میل موجگیر چیست؟

میل موجگیر یکی از قطعاتی است که به حفظ تعادل شاسی اتومبیل بر اثر ضربه هایی که به آن وارد می شود کمک می کند، این قطعه از وظایف مهم دیگری برخوردار است که در این مقاله به ذکر آنها می‌پردازیم.

میل موجگیر” که به آن میل تعادل و یا استرس بار نیز گفته می‌شود میله ای از جنس فولاد است که در دو سر خود دارای بوش بوده و اغلب میان دو چرخ یک محور قرار می‌گیرد تا بتواند دو چرخ را به یکدیگر متصل کند.
به طور کل کاربرد میل موج گیر، حفظ تعادل کلی شاسی خودرو و جلوگیری از چرخش آن در پیچ ها است و وجود این قطعه برای خودرو بسیار ضروری می باشد، در این مقاله قصد داریم تا اطلاعاتی مبنی بر اینکه “میل موجگیر چیست؟” و یا به عبارتی میل تعادل خودرو چیست؟ و وظایف اصلی آن کدام است را در اختیار شما قرار دهیم.

محل قرار گیری میل موجگیر

محل قرار گیری میل موجگیر

میل موجگیر به انگلیسی برابر است با (Anti-roll bar) و اغلب در قسمت زیرین کاپوت خودرو قرار دارد و سر فنر های موجود در طرفین اتومبیل را به یکدیگر وصل می‌کند، البته جای میل موج گیر در خودرو های مختلف ممکن است متفاوت باشد؛ برای مثال، در اتومبیل هایی که از سیستم تعلیق بهره می‌برند، این میله در قسمت زیرین بازو ها نصب می‌شود.

این قطعه معمولا از طریق دو اتصال محوری در دو طرف به شاسی نیز متصل می‌شود و جهت بالا بردن تعادل اتومبیل و جلوگیری از چپ شدن خودرو به کار گرفته می‌شود، در نتیجه باید گفت این میله وسیله ای است که می توان از طریق آن ثبات خودرو را هنگام حرکت سریع در پیچ های تند حفظ نمود، میله موجگیر در بیش از ۶۰ درصد خودرو های امروزی در قسمت جلو نصب شده ولی بعضی از خودروهای اسپرت نیز در قسمت عقب خود از وجود این میله بهره مند می‌باشند و اصطلاحا به آن میل موجگیر عقب می گویند.  

میل تعادل چکار می‌کند؟

اتومبیل های سواری به فنر های سفتی احتیاج دارند تا در هنگام پیچ ها خودرو به اصطلاح ول نکند و محکم باشد، این کار کمک شایانی به وصل کردن محکم لاستیک تایر به سطح زمین می‌کند و کمک می کند تا به نوعی چرخش ها محدود تر شوند، در ادامه بیشتر به این سوال ها که “کار میل موجگیر چیست؟” یا “وظیفه میل تعادل چیست؟” می‌پردازیم و سعی میکنیم جزئیات آنها را برای شما روشن کنیم.

خوب است بدانید اولین و اصلی ترین وظیفه میل موجگیر در خودرو، مقاومت در مقابل رول و چپ کردن خودرو می‌باشد، هنگامی که اتومبیل شما در دست انداز بیفتد، یکی از تایر های آن بالاتر از تایر دیگری و یا پایین تر از آن قرار می‌گیرد که در این صورت امکان چرخش آن حول محور طولی خودش به وجود می‌آید؛ به این حالت رول یا چپ شدن گفته می‌شود، اگر خودرو در حال چپ شدن باشد، میل موج گیر با پیچیده شدن خود و انتقال نیرو به تایر و سیستم تعلیق مجاور از چپ کردن خودرو جلوگیری کرده و مانع بروز این اتفاق می‌شود، در نتیجه می‌توان گفت میل تعادل سبب می‌شود تا سر نشینان خودرو احساس راحتی کنند و بدن آنها هیچ گونه مکانیزمی برای دفع این حرکات نداشته باشد، در حالی که حرکات عمودی اتومبیل تا حدودی از طریق ستون فقرات تحمل می‌شوند.

اگر بخواهید وظیفه دوم میل موجگیر را بدانید باید در هنگام دور زدن اتومبیل به این موضوع توجه نمایید، وقتی راننده یک پیچ را دور می‌زند، نیروی تایر های داخل پیچ در این حین کمتر شده و در عوض نیروی تایر های بیرونی بیشتر می‌شود. این موضوع می‌تواند سبب جدا شدن تایر های داخل پیچ از زمین شود، در چنین شرایطی، میل موجگیر ماشین با توزیع نیرو از بروز چنین اتفاقی جلوگیری کرده و در نهایت کل خودرو به صورت یکسان و با پایداری بالا، پیچ را طی می‌کند.

با توجه به نقش میل موج گیر در خودرو، نتیجه می‌گیریم عدم وجود این میله سبب می‌شود تا اتومبیل به راحتی چپ کرده و در این صورت هیچگونه امنیتی برای افراد داخل خودرو باقی نمی‌ماند، برای مثال در برخی از خودروها همچون BMW، لاستیک ها به طور استاندارد با زاویه کمی نسبت به سطح جاده نصب می‌شوند که پایداری خودروها را در پیچ ها افزایش داده و گشتاور پیچ را جبران می کند. با وجود چنین شرایط سختی، مایل بودن چرخ ها نیز کمک چشم گیری برای جلوگیری از چپ شدن اتومبیل نمی‌کنند، در نتیجه، اهمیت وجود میل موجگیر آشکار می‌شود.

اجزای تشکیل دهنده میل موج گیر

اجزای تشکیل دهنده میل موج گیر

میل موجگیر، میله ای از جنس فولاد می‌باشد که دارای دو بازوی اهرمی است، این دو بازوی اهرمی، میل تورشن یا میل پیچشی را به چرخش در می آورند و در هر تکان چرخ ها، هر دو اهرم در یک جهت مشخص حرکت می‌کنند و بدانید که در این حالت میل موجگیر هیچ تاثیری در حرکت آنها ندارد، همچنین رابط موجگیر در قسمت دو سر خود دارای سیبک بوده و این سیبک همچون دیگر اجزای خودرو طول عمری دارد که پس از گذشت مدتی باید نسبت به تعویض آن اقدام نمود.

معایب استفاده از میل موجگیر سفت

میل موجگیر با آنکه نقاط مثبت و مزایای زیادی دارد اما برخی از آن ها بسیار سفت بوده و دارای معایبی هستند، میل موجگیر دو سر فنر های چپ و راست را به هم متصل کرده که این اتصال سبب کم شدن استقلال فنر های چپ و راست شده و سیستم تعلیق لاستیک را در تماس با سطح جاده نگه می‌دارد، این سیستم به هر یک از چرخ های خودرو اجازه می‌دهد تا به صورت جداگانه خود را با وضعیت و شرایط جاده وقف دهند مانند این که در برخی از شرایط امکان نیاز به چرخ سمت راست افزایش و چرخ سمت چپ نیز کاهش می یابد، اما اگر این دو چرخ به یکدیگر وصل نباشند هیچ کدام از آن ها توانایی برقراری حداکثر تماس با سطح زمین را نخواهند داشت.

اگر میل موجگیر نیز بیش از حد سفت باشد ممکن است یکی از چرخ ها در پیچ های تند به طور کامل از زمین جدا شود، میل موجگیر چرخ بیرونی را به سمت پایین فشار می‌دهد تا تماس آن با زمین حفظ شود و از طرفی دیگر، چرخ سمت داخل را به سمت بالا فشار می‌دهد تا از فشاری که روی فنر آن سمت وجود دارد کاسته شود، در صورت سفت بودن بیش از حد میله موج گیر، نیروی رو به بالا بیشتر از نیروی فنر شده و همین موضوع سبب جدا شدن کامل چرخ های خودرو از سطح زمین خواهد شد و در نتیجه کار موج گیر ماشین را با اختلال روبه رو می کند.

اختلالات میل موج گیر

همان طور که گفتیم سیبک ها از اجزای میل موجیگر هستند که گفتنی است این سیبک ها دارای گردگیرهایی نیز هستند که احتمال پاره شدن آنها بسیار پایین است اما گردگیر میل موجگیر از نوع اتصالات ضعیف بوده و از طریق نفوذ گرد و خاک و آب، خاصیت چربی گریس داخل خود را از دست داده و مشکلاتی همچون لق زدن، شل بودن و … را به وجود می‌آورند، بنابراین می‌توان گفت صدای تق تق و ضربه، به خصوص در حین چرخیدن فرمان (تحت فشار قرار گرفتن سبک) از “علائم خرابی میل تعادل” است و می‌تواند ناشی از خرابی سیبک ها، گرد گیر ها و به طور کلی خرابی رابط موجگیر باشد.

خرید میل موجگیر

برای خرید میل موجگیر اصل، سالم و باکیفیت می‌توانید از طریق تماس با مجموعه یدک یار و دریافت مشاوره رایگان بهترین میل موجگیر را خریداری کرده و درب منزل تحویل بگیرید، در صورت اصل نبودن یا مخدوش بودن بسته بندی میل موجگیر خریداری شده، می‎توانید آن را بدون پرداخت هیچ هزینه ای مرجوع یا تعویض کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.