چه خودروهایی فرسوده حساب میشوند؟

خودروهای فرسوده علاوه بر خرابی های متعدد و بالا رفتن هزینه های نگهداری، آسیب های زیادی را به محیط زیست وارد می کنند که به همین دلیل باید بعد از مدتی از رده خارج شوند. ما در این مقاله به بررسی اینکه چه خودروهایی فرسوده حساب میشوند پرداخته‌ایم تا بدانید طرحی که برای خودروهای فرسوده در نظر گرفته شده است شامل چه کسانی می شود.

امروزه اکثر شهرهای بزرگ کشورمان با معضل آلودگی هوا مواجه هستند که خودروهای فرسوده نقش بسزایی در این امر دارند. خودروهای فرسوده سوخت بیشتری مصرف می کنند و طبیعتاً باعث انتشار آلایندهای زیادی می شوند که همین موضوع تاثیر زیادی روی آلودگی هوا دارد. طبق قانون هر سال باید درصدی از خودروهای فرسوده از رده خارج شوند و خودروهای جدید جایگزین شوند که به آن طرح جایگزینی خودروهای فرسوده می گویند. به همین منظور ما در این مقاله قصد داریم به بررسی اینکه “چه خودروهایی فرسوده حساب میشوند” (What Cars Are Worn Out) بپردازیم و بدانیم این طرح شامل چه کسانی میشود.

چه خودروهایی فرسوده حساب میشوند

چه خودروهایی فرسوده حساب میشوند

به طور کلی، سن فرسودگی خودروها حدودً ۱۵ سال می باشد. بدین ترتیب فردی که خودروی آن مدل ۱۳۸۵ و ما قبل آن می باشد بایستی در طرح جایگزینی خودروهای فرسوده ثبت نام کند.

همانطور که پیش تر نیز اشاره کردیم، خودروهای فرسوده مصرف سوخت بالاتری دارند و آلایندگی بیشتری را هم تولید می کنند که به همین منظور مالکین خودروهای فرسوده معمولاً با چالش های مختلفی برای گرفتن معاینه فنی خودرو مواجه می شوند. 

طرح خودروهای فرسوده شامل چه کسانی میشود

طبق اعلام وزارت صنعت، معدن و تجارت دارندگان خودروهای فرسوده می توانند در طرح جایگزینی خودروهای فرسوده شرکت کنند. در این طرح شرایطی مانند داشتن گواهینامه معتبر، عدم خرید یا تحویل خودرو از خودروسازان داخلی در ۴۸ ماه گذشته، هر کد ملی یک دستگاه و.. لحاظ می شود.

بر اساس قانون بودجه، سهم خودروهای فرسوده در طرح فروش خودرو به ۲۰ درصد افزایش پیدا کرده و بنابراین مالکین خودروهای فرسوده شانس بیشتری برای برنده شدن در قرعه کشی دارند. سپس در صورت برنده شدن، فرد متقاضی تا دو ماه فرصت دارد که به مراکز معتبر اسقاط مراجعه کند و پس از دریافت گواهی اسقاط، مدارک لازم را به خودروساز مربوطه ارائه دهد و محصول مورد تقاضا را تحویل بگیرد. 

طرح جایگزینی خودروهای فرسوده

با تشکر از اینکه ما را تا پایان این مقاله همراهی کردید، اگر دیدگاهی در مورد موضوع چه خودروهایی فرسوده حساب میشوند دارید، می توانید با ما در قسمت نظرات در میان بگذارید.

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.