علائم خرابی گیربکس اتومات چیست؟ بررسی خرابی اجزای مختلف گیربکس اتوماتیک

گیربکس اتوماتیک سیستمی پیچیده دارد که به همین منظور بسیار حساس است. شما باید همیشه از گیربکس اتومات ماشین خود به خوبی نگهداری کنید تا دچار خرابی نشود چراکه هزینه تعمیر یا تعویض آن بسیار بالا می باشد. ما در این مقاله به بررسی علائم خرابی گیربکس اتومات پرداخته‌ایم تا بتوانید با آگاهی از این موضوع، سریعاً خرابی اجزای مختلف گیربکس را تشخیص دهید و نسبت به تعمیر آن اقدام کنید تا از آسیب های جدی و پر هزینه گیربکس اتوماتیک جلوگیری کنید.

تشخیص زود هنگام مشکلات مربوط به گیربکس اتوماتیک (Automatic Transmission) می تواند در هزینه های تعمیر صرفه جویی کند و همچنین از آسیب بیشتر و جدی تر به ماشین شما جلوگیری کند. به همین دلیل مهم است که “علائم خرابی گیربکس اتومات” را بشناسید تا هنگامی که با این علائم روبرو شدید، بدانید که چه کاری باید انجام دهید. در این مطلب ما تمامی موضوعات درباره خرابی گیربکس اتومات را بررسی خواهیم کرد تا راهنمای کاملی را به شما ارائه دهیم.

علائم خرابی گیربکس اتومات

علائم خرابی گیربکس اتومات

نشانه های خرابی گیربکس اتومات عبارتند از:

مشکل در تعویض دنده

اگر ماشین شما از تعویض دنده امتناع کند یا برای تعویض دنده مشکل داشته باشد، احتمالاً با مشکلی در سیستم گیربکس ماشین خود مواجه هستید. همچنین لازم به ذکر است روغن گیربکس بی کیفیت یا کم بودن مقدار آن نیز می تواند دلیلی برای امتناع ماشین از تعویض دنده باشد.

بوی سوختگی شدید

هنگامی که متوجه بوی سوختگی شدید از ماشین خود می شوید، باید فوراً به مکانیکی مراجعه کنید. این بو می تواند نشان دهنده این باشد که گیربکس ماشین شما بیش از حد گرم شده است یا اینکه روغن گیربکس قدیمی و سوخته است.

سر و صدای گیربکس

صداهای عجیب و غریب که از ماشین شما در حالت درجا می آید، نشان دهنده این است که مشکلی در گیربکس ماشین وجود دارد. اگر خوش شانس باشید، این صداها ممکن است به خاطر فرسوده شدن روغن گیربکس باشد و اگر چنین نیست، گیربکس خودرو نیاز به تعمیر و سرویس دارد.

نشتی روغن گیربکس

نشتی روغن گیربکس یکی از مشکلات رایج گیربکس اتومات می باشد. اگر در پارکینگ متوجه یک مایع قرمز و بوی شیرین در زیر ماشین خود شدید، به مکانیک خود اطلاع دهید که سطح روغن گیربکس و نشت احتمالی را بررسی کند.

روشن شدن چراغ چک گیربکس

امروزه خودروها از سیستم های مختلفی تشکیل شده‌اند که مشکلاتی را به رانندگان اعلام می کنند. چراغ چک گیربکس به همین منظور اگر مشکلی در سیستم گیربکس وجود داشته باشد را به راننده اطلاع می دهد. زمانی که این چراغ هشدار روشن شد نیاز است برای اطلاع از منبع مشکل، خودرو را نزد افراد متخصص مورد بررسی قرار دهید.

شوک گیربکس یا تقه زدن گیربکس هنگام تعویض دنده

شوک گیربکس رایج ترین مشکل در خودروهای با گیربکس اتوماتیک است. این شوک معمولاً هنگام تعویض دنده رخ می دهد که اغلب نشانه مطمئنی است که گیربکس ماشین شما مشکل دارد. هنگامی که این اتفاق می افتد، بسیار مهم است که ماشین را در اسرع وقت توسط یک متخصص بررسی کنید.

پاسخ ندادن گیربکس به تعویض دنده

اگر هنگام تلاش برای تعویض دنده، به خصوص زمانی که از حالت P به حالت D می روید و ماشین شما پاسخی به این عمل نمی دهد، به احتمال زیاد به دلیل مشکل در گیربکس این اتفاق رخ می دهد که در این صورت نیاز به سرویس و تعمیر گیربکس خواهید داشت.

علت خرابی گیربکس اتومات

گیربکس ها نقش مهمی در حرکت خودرو دارند. با کمک به انتقال نیروی موتور به چرخ ها و در عین حال تنظیم دور موتور، گیربکس واقعاً مغز وسیله نقلیه شماست. گیربکس های اتوماتیک مکانیزم هایی هستند که به صورت سیال هدایت می شوند و برای سالم ماندن نیاز به مراقبت ویژه دارند. اگر موقع تعویض دنده و شتاب گرفتن خودرو گیربکس پاسخی با تاخیر می دهد، حتماً خودرو را به مکانیکی ببرید تا مشکل را شناسایی کنید. با این حال علت خرابی گیرکس اتومات معمولاً به روغن گیربکس مربوط می شود که در ادامه این موارد را بررسی کرده‌ایم:

سطح پایین روغن گیربکس

مسئله اصلی که باعث ایجاد مشکل برای گیربکس های اتوماتیک می شود این است که روغن گیربکس به اندازه کافی در مکانیزم گیربکس جریان ندارد. روغن گیربکس ممکن است کم باشد زیرا این مایع در داخل بین موتور و گیربکس نشت می کند یا در حال خراب شدن است زیرا عمر این روغن به پایان رسیده است. حتماً حداقل دوبار در سال روغن گیربکس ماشین خود را چک کنید تا از پر بودن مخزن اطمینان حاصل کنید.

نشتی روغن گیربکس

سریع ترین راه برای پیش بینی مشکلات گیربکس این است که نشت روغن گیربکس اتوماتیک را تشخیص دهید. اگر متوجه چکیدن مایع قرمز رنگی از زیر ماشین خود شدید، باید سریعاً خودرو را به مکانیکی ببرید. همانطور که قبلاً گفتیم روغن گیربکس برای عملکرد صحیح گیربکس بسیار مهم است، بنابراین ضروری است که ماشین خود را بلافاصله قبل از اینکه گیربکس دچار آسیب جدی شود به مکانیکی ببرید. نشتی روغن گیربکس معمولاً از درزگیر بین موتور و گیربکس یا نزدیک پیچ تخلیه روغن گیربکس رخ می دهد.

گرفتگی فیلتر گیربکس

گرفتگی فیلتر گیربکس یکی از مواردی است که افراد معمولاً به آن توجهی نمی کنند. مانند فیلتر روغن، فیلتر هوا یا فیلتر بنزین، اگر فیلتر گیربکس بیش از حد آلوده شود دیگر اجازه نمی دهد روغن تمیز از آن عبور کند. این موضوع باعث می شود روغن کمتر و آلوده در مکانیزم گیربکس جریان داشته باشد و قطعات مکانیکی گیربکس دچار مشکل شوند.

علائم خرابی سلکتور گیربکس اتوماتیک

سلکتور گیربکس اتوماتیک چیزی است که به شما امکان تعویض دنده را می دهد. در خودروهای اتوماتیک، مواردی مانند سرعت و موقعیت تعویض دنده را سلکتور گیربکس تشخیص می دهد تا به گیربکس بگوید خودرو باید با چه دنده‌ای کار کند.

همانطور که می بینید، سلکتور گیربکس اتوماتیک نقش مهمی ایفا می کند و اگر به درستی کار نکند ممکن است با مشکلات مختلفی روبرو شوید که برای سلامتی گیربکس خطرناک است. به همین منظور ما قصد داریم علائم خرابی سلکتور گیربکس اتوماتیک را بررسی کنیم تا بتوانید سریعاً این مشکل را تشخیص دهید.

البته لازم به توضیح است مشکلات سلکتور بسیار شبیه به مشکلات گیربکس است، بنابراین شما نمی توانید فقط با دانستن این علائم، خرابی سلکتور را تشخیص دهید. با توجه به این موضوع، در اینجا برخی از علائم رایج خرابی سلکتور گیربکس اتوماتیک وجود دارد:

  • صدای ساییدن یا کلیک هنگام تعویض دنده
  • جابجایی سخت و خشن دنده ها
  • مشکل در حرکت بین حالت های D، R و N
  • هماهنگ نبودن دنده با سرعت خودرو

علائم خرابی توربین گیربکس اتوماتیک

توربین گیربکس بخش مهم و پیچیده‌ای از خودروی شماست که نیروی موتور را به گیربکس منتقل می کند. از نظر فنی، توربین گیربکس به عنوان جایگزینی برای کلاچ مکانیکی موجود در گیربکس های دنده‌ای عمل می کند. پس با توجه به اهمیت توربین گربکس لازم است در صورت وجود مشکل، علائم خرابی توربین گیربکس اتوماتیک را بدانید:

  • خودرو به طور ضعیف شتاب می گیرد
  • لرزش ماشین
  • گرم شدن بیش از حد گیربکس (بعضی از خودروها دارای نشانگر دمای گیربکس هستند که دمای آن را به شما اطلاع می دهند)
  • صداهای زوزه یا تق تق که از گیربکس می آید
  • تاخیر در تعویض دنده

علائم خرابی ساعت گیربکس اتوماتیک

علائم خرابی ساعت گیربکس اتوماتیک

ساعت گیربکس جزء اصلی گیربکس اتوماتیک می باشد. این قطعه یک مرکز کنترل است که پر از پیچ و خم، گذرگاه ها و شیرهای برقی است که روغن گیربکس را به مکان مورد نیاز می رساند. ساعت گیربکس اتوماتیک معمولاً خراب نمی شود، اما اگر خراب شود نیاز به تعمیر یا تعویض دارد که هر دو پر هزینه هستند. به همین منظور شما باید با علائم خرابی ساعت گیربکس اتوماتیک آشنا شوید تا بتوانید اقدامات پیشگیرانه را انجام دهید:

تغییر دنده با تاخیر

یکی از رایج ترین علائم خرابی ساعت گیربکس اتوماتیک، تاخیر در تعویض دنده یا تعویض شدید دنده است. زمانی که قصد دارید از حالت P به D یا همان درایو بروید، یک جابجایی سخت را متوجه خواهید شد که این مشکل می تواند از علائم خرابی ساعت گیربکس اتومات باشد.

جابجایی نادرست دنده

هنگام رانندگی، ممکن است متوجه شوید که گیربکس در زمان نامناسبی به دنده های بالاتر یا پایین تر تغییر می کند. این اتفاق باعث می شود برای حرکت خودرو در سطح صاف و همچنین سربالایی مشکل داشته باشید که می تواند مربوط به خرابی ساعت گیربکس باشد.

ناهماهنگی دور موتور و تعویض دنده

هنگامی که یک گیربکس به درستی کار می کند، باید در یک تعویض دنده یک افت در دور موتور وجود داشته باشد تا با دنده بالاتر در بین هر تعویض دنده مطابقت داشته باشد. اگر مشکلی در ساعت گیربکس اتوماتیک وجود داشته باشد ناهمانگی اتفاق می افتد که تعویض دنده را با مشکل مواجه می کند.

معکوس عمل کردن دنده

اگر ساعت گیربکس اتومات مشکل داشته باشد ممکن است خودروی شما سعی کند دنده را بالا ببرد اما سپس دنده به پایین می رود. در این موارد حتی ممکن است خودرو از تعویض دنده بالاتر خودداری کند.

چگونه بفهمیم گیربکس اتومات سالمه

ساده ترین راه برای فهمیدن اینکه آیا مشکلی در گیربکس اتومات ماشین شما وجود دارد یا خیر این است که مشکل آشکاری وجود داشته باشد. اگر بدانید این نشانه ها چیست، حداقل می توانید اقدامات لازم را برای رفع فوری آن انجام دهید. رایج ترین مشکلات گیربکس که با کمک آن ها می توانید خرابی یا سلامت گیربکس اتومات را تشخیص دهید عبارتند از:

  • معکوس عمل کردن دنده
  • گیربکس تعویض دنده را رد می کند
  • شوک یا تقه در هنگام تعویض دنده
  • بوی سوختگی از گیربکس خودرو
  • صداهای عجیب و غریب از گیربکس خودرو
  • نشتی روغن گیربکس

صدای خرخر گیربکس اتوماتیک

صداهایی که از گیربکس ماشین می آید تقریباً همیشه نشان دهنده یک مشکل جدی است که نیاز به تعمیر فوری دارد. برای اطمینان از اینکه ماشین شما تعمیر و نگهداری مورد نیاز را دریافت می کند، مهم است که در مورد برخی از صداهای رایج مانند صدای خرخر گیربکس اتوماتیک اقدامات فوری را انجام دهید.

اگر اغلب فراموش می کنید که سطح روغن گیربکس را بررسی کنید و اگر سطح این روغن بسیار کم شده باشد، متوجه صدای خرخر گیربکس خواهید شد. این صدا ناشی از هوای اضافی در سیستم گیربکس شماست. معمولاً رانندگان هنگام تعویض دنده متوجه این صدای خرخر می شوند. اگر صدای خرخر می شنوید، به خصوص هنگام تعویض دنده، ممکن است به این معنی باشد که سطح روغن گیربکس ماشین شما به اندازه‌ای پایین است که به گیربکس ماشین آسیب برساند. علاوه بر این، ممکن است صداهایی مانند خراشیدن، به خصوص هنگام تعویض دنده را بشنوید که بهتر است در صورت شنیدن این صداها از گیربکس سریعاً خودرو را برای تعمیر به مکانیکی انتقال دهید.

اخطار گیربکس اتوماتیک

گیربکس های اتوماتیک در ماشین های امروزی مملو از حسگرهایی هستند که کامپیوتر خودرو می تواند به راحتی و با دقت مواردی مانند دمای روغن گیربکس، سطح روغن گیربکس و فشار کلی داخلی جعبه دنده را کنترل کند. تعمیر و تعویض گیربکس های اتوماتیک بسیار گران قیمت است، بنابراین ارزش تلاش برای نگهداری آن را دارد.

اگر کامپیوتر ماشین هر گونه قرائت غیر عادی از سنسورها را تشخیص دهد، یک کد ذخیره می شود و چراغ اخطار گیربکس روشن می شود تا راننده را از مشکلات احتمالی آگاه کند. سنسورهای خراب همچنین خوانش اشتباهی را نشان می دهند که باعث روشن شدن چراغ اخطار گیربکس اتوماتیک می شود، بنابراین در صورت دیدن اخطار گیربکس اتوماتیک ماشین را برای دیاگ زدن به مراکز تخصصی ببرید تا کد خطا مشخص شود. البته لازم به ذکر است یکی از رایج ترین مسائلی که باعث اخطار گیربکس اتوماتیک می شود این است که دمای روغن گیربکس بالاتر از حد معمول است.

علائم خرابی روغن گیربکس اتوماتیک

روغن گیربکس یک جزء مهم برای حفظ سلامت گیربکس اتوماتیک است و به همین دلیل توصیه می شود که روغن گیربکس ماشین خود را به طور منظم تعویض کنید. به طور کلی عواملی مانند کیفیت ساخت روغن گیربکس، مدل خودرو، سبک رانندگی و شرایط آب و هوایی می توانند روی عمر روغن گیربکس تاثیر گذار باشند. اما بهتر است با علائمی که نشان دهنده خرابی روغن گیربکس می باشد آشنا شوید تا به موقع این مایع را تعویض کنید و سلامت گیربکس اتوماتیک را تضمین کنید:

صداهای گیربکس

اگر گیربکس ماشین شما به درستی کار می کند، در حین رانندگی نباید صدایی بشنوید، زیرا دنده باید به آرامی تغییر کند.گیربکس های دستی هنگام تعویض دنده ها صدای کوبیدن یا ساییدن بلندی ایجاد می کنند، در حالی که گیربکس های اتوماتیک صدای ناله یا زوزه می دهند.

صداها می توانند نشان دهند که سطح روغن گیربکس در حال کاهش است یا این که خراب شده است. توصیه می شود برای جلوگیری از تعمیرات پر هزینه گیربکس، مشکل را سریعاً توسط یک مکانیک خبره بررسی کنید.

بوی سوختگی

هر بوی بدی که از ماشین می آید باید به آن توجه کنید. بوی سوختگی از گیربکس ماشین معمولاً به خاطر گرم شدن بیش از حد روغن گیربکس است که این علامت می تواند نشان دهنده خرابی روغن گیربکس یا کم بودن سطح آن باشد.

هنگامی که گیربکس خیلی داغ است، اصطکاک بیشتری بین قطعات ایجاد می شود که باعث خوردگی گیربکس می شود. اگر گیربکس در این شرایط باقی بماند، در نهایت نیاز به تعمیر یا تعویض کامل گیربکس خواهید داشت.

تاخیر در تعویض دنده

اگر متوجه شدید که گیربکس ماشین شما هنگام قرار گرفتن در حالت درایو یا دنده عقب یک ثانیه طول می کشد تا درگیر شود، ممکن است به دلیل خرابی روغن گیربکس یا کم بودن مقدار آن باشد.

شتاب ضعیف خودرو

اگر ماشین شما به شتاب گرفتن واکنشی نشان نمی دهد، ممکن است به دلیل خرابی روغن گیربکس این مشکل بوجود بیاید.

روشن شدن چراغ هشدار موتور یا گیربکس

دلایل مختلفی پشت روشن شدن چراغ هشدار گیربکس و موتور وجود دارد که یکی از آن ها مربوط به خرابی یا کم بودن روغن گیربکس است. زمانی که چراغ هشدار گیربکس یا چراغ هشدار موتور را روی صفحه کیلومتر ماشین خود مشاهده کردید، بهتر است در اسرع وقت خودرو را به مکانیکی ببرید.

تست توربین گیربکس اتوماتیک

در بعضی مواقع ممکن است گیربکس خودرو سالم باشد اما توربین گیربکس اتوماتیک مشکلی دارد که در این صورت باید تعویض شود. شما می توانید مشکلات مربوط به توربین گیربکس اتوماتیک را به سرعت تشخیص دهید که به همین دلیل در اینجا نحوه تست توربین گیربکس اتوماتیک آورده شده است:

  • اقدامات احتیاطی انجام دهید تا مطمئن شوید تست به صورت ایمن انجام می گیرد. اکثر گیربکس های اتوماتیک در واقع می توانند با انجام تست به سرعت خراب شوند. تست استال سرعت را هر بار بیش از پنج ثانیه انجام ندهید. این تست را روی خودروهایی که دارای سیستم کنترل کشش یا ترمز ضد قفل (ABS) هستند، انجام ندهید.
  • قبل از تست توربین گیربکس اتوماتیک مطمئن شوید تمامی مایعات خودروی شما در شرایط خوبی هستند.
  • ترمز دستی را درگیر کنید.
  • پدال ترمز را تا آخر فشار دهید و خودرو را روشن کنید. گیربکس را به حالت D یا همان درایو تغییر ندهید و همچنان ترمز را نگه دارید.
  • در حالی که پدال ترمز را فشار می دهید، پدال گاز را به مدت دو تا سه ثانیه نگه دارید. دقت داشته باشید که بیش تر از پنج ثانیه پدال گاز را فشار ندهید، در غیر این صورت خطر خرابی گیربکس وجود دارد.
  • در مدت زمان فشار دادن پدال گاز، اگر مقدار دور موتور کمتر از مشخصات توربین گیربکس و موتور ماشین شما باشد، به این معنیست که توربین گیربکس از کار افتاده و نیاز به تعمیر یا تعویض دارد. اگر میزان دور موتور بیش از حد بالا باشد، گیربکس شما مشکلات دیگری دارد و باید سریعاً بررسی شود. 

علائم خرابی شیر برقی گیربکس اتوماتیک

علائم خرابی شیر برقی گیربکس اتوماتیک

شیر برقی گیربکس وظیفه کنترل روغن گیربکس در محفظه گیربکس را بر عهده دارد. در یک خودروی دنده اتومات، شیر برقی گیربکس نقشی حیاتی در ارائه یک تعویض دنده نرم را ایفا می کند. دریچه های شیر برقی گیربکس زمانی باز می شوند که سیگنال های الکتریکی را برای کنترل روغن گیربکس درون سیستم دریافت می کنند. سیگنال ها از واحد گیربکس، موتور و سنسورها می آیند. اتفاقی که می افتد این است که وقتی سرعت ماشین خود را افزایش می دهید، به گیربکس اجازه می دهد که فعال شود. هنگامی که روند واکنش کند می شود، این زمانی است که با از کار افتادن آن سیستم تعویض دنده ماشین مختل می گردد. 

هنگام که شیر برقی گیربکس اتومات خراب می شود علائمی را از خود بروز می دهد تا راننده را مطلع کند. یکی از نشانه های رایج خرابی شیر برقی گربکس، تعویض دنده ضعیف در خودرو است. همچنین گاهی اوقات چراغ هشدار گیربکس روی صفحه کیلومتر ظاهر می شود و بعضی مواقع ممکن است ماشین شما حالت شوک و تقه داشته باشد. با این حال در ادامه برخی از علائم خرابی شیر برقی گیربکس اتوماتیک آورده شده است:

تاخیر در تعویض دنده

همانطور که می دانید، شیر برقی کلیدی است که امکان تعویض دنده راحت را فراهم می کند. پس اگر تعویض دنده به درستی انجام نشود چه؟ این مشکل بیشتر زمانی تشخیص داده می شود که قصد شتاب گرفتن دارید قابل مشاهده است.

دنده گیر کرده و از حالت خلاص خارج نمی شود

هر زمان که سیگنال الکتریکی در شیر برقی گیربکس وجود نداشته باشد، باعث می شود تعویض دنده کند شود و بنابراین تعویض دنده محدود می شود که می تواند منجر به رفتار نامعقول گیربکس شود. به طوری که به شما اجازه نمی دهد از حالت N به حالت D یا R تغییر دهید.

جابجایی سخت بین دنده ها

هنگامی که برای تغییر از یک دنده به دنده دیگر باید بیش از نیروی معمولی اعمال کنید، نشان دهنده این است که یک یا دو شیر برقی گیربکس با مشکل مواجه است.

هماهنگ نبودن دور موتور و تعویض دنده

آیا وقتی می خواهید سرعت را کم کنید، دور موتور ماشین بالا می رود؟ این مشکل نباید اتفاق بیفتد و اگر چنین است، خطای عملکرد شیر برقی گیربکس را نشان می دهد. وقتی سرعت ماشین را کاهش می دهید و گیربکس به شما اجازه نمی دهد دنده را کم کنید، به این معنیست که یک یا چند شیر برقی شکسته دارید.

تعویض دنده ناسازگار

هر زمان که می خواهید در حین رانندگی شتاب بگیرید و پرش دنده مشاهده می کنید، این نشان دهنده یک شیر برقی آسیب دیده است.

تقه زدن گیربکس اتوماتیک چگونه است

تقه زدن گیربکس اتوماتیک معمولاً زمانی که قصد دارید از حالت N به D یا N به R تغییر کنید رخ می دهد. تقه زدن گیربکس حالتی شوک مانند دارد که در زمان تعویض دنده اتفاق می افتد. این مشکل علت های مختلفی دارد که در ادامه به بررسی این موضوع خواهیم پرداخت.

علت تقه زدن گیربکس اتوماتیک

دلایل زیادی برای تقه زدن گیربکس اتوماتیک وجود دارند که معمولاً شامل موارد زیر می شوند:

فرسوده شدن گیربکس اتوماتیک

با گذشت زمان قطعات مختلف گیربکس دچار خرابی و فرسودگی می شوند که در چنین مواقعی تقه زدن گیربکس رخ خواهد داد.

فرسوده شدن روغن گیربکس

گیربکس خودروی شما سازگار به یک روغن گیربکس خاص است.به همین دلیل است که سازندگان توصیه می کنند از نوع خاصی از روغن گیربکس برای جلوگیری از هرگونه مشکل گیربکس استفاده کنید. استفاده از روغن گیربکس اشتباه ممکن است منجر به تقه های شدید گیربکس، به خصوص در سرعت بالا شود.

اگر روغن گیربکس ماشین شما کهنه شود، خاصیت روغن‌کاری و اصطکاک روغن را کاهش می‌دهد که در نهایت منجر به مشکلات گیربکس می‌شود.

کم بودن سطح روغن گیربکس

روغن گیربکس روغن کاری می کند و فشار هیدرولیک مورد نیاز برای حرکت کلاچ ها برای تعویض دنده های اتوماتیک را فراهم می کند.

سطح پایین روغن گیربکس ممکن است منجر به فشار کم شود و منجر به مشکل در گیربکس شود، بنابراین اگر سطح روغن گیربکس شما پایین است، چراغ هشدار گیربکس ماشین شما ممکن است روشن شود و بهتر است هر چه زودتر روغن جدید را شارژ کنید.

فرسوده شدن فیلتر گیربکس

با گذشت زمان و استفاده، ممکن است تراشه های فلزی در برخی از قطعات گیربکس شما ایجاد شود. سپس فیلتر گیربکس اتوماتیک را مسدود کرده و عرضه روغن گیربکس را محدود می کند که این بر عملکرد دیسک های اصطکاکی تأثیر می گذارد.

در نتیجه، دیسک‌ها نمی‌توانند در زمان مناسب متوقف شوند و نیروی لازم برای لغزش مجدد را نخواهند داشت. به همین دلیل است که وقتی پدال ترمز را فشار می دهید گیرکس تقه می زند.

بد کارکردن توربین گیربکس

توربین گیربکس موتور را به گیربکس خودرو متصل می کند. اگر متوجه تقه گیربکس شدید می توانید به مشکل گشتاور مشکوک شوید. معمولاً به این معنی است که روغن گیربکس خودروی به خوبی مدیریت نمی شود.

خرابی خنک کننده روغن گیربکس

در حالت ایده آل، یک خنک کننده روغن گیربکس باید روغن گیربکس را خنک کند. با این حال، خنک کننده به دلیل کاهش عملکرد آن به دلیل قدیمی بودن روغن گیربکس، تمایل به داغ شدن دارد.

روغن گیربکس معمولاً بدون تعویض فیلتر روغن یا شستشوی سینی استخراج می شود. این باعث می شود کثیفی از پایین به بالا برود و سایر قسمت های گیربکس مانند صفحه هیدرولیک و شیر برقی را مسدود کند و در نتیجه باعث تقه زدن گیربکس اتوماتیک شود.

خرابی ساعت گیربکس

بدنه ساعت گیربکس دارای کانال های زیادی است که از طریق آنها روغن گیربکس تحت فشار هیدرولیک برای فشرده کردن یا انبساط کلاچ ها حرکت می کند.

گاهی اوقات، کانال ها با کثیفی مسدود می شوند که بر عملکرد کلاچ تأثیر می گذارد و در نهایت منجر به تکان های خودرو و تقه زدن گیربکس می شود. 

خرابی پمپ روغن گیربکس

پمپ روغن گیربکس به ندرت از کار می افتد مگر اینکه برخی از مشکلات فنی وجود داشته باشد.

اگر پمپ از کار بیفتد، ممکن است به دلیل مشکلات در گردش روغن گیربکس باشد. این می تواند منجر به تقه زدن گیربکس در هنگام تعویض دنده شود. در بدترین حالت، خرابی پمپ روفن گیربکس حتی می تواند باعث خرابی گیربکس ماشین شود.

آب و هوای سرد

دمای شدید می تواند بر روی روغن گیربکس تأثیر بگذارد جریان آن را محدود کند که در نتیجه منجر به تقه زدن گیربکس اتوماتیک می شود.

با تشکر از اینکه ما را تا پایان این مقاله همراهی کردید، اگر دیدگاه یا سوالی در مورد علائم خرابی گیربکس اتومات دارید خوشحال می شویم در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.