چرا کلاچ ماشین بالا نمیاد؟

خرابی های مختلفی باعث بالا نیامدن کلاچ ماشین می شود که این مشکل خطر آفرین است. پس اگر می پرسید که چرا کلاچ ماشین بالا نمیاد، این مقاله به شما کمک خواهد کرد.

خودروهایی که مجهز به کلاچ و گیربکس دستی هستند همانند خودروهایی که دارای گیربکس اتوماتیک می باشند، نیاز به توجه و نگهداری مناسب دارند. با بالا رفتن عمر ماشین، سیستم کلاچ نیز دچار فرسودگی می شود. کلاچ برای درگیر کردن گیربکس به موتور و همچنین آزاد کردن نیرو از موتور برای کاهش سرعت شفت ورودی گیربکس برای تعویض دنده طراحی شده است. یک پدال کلاچ برای راننده ساخته شده است تا کلاچ را رها کرده و کلاچ را درگیر کند. زمانی که پدال کلاچ را فشار می دهید و سپس پدال بالا نمی آید به این معنیست که مشکلی وجود دارد. خیلی از افراد می پرسند که “چرا کلاچ ماشین بالا نمیاد” که ما در این مطلب به بررسی آن پرداخته‌ایم.

چرا کلاچ ماشین بالا نمیاد

چرا کلاچ ماشین بالا نمیاد

چهار علت وجود دارد که باعث می شود پدال کلاچ بالا نیاید (Clutch Sticking):

  • عملکرد نادرست بلبرینگ رهاسازی کلاچ
  • خرابی سیلندر ثانویه پدال کلاچ
  • خرابی سیلندر اصلی پدال کلاچ
  • شکستن اتصالات پدال کلاچ

دقت داشته باشید زمانی که پدال کلاچ بالا نمیاد، سعی نکنید خودرو را روشن کنید چراکه ممکن است به سیستم کلاچ، شاخک کلاچ یا گیربکس آسیب برسانید.

چسبیدن کلاچ به ته

معمولاً چند احتمال مختلف برای چسبیدن کلاچ به ته وجود دارد. ممکن است سیلندر اصلی یا سیلندر ثانویه کلاچ خراب باشد، یا اینکه بلبرینگ رها سازی دچار مشکل شده و نیاز به تنظیم مجدد داشته باشد. اگر چسبیدن کلاچ به ته را احساس می کنید برای تعمیر آن به کمک مکانیک نیاز دارید، پس برای جلوگیری از خطرات احتمالی، خودرو را به مکانیکی انتقال دهید.

علت خالی شدن کلاچ زیر پا

علت خالی شدن کلاچ زیر پا

رایج ترین علت های خالی شدن کلاچ زیر پا عبارتند از:

فرسوده شدن یا آسیب دیدن آسترهای اصطکاکی سطح دیسک

آسترهای اصطکاکی بیش از حد فرسوده، به دلیل کاهش ضخامت، به اندازه کافی به سطح فلایویل ماشین فشار داده نمی شوند. یک آستر تغییر شکل یافته به طور ناهموار روی فلایویل فشرده می شود که در این مواقع خالی شدن کلاچ زیر پا احساس می شود.

آسیب دیدن یا ضعیف شدن فنر دیافراگمی پدال کلاچ

اگر خاصیت ارتجاعی فنر کاهش یافته باشد، فشاری که با فشار دادن پدال روی دیسک محرک وارد می‌شود برای فعال کردن کلاچ کافی نخواهد بود که در نتیجه منجر به خالی شدن کلاچ زیر پا خواهد شد.

خرابی اتصالات پدال کلاچ

کابل کشیده شده، شاخک آسیب دیده، متورم شدن اجزای لاستیکی و یا از دست دادن سفتی عناصر نیز ممکن است منجر به خالی شدن کلاچ زیر پا شود، زیرا فشار روی فنر دیافراگمی برای اطمینان از تماس ثابت کافی نیست.

با تشکر از اینکه ما را تا پایان این مقاله همراهی کردید، اگر دیدگاه یا سوالی در مورد اینکه چرا کلاچ ماشین بالا نمیاد دارید می توانید در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.