بررسی علت ترمز نگرفتن ماشین در حالت های مختلف

علت ترمز نگرفتن ماشین معمولاً به فرسودگی لنت ترمز، خرابی بوستر ترمز، سطح پایین روغن ترمز و آسیب دیدگی دیسک ترمز مربوط می شود که در صورت خرابی این قطعات باید فوراً تعمیرات لازم را انجام دهید تا از خطرات احتمالی جلوگیری کنید.

خرابی ترمز یکی از مشکلات جدی ماشین است و هر ساله باعث تصادف های زیادی می شود که برخی از این تصادفات منجر به صدمات جدی و حتی مرگ می شوند. ما در این مقاله قصد داریم به بررسی “علت ترمز نگرفتن ماشین” (What Is The Reason For The Car Not Braking) در حالت های مختلف بپردازیم تا این مشکل مهم را سریعاً برطرف کنید.

علت ترمز نگرفتن ماشین

علت-ترمز-نگرفتن-ماشین

در بسیاری از موارد علت ترمز نگرفتن ماشین به بی توجهی مالک مربوط می شود. ترمزها مانند بسیاری از قطعات دیگر خودرو عمر محدودی دارند و باید گهگاهی از نظر فرسودگی بررسی شوند. با این حال دیگر دلایل ترمز نگرفتن ماشین شامل موارد زیر می باشد:

داغ شدن بیش از حد و فرسودگی لنت ترمز

لنت های ترمز ممکن است در اثر استفاده زیاد بیش از حد داغ یا سفت شوند که همین مسئله توانایی لنت ها را برای تماس مناسب با دیسک ترمز کاهش می دهد و باعث عمل نکردن ترمز ماشین می شود. همچنین لنت های ترمز عمر مشخصی دارند که اگر دچار فرسودگی شوند نمی توانند به خوبی با دیسک های ترمز تماس پیدا کنند که همین موضوع باعث نگرفتن ترمز ماشین می شود. بهتر است همیشه به علائم زمان تعویض لنت ترمز دقت داشته باشید تا اگر متوجه نشانه‌هایی مانند سوت کشیدن ترمز، ضعیف شدن ترمزها، لرزش در پدال ترمز و… شدید بتوانید سریعاً این قطعه را تعویض کنید.

آسیب دیدن دیسک ترمز

مورد بعدی که می تواند علت ترمز نگرفتن ماشین باشد، آسیب دیدن دیسک ترمز است. خرابی دیسک ترمز همچنین می تواند عمر لنت ترمز ماشین را کاهش دهد و توقف خودرو را دشوارتر کند. توصیه می کنیم هنگام تعویض لنت ترمز، دیسک های ترمز را هم توسط یک مکانیک مجرب مورد بررسی قرار دهید تا سلامت این قطعه بررسی شود. به طور کلی علائم خرابی دیسک ترمز شامل ترمزهای پر سر و صدا، بیشتر طول کشیدن توقف خودرو، ارتعاشات و آسیب های قابل مشاهده بر روی دیسک می باشد که از روی این نشانه ها می توانید زمان تعویض دیسک ترمز را تشخیص دهید.

از دست رفتن فشار روغن ترمز

از دست رفتن فشار روغن ترمز توانایی ترمز را برای توقف خودرو کاهش می دهد. اگر متوجه شدید که ترمز ماشین اصلاً کار نمی کند یا عملکرد آن ضعیف شده است، چند بار روی پدال ترمز ضربه بزنید تا به حرکت درآمدن روغن ترمز در سراسر سیستم ترمز کمک کنید. اگر بعد از اینکار هنوز ترمزهای ماشین عمل نمی کنند باید خودرو را به افراد متخصص بسپارید تا مخزن روغن ترمز را شارژ کنند و سپس سلامت سیستم ترمز و نبود نشتی در مخزن روغن ترمز را مورد بررسی قرار دهند. معمولاً علائم کم شدن روغن ترمز شامل سفت شدن پدال ترمز، مشکل در ترمز گرفتن، سر و صدای سیستم ترمز و… می باشد که در صورت مشاهده هر یک از این علائم باید میزان روغن ترمز و همچنین نبود نشتی در مخزن روغن ترمز را مورد بررسی قرار دهید.

خرابی بوستر ترمز

بوستر ترمز نیروی ایجاد شده با فشار دادن پدال ترمز را می گیرد و آن را تقویت می کند تا ترمز ماشین عملکرد مناسبی داشته باشد. اگر بوستر ترمز خراب شود، نیروی کامل برای توقف ماشین ایجاد نخواهد شد و ترمزها عمل نخواهند کرد. برای تشخیص خرابی این بخش بایستی به علائم خرابی بوستر ترمز که شامل نشت روغن ترمز از بوستر، نشت هوا از پِرس دور، نشت هوا از طریق شیلنگ خلاء، سفتی یا شل شدن پدال ترمز و… می باشد توجه کنید.

علت دیر ترمز گرفتن ماشین

علت دیر ترمز گرفتن ماشین به موارد زیر خلاصه می شود:

  • فرسودگی لنت ترمز: شایع ترین علت دیر ترمز گرفتن ماشین سایش یا فرسودگی لنت ترمز می باشد. اگر مدت زیادی از تعویض لنت های ترمز ماشین شما می گذرد، باید سلامت لنت ها را مورد بررسی قرار دهید و در صورت نیاز آن ها را تعویض کنید.
  • پایین بودن سطح روغن ترمز: ترمزهای ماشین بر روی فشار روغن ترمز کار می کنند که این بدین معنیست که برای عملکرد مناسب ترمز ماشین روغن ترمز مورد نیاز است. اگر سطح روغن ترمز کم باشد، متوجه دیر ترمز گرفتن ماشین خواهید شد و اگر مخزن روغن ترمز خالی باشد، ترمزها اصلاً عمل نخواهند کرد.
  • گیر کردن کالیپر ترمز: برای اینکه ترمز ماشین به خوبی کار کند، هر دو کالیپر ترمز جلو باید شرایط خوبی داشته باشند. اگر توقف ماشین بیش از حد معمول طول می کشد ممکن است به این معنی باشد که یکی از کالیپرها روی پین های کشویی گیر کرده یا به درستی عمل نمی کند.
  • داغ شدن سیستم ترمز: اگر مجبور هستید که به طور مداوم ترمز کنید این موضوع می تواند باعث گرم شدن بیش از حد سیستم ترمز شود که این گرما تاثیر قابل توجهی را روی عملکرد ترمز ماشین خواهد داشت و منجر به دیر ترمز گرفتن ماشین می شود. البته گرم شدن سیستم ترمز موقتی است چراکه بعد از به حرکت درآمدن ماشین لنت های ترمز و دیسک های ترمز خنک می شوند و عملکرد مناسب خود را به دست می آورند.

علت ترمز نگرفتن ماشین در سرعت بالا

ترمز نگرفتن ماشین در سرعت بالا بسیار خطر آفرین است که می تواند صدمات جدی را به همراه داشته باشد. در اینجا به چند علت ترمز نگرفتن ماشین در سرعت بالا اشاره کرده‌ایم:

  • کم بودن روغن ترمز یکی از علت های اصلی ترمز نگرفتن ماشین در سرعت های بالا است. معمولاً نشتی علت اصلی کم بودن روغن ترمز می باشد که باید ابتدا هرگونه نشتی روغن ترمز را بررسی کنید و سپس مخزن را با روغن ترمز جدید شارژ کنید.
  • گرمای بیش از جد سیستم ترمز می تواند دلیل دیگری برای ترمز نگرفتن ماشین در سرعت بالا باشد که این مشکل به دلیل ترمز گرفتن های مداوم بوجود می آید.
  • مورد بعدی برای علت ترمز نگرفتن ماشین در سرعت بالا فرسودگی لنت های ترمز می باشد. لنت های ترمز قطعه‌ای مصرفی محسوب می شوند که هر از چندگاهی نیاز به تعویض خواهند داشت.
  • در نهایت مسدود شدن سیلند اصلی ترمز می تواند منجر به ترمز نگرفتن ماشین در سرعت های بالا باشد که برای بررسی این موضوع نیاز به افراد متخصص خواهید داشت.

علت ترمز نگرفتن ماشین بعد از تعویض لنت

علت-ترمز-نگرفتن-ماشین-بعد-از-تعویض-لنت

ممکن است زمانی که لنت های ترمز را تعویض می کنید متوجه شوید که ماشین ترمز نمی گیرد. علت ترمز نگرفتن ماشین بعد از تعویض لنت به این دلیل است که در چند کیلومتر ابتدایی لنت ها به خوبی بر روی دیسک ها پوشانده نمی شوند که در این شرایط باید از ترمز گرفتن های شدید با ماشین خودداری کنید. از آنجایی که ترمز نگرفتن ماشین بعد از تعویض لنت فقط در چند کیلومتر ابتدایی طبیعی است، اگر مشاهده کردید که این مشکل ادامه دارد باید سریعاً ماشین را به مکانیکی ببرید تا افراد با تجربه علت نگرفتن ترمز پس از تعویض لنت را مورد بررسی قرار دهند و در صورت نیاز نصب مجدد لنت ترمز یا هواگیری آن را انجام دهند.

با تشکر از اینکه ما را تا پایان این مقاله همراهی کردید، اگر سوالی در مورد علت ترمز نگرفتن ماشین دارید می توانید در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید تا متخصصان فنی یدک یار در اسرع وقت پاسخگوی سوالات شما عزیزان باشند.

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.