تشخیص زمان تعویض لنت ترمز

لنت ترمز ماشین یکی از قطعات مهم و کاربردی خودرو می باشد که معمولاً لنت ها بعد از مدت مشخصی فرسوده می شوند و نیاز است که آنها را تعویض کنید. ما در این مقاله به بررسی تشخیص زمان تعویض لنت ترمز پرداخته تا شما بتوانید با دانستن نکات لازم، به موقع تعویض لنت را انجام دهید تا از آسیب به سیستم ترمز خودرو و به خصوص دیسک ترمز جلوگیری کنید.

لنت ترمز (Brake Pad) یکی از اجزای مهم سیستم ترمز ماشین است که معمولا لنت‌های ترمز بسته به کیفیت آن‌ها، دارای عمر مشخصی می‌باشند و پس از طی شدن عمر آن‌ها، لازم است که تعویض لنت را انجام دهید. به همین منظور، بهترین زمان تعویض لنت ماشین به شما کمک می‌کند قبل از اینکه لنت فرسوده به سیستم ترمز شما و به خصوص دیسک ترمز آسیب بزند آن را تعویض کنید.

ما در این مقاله قصد داریم به بررسی تشخیص زمان تعویض لنت ترمز و جواب به سوالاتی مانند چه موقع لنت عوض کنیم، بپردازیم تا با نکات مهم درباره‌ی لنت‌ها آشنا شوید. علاوه بر این، اگر علاقه دارید که به صورت جامع با لنبت ترمز ماشین آشنا شوید به شما توصیه می‌کنیم که مقاله‌ی همه چیز درباره لنت ترمز را از مجله یدک یار مطالعه کنید.

تشخیص زمان تعویض لنت ترمز

علت زود تمام شدن لنت ترمز چیست؟

همه‌ی لنت‌های ترمز به طور یکسان سایش پیدا نمی‌کنند و آنچه که باعث فرسودگی لنت ترمز ماشین می‌شود، شامل استفاده روزمره، مسافت پیموده شده، محیط اطراف و عادات رانندگی است.

به عنوان مثال، یک راننده شهری که اغلب در بزرگراه‌ها و خیابان‌های شلوغ رفت و آمد می‌کند، بیشتر از ترمز ماشین خود استفاده می‌کند تا فردی که در روستا یا شهرهای خلوت رانندگی می‌کند که این موضوع می‌تواند باعث “علت زود تمام شدن لنت ترمز” شود.

همچنین با گذشت زمان، گرما و اصطکاک نیز به سایش لنت ترمز کمک می‌کند. علاوه بر این، اینکه ترمزهای ماشین شما روی کدام محور قرار دارند نیز بر میزان سایش لنت ترمز تاثیر می‌گذارند، ماشین شما به طور طبیعی اکثر ترمزهای خود را با ترمزهای جلو انجام می‌دهد، بنابراین لنت‌های ترمز جلو سریع‌تر از عقب سایش پیدا می‌کنند.

حال این سوال پیش می‌آید چه کاری می‌توانید انجام دهید تا از لنت ترمز خود حداکثر استفاده را ببرید؟ در واقع ساده‌ترین کاری که می‌توانید انجام دهید این است که به سادگی نحوه رانندگی خود را تغییر دهید تا ساییدگی لنت‌های خود را کاهش دهید. چند تغییر کوچک در سبک رانندگی شما نه تنها شما را ایمن نگه می‌دارد، بلکه باعث می‌شود لنت ترمز شما نیز دوام بیشتری داشته باشد. در اینجا چند مورد وجود دارد که می‌تواند عمر لنت ترمز را افزایش دهد:

  • با جریان ترافیک رانندگی کنید تا از ترمزهای سنگین و غیر ضروری خودداری کنید.
  • از خودروی جلویی فاصله داشته باشید تا بتوانید به یک توقف خوب و آسان برسید.
  • هرگونه وزن غیر ضروری را از وسیله نقلیه خود بردارید.
  • سرعت خود را در ترافیک‌های سنگین پایین نگه دارید و از ترمزهای ناگهانی خودداری کنید.

بهترین زمان تعویض لنت ماشین

برای اینکه بدانید “بهترین زمان تعویض لنت ماشین” فرا رسیده است، باید انجام چند کار ساده را در دستور کار قرار دهید. در جواب سوال لنت ترمز هر چند وقت باید عوض شود باید بگوییم که این موضوع در دو معقوله لنت ترمز جلو و لنت ترمز عقب از یکدیگر جدا می‌شوند. لنت‌های ترمز جلو مصرف بیشتری نسبت به لنت‌ها ترمز عقب دارند که معمولا بهترین زمان تعویض لنت ترمز را به ۱ بار تعویض لنت ترمز عقب، در مقابل ۲ بار تعویض لنت‌های جلو تبدیل می‌کند. یعنی در بار دوم تعویض لنت جلو، باید لنت عقب را نیز تعویض کنید.

تعویض لنت چند کیلومتر نیز به عوامل مختلفی بستگی دارد. بسیار بسیاری از افراد سوال بود که عمر لنت ترمز چند کیلومتر است؟ به طور متوسط عمر لنت ترمز ماشین ۴۰ هزار کیلومتر است، البته که این مقدار می‌تواند برای هر خودرویی متفاوت باشد، زیرا عمر لنت‌های ترمز به عوامل مختلفی بستگی دارد. نوع جنس لنت ترمز تاثیر مستقیمی بر روی عمر لنت دارد، طبیعتا هرچقدر که لنت ترمز ماشین شما کیفیت بهتری داشته باشد، عمر طولانی‌تری نیز خواهد داشت. بدیهی است که قیمت لنت ترمز ماشین با کیفیت بالاتر از برند های متفرقه است.

علائم زمان تعویض لنت ترمز

برای بسیاری از افراد سوال است که “چه زمانی لنت ترمز را تعویض کنیم؟” پیشنهاد می‌کنیم هر زمان که نشانه‌های زیر را مشاهده کردید، سریعا برای تعویض لنت ترمز اقدام کنید. علائم تمام شدن لنت زمانی خود را نشان می‌دهند که لنت‌های ترمز نیاز به تعویض دارند. توجه داشته باشید که بعد از مشاهده این علائم، مدت زمان تعویض لنت ترمز بسیار کوتاه خواهد بود و سریعا باید تعمیرات لازم را انجام دهید. برخی از علائم زیر می‌توانند به تشخیص زمان تعویض لنت ترمز کمک کنند:

صدای جیغ یا سوت کشیدن

برای تشخیص زمان تعویض لنت ترمز صداها به شما کمک می‌کنند. صداهای سوت کشیدن یا جیغ کشیدن لنت به معنای فرسودگی لنت‌های ترمز است. این صداها ممکن است هنگام ترمز کردن شنیده شود و برای رفع آن باید تعویض لنت‌ها را در دستور کار قرار داد.

ضعیف شدن ترمزها

اگر متوجه شوید که مسافت توقف خودروی شما در زمان ترمز کردن افزایش یافته است، احتمالا علت آن فرسودگی لنت‌های ترمز است. پیشنهاد می‌کنیم که وقتی این نشانه را مشاهده کردید، برای تعویض لنت ترمز خودرو اقدام کنید تا مشکلی برایتان رخ ندهد.

افزایش زمان فشار دادن پدال ترمز

وقتی که متوجه شدید برای توقف در یک مسافت باید پدال ترمز را بیشتر از قبل فشار دهید، یعنی اینکه لنت‌های ترمز فرسوده شده‌اند و زمان تعویض آن‌ها فرا رسیده است.

لرزش در پدال ترمز

اگر در هنگام ترمز کردن لرزش یا لغزشی در پدال ترمز احساس می‌کنید، ممکن است لنت‌های ترمز فرسوده شده باشند. این لرزش معمولا به دلیل عدم صافی سطح لنت‌ها و دیسک‌های ترمز رخ می‌دهد برای تشخیص زمان تعویض لنت ترمز پیشنهاد می‌کنیم که حتما بررسی فیزیکی را در نظر داشته باشید.

روشن شدن چراغ ترمز

دیگر نشانه‌ای که به تشخیص زمان تعویض لنت ترمز کمک می‌کند، روشن شدن چراغ استپ و ترمز دستی است که برای اطمینان از این موضوع باید به بررسی فیزیکی لنت‌ها بپردازید تا بدانید بهترین زمان تعویض لنت خودرو رسیده است یا خیر.

نکته: باید توجه داشته باشید که مصرف لنت ترمز جلو با عقب کاملا متفاوت است و همانطور که پیش‌تر نیز اشاره کردیم، به دلیل اینکه ترمزهای جلو وظیفه‌ی توقف خودرو را بر عهده دارند به همین دلیل زودتر از لنت‌های عقب فرسوده می‌شوند.

عمل نکردن ترمز بعد از تعویض لنت

طبق معمول لنت‌های ترمز جدید کمی به زمان نیاز دارند تا عملکرد مناسبی داشته باشند که می‌توان با رعایت نکاتی که پیش تر نیز اشاره شد عملکرد درست لنت را تضمین کنید. ضعیف شدن ترمز بعد از تعویض لنت نو امری طبیعی است که برای بسیاری از خودروها بوجود می‌آید که لازم است در چندین کیلومتر ابتدایی با لنت‌های جدید احتیاط را رعایت کنید. به دلیل اینکه لنت ترمز جدید در کیلومترهای ابتدایی به خوبی بر روی دیسک ترمز پوشانده نمی‌شود، شما باید از ترمز گرفتن های شدید خودداری کنید. برای اطلاعات بیشتر می‌توانید مقاله علت سوت کشیدن لنت ترمز نو را مطالعه کنید.

برای تعویض لنت ترمز کجا باید رفت؟

برای تعویض لنت ترمز کجا باید رفت؟

اگر این سوال برایتان پیش آمده که لنت ترمز را کجا عوض کنیم؟ باید بگوییم که زمانی که قصد دارید لنت‌های ترمز ماشین خود را تعویض کنید باید به تعمیرگاه‌ها مراجعه کنید. افراد متخصصی که در تعمیرگاه‌ها مشغول به کار هستند تعویض لنت ماشین شما را انجام می‌دهند تا سلامت سیستم ترمز ماشین تضمین شود. اکثر تعمیرگاه‌های ماشین تعویض لنت ترمز را برای شما انجام خواهند داد.

خطرات تمام شدن لنت ترمز

“عوارض تمام شدن لنت ترمز” بسیار خطرناک هستند و پیشنهاد می‌شود که بعد از دیدن نشانه‌های زمان تعویض لنت‌ها را تعویض کنید. لنت‌های ترمز یکی از اجزای بسیار مهم در سیستم ترمز خودرو هستند و وظیفه تولید اصطکاک لازم برای توقف خودرو را دارند. هنگامی که لنت‌های ترمز فرسوده و تمام شده‌ باشند، می‌توانند به خطرات زیر منجر شوند:

ضعف در توقف

لنت‌های ترمز فرسوده یا تمام شده نمی‌توانند اصطکاک کافی را برای توقف ترمز تولید کنند. این موضوع باعث ضعف در توقف خودرو می‌شود، زیرا مسافت مورد نیاز برای توقف افزایش پیدا می‌کند و احتمال بروز تصادف بیشتر می‌شود. برای جلوگیری از بروز این مشکلات و تشخیص تمام شدن لنت ترمز حتما لنت ترمز را به موقع تعویض کنید.

افزایش طول مسافت توقف

لنت‌های ترمز فرسوده باعث افزایش طول مسافت توقف می‌شوند. در صورت لغزش، بار وزن خودرو ممکن است به اصطکاک با سطح جاده کمک کند و موجب افزایش فاصله توقف شود.

عدم کنترل خودرو

اگر لنت‌های ترمز خودرو تمام شده‌اند، احتمال خطر عدم کنترل خودرو افزایش می‌یابد. بنابراین اگر نیاز به توقف ناگهانی خودرو باشد، با توجه به تمام شدن لنت ترمز، توقف خودرو با اختلال روبرو شده و احتمال از دست رفتن کنترل خودرو وجود دارد.

خرابی دیسک ترمز

لنت‌های ترمز فرسوده می‌توانند به دیسک ترمز آسیب برسانند. به عنوان مثال، اگر لنت‌ها به قسمت فلزی دیسک برخورد کنند، می‌توانند آن را خراش داده و یا باعث لبه دار شدن آن‌ها شوند.

خرابی‌های جانبی

رانندگی با لنت‌های فرسوده ممکن است عوارض دیگری مانند آسیب دیدن روتور و دیسک ترمز، فرسوده شدن لاستیک ماشین و لرزش و نامیزان شدن فرمان ماشین داشته باشند. بهتر است برای جلوگیری از بروز این خطرات و تشخیص زمان تعویض لنت ترمز بهتر است بررسی‌های منظمی را انجام دهید.

خرید لنت ترمز ماشین

با توجه به اهمیت لنت ترمز شما باید در زمان تشخیص زمان تعویض لنت ترمز، فورا آن را تعویض کنید. به همین منظور، فروشگاه اینترنتی یدک یار انواع لنت ترمز ماشین را گردآوری کرده تا با دست باز بتوانید انتخاب مناسب خود را انجام دهید. علاوه بر این، یدک یار ضمانت اصالت کالا، ضمانت سلامت کالا و ارسال سریع را برای شما ایجاد کرده تا با خیال راحت به خرید خود بپردازید.

برای مشاهده لیست قیمت لنت ترمز ماشین می‌توانید به وبسایت یدک یار مراجعه کنید و یا با شماره تلفن ۰۲۱-۹۱۳۰۵۰۶۰ تماس بگیرید تا علاوه بر ثبت سفارش خود، از مشاوره رایگان برای خرید نیز بهره مند شوید. با تشکر از اینکه ما را تا پایان این مقاله همراهی کردید، خوشحال می‌شویم که دیدگاه های خود را در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.