سنسور دور موتور چیست و چه وظیفه ای دارد؟

سنسور دور موتور یکی از سنسورهای مهم خودرو می باشد که در این مقاله به بررسی این قطعه، وظایف سنسور دور موتور، علائم خرابی سنسور دور موتور و عیب یابی آن پرداخته ایم.

در این مقاله قصد داریم راجع به “سنسور دور موتور” در خودرو صحبت کنیم. با توجه به این که این سنسور تمام اطلاعاتی که حس می کند را به ای سی یو خودروی شما می فرستد، قبل از توضیح سنسور دور موتور (Speed Sensor)، به توضیح مختصر واحد ای سی یو (ECU) یا همان واحد کامپیوتر خودرو می‌پردازیم.

واحد کنترل موتور چیست؟

شما می‌توانید ای سی یو را به عنوان مغز ماشین خود در نظر بگیرید. در تمام خودروهای جدید تعدادی سنسور وجود دارد که با “واحد کنترل موتور” (ECU) یا ماژول کنترل موتور (ECM) ارتباط برقرار می‌کنند تا خودروی شما در ظرفیت بهینه و به نحو احسن کار کند. ای سی یو در خودروهای روز دنیا چهار بخش اصلی خودرو را تنظیم می‌کند: نسبت هوا به سوخت در خودرو، سرعت دور آرام در خودرو، زمان‌بندی متغیر سوپاپ در خودرو و زمان جرقه‌زنی شمع‌ها در خودرو. برخی از سنسورهای خودروهای جدید شامل حسگرهای جریان هوای انبوه، سنسورهای اکسیژن و سنسورهای سوخت هوا نیز هستند.

برای آشنایی کامل تر با واحد کنترل موتور می توانید مقاله ECU چیست را مطالعه کنید.

واحد کنترل موتور چیست؟

سنسور سرعت موتور چیست؟

سنسور دور موتور یا سنسور میل لنگ که با نام سنسور سرعت انتقال یا سنسور کیلومتر نیز شناخته می‌شود، در خودروهای انژکتوری روی فلایول نصب می‌شود. (فلایول وسیله‌ای برای ذخیره نیروی دورانی است). “سنسور سرعت موتور” یکی از سنسورهایی است که با ای سی یو ارتباط برقرار می‌کند تا خودروی شما را در شرایط کارکرد عالی نگه دارد. این سنسور بر روی جعبه دنده خودرو قرار دارد و به همین دلیل است که گاهی اوقات به آن سنسور سرعت انتقال می‌گویند. چرخش چرخ دنده‌ها در سنسور سرعت، میدان مغناطیسی ایجاد می‌کند و این فرکانس‌ها به ای سی یو فرستاده می‌شود.  به بیان دیگر وظیفه سنسور سرعت موتور محاسبه سرعت چرخش چرخ‌ها است و در نهایت سرعت حرکت شما را تعیین می‌کند. سنسور سرعت این اطلاعات را به ای سی یو خودروی شما ارسال می‌کند تا به گیربکس بگوید چه زمانی دنده را تغییر دهد. ضمنا ای سی یو از این اطلاعات برای تعیین میزان دور موتور خودرو استفاده می‌کند.

پردازش این اطلاعات فقط باعث تنظیم دور موتور نمی‌شود بلکه ای سی یو، زمان دقیق جرقه زنی را توسط این اطلاعات به انژکتورهای خودرو می‌گوید تا پاشش سوخت به طرز صحیح انجام شود. عملکرد صحیح موتور خودرو به عملکرد صحیحی سنسور سرعت وابسته است و اشکال داشتن این قطعه، اطلاعات ناقصی را به کامپیوتر خودرو ارسال می‌کند و ماشین شما درست کار نمی کند.

وظایف سنسور دور موتور در خودرو

  • مشخص شدن زمان جرقه زنی
  • اعلام حرکت فلایول به ای سی یو
  • تنظیم کردن دور موتور
  • کمک به تعیین دور موتور و اعلام کردن آن به دور سنج
سنسور دور موتور

علائم خرابی سنسور دور موتور خودرو

  • خودرو روشن نمی شود، البته در این حالت، معمولا ماشین استارت می‌خورد.
  • عدد غلط در دور موتور نشان داده می‌شود.
  • هنگامی که خودرو استارت می‌خورد، پمپ بنزین قطع می‌گردد.
  • ماشین شما خود به خود و یا وقتی پایتان را از روی کلاج بر می‌دارید خاموش می‌شود.
  • درست کار نکردن دور سنج

اگر سنسور دور موتور خراب باشد، یا ماشین شما روشن نمی‌شود و یا بعد از روشن شدن به سرعت خاموش می‌شود. البته  بعضی از مواقع، ممکن است سنسور دور موتور عیب و ایرادی نداشته باشد بلکه به دلیل قرار گرفتن در بالای فلایویل با براده آهن و روغن کثیف شده باشد که بعد از پاک کردن آن مشکل رفع می‌گردد. اگر این سنسور تمیز نباشد نمی‌تواند سیگنال‌های درستی به ای سی یو خودرو بفرستد. برای تمیز کردن این قطعه باید آن را از موتور بیرون آورد سپس قسمت سر آن را تمیز و روغن کاری کرد. در صورت برطرف شدن عیب و ایراد و تمیز شدن آن، ماشین شما روشن می‌شود ولی در صورتی که کماکان، کد خطا در حافظه کامییوتر خودرو وجود داشته باشد باید آن را با دیاگ زدن حذف کرد. در صورتی که بعد از پاک کردن سنسور مشکل رفع نگردد می‌بایستی سنسور دور موتور را تعویض کنید.

پیدا کردن مشکل سنسور دور موتور

در صورتی که با یکی از علائم خرابی سنسور دور موتور مواجه شدید باید به یکی از دو روش زیر مطمئن شوید که آیا مشکل واقعا از این قطعه است یا جاهای دیگر خودروی شما مشکل دارند.

عیب یابی سنسور دور موتور با دیاگ زدن :

زمانی که استارت می‌زنید به دور موتور خودرو حواستان باشد. در صورتی که عقربه دور موتور عدد صفر را مشخص کند به این معنا است که سنسور میل لنگ خراب است. خرابی سنسور میل لنگ احتمال دارد در خطای دور موتور نشان داده نشود که با کمک دستگاه دیاگ باید مشکل حل شود.

عیب یابی سنسور دور موتور به کمک دستگاه مولتی متر :

اول دستگاه مولتی متر را بر روی قسمت اهم بگذارید و بعد از آن سیم‌های مشکی و قرمز را در محل مربوطه متصل کنید و در انتها هم سیم‌ها را روی پایه‌های ۱ و ۲ سنسور متصل کنید و مقدار مقیاس آن را مقایسه کنید. سنسور پایه با پایه قهوه‌ای اکثر ماشینها در حالت عادی ۳۸۰ تا ۴۲۰ است و مقاومت سنسور دور موتور پایه سیاه مانند پراید و نیسان وانت بین ۸۸۰ تا ۹۵۰ است.

خرید سنسسور دور موتور ماشین

پس از آشنایی با سنسور دور موتور و ظیفه‌ی آن، اگر این قطعه در خودروی شما خراب شده باشد می توانید آن را از فروشگاه اینترنتی یدک یار خریداری کنید. ما در صفحه اختصاصی خرید سنسور دور موتور ماشین، انواع سنسور دور موتور ماشین های مختلف را گردآوری کرده ایم که پس از انتخاب خودرو و بررسی برندهای موجود، می توانید خرید خود را انجام دهید.

علاوه بر این شما می توانید برای خرید سنسور دور موتور ماشین با همکاران ما در یدک یار در تماس باشید تا کارشناسان یدک یار شما را در انتخاب مناسب سنسور دور موتور برای ماشینتان یاری نمایند. پس از تماس با شماره تلفن ۹۱۳۰۵۰۶۰-۰۲۱ از مشاوره رایگان بهره مند خواهید شد.

خرید سنسور دور موتور ماشین

با تشکر از اینکه ما را تا پایان این مقاله همراهی کردید، اگر تجربه ای راجع به خرید سنسور دور موتور ماشین و یا عیب یابی این قطعه داشته اید، خوشحال می شویم که دیدگاه های خود را در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.