همه چیز درباره کم شدن روغن ترمز

روغن ترمز یکی از اجزای ضروری سیستم ترمز خودرو می باشد که در صورت کم شدن سطح آن، درست عمل نکردن ترمز و خرابی آن رخ خواهد خواهد داد. به همین دلیل ما قصد داریم علائم و دلایل کم شدن روغن ترمز بپردازیم تا با این موضوع بیشتر آشنا شوید.

ترمزهای ماشین شما نیروی زیادی را منتقل می کنند و این امر با استفاده از روغن ترمز (Brake Fluid) امکان پذیر می شود. بدون مقدار کافی روغن ترمز، انتقال نیرو از طریق پدال ترمز دشوار می شود و عملکرد و پاسخگویی ترمزها ممکن است آسیب ببیند. در بدترین حالت، کم شدن روغن ترمز حتی می تواند منجر به خرابی ترمز و به خطر افتادن ایمنی شما و سایر افراد شود. با این اوصاف ما قصد داریم به بررسی “کم شدن روغن ترمز” بپردازیم تا علائم و دلایل این موضوع آشنا شوید.

علائم کم شدن روغن ترمز

علائم کم شدن روغن ترمز

در اینجا برخی از علائم هشداردهنده کم شدن بیش از حد روغن ترمز وجود دارد:

روشن شدن چراغ ترمز یا چراغ ABS

روشن شدن چراغ ترمز یا چراغ ABS هشدار خوبی است مبنی بر اینکه مشکلی در سیستم ترمز شما وجود دارد. این لزوماً به این معنی نیست که روغن ترمز خودروی شما کم است، اما اگر فکر می کنید که روشن شدن این چراغ ها به خاطر کم شدن روغن ترمز است می توانید با شارژ کردن روغن ترمز بررسی کنید که این چراغ هشدار خاموش می شود یا خیر.

نشتی روغن ترمز

نشت روغن ترمز از سیستم ترمز دلیل دیگری برای سطح پایین آن است. نشت روغن ترمز می تواند داخلی یا خارجی باشد:

  • نشتی های خارجی، باقیمانده ای شبیه روغن در کنار چرخ های ماشین شما باقی می گذارد.
  • نشت های داخلی پیچیده تر هستند. اگر به وضوح روغن ترمز را از دست می دهید اما نشتی در زیر ماشین وجود ندارد، ممکن است نشت داخلی داشته باشید. در این مورد، شما باید با چیزی بیش از یک نشتی، بلکه با بوستر ترمز آسیب دیده مقابله کنید.

از کار افتادن پدال ترمز

اگر متوجه شدید که پدال ترمز شما به پایین فشار نمی آورد، طبق معمول ممکن است مشکل از کم بودن روغن ترمز باشد. در این حالت، هنگامی که پدال ترمز خود را به سمت پایین فشار می دهید، احساس نرمی بیشتری خواهید داشت، یا حتی بدون انجام هیچ ترمزی تا کف ماشین می رود.

صدای سیستم ترمز

به دلیل افزایش اصطکاک، هنگامی که ترمز را فشار می دهید، صداهای غیرمعمول می تواند به شما هشدار دهد که روغن ترمز خودروی شما کم شده است. در این موارد ماشین را در اسرع وقت به مکانیکی ببرید و سیستم ترمز خود را بررسی کنید!

بوی سیستم ترمز

اگر متوجه بوی سوختگی از سیستم ترمز خود شدید، این می تواند به این معنی باشد که روغن ترمز شما به دلیل مقدار کم آن، بیش از حد گرم شده است و نمی تواند گرما را به طور یکنواخت بین لنت های ترمز توزیع کند و بنابراین شروع به گرم شدن می کند.

لرزش خودرو

اگر وسیله نقلیه شما هنگام استفاده از ترمز می لرزد، این یکی دیگر از نشانه های کم شدن روغن ترمز است.

چشمک زدن چراغ ترمز دستی

کم شدن روغن ترمز میتواند علت روشن شدن چراغ ترمز دستی هنگام ترمز گرفتن باشد.

دلایل کم شدن روغن ترمز

در حالی که روغن ترمز به اندازه بسیاری از مایعات دیگر خودروی شما نیازی به تعویض مداوم ندارد، اما این روغن ممکن است خراب یا کم شود. با این حال، یکی از دلایل احتمالی کم شدن روغن ترمز، نشتی است. ماشین شما مملو از مایعات مختلف است، بنابراین اگر نشتی هایی را در زیر وسیله نقلیه خود مشاهده کردید، از نتیجه‌گیری سریع خودداری کنید. ظاهر و مکان می تواند به شما کمک کند بهتر تشخیص دهید که آیا روغن ترمز است یا خیر.

رنگ روغن ترمز اغلب شفاف تا قهوه ای و کمی زرد است. همچنین دارای ویسکوزیته نرمی مشابه روغن نباتی است. اگر نشت روغن ترمز دارید، احتمالاً گودالی مطابق با این توضیحات را در نزدیکی یکی از چرخ های خودروی خود خواهید یافت.

همچنین وقتی لنت‌ها فرسوده می‌شوند، پیستون کالیپر مجبور می‌شود دورتر به سمت لنت ترمز حرکت کند و از محفظه دورتر شود. این نیاز به روغن ترمز بیشتری برای حرکت بیشتر به پایین دارد که ممکن است به مرور زمان روغن ترمز را تخلیه کند.
برای خرید لنت تازه میتوانید به صفحه فروش لنت ترمز خودرو در وبسایت یدک یار مراجعه کنید.

چگونه سطح روغن ترمز را بررسی کنیم

مرحله اول 

مخزن روغن ترمز را که معمولاً در محفظه موتور در سمت راننده خودرو (جایی که پدال ترمز وجود دارد) قرار گرفته است.

مرحله دوم

 سطح روغن ترمز ماشین خود را بررسی کنید. اگر یک مخزن شفاف دارید، باید یک خط در قسمت بیرونی با علامت “پر” وجود داشته باشد. در خودروهای قدیمی، به دفترچه راهنمای مالک مراجعه کنید.

مرحله سوم

 رنگ و ویسکوزیته مایع خود را با فرو بردن یک پیچ گوشتی در داخل آن بررسی کنید. اگر مایع شما واقعا غلیظ و تیره است، باید آن را عوض کنید. همچنین می توانید از کیت تست روغن ترمز استفاده کنید و منتظر تغییر رنگ یک نوار باشید.

مرحله چهارم

 روغن ترمز را تا خط پُر اضافه کنید ولی بیش از حد پر نکنید. روغن ترمزی که به طور خاص برای وسیله نقلیه شما توصیه می شود باید استفاده شود.

مرحله پنجم 

مخزن را با سفت کردن درپوش ببندید.

خرید روغن ترمز ماشین

خرید روغن ترمز ماشین

همانطور که متوجه شدیم، روغن ترمز اهمیت بالایی دارد و کارکرد مناسب ترمزهای ماشین شما را تضمین می کند. اگر این مایع کم شود، علائمی را از خود بروز می دهد که بلافاصله پس از متوجه شدن آن ها می بایست روغن ترمز را شارژ کنید. به همین منظور اگر قصد خرید روغن ترمز ماشین را دارید می توانید به وبسایت یدک یار مراجعه کنید و ثبت سفارش خود را انجام دهید. اگر نمی دانید چه روغن ترمزی مناسب خودروی شماست، همکاران ما در مجموعه یدک یار در کنارتان خواهند بود و در این زمینه شما را راهنمایی خواهند کرد. پس اگر سوالی هنگام خرید روغن ترمز دارید می توانید با شماره تلفن ۰۲۱۹۱۳۰۵۰۶۰ تماس بگیرید و از مشاوره رایگان بهره مند شوید.

با تشکر از اینکه ما را تا پایان این مقاله همراهی کردید، اگر تجربه‌ای راجع به کم شدن روغن ترمز دارید می توانید دیدگاه خود را با ما در قسمت نظرات در میان بگذارید.

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.