بررسی علت در رفتن دنده ماشین چیست؟

در رفتن دنده ماشین موضوعی بسیار خطرناک است که می تواند باعث آسیب های زیاد به گیربکس شود. علت در رفتن دنده ماشین در خودروهای دنده‌ای و اتوماتیک به موارد مختلفی مربوط می شود که به همین دلیل ما در این مقاله به بررسی علت در رفتن دنده ماشین در این خودروها پرداخته‌ایم تا اطلاعات لازم را پیدا کنید.

ممکن است زمانی که در حال رانندگی هستید متوجه شوید که دنده ماشین خود به خود خلاص یا از دنده خارج می شود. این مشکل هم در خودروهای دنده‌ای و هم در خودروهای اتوماتیک دیده می شود که در بدترین سناریو معمولاً خرابی گیربکس باعث این موضوع می شود. ما در این مقاله قصد داریم به بررسی “علت در رفتن دنده ماشین” (What Is The Cause Of The Car Gear Jumping) بپردازیم تا بدانید چرا این اتفاق می افتد و چه کارهایی بایستی برای رفع این مشکل انجام دهید.

علت در رفتن دنده ماشین

علت-در-رفتن-دنده-ماشین

دلیل در رفتن دنده ماشین در گیربکس های دستی به موارد مختلفی مربوط می شود. اول از همه پایه های گیربکس به مرور زمان فرسوده می شوند و هنگامی که این اتفاق می افتد، موقع شتاب گرفتن گیربکس ماشین در جای خود تکان های بیش از حد می خورد. اگر گیربکس بیش از حد تکان بخورد می تواند اتصال های جعبه دنده را به قدری حرکت دهد که کابل ها کشیده شوند و این وضعیت باعث در رفتن دنده ماشین می شود. همچنین ساییدگی خارهای غلاف کشویی، فرسودگی دنده و سفتی بیش از حد لیور دنده می توانند باعث در رفتن دنده ماشین و خلاص شدن دنده در حین حرکت شوند که برای آگاهی بیشتر با این موارد توصیه می کنیم مقاله علت بد جا رفتن دنده را از مجله یدک یار مطالعه فرمایید. مورد بعدی اینکه در داخل ریل تعویض دنده فنری وجود دارد که گیربکس را در دنده قفل می کند که اگر این فنر ضعیف شود یا بشکند، ممکن است متوجه در رفتن دنده ماشین شوید. نکته بعدی در مورد علت بیرون زدن دنده ماشین اینکه گیربکس دستی شامل قطعات داخلی متعددی است که ممکن است این قطعات در نتیجه استفاده نادرست و یا فرسودگی از کار بیفتند. اگر گیربکس مدام از دنده خارج می شود، مشکل می تواند از گیربکس باشد که در صورت خرابی گیربکس باید تعمیرات لازم برای حل این مشکل انجام گیرد. در نهایت علت بیرون زدن دنده ماشین می تواند به خرابی و فرسوده شدن اجزای سیستم کلاچ مانند دیسک و صفحه مربوط شود که باعث در رفتن دنده ماشین می شود. دیسک و صفحه کلاچ یکی از مهم ترین قطعات خودروهای دنده‌ای می باشد که وظیفه انتقال نیرو و جابجایی دنده را بر عهده دارد. از آنجایی که دیسک و صفحه کلاچ قطعه‌ای مصرفی محسوب می شود، اگر مشکلی در این قطعه وجود داشته باشد یا دچار فرسودگی شده باشد می تواند باعث در رفتن دنده ماشین شود. علاوه بر بیرون زدن دنده ماشین معمولاً علائم خرابی دیسک و صفحه کلاچ شامل گاز هرز خوردن ماشین، لیز خوردن کلاچ، صدای جیر جیر کلاچ، عدم کشش خودرو در سربالایی ها و… می باشد که در صورت مشاهده این علائم باید برای تعویض دیسک و صفحه ماشین خود اقدام کنید.

علت خلاص شدن دنده در حال حرکت

همانطور که در بالا اشاره کردیم، در گیربکس های دستی معمولاً علت خلاص شدن دنده در حال حرکت به فرسودگی پایه های گیربکس، خرابی خارهای غلاف کشویی، فرسودگی فنر ریل تعویض دنده و خود دنده، فرسوگی دیسک و صفحه کلاچ و در نهایت خرابی گیربکس مربوط می شود. خلاص شدن دنده در حال حرکت موضوعی خطرناک است که باید برای حفظ ایمنی سریعاً تعمیرات لازم انجام گیرد. علاوه بر این، بی توجهی به این موضوع می تواند باعث آسیب های زیاد به گیربکس ماشین و در نتیجه بوجود آوردن هزینه های بسیار بالا برای تعمیر شود. 

علت خلاص شدن دنده اتومات در حال حرکت

علت-خلاص-شدن-دنده-اتومات-در-حال-حرکت

گیربکس های اتوماتیک سیستم پیچیده‌تری نسبت به گیربکس های دستی دارند که اگر با یکسری از علائم خرابی گیربکس اتومات مانند خلاص شدن دنده، مشکل در تعویض دنده، سر و صدای گیربکس و… مواجه شدید باید در اسرع وقت گیربکس را نزد افراد متخصص مورد بررسی قرار دهید تا تعمیرات لازم انجام شود. یکی از مشکلاتی که می تواند باعث آسیب های پرهزینه به گیربکس اتوماتیک شود، خلاص شدن دنده در حال حرکت است. معمولاً علت خلاص شدن دنده اتومات در حال حرکت در وهله اول به روغن گیربکس و سپس به اتصالات گیربکس مربوط می شود. روغن گیربکس یکی از سیالات بسیار مهم در خودروهای دنده اتوماتیک است که وظیفه انتقال نیرو از جعبه دنده به موتور را عهده دار است و همچنین گیربکس را خنک نگه می دارد. وجود روغن گیربکس باکیفیت و سالم در خودروهای اتوماتیک از اهمیت بالایی برخوردار است و از بین رفتن خاصیت آن و یا کم شدن مقدار آن باعث مشکلاتی همچون پرش دنده اتومات و یا عدم تعویض دنده خواهد شد. سعی کنید همیشه به علائم کم شدن روغن گیربکس اتومات توجه داشته باشید و برای جلوگیری از مشکلات اینچنینی و خرابی های گیربکس، روغن گیربکس اتومات را به موقع تعویض کنید. موضوع بعدی در مورد علت پرش دنده اتومات از بین رفتن اتصالات گیربکس و اختلال در عملکرد دنده و چرخ دنده ها می باشد. ممکن است به تازگی گیربکس اتوماتیک ماشین خود را تعمیر کرده باشید که اگر بعد از تعمیر متوجه پرش دنده اتوماتیک شده‌اید باید مجدداً گیربکس را مورد بررسی قرار دهید چراکه تنظیم اشتباه چرخ دنده ها و ایجاد اختلال در عملکرد دنده که معمولاً با صداهای عجیب و غریبی نیز همراه است باعث بروز این مشکل می شود.

با تشکر از اینکه ما را تا پایان این مقاله همراهی کردید، اگر سوالی در مورد علت در رفتن دنده ماشین دارید می توانید در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید تا متخصصان فنی یدک یار در اسرع وقت پاسخگوی سوالات شما عزیزان باشند.

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.