چرا ماشین خاموش در دنده حرکت میکند؟

هنگام پارک در سراشیبی علاوه بر درگیر کردن ترمز دستی بایستی ماشین را در دنده قرار دهید. اما ممکن است ماشین خاموش در دنده نیز حرکت کند که معمولاً مشکلات گیربکس و سیستم کلاچ باعث این اتفاق می شود. ما در این مقاله به بررسی اینکه چرا ماشین خاموش در دنده حرکت می کند پرداخته‌ایم تا بتوانید این مشکل را برطرف کنید.

پارک کردن خودرو در سطح صاف، سربالایی و سرپایینی مستلزم رعایت یکسری نکات است که از حرکت خود به خود ماشین جلوگیری می کند. به طور مثال هنگام پارک کردن در سراشیبی لازم است که ترمز دستی را تا انتها بکشید و ماشین را در دنده قرار دهید تا از حرکت کردن ماشین خاموش در دنده جلوگیری کنید. حال در بعضی از مواقع ممکن است است ماشین خاموش در دنده باز هم حرکت کند که به همین منظور ما در این مقاله قصد داریم به بررسی اینکه “چرا ماشین خاموش در دنده حرکت میکند” (Why Does a Car Move On Its Own When In Gear) بپردازیم تا راه حل این مشکل را پیدا کنید.

علت حرکت ماشین خاموش در دنده

علت-حرکت-ماشین-خاموش-در-دنده

ممکن است این سوال برای شما پیش آمده باشد که چرا وقتی ماشین خاموش را در دنده قرار می دهیم باز هم حرکت می کند. همانطور که می دانید در سراشیبی ها بایستی علاوه بر فعال کردن ترمز دستی، ماشین را در دنده ۱ یا دنده عقب قرار دهید تا با انجام این کار چرخ ها را به موتور متصل کنید و از حرکت خود به خود ماشین جلوگیری کنید. علت حرکت ماشین خاموش در دنده می تواند مربوط به مشکلات گیربکس باشد چرا که وقتی ماشین را پارک می کنید و در دنده قرار می دهید به هیچ وجه نباید حرکت کند که در غیر این صورت نشان دهنده وجود خرابی یا مشکلات مختلف در سیستم گیربکس می باشد. مورد بعدی که می تواند علت حرکت ماشین خاموش در دنده باشد، معیوب بودن سیستم کلاچ خودرو است. اگر مشکلی در دیسک و صفحه کلاچ وجود داشته باشد حتی با قرار دادن ماشین در دنده ۱ یا دنده عقب بازهم ممکن است ماشین خاموش حرکت کند. همچنین باید به این نکته اشاره داشت که اگر موتور ماشین کوچک یا قدیمی باشد، نمی تواند به اندازه کافی در مقابل گردش چرخ ها مقاومت کند و می تواند باعث حرکت ماشین خاموش در دنده شود. نکته آخر در مورد علت حرکت ماشین خاموش در دنده به شدید بودن بعضی شیب ها بر می گردد که در این مواقع حتی با عملکرد مناسب ترمز دستی، گیربکس و سیستم کلاچ بازهم ممکن است ماشین خاموش به دلیل سراشیبی بسیار زیاد حرکت کند.

برای بررسی اینکه چرا ماشین خاموش در دنده حرکت میکند ابتدا بایستی خرابی و مشکلات گیربکس را بررسی کنید. علائم خرابی گیربکس اتومات شامل مشکل در تعویض دنده، سر و صدای گیربکس، نشتی روغن و… می باشد که از طریق این نشانه می توانید خرابی گیربکس را تشخیص دهید. همچنین مشکلات مربوط به گیربکس دستی شامل خرابی کشویی گیربکس، هوزینگ گیربکس، شفت گیربکس و… است که برای آگاهی بیشتر با علت و علائم این خرابی ها توصیه می کنیم مقاله علائم خرابی گیربکس دستی را از مجله یدک یار مطالعه فرمایید. موضوع بعدی که بایستی بررسی کنید، سیستم کلاچ ماشین است. همانطور که می دانید خودروهای دنده‌ای دارای قطعه‌ای به نام دیسک و صفحه کلاچ هستند که این قطعه نقش بسیار مهمی را در این خودروها ایفا می کند. با توجه به اینکه سیستم کلاچ ماشین با گذر زمان دچار فرسودگی و خرابی می شود، به همین دلیل در صورت خرابی می تواند باعث حرکت ماشین خاموش در دنده شود که در این صورت شما بایستی ابتدا سلامت سیستم کلاچ ماشین را نزد افراد مورد بررسی قرار دهید و در صورت نیاز قطعاتی که از این سیستم دچار فرسودگی شده‌اند را تعویض کنید.

علت-حرکت-ماشین-خاموش-در-دنده-چیست

با تشکر از اینکه ما را تا پایان این مطلب همراهی کردید، اگر سوالی در مورد اینکه چرا ماشین خاموش در دنده حرکت می کند دارید می توانید در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید تا متخصصان فنی یدک یار در اسرع وقت پاسخگوی سوالات شما عزیزان باشند.

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.