چه موقع باید دیسک ترمز را تعویض کرد؟ علائم خرابی

به دلیل اهمیتی که دیسک ترمز دارد، شما باید با علائم خرابی دیسک ترمز آشنایی داشته باشید تا بدانید چه موقع باید دیسک ترمز را تعویض کرد. به همین منظور ما در این مقاله قصد داریم شما را با این موضوع آشنا کنیم تا با تعویض به موقع دیسک ترمز، عملکرد مناسب ترمز ماشین خود را تضمین کنید.

دیسک ترمز جزو ضروری سیستم ترمز است که همراه با کالیپر ترمز و لنت ترمز کار می کند تا با فشار دادن پدال ترمز، خودروی شما متوقف شود. اطمینان از اینکه ترمزهای ماشین شما به درستی کار می کنند هم برای ایمنی شما و هم برای ایمنی سایر رانندگان و افراد حاضر در خیابان حیاتی است. ترمزهای معیوب می توانند به راحتی منجر به تصادف شوند، بنابراین اگر می خواهید بدانید که “چه موقع باید دیسک ترمز را تعویض کرد“، این مقاله به شما در این مورد کمک خواهد کرد.

سیستم ترمز به این صورت کار می کند که کالیپرها، لنت های ترمز را به دیسک ترمز فشار می دهند. این به نوبه خود باعث ایجاد اصطکاک با دیسک ترمز می شود و خودرو با وجود داشتن سرعت بالا، به متوقف شدن منجر می شود. با این اوصاف دیسک ترمز برای عملکرد مناسب ترمز و ایمنی بسیار ضروری است. خیلی از افراد نمی دانند چه موقع باید دیسک ترمز را تعویض کرد (When Do Brake Disc Need Changing) که این مسئله می تواند عملکرد ترمز ماشین را تحت تاثیر قرار دهد و ایمنی افراد را تهدید کند.

دیسک ترمز چگونه کار می کند

چه موقع باید دیسک ترمز را تعویض کرد

هنگامی که به پدال ترمز فشار می آورید، روغن ترمز از طریق لوله ها و پیستون ها عبور می کند که باعث می شود لنت ترمز روی دیسک ترمز فشرده شود. این باعث ایجاد اصطکاک می شود که در نتیجه منجر به کاهش سرعت خودرو و توقف آن خواهد شد.

اما با گذشت زمان، اصطکاک باعث می شود دیسک ترمز بسیار داغ شود و همچنین تاب برداشتن دیسک ترمز رخ دهد که در نهایت ترمز ماشین به درستی عمل نکند. پس شما باید علائم خرابی دیسک ترمز را بدانید تا بتوانید به موقع دیسک ترمز را تعویض کنید.

چه موقع دیسک ترمز را عوض کنیم

وقتی دیسک های ترمز کاملاً نو هستند، ضخامتی دارند که توسط سازنده تعیین می شود. این در مرحله مهندسی تولید خودرو با در نظر گرفتن اصطکاک ثابت از لنت های ترمز، نیروها و گرمای اعمال شده بر روی دیسک های ترمز تصمیم گیری می شود که چه ضخامتی داشته باشد. توصیه می شود دیسک ترمز ماشین خود را زمانی تعویض کنید که به حداقل ضخامت تعیین شده توسط سازنده خودرو می رسد و همچنین علائمی را از خود بروز می دهد.

دیسک های ترمز معمولاً تا ۸۰ هزار کیلومتر عمر می کنند، البته این مقدار بستگی به سبک رانندگی شما دارد. طبیعتاً رانندگی های پر شتاب، ترمز گیری های سفت و سخت و مداوم و همچنین ترددهای زیاد در ترافیک، عمر دیسک ترمز را کاهش می دهد.

علائم خرابی دیسک ترمز

علائم خرابی دیسک ترمز

اگر یک یا چندتا از “علائم خرابی دیسک ترمز” که در ادامه آورده شده است را متوجه شدید، نیاز است که دیسک ترمز را زیر نظر افراد متخصص بررسی کنید تا در صورت نیاز آن را تعویض کنید:

ترمزهای پر سر و صدا یا جیغ های ترمز

شما به سرعت متوجه این علامت خواهید شد زیرا ماشین شما هنگام ترمز گرفتن صدای جیغ یا خراش ایجاد می کند. این یکی از رایج ترین علائم خرابی دیسک ترمز است که نشان می دهد تاب برداشتن دیسک ترمز رخ داده یا دیسک ترمز آسیب دیده است.

اگر دیسک های ترمز ماشین شما کاملاً صاف نیستند، تاب برداشته یا فرسوده شده‌اند، صدای جیغ یا خراش تولید می کنند. اگر صدای جیغ از ترمزهای خود را شنیدید، آن را توسط یک مکانیک خِبره بررسی کنید زیرا این صدا همچنین می تواند نشانه ساییدگی لنت ترمز باشد. اگه صدا از لنت ترمز باشد می توانید با کمک مقاله راههای از بین بردن صدای لنت ترمز این مشکل را حل کنید.

توقف خودرو بیشتر طول می کشد

فرسودگی دیسک های ترمز می تواند باعث کاهش سرعت خودرو و ایجاد لرزش از طریق پدال ترمز شود. اگر به این مشکل توجهی نشود، پدال از تعامل با دیسک ترمز جلوگیری می کند و از توقف کامل خودرو جلوگیری می کند. بدیهی است که این موضوع می تواند بسیار خطرناک باشد.

اگر متوجه شدید که هنگام ترمز زدن توقف خودرو بیشتر طول می کشد، ماشین را در مکانیکی بازرسی کنید تا مطمئن شوید در خیابان ها و جاده ها ایمن هستید.

ارتعاشات

هرگونه نقطه و شیار روی دیسک ترمز می تواند باعث ایجاد لرزش در سراسر خودرو و عمدتاً از طریق پدال ترمز شود. در طول عمر دیسک های ترمز ماشین شما، این شیارها کم کم ایجاد می شوند که طبیعی است، اما زمانی که شیارها و خطوط روی دیسک ترمز بیش از حد عمیق شوند، ارتعاشات افزایش پیدا می کنند. هوشمندانه است که به محض ایجاد لرزش ها، دیسک ترمز را بررسی کنید.

آسیب قابل مشاهده

بررسی منظم آسیب دیدگی های دیسک ترمز یک عادت عالی است که می تواند شما را در جاده ها و خیابان ها ایمن نگه دارد. اگر هرگونه علامت یا شیار عمیق را روی دیسک ها دیدید، ارزش این را دارد که خودرو را به مکانیکی ببرید. 

تماس بین دیسک ها و لنت های ترمز باعث ایجاد این علامت ها می شود و در حالی که دیسک ها برای مقاومت در برابر سایش و پارگی طراحی شده‌اند، می توانند تا حدی تخریب شوند که دیگر ایمن نباشند.

شکستن دیسک ترمز

ترمزهای دیسکی بسیار موثر و قابل اعتماد هستند. با این حال هر از گاهی ممکن است شکستن دیسک ترمز رخ دهد و خطری فوری برای ایمنی شما ایجاد کند. دیسک ترمزی که دچار شکستگی می شود باید در اسرع وقت تعویض شود تا از راننده و سایر افراد محافظت شود.

ترک های روی دیسک ترمز یا شکستن دیسک ترمز معمولاً نتیجه بی کیفیت بودن و تولید ضعیف دیسک است. دیسک های ترمز بی کیفیت اغلب از چدن غیر همگن ضعیف ریخته می شوند و این عیوب نقاط ضعیفی را ایجاد می کنند که نمی توانند نیروهای ایجاد شده در هنگام ترمز گرفتن را تحمل کنند. علاوه بر این، دیسک ترمزی که مدت ها از عمر آن گذشته است نیز مستعد شکسته شدن خواهد بود.

حتی کوچک ترین نقص در دیسک ترمز باعث ایجاد ارتعاشات با فرکانس پایین در هنگام ترمز گیری می شود. خرابی های جدی مانند شکستن دیسک ترمز به راحتی می تواند باعث قفل شدن کامل چرخ و از دست دادن کنترل خودرو شود.

آیا باید دیسک ترمز و لنت ترمز را باهم تعویض کنید

لنت ها و دیسک های ترمز ماشین شما با کمک یکدیگر کار می کنند تا مطمئن شوند که هنگام ترمز گیری به حالت ایمن توقف می کنید، بنابراین ترجیح شما این باشد که آنها را باهم تعویض کنید. با تعویض لنت ترمز و دیسک ترمز به طور همزمان، می توانید عملکرد خودرو و عمر ترمز ماشین خود را بهبود ببخشید.

گاهی اوقات یک مکانیک فقط توصیه می کند لنت ترمز خود را تعویض کنید. این معمولاً به این دلیل است که دیسک های ترمز ماشین شما ساییدگی و پارگی بیش از حدی را نشان نمی دهند. اگر مکانیک شما این را توصیه کرد، مطمئن شوید که ترمزها یکنواخت هستند تا از سایش ناهموار جلوگیری شود. پس با این اوصاف هنگام تعویض دیسک های ترمز، معمولاً توصیه می شود لنت های ترمز را نیز تعویض کنید. برای خرید لنت ترمز ماشین میتوانید به فروشگاه یدک یار مراجعه کرده تا با بررسی برند ها بهترین قطعه را خریداری کنید.

خرید دیسک ترمز ماشین

با توجه به مطالبی که گفته شد و اطلاعاتی که از زمان و نشانه های تعویض دیسک ترمز پیدا کردید، اگر نیاز به خرید دیسک ترمز ماشین دارید می توانید به وبسایت یدک یار مراجعه کنید. همچنین می توانید به صورت تلفنی ثبت سفارش خود را انجام دهید و تمامی سوالات خود را از کارشناسان یدک یار بپرسید. پس از تماس با شماره تلفن ۰۲۱۹۱۳۰۵۰۶۰ علاوه بر ثبت سفارش دیسک ترمز ماشین، مشاورین خِبره یدک یار اطلاعات کاملی را در مورد اینکه چه دیسک ترمزی مناسب خودروی شماست و چه برندهایی بهترین کیفیت را دارند به صورت کاملاً رایگان در اختیارتان خواهند گذاشت تا شما عزیزان خریدی راحت تر و مطمئن تر داشته باشید.

با تشکر از اینکه ما را تا پایان این مقاله همراهی کردید، اگر تجربه‌ای راجع به اینکه چه موقع باید دیسک ترمز را تعویض کرد دارید خوشحال می شویم که دیدگاه های خود را در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.