آموزش تست کمپرسور کولر خودرو ؛ علل و نشانه‌های خرابی

کمپرسور کولر نقش بسیار مهمی در سیستم تهویه مطبوع خودرو دارد. این قطعه معمولاً عمر بالایی دارد ولی به دلایل مختلفی ممکن است زودتر از موعد دچار خرابی شود. آموزش تست کمپرسور کولر خودرو به شما کمک می کند خرابی این قطعه را تشخیص دهید و در صورت نیاز کمپرسور را تعویض کنید.

اگر کمپرسور کولر ماشین شما به درستی کار نمی کند، ممکن است از خود بپرسید که چگونه آن را تست کنید. ما در این مقاله آموزش “تست کمپرسور کولر خودرو” با کمک مولتی متر را به شما آموزش خواهیم داد. این یک روش ساده است که فقط چند دقیقه طول می کشد و می تواند به شما در تشخیص هرگونه مشکل در کمپرسور کولر خودرو کمک کند. حال علاوه بر تست کمپرسور کولر خودرو (How To Test Car AC Compressor)، بد نیست درباره علل و علائم خرابی کمپرسور و سایر موضوعات اطلاعات بیشتری را پیدا کنید تا بتوانید دقیقاً خرابی کمپرسور را تشخیص دهید.

نحوه تست کمپرسور کولر خودرو

تست کمپرسور کولر خودرو

روش تست کمپرسور کولر خودرو با کمک مولتی متر به صورت زیر می باشد:

منبع تغذیه را بررسی کنید

قبل از شروع تست کمپرسور کولر خودرو مطمئن شوید که ماشین شما خاموش است و حداقل ۱۰ دقیقه کار کرده است. بررسی کنید همه فیوزها در جای خود قرار داشته باشند و سپس با استفاده از یک مولتی متر که روی حالت ولتاژ DC تنظیم شده است، منبع تغذیه در مدار را بررسی کنید.

اتصال سیم فاز به رله کمپرسور

حالا یکی از سیم های های مولتی متر را به سیم جریان برق (فاز) وصل کنید و سپس آن را به رله کمپرسور ماشین خود وصل کنید. این کار به شما اجازه می دهد که هنگام آزمایش اجزای مختلف، جریان الکتریکی را که از آن عبور می کند اندازه گیری کنید.

تست مقاومت روی سیم های منتهی به رله کمپرسور

دوباره از مولتی متر خود استفاده کنید و آن را روی حالت اهم قرار دهید تا بتوانید مقاومت سیم های منتهی به رله کمپرسور را آزمایش کنید. قرائت یا عدد نمایش داده شده باید بین ۰٫۵ تا ۲ اهم برای یک سیستم سالم باشد.

بررسی ولتاژ در قطب های کلاچ کمپرسور

این کار را می توان به راحتی با تنظیم مولتی متر خود در حالت AC و سپس وصل کردن سیم های آن به دو قطب کلاچ کمپرسور انجام داد. ولتاژ آن باید بین ۱۰ تا ۱۶ ولت باشد، البته این مقدار بستگی به مدل ماشینی که تست می کنید دارد. اگر عدد نمایش داده شده کمتر از این باشد،‌ ممکن است با خرابی کمپرسور کولر ماشین یا مشکلات سیم کشی روبرو باشید. دقت داشته باشید که مشکل در سیستم برق کمپرسور میتواند دلیل روشن شدن چراغ چک بعد از روشن شدن کولر نیز باشد.

تست سیم جریان برق (فاز)

در نهایت، بررسی کنید که سیم جریان برق یا همان فاز به قطب های کمپرسور وصل شده است. شما می توانید این کار را به راحتی و با استفاده از یکی مولتی متر تنظیم شده روی حالت DC انجام دهید،‌ که اگر همه چیز به درستی وصل شده باشد باید عدد ۰ ولت را نشان دهد.

با انجام این مراحل، می توانید تست کمپرسور کولر خودرو را انجام دهید و تشخیص دهید که آیا کمپرسور کولر خراب است یا خیر. اگر هر یک از خوانش ها غیر طبیعی باشد، ممکن است نشانه‌ای از خرابی یا مشکل کمپرسور کولر باشد.

بعد از بررسی نحوه تست کمپرسور کولر خودرو نوبت به آشنایی با علائم خرابی کمپرسور می رسد که می تواند به شما در جهت تشخیص خرابی یا سالم بودن آن کمک کند.

علائم خرابی کمپرسور کولر

اول از همه باید بدانید که کار کمپرسور کولر خودرو چیست. زمانی که کولر ماشین را روشن می کنید، کمپرسور کولر وارد عمل می شود و با خنک کردن گاز کولر، باد سرد را از دریچه ها به داخل کابین خودرو می دمد. این کار عمدتاً از طریق کلاچ کمپرسور انجام می شود و این یک واحد الکترومغناظیسی است که وقتی سیگنالی به آن ارسال می شود، سیستم کمپرسور کولر را فعال می کند. علاوه بر این، کمپرسور به حذف بخار شیشه های جلو در فصل زمستان کمک می کند که در واقع کاربرد دکمه AC در زمستان حذف بخارهای شیشه جلو ماشین می باشد.

حال می رسیم به اصل مطلب که بررسی “علائم خرابی کمپرسور کولر” است؛ معمولاً علائم خرابی کمپرسور کولر عبارتند از:

صداهای عجیب از داخل کمپرسور

اول از همه، شایع ترین علامت خرابی کمپرسور صداهای عجیب و غریبی است که از داخل کمپرسور می آید. این صداها معمولاً به صورت جیرجیر هستند و زمانی که کولر خودرو را روشن کرده اید ظاهر می شوند.

از آنجایی که سیستم تهویه مطبوع ماشین شما از قطعات مختلفی تشکیل شده است که به صورت هماهنگ کار می کنند، کمپرسور نیز از چندین قطعه داخلی مانند بلبرینگ و سیم پیچ ساخته شده است. اگر هر یک از آن قطعات شروع به خرابی کنند، صدای جیر جیر و صداهای خراش عجیبی ایجاد می کنند که نشان دهنده خرابی کمپرسور کولر ماشین می باشد.

خنک نشدن فضای کابین خودرو

خراب بودن کمپرسور چیزی است که هیچ کس دوست ندارد با آن مواجه شود. یکی از علائم اولیه خرابی کمپرسور زمانی است که AC ماشین شما اصلاً هوای خنک را از دریچه‌ها نمی‌دمد که این منجر به افزایش غیر طبیعی دمای داخل کابین می شود.

علت خنک نکردن کولر ماشین می‌تواند دلایل زیادی داشته باشد که خرابی کمپرسور مطمئنا یکی از آنهاست.

نشتی روغن کمپرسور کولر

یکی دیگر از علائم بالقوه ای که می تواند نشان دهنده خرابی کمپرسور باشد، نشت روغن از آن است. یاتاقان هایی در داخل کمپرسور وجود دارد که به طور کلی از هر نوع نشت مایع یا گاز گولر جلوگیری می کند. با این حال، یاتاقان فرسوده می تواند باعث نشت روغن کمپرسور کولر شود که منجر به خرابی نهایی کمپرسور می شود.

گیر کردن کلاچ کمپرسور کولر

برای عملکرد کارآمد و مناسب، کمپرسور کولر ماشین شما نیاز به توان بهینه دارد. به همین دلیل است که یک کمپرسور کولر ماشین شامل کلاچ است که توسط یک تسمه به موتور متصل می شود و به آن اجازه می دهد تا در صورت نیاز از نیروی موتور استفاده کند. بنابراین، یک کلاچ خراب به کمپرسور اجازه نمی‌دهد تا توان لازم را مصرف کند و در نتیجه عملکرد آن از کار بیفتد. بنابراین، به شدت توصیه می شود که در صورت تشخیص هر گونه عیب، کلاچ کمپرسور را بررسی و در صورت نیاز آن را تعویض کنید.

علت کلاچ نکردن کمپرسور کولر

موارد مختلفی وجود دارد که می تواند باعث “علت کلاچ نکردن کمپرسور کولر” شود. یکی از شایع ترین علل، ساییدگی و خرابی است. با گذشت زمان، کلاچ کمپرسور کولر ممکن است شروع به فرسودگی کند و در نهایت از کار بیفتد. در برخی موارد، این سایش و خرابی ممکن است توسط زباله یا آلودگی در سیستم تسریع شود.

یکی دیگر از دلایل رایج کلاچ نکردن کمپرسور کولر نصب نامناسب است. اگر کلاچ به درستی نصب نشود، می تواند مشکلات مختلفی را ایجاد کند. در برخی موارد، کلاچ ممکن است به درستی درگیر نشود که باعث این اتفاق شود.

در موارد دیگر، کلاچ کمپرسور کولر ممکن است در حین نصب آسیب ببیند. مهم است که مطمئن شوید کلاچ کمپرسور کولر به درستی نصب شده است تا از این مشکلات جلوگیری شود.

در نهایت، علت کلاچ نکردن کمپرسور کولر می تواند ناشی از مشکل در سیستم برقی ماشین باشد. اگر در نحوه سیم کشی سیستم برق مشکلی وجود داشته باشد، می تواند باعث کلاچ نکردن کمپرسور شود.

به طور خلاصه علت کلاچ نکردن کمپرسور کولر ماشین شما هرچه که باشد، مهم است که در اسرع وقت تشخیص داده شده و تعمیر شوند. نادیده گرفتن این مشکلات می تواند منجر به مشکلات جدی تری شود.

علائم کمبود روغن کمپرسور کولر خودرو

علائم کمبود روغن کمپرسور کولر خودرو

برای اینکه سیستم تهویه مطبوع ماشین شما به درستی کار کند، کمپرسور کولر ماشین نباید روغن بسیار کم یا زیاد داشته باشد. با روغن کمپرسور بیش از حد، سیستم AC ماشین آنطور که باید خنک نمی شود زیرا روغن زیاد مانع از جریان گاز کولر در کندانسور می شود. از سوی دیگر، کمپرسور کولر ماشین شما ممکن است در صورت کمبود روغن کمپرسور، زودتر از موعد خراب شود زیرا قطعات متحرک به درستی روغن کاری نشده اند. 

ما در این جا می خواهیم علائم کمبود روغن کمپرسور کولر خودرو را بررسی کنیم و اگر فکر می کنید سیستم تهویه مطبوع ماشین شما به دلیل کمبود روغن کمپرسور کولر دچار مشکل شده است، می توانید با دانستن این علائم از کمبود روغن کمپرسور کولر مطمئن شوید:

صداهای عجیب

اگر هنگام روشن کردن سیستم تهویه مطبوع خودرو، صدای عجیبی شنیدید، ممکن است روغن کمپرسور نداشته باشید. به یاد داشته باشید، عملکرد اصلی روغن کمپرسور روانکاری است. وقتی روغن کافی برای روغن کاری قطعات کمپرسور کولر خودرو شما وجود نداشته باشد، ممکن است این قطعات با هم برخورد کنند و صداهای عجیبی ایجاد کنند.

نشتی گاز کولر

زمانی که خودروی شما فاقد روغن کمپرسور برای روانکاری باشد، درزگیرها و آب بندی ها ممکن است ترک بخورند که این می تواند باعث نشت گاز کولر شود. نشانه نشت گاز کولر این است که اغلب هوای گرمی از دریچه ها می آید. علت کم شدن گاز کولر ماشین می تواند دلایل مختلفی داشته باشد که افراد متخصص با تشخیص دقیق علت این موضوع می توانند مشکل نشتی گاز کولر را برطرف کنند.

بوی سوختگی

وقتی در کمپرسور کولر خودروی شما روغن کاری کمی وجود داشته باشد، ممکن است بویی شبیه سوختن به مشام برسد و واضح است که این نشانه خوبی نیست. اگر بوی سوختگی را استشمام کردید و مطمئن نیستید که ناشی از کمبود روغن کمپرسور است یا خیر، سعی کنید تهویه مطبوع خود را روشن و خاموش کنید. اگر بو فقط زمانی که کولر ماشین روشن است به مشام می رسد، احتمالاً به این دلیل است که خودروی شما فاقد روغن کمپرسور کولر است.

دود کردن کمپرسور کولر

هنگامی که وسیله نقلیه شما فاقد روغن کمپرسور است و همچنان به استفاده از تهویه مطبوع خود ادامه می دهید، کمپرسور کولر شروع به دود کردن می کند. از آنجایی که در کمپرسور کولر ماشین روغن وجود ندارد، قطعات می توانند به یکدیگر برخورد کنند که با گذشت زمان، این می تواند باعث اصطکاک قابل توجه و در نتیجه دود کردن شود. این اتفاق معمولا زمانی اتفاق می‌افتد که یک کمپرسور کولر مطلقاً روغنی نداشته باشد. پس به محض اینکه فکر می کنید روغن کمپرسور کولر خودرو کم شده است، وسیله نقلیه خود را نزد مکانیک های تخصصی ببرید تا مشکل را برطرف کنند.

حال که می دانید علائم کمبود روغن کمپرسور کولر خودرو چیست، به یاد داشته باشید که کمپرسور کولر ماشین قلب سیستم تهویه مطبوع خودروی شما می باشد. از آنجایی که قطعات زیادی دارد که همه باید پشت سر هم کار کنند تا کمپرسور به درستی کار کند، روانکاری موضوعی کلیدی است. این وظیفه اصلی روغن کمپرسور است که باید به طور دوره ای تعویض شود.

هر ماشین سیستم متفاوت دارد و بسته به کمپرسور کولر خودروی شما، ممکن است لازم باشد روغن کمپرسور را مرتباً تعویض کنید. به عنوان مثال، خودروهای قدیمی با کمپرسورهای مشابه احتمالاً به روغن کاری بیشتری نیاز دارند تا کمپرسورها به خوبی کار کنند. بسته به طول عمر خودروی شما، ممکن است لازم باشد روغن کمپرسور کولر را هر چند ماه یکبار تعویض کنید و البته خودروهای دیگر می توانند سال ها بدون نیاز به تعویض روغن کمپرسور کولر به کار خود ادامه دهند.

علت قفل شدن کمپرسور کولر ماشین

همانطور که قبلاً اشاره کردیم، کمپرسور کولر برای پمپاژ گاز کولر طراحی شده است. گاز کولر از یک طرف به داخل کشیده می شود و سپس در کمپرسور کولر فشرده می شود. گاز کولر به شکل فشرده خود به کندانسور منتقل می شود و همانطور که از طریق سیستم تهویه مطبوع حرکت می کند، به گسترش و فشرده سازی ادامه می دهد. این باعث می شود که باد کولر خیلی سرد شود و در نهایت به قسمت داشبورد خودرو می رسد و با یک فن به سرعت دمیده می شود.

حال ممکن است بپرسید که علت قفل شدن یا علت گیرپاژ کمپرسور کولر ماشین چیست که معمولاً این اتفاق به موارد زیر مربوط می شود:

نگهداری نامناسب از کمپرسور کولر

کمپرسورهای کولر خودرو نیاز به تعمیر و نگهداری مکرر دارند. بدون تعمیر و نگهداری حرفه ای، کمپرسور کولر ماشین شما می تواند مسدود یا قفل شود. برخی از دلایل قفل شدن کمپرسور تهویه مطبوع خودرو عبارتند از استفاده نادرست یا گاز کولر بی کیفیت، سطح پایین مایع خنک کننده و یا روغن کمپرسور کولر.

کمبود روغن کمپرسور

همانطور که اشاره شد، کمپرسورهای کولر ماشین به انواع خاصی از روغن نیاز دارند که به آن روغن کمپرسور کولر خودرو می گویند. سیستم های تهویه مطبوع خودروهای مدرن از پلی آلکیلن گلیکول (PAG) استفاده می کنند و کمبود این روغن بر روی عملکرد کمپرسور و طول عمر آن تأثیر می گذارد و می تواند باعث قفل شدن کمپرسور کولر شود.

مقدار پایین گاز کولر

جدا از دریافت مقدار مناسب روغن، حفظ سطوح توصیه شده گاز کولر برای کمپرسورهای تهویه مطبوع خودرو نیز ضروری است. این برای جلوگیری از آسیب های مختلف است و اگر می خواهید کمپرسور کولر ماشین شما گیرپاژ نکند، باید مطمئن شوید که گاز کولر مناسب و به مقدار کافی در سیستم وجود دارد.

علت کار نکردن کمپرسور کولر خودرو

علت کار نکردن کمپسور کولر خودرو شامل موارد زیر می باشد:

سطح پایین گاز کولر

سیستم AC برای عملکرد صحیح به مقدار خاصی از گاز کولر نیاز دارد. اگر سطح آن خیلی پایین باشد، می تواند باعث از کار افتادن زودهنگام کمپرسور شود. ممکن است کمپرسور به دلیل سطح پایین گاز کولر در سیستم از کار بیفتد که باعث اصطکاک داخل کمپرسور می شود.

کثیفی کندانسور

اگر کندانسور کثیف باشد، از خنک شدن مناسب سیستم AC جلوگیری می کند. کثیفی و زباله می تواند باعث گرم شدن بیش از حد کمپرسور و از کار افتادن آن شود.

گرفتگی اواپراتور

اواپراتور به مرور زمان مسدود می شود و باید توسط مکانیک ماهر تمیز شود. اگر اواپراتور تمیز نشود، کمپرسور سخت تر از حد لازم کار می کند و ممکن است بیش از حد گرم شود و در نتیجه دچار خرابی شود.

خرابی سنسورهای فشار

سنسورهای فشار مختلف در سیستم AC سطوح پایین یا زیاد گاز کولر را تشخیص می دهند. اگر این سنسورها از کار بیفتند، می توانند باعث گرم شدن بیش از حد کمپرسور و از کار افتادن پیش از موعد آن شوند.

نبود روغن کمپرسور کولر

یکی دیگر از دلایلی که ممکن است کمپرسور شما از کار بیفتد، عدم وجود روغن کمپرسور کولر است. همانطور که اشاره کردیم کمپرسور برای عملکرد روان و جلوگیری از آسیب به روغن نیاز دارد.

قدیمی شدن کمپرسور کولر

آخرین علت خرابی کمپرسور کولر خودرو شما به دلیل فرسودگی آن است. اگر خودروی قدیمی دارید که کمپرسور آن فابریک است، ممکن است زمان تعویض کمپرسور فرا رسیده باشد. عمر متوسط ​​یک کمپرسور حدود ده سال است. با توجه به اینکه کمپرسور قلب سیستم تهویه مطبوع ماشین شماست، بنابراین قطعات متحرک زیادی دارد که اغلب در زمان مقرر آسیب می بینند.

خرید کمپرسور کولر ماشین

تا به اینجای مقاله ما سعی کردیم تست کمپرسور کولر خودرو و علائم و علت خرابی این قطعه را بررسی کنیم. قطعاً متوجه شدید که کمپرسور کولر چه اهمیتی در سیستم تهویه مطبوع خودرو دارد و اگر دچار خرابی شود با چه مشکلاتی روبرو می شوید. به همین منظور اگر تست خرابی کمپرسور کولر خودرو را انجام دادید و یا با تشخیص علائم ذکر شده متوجه خرابی کمپرسور کولر ماشین شدید، بایستی در اسرع وقت این قطعه را تعویض کنید. لذا زمانی که قصد خرید کمپرسور کولر ماشین را دارید می توانید به وبسایت یدک یار مراجعه کنید و یا با شماره تلفن ۰۲۱۹۱۳۰۵۰۶۰ تماس بگیرید و ثبت سفارش خود را انجام دهید.

مجموعه یدک یار طیف وسیعی از کمپرسورهای کولر برای تمامی ماشین ها و در برندهای مختلف را گردآوری کرده تا شما مشتریان عزیز با دستی باز به انتخاب خود بپردازید. علاوه بر این، اگر نمی دانید چه کمپرسور کولری مناسب خودروی شماست و یا کدام برند دوام و کیفیت بالاتری دارد، می توانید پس از تماس با یدک یار از مشاوره رایگان بهره مند شوید و سوالات خود را از همکاران ما بپرسید.

با تشکر از اینکه ما را تا پایان این مقاله همراهی کردید، اگر تجربه یا سوالی در مورد تست کمپرسور کولر خودرو و سایر مسائل مربوطه به این قطعه دارید می توانید در بخش نظرات با ما در میان بگذارید تا کارشناسان یدک یار در اسرع وقت پاسخگوی سوالات شما عزیزان باشند.

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.