به خاطر خرابی بوستر ترمز است که منجر به نشت خلاء موتور و در نتیجه بروز این مشکل می شود. برای رفع این مشکل بایستی بوستر ترمز را مورد بررسی قرار دهید و سپس آن را تعویض کنید.

علت خاموش شدن ماشین روی گاز CNG

اصلی ترین علت خاموش شدن ماشین روی گاز CNG تنظیم نبودن رگلاتور است. رگلاتور میزان ورودی هوا به گاز را تنظیم می کند که اگر نتواند وظیفه خود را به درستی انجام دهد، منجر به خاموش شدن ماشین روی گاز CNG خواهد شد. علاوه بر این استفاده از شمع های نامناسب نیز می تواند باعث خاموش شدن ماشین روی گاز CNG شود که معمولاً برای خودروهای دوگانه سوز توصیه می شود از شمع های دو پلاتینه مختص خودروهای گازسوز استفاده کنید.

علت خاموش شدن ماشین در حالت درجا

علت خاموش شدن ماشین در دور موتور پایین یا حالت درجا معمولاً مختلف است که در ادامه ما علت های اصلی را بررسی کرده‌ایم:

نبود جریان هوا

جریان هوا در داخل و اطراف موتور خودروی شما برای عملکرد آن بسیار مهم است. اگر کمبود اکسیژن وجود داشته باشد، می تواند بر راندمان موتور تأثیر بگذارد. جریان هوا ضعیف می تواند باعث خاموش خودرو در دور موتور پایین شود. به غیر از اجزای موتور، عوامل دیگری نیز می توانند بر جریان هوا در وسیله نقلیه شما تأثیر بگذارند.

خرابی سنسور اکسیژن

سنسور اکسیژن خودرو سطح اکسیژن اگزوز را هنگام خروج از موتور اندازه گیری می کند و سپس این اطلاعات را به ECU منتقل می کند و سپس میزان هوایی را که وارد موتور خودرو می شود تنظیم می کند. اگر سنسور به درستی کار نکند، می تواند علت خاموش شدن ماشین در حالت درجا باشد.

مشکلات سنسور جریان هوای جرمی

نوع دیگری از سنسور، حسگر جریان هوای جرمی است که برای اندازه گیری جریان هوا در داخل و اطراف موتور استفاده می شود. این سنسور سطح اکسیژن اگزوز را کنترل نمی کند و فقط اکسیژن ورودی را کنترل می کند. در صورت خوانش نادرست، علت خاموش شدن ماشین در دور آرام مربوط به سنسور جریان هوای جرمی خواهد بود.

گرفتگی دریچه گردش گاز اگزوز

هنگامی که موتور کار می کند، سوپاپ به مقدار کمی گردش گاز خروجی از اگزوز را اجازه می دهد تا به سیستم برگردد تا موتور خنک شود. از آنجایی که دی اکسید کربن نمی سوزد، این فرآیند به موتور کمک می کند تا نرم و ایمن کار کند. با گذشت زمان، زباله ها می توانند در جریان اگزوز گیر کنند و دریچه را مسدود کنند. این اتفاق می تواند از تنظیم جریان اگزوز از طریق موتور جلوگیری کند که می تواند باعث خاموش شدن ماشین در دور موتور پایین شود.

فرسودگی شمع ها

یکی از اجزای ضروری هر ماشینی شمع ها می باشند که بخشی از سیستم جرقه زنی هستند که فرآیند احتراق را مشتعل می کنند.

هنگامی که انژکتورهای سوخت به داخل محفظه فشار داده می شوند، شمع ها بنزین را مشتعل می کنند و واکنش احتراق را ایجاد می کنند. با گذشت زمان، این قطعات ممکن است فرسوده شوند و آسیب ببینند که در نتیجه باعث خاموش شدن خودرو در دور آرام خواهند شد.

علت پایین آمدن دور موتور و خاموش شدن ماشین اگر به دلیل مشکلاتی که در بالا اشاره کردیم باشد، بایستی قطعات فرسوده را تعویض کنید. البته برای جلوگیری از هزینه‌های اضافی ابتدا بهتر است خودرو توسط یک مکانیک ماهر بررسی شود تا به طور دقیق علت پایین آمدن دور موتور و خاموش شدن ماشین مشخص شود و سپس قطعه مورد نظر تعویض شود.

علت خاموش شدن ماشین در دست انداز

خاموش شدن ماشین در دست انداز یکی از اتفاقات نادر است که البته دلیل رایجی دارد. یکی از علت های اصلی این مشکل زمانی است که اتصال بدنه‌ای که روی سرسیلندر قرار دارد دچار شل شدگی می شود و وقتی از روی دست اندازها خودرو حرکت می کند باعث قطع شدن ارتباط ECU و در نتیجه خاموش شدن ماشین می شود.

البته دقت کنید که علت خاموش شدن ماشین در دست انداز می تواند برای هر خودرویی مختلف باشد که به همین دلیل اول بهتر است ماشین را دیاگ بزنید تا خطاها مشخص شوند و سپس تعمیرات لازم صورت گیرد.

با تشکر از اینکه ما را تا پایان این مقاله همراهی کردید، اگر سوالی در مورد علل خاموش شدن ماشین در شرایط مختلف دارید می توانید در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید تا کارشناسان یدک یار در اسرع وقت پاسخگوی سوالات شما باشند و راهمنمایی های لازم را ارائه کنند.

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.