آشنایی با بهترین زمان تعویض شمع خودرو

زمان تعویض شمع خودرو همواره از سوالات متداول رانندگان می باشد که با مشکلات متعددی همچون عدم احتراق کامل سوخت و کم شدن شتاب ماشین مواجه اند. برای اینکه بدانید بهترین زمان تعویض شمع خودرو چه موقع است و اغلب با چه نشانه‌هایی همراه است، این مقاله به شما کمک خواهد کرد.

شمع ها (Spark Plugs) نقش مهمی در عملکرد ماشین شما دارند. این قطعه کوچک به جلوگیری از تجمع کربن کمک می کند و همچنین با اکسیژن موجود در جو واکنش مثبتی نشان می دهد و به ایجاد احتراق خوب کمک می کند. با این حال، اگر شمع ها رسوب کنند یا با تجمع کربن پوشانده شوند، دیگر موثر نخواهند بود و موتور ماشین شما ممکن است با تجمع باقی مانده کربن در محفظه های احتراق در طول زمان، قدرت خود را از دست بدهد. به همین منظور ما در این مقاله به بررسی “بهترین زمان تعویض شمع خودرو” پرداخته‌ایم تا شما را با زمان تعویض شمع خودرو، نشانه های تعویض شمع خودرو، عوارض عدم تعویض و سایر مطالب مرتبط با این موضوع آشنا کنیم.

بهترین زمان تعویض شمع خودرو

بهترین زمان تعویض شمع خودرو

به طور کلی، بهترین زمان تعویض شمع خودرو بستگی به اِلمان هایی مانند کیفیت شمع ماشین، کیفیت سوخت، سبک رانندگی و… دارد و طبیعتاً متغیر است. اما به صورت متوسط باید گفت مدت زمان تعویض شمع خودرو هر ۴۰ هزار تا ۵۰ هزار کیلومتر می باشد. نکته اصلی این است که اگر می خواهید ماشین شما بهترین شتاب ممکن و مصرف سوخت کمی را داشته باشد، در این بازه زمانی شمع ماشین خود را تعویض کنید.

نکات تعویض شمع خودرو

با دانستن نکات تعویض شمع ماشین و چند ترفند ساده، تعویض شمع ها کار آسانی خواهد بود. در ادامه به نکات تعویض شمع خودرو اشاره شده است:

  • اطراف شمع ها را قبل از برداشتن آنها تمیز کنید تا از ریختن کثیفی ها و گرد و خاک به داخل محفظه احتراق جلوگیری کنید.
  • شمع ها را یکی یکی جدا کرده و تعویض کنید.
  • شمع ها را در حین جدا کردن بررسی کنید و به دنبال تمجع بیش از حد کربن، روغن و سایر کثیفی هایی باشید چراکه اینها نشان دهنده مشکلات موتور می باشند.
  • شمع های جدید را برای اینکه شکاف مناسب را دارا باشند و همچنین هیچگونه آسیبی نداشته باشند، بررسی کنید.
  • هنگامی که سیم ها را روی شمع های جدید نصب کردید، آنها را بررسی کنید تا مطمئن شوید به خوبی در جای خود قرار گرفته اند. 

نشانه های تعویض شمع خودرو

زمان تعویض شمع خودرو با نشانه های متعددی همراه است که به راننده این هشدار را می دهد تا نسبت به تعویض آن اقدام کند. به همین دلیل برای اینکه بدانید بهترین زمان تعویض شمع ماشین چه موقع می باشد، بایستی نشانه های تعویض شمع خودرو را در نظر بگیرید:

کم شدن شتاب ماشین

اگر پدال گاز ماشین خود را فشار می دهید و متوجه می شوید که خودرو شتاب گذشته خود را ندارد، یکی از نشانه های اصلی تعویض شمع خودرو می باشد. این موضوع معمولا در سرعت های بالا نیز اتفاق میوفتد که خودرو دیگر قدرت قبل را ندارد. یکی از نشانه های این موضوع روشن شدن چراغ چک است. برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید، مقاله دلیل روشن شدن چراغ چک در سرعت بالا را در وبلاگ یدک یار مطالعه کنید.

مشکل در استارت خوردن ماشین

شمع های کثیف، آسیب دیده یا فرسوده، رساندن جرقه مورد نیاز برای روشن شدن موتور ماشین را به خصوص در هوای سرد دشوار می کند. اگر این روند در طول زمان ادامه پیدا کند، می تواند به موتور و استارت خودروی شما آسیب برساند و همچنین باتری ماشین شما را خالی کند.

افزایش مصرف سوخت

هنگامی که شمع ها به درستی کار می کنند، سوخت را به طور موثر در موتور ماشین شما می سوزاند. اما اگر متوجه شدید که مصرف سوخت ماشین شما بالا رفته است، ممکن است به خاطر فرسودگی و خرابی شمع ها باشد. با فرسوده شدن شمع ها، فضای بین الکترودهای شمع می تواند افزایش یا کاهش یابد. این امر باعث می شود که شمع ها به درستی کار نکنند که در نتیجه سوخت را هدر می دهند و آلایندگی خودرو را افزایش می دهند.

لرزش و سر و صدا در حالت درجا

زمانی که شمع ها نمی توانند جرقه زنی کامل را بوجود آورند، سوخت سوزانده نشده و یا ناقص سوزانده شده احتراق، سنسور اکسیژن خودرو را به اشتباه می اندازد که دلیل ایجاد سر و صداهای عجیب و علت لرزش خودرو در حالت درجا میباشد.

روشن شدن چراغ چک

شمع های فرسوده یا خراب، می توانند چراغ چک موتور ماشین شما را روشن کنند.

بد کار کردن یا عدم کارکرد درست سیلندر

عدم کارکرد مناسب سیلندرها و یا در مواقعی کار نکردن آنها، نشانه خرابی و زمان تعویض شمع خودرو می باشد.

عوارض عدم تعویض شمع خودرو

عوارض عدم تعویض شمع خودرو

همانطور که پیش تر نیز اشاره کردیم، شمع ها به مرور زمان مستهلک می شوند، بنابراین در صورت عدم تعویض شمع خودرو، مشکلات مختلفی برای موتور پیش می آید. رسوباتی که روی دوشاخه ها ایجاد می شود در نهایت می تواند باعث از کار افتادن شمع ها شود و هنگامی که این اتفاق می افتد، بنزین نسوخته در سیلندرها شروع به خوردن دیواره سیلندر می کند که این می تواند باعث ایجاد سطوح خطرناک فشار شود و حتی می تواند منجر به خرابی موتور شود. 

اگر شمع را سرویس نکنیم چه میشود

هنگامی که شمع ها جرقه کافی را تولید نمی کنند، احتراق مخلوط هوا و سوخت ناقص می شود و منجر به کم شدن قدرت موتور و شتاب ماشین و در بدترین حالت، از کار افتادن موتور می شود. هنگامی که شمع های فرسوده برای جرقه زدن تلاش می کنند، بر سایر قسمت های موتور تاثیر می گذارد، بنابراین خطر خرابی آن قطعات نیز افزایش می یابد. شمع ها یکی از قطعات موتور مهم می باشند و قطعه‌ای مصرفی هستند که بعد از مدتی فرسوده می شوند. با این حال، آنها یک بخش اساسی هستند که کارایی استاندارد خودرو را تضمین می کنند، بنابراین توصیه می کنیم قبل از خرابی های موتور ماشین، تعویض شمع خودرو را انجام دهید.

تعویض شمع خودرو چه تاثیری دارد

تعویض شمع ماشین مزایایی را به همراه دارد که عبارتند از:

  • عملکرد بهینه موتور ماشین
  • افزایش بهره وری مصرف سوخت
  • روشن شدن ماشین به صورت استاندارد (درست استارت خوردن خودرو)
  • کم شدن آلایندگی خودرو و انتشار کربن
  • بهبود پیدا کردن شتاب خودرو

خرید شمع انواع خودروها

حالا که می دانید شمع خودرو هر چند کیلومتر باید تعویض شود، اگر قصد خرید شمع برای ماشین خود را دارید می توانید به وبسایت یدک یار مراجعه کنید و یا با شماره تلفن ۰۲۱۹۱۳۰۵۰۶۰ تماس بگیرید و ثبت سفارش خود را انجام دهید. همانطور که پیش تر نیز اشاره کردیم، کیلومتر تعویض شمع ماشین بستگی به کیفیت شمع، سبک رانندگی شما و موارد دیگر دارد، اما اگر احساس می کنید که خودروی شما دیگر شتاب گذشته را ندارد و یا مصرف سوخت ماشین بالا رفته است، لازم است شمع ماشین را بررسی کنید و در صورت نیاز آن را تعویض کنید. زمانی که قصد خرید شمع ماشین را دارید و نمی دانید چه شمعی مناسب ترین گزینه برای خودروی شماست و بهتری کارایی را دارد، می توانید پس از تماس با یدک یار از مشاوره رایگان جهت خرید این قطعه بهره مند شوید و سوالات خود را از کارشناسان ما بپرسید. همچنین میتوانید با مراجعه به بخش تخصصی قیمت شمع ماشین ، خودرو خود را انتخاب و لیست قیمت شمع مناسب را به تفکیک برند مشاهده کنید.

با تشکر از اینکه ما را تا پایان این مقاله همراهی کردید، اگر تجربه‌ای راجع به زمان تعویض شمع ماشین خود دارید خوشحال می شویم که دیدگاه های خود را در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.