علت و راه حل سولفاته شدن باتری ماشین

سولفاته شدن باتری ماشین به دلیل شارژ بیش از حد باتری، گرمای زیاد باتری، کم بودن شارژ باتری و… اتفاق می افتد که برای از بین بردن سولفاته باتری نیز راه های مختلفی وجود دارد. به همین دلیل ما در این مقاله به بررسی علت و راه حل سولفاته شدن باتری ماشین پرداخته‌ایم تا اطلاعات لازم را پیدا کنید.

سولفاته علت شماره یک خرابی زودهنگام در باتری هاست. آسیب ناشی از سولفاته شدن باتری به راحتی قابل پیشگیری است و در برخی موارد قابل برگشت است. به خواندن این مقاله ادامه دهید تا بدانید “علت و راه حل سولفاته شدن باتری ماشین” (What is a Sulfated Battery and How To Prevent It) چیست.

سولفاته شدن سر باتری ماشین

علت-و-راه-حل-سولفاته-شدن-باتری-ماشین

سولفاته شدن سر باتری ماشین، تجمع کریستال های سولفات سرب روی صفحات باتری است و یکی از شایع ترین علل خرابی زودهنگام باتری می باشد. تمام باتری های سرب اسید در طول عمر خود به عنوان بخش طبیعی از فرآیندهای شیمیایی باتری، سولفاته انباشته می شوند. اما سولفاته زمانی بیشتر تجمع می یابد که باتری کم شارژ باشد، در گرمای بیش از حد ذخیره شود یا بدون شارژ کامل باشد. هنگامی که سولفاته شدن سر باتری خودرو بیش از حد اتفاق می افتد، می تواند مانع از تبدیل شیمیایی به الکتریکی شود و به طور قابل توجهی بر عملکرد باتری تاثیر بگذارد.

علت سولفاته شدن باتری ماشین

علت سولفاته شدن باتری ماشین معمولاً به خاطر بیش از حد شارژ شدن باتری، گرمای بیش از حد باتری و کم بودن شارژ باتری اتفاق می افتد که برای آشنایی کامل تر با علت سولفاته شدن بست باتری ماشین پیشنهاد می کنیم مقاله علت سولفاته شدن سر باتری ماشین را از مجله یدک یار مطالعه فرمایید.

جلوگیری از سولفاته شدن باتری ماشین

جلوگیری-از-سولفاته-شدن-باتری-ماشین

یکی از ساده‌ترین راه ها برای جلوگیری از سولفاته شدن باتری ماشین، نگهداری مناسب آن است. هنگامی که از باتری ماشین استفاده می کنید باید مطمئن شوید که باتری به اندازه کافی شارژ می شود تا از افت آن به زیر ۱۲٫۴ ولت جلوگیری شود چراکه این نوع مراقبت از باتری از تجمع سولفات ها جلوگیری می کند. همچنین توجه به این نکته مهم است که باتری نباید در دمای بالاتر از ۲۵ درجه سانتی گراد نگهداری شود و هر ۱۰ درجه‌ای که دما بالاتر می رود نرخ تخلیه باتری دو برابر می شود. جلوگیری از سولفاته شدن باتری ماشین نباید فرآیند پیچیده‌ای باشد زیرا با نگهداری مناسب از باتری می توانید از این مشکل جلوگیری کنید. همانطور که اشاره کردیم علت سولفاته شدن سر باطری ماشین به خاطر این است که شارژ باتری بیش از حد خالی شده است که اگر شما مراقبت های لازم را از باتری انجام دهید قطعاً با این مشکل روبرو نخواهید شد.

از بین بردن سولفاته باتری ماشین

به طور کلی دو نوع سولفاته شدن سر باتری ماشین ممکن است رخ دهد؛ برگشت پذیر و دائمی. نام این دو دقیقاً نشان دهنده تاثیرات روی باتری ماشین شماست. اگر مشکل به اندازه کافی زود تشخیص داده شود، می توان از بین بردن سولفاته باتری ماشین را انجام داد. البته دقت داشته باشید که بهتر است از بین بردن سولفاته باتری ماشین توسط افراد متخصص انجام گیرد، ولی با این حال ما در ادامه این مقاله به بررسی راه حل سولفاته شدن باتری ماشین خواهیم پرداخت تا بتوانید این کار را انجام دهید.

سولفاتاسیون دائم باتری

سولفاته شدن دائمی باتری زمانی اتفاق می افتد که باتری برای هفته ها یا ماه ها شارژ کم داشته باشد. در حالی که گاهی اوقات می توان این باتری ها نجات داد ولی بعید است که بازسازی باتری امکان پذیر باشد.

سولفاتاسیون برگشت پذیر باتری

سولفاته برگشت پذیر اغلب می تواند با شارژ بیش از حد باتری در جریان تنظیم شده حدود ۲۰۰ میلی آمپر اصلاح شود. همچنین افزایش دمای باتری به ۵۰ تا ۶۰ درجه سانتی گراد به حل شدن سولفاته ها کمک خواهد کرد.

گذاشتن قند روی باتری

یکی از روش های از بین بردن سولفاته باتری ماشین، گذاشتن قند خیس شده روی باتری است. به نوعی می توان گفت گذاشتن قند خیس شده روی باتری ماشین موثر خواهد بود زیرا به تمیز کردن کریستال های جمع شده سر باتری ماشین کمک می کند.

شستن باطری ماشین با جوش شیرین

از دیگر روش های از بین بردن سولفاته می توانیم به شستن باطری با جوش شیرین اشاره کنیم. برای انجام اینکار ابتدا کابل ها و بست های باتری را باز کنید و باتری را از جای خود خارج کنید. سپس کمی جوش شیرین را با آب در ظرفی مخلوط کنید و این مایع را با کمک یک مسواک بر روی سر باتری ماشین و ترمینال ها بمالید. سپس صبر کنید و اجازه دهید سولفاته های روی بست باتری از بین بروند، اگر احساس کردید که هنوز سولفاته وجود دارد می توانید از یک سمباده استفاده کنید تا بست های باتری به خوبی تمیز شوند. فقط دقت داشته باشید که بعد از اتمام کار بایستی محل اتصال های باتری کاملاً خشک شده باشند. پس از اینکه مطمئن شدید محل اتصال های باتری به خوبی خشک شده اند، می توانید سر باتری و کابل ها را مجدداً وصل کنید.

لازم به توضیح است که در برخی مواقع می توانید از نوشابه به جای جوش شیرین استفاده کنید تا سولفاته های روی باتری را از بین ببرید چراکه عملکرد نوشابه و جوش شیرین شبیه به هم می باشد.

وازلین برای سر باتری

بعد از تمیر کردن سولفاته های سر باتری ماشین شما می توانید برای جلوگیری از سولفاته شدن باتری ماشین در آینده، بر روی سر قطب های منفی و مثبت باتری وازلین بمالید. این چرب کردن سر باتری ماشین به شما کمک می کند که در روزهای سرد پاییز و زمستان از سولفاته شدن باتری ماشین جلوگیری کنید. به طور کلی ریختن محلول آب و جوش شیرین روی باتری در زمستان و همچنین چرب کردن قطب های باتری روش موثری برای جلوگیری از سولفاته شدن سر باتری ماشین خواهد بود.

خرید باتری ماشین

خرید-باتری-ماشین

ما در این مقاله به بررسی علت و راه حل سولفاته شدن باتری ماشین پرداختیم تا بتوانید از سولفاته باتری جلوگیری کنید و یا سولفاته های باتری را از بین ببرید. با این حال در بعضی از مواقع سولفاته شدن باتری ماشین برگشت ناپذیر است که در این صورت تنها راه حل تعویض باتری ماشین می باشد. به همین منظور اگر نیاز دارید که باتری ماشین خود را تعویض کنید می توانید به وبسایت یدک یار مراجعه کنید و خرید باتری ماشین خود را انجام دهید. علاوه بر این، امکان مشاوره رایگان نیز برای شما وجود خواهد داشت و پس از تماس با شماره تلفن ۰۲۱۹۱۳۰۵۰۶۰ مشاورین یدک یار به تمامی سوالات شما پاسخ خواهند داد تا از تجربه خرید بهتری بهره مند شوید.

با تشکر از اینکه ما را تا پایان این مقاله همراهی کردید، اگر سوالی در مورد علت و راه حل سولفاته شدن باتری ماشین دارید می توانید در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید تا متخصصان فنی یدک یار در اسرع وقت پاسخگوی سوالات شما عزیزان باشند.

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

2 نظرات
  1. علی می گوید

    چرا درباره چیزی اطلاع ندارین مطلب می نویسین بالاخره باطری بخاطر شارژ زیاد سولفاته میشه یا شارژ کم

    1. متخصص فنی یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      دوست عزیز تنها یک مورد نیست که موجب سولفاته شدن باتری ماشین میشود. هم شارژ زیاد و هم شارژ کم (سخت شارژ شدن و وجود مشکل در سیستم شارژ و برق خودرو) میتواند موجب سولفاته کردن باتری ماشین شود.