بررسی علت داغ شدن سر باتری ماشین

داغ شدن بست های باتری ماشین یک مشکل رایج است که معمولاً به دلیل شل شدن کابل ها و اتصالات، سولفاته شدن سر باتری، استفاده از کابل های بی‌کیفیت، خرابی باتری و یا آمپر نامناسب آن اتفاق می افتد که در این مقاله ما به بررسی علت داغ شدن سر باتری ماشین پرداخته‌ایم تا اطلاعات لازم را پیدا کنید.

بست های باتری (Battery Terminals) بخش ضروری سیستم الکتریکی خودرو شما هستند زیرا آنها باتری ماشین را به سیستم برقی خودرو متصل می کنند و باتری را راه‌اندازی و به کار می اندازند. با این حال گاهی اوقات این قطب های مثبت و منفی باتری ممکن است داغ شوند که اگر از خود می پرسید آیا این موضوع طبیعی است یا خیر، به جای درستی آمده‌اید. در این مقاله ما قصد داریم به بررسی “علت داغ شدن سر باتری ماشین” بپردازیم تا هر آنچه که لازم است را بدانید.

علت داغ شدن سر باتری ماشین

علت-داغ-شدن-سر-باتری-ماشین

باتری جزء اصلی سیستم الکتریکی خودرو می باشد که برق بخش ها و سیستم های مختلف خودرو را تامین می کند. از مهم ترین وظایف باتری خودرو می توانیم به تامین و ذخیره انرژی برای استارت زدن ماشین، به کار انداختن سیستم تهویه مطبوع، مالتی مدیا و سایر سیستم ها، روشن کردن چراغ های هشدار دهنده پشت آمپر و… اشاره داشته باشیم. حال قبل از اینکه به بررسی علت داغ شدن سر باطری ماشین بپردازیم، ابتدا بیایید بفهمیم سر باتری ماشین چیست و چگونه کار می کند. قطب باتری یا ترمینال باتری یک رابط فلزی است که به بست های مثبت و منفی باتری متصل می شود. قطب باتری به عنوان پلی بین باتری و بقیه خودرو عمل می کند و اجازه می دهد برق بین آنها جریان یابد. قطب مثبت باتری معمولاً با علامت (+) مشخص می شود و به رنگ قرمز است و از سوی دیگر، قطب منفی باتری با علامت (-) مشخص شده و معمولاً سیاه رنگ است. 

به طور خلاصه، علت داغ شدن سر باتری ماشین به شل شدن کابل های باتری، سولفاته شدن سر باتری، شارژ بیش از حد و منابع حرارتی خارجی مربوط می شود. برای جلوگیری از بوجود آمدن این مشکل، دستورالعمل‌های جلوگیری از داغ شدن سر باتری ماشین را دنبال کنید:

  • اتصالات باتری را محکم کنید و از تماس مناسب آنها با پایه‌های قطب های باتری اطمینان حاصل کنید.
  • اگر سر باتری ماشین سولفاته شده است، قطب های مثبت و منفی را با مخلوط جوش شیرین و آب تمیز کنید تا سولفاته از بین برود. (برای آشنایی بیشتر با این موضوع توصیه می کنیم مقاله آموزش پاک کردن سولفاته سر باتری ماشین را از مجله یدک یار مطالعه فرمایید)
  • مراحل تست سلامت باتری خودرو را دنبال کنید و همچنین بررسی سطوح ولتاژ را انجام دهید تا از عملکرد مناسب باتری و شارژ مناسب آن اطمینان حاصل کنید. 
  • از پارک کردن خودرو زیر نور مستقیم خورشید یا استفاده از خودرو در گرمای شدید خودداری کنید.

علت داغ شدن قطب منفی باتری

بست منفی باتری ماشین ممکن است به دلایل مختلفی داغ شود که معمولاً “علت داغ شدن قطب منفی باتری” به موارد زیر مربوط می شود:

شل شدن اتصالات باتری

این یکی از شایع‌ترین دلایل داغ شدن بست منفی باتری ماشین شل شدن اتصالات می باشد و علاوه بر این، شل شدن اتصالات باتری می تواند موتور استارت ماشین را خراب کند.

فرسودگی کابل های باتری

سعی کنید هر از چندگاهی وضعیت قطب منفی باتری را بررسی کنید چراکه این قطب منفی باتری ممکن است به مرور زمان فرسوده شود. لازم به توضیح است که فرسودگی قطب منفی باتری علاوه بر داغ کردن کابل، می تواند قوس الکتریکی بست را ذوب کند.

سولفاته شدن سر منفی باتری

هرچه کابل های باتری گرمتر شوند، جریان با مقاومت بیشتری روبرو می شود و چرخه‌ای را ایجاد می کند که در نهایت کابل و قطب باتری را ذوب می کند. به همین دلیل شما باید اتصال مناسب کابل ها را چک کنید و از تمیز بودن قطب های باتری اطمینان حاصل کنید. در غیر این صورت، خوردگی و سولفاته می تواند یکپارچگی قطب های باتری را به خطر بیندازد. تشخیص سولفاته شدن سر منفی باتری چندان دشوار نیست. برای بررسی به نقطه اتصال منفی باتری نگاه کنید و اگر یک ماده پودری را مشاهده کردید، این نشان دهنده سولفاته یا خوردگی است. 

سایز اشتباه کابل ها

سایز نادرست کابل باتری مقاومت ایجاد می کند و مقاومت تولید گرما می کند. اگر برق از یک کابل کوچک عبور کند، گرمای بیشتری تولید می شود. اگر از کابل با سایز اشتباه استفاده می کنید، بهتر کابل های بزرگتر را جایگزین کنید تا مقاومت کاهش پیدا کند و گرما گمتر شود.

کابل های بی کیفیت

برخی از کابل ها بی‌کیفیت هستند و اگر به تازگی کابل منفی باتری را تعویض کرده‌اید و بعد از آن متوجه داغ شدن قطب منفی باتری شده‌اید، بایستی کابل باکیفیت را جایگزین کنید.

علت داغ شدن قطب مثبت باتری

علت-داغ-شدن-قطب-مثبت-باتری

دمای قطب باتری ماشین می تواند بر سیستم الکتریکی ماشین شما تاثیر زیادی بگذارد و درک اینکه چرا قطب مثبت یا منفی باتری داغ می شود می تواند به شما برای حل این مشکل کمک کند. مهم ترین “علت داغ شدن قطب مثبت باتری” ضعیف بودن یا خرابی باتری است. اگر باتری توانایی خود را برای نگه داشتن نیرو از دست داده باشد، برای تامین انرژی کافی خودرو دچار مشکل می شود که همین موضوع باعث داغ شدن قطب مثبت باتری خواهد شد. پس در نتیجه وقتی که یک باتری ضعیف به سیستم الکتریکی خودرو متصل می شود، نوسانات ولتاژ اتفاق می افتد که می تواند باعث داغ شدن قطب مثبت باتری شود. دیگر علت داغ شدن بست مثبت باتری خوردگی و سولفاته است. خوردگی و سولفاته ناشی از رطوبت می تواند به مقاومت در جریان الکترون ها از طریق بست مثبت باتری کمک کند و منجر به تولید گرما شود. سولفاته و خوردگی همچنین می تواند باعث اتصال ضعیف تر شود که به نوبه خود گرما ایجاد می کند.

برای حل مشکل داغ شدن قطب مثبت باتری، یک باتری جدید با آمپر مناسب را جایگزین کنید تا مطمئن شوید که قدرت تامین برق ماشین شما را دارد. علاوه بر این، بست مثبت باتری را با استفاده از یک برس و محلول جوش شیرین و آب تمیز کنید.

دقت داشته باشید که حل مشکل داغ شدن بست مثبت باتری بسیار مهم است زیرا می تواند بر سلامت کلی سیستم الکتریکی خودرو شما تاثیر بگذارد. در برخی موارد، داغ شدن قطب مثبت باتری می تواند به باتری خودرو و حتی کل سیستم برقی خودرو آسیب برساند. 

نتیجه گیری

به عنوان یک مالک خودرو، ممکن است متوجه داغ شدن سر باتری ماشین شوید که این یک اتفاق رایج است. به همین منظور در این مقاله ما به بررسی علت داغ شدن سر باتری ماشین پرداختیم تا بدانید چرا این مشکل بوجود می آید و چگونه می توانید آن را برطرف کنید. علاوه بر دلایلی که برای داغ شدن سر باتری ماشین آورده شد، به این نکته دقت داشته باشید که ممکن است مشکلات بزرگتری در سیستم برقی خودرو وجود داشته باشد که باعث بوجود آمدن این مشکل می شود. به همین دلیل توصیه می شود قبل از انجام هر کاری خودرو را به افراد متخصص بسپارید تا آن ها علت داغ شدن سر باطری را بررسی و مشکل را برطرف کنند.

با تشکر از اینکه ما را تا پایان این مقاله همراهی کردید، اگر سوالی در مورد علت داغ شدن سر باتری ماشین دارید می توانید در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید تا متخصصان فنی یدک یار در اسرع وقت پاسخگوی سوالات شما عزیزان باشند.

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.