بررسی علت گیر کردن دنده اتوماتیک و راه حل آن

گیربکس های اتوماتیک ممکن است دچار خرابی مختلفی شوند که یکی از آنها، گیر کردن دنده است. معمولاً علت گیر کردن دنده اتوماتیک به خاطر کم بودن یا کیفیت پایین روغن گیربکس، گیر کردن شیر برقی و همچنین خرابی مبدل گشتاور اتفاق می افتد که ما این موضوع را بررسی کرده‌ایم تا بتوانید مشکل را حل کنید.

گیر کردن دنده اتوماتیک یک مشکل فنی است که معمولاً به خاطر کم بودن روغن گیربکس، خرابی مبدل گشتاور، گیر کردن شیر برقی گیربکس و… اتفاق می افتد. علت های مختلف طبیعتاً راه‌حل های مختلفی را می طلبد که ما قصد داریم در این مقاله به “علت گیر کردن دنده اتوماتیک” (Why Automatic Transmission Stuck In Gear) و راه حل آن بپردازیم تا بدانید مشکل از کجاست و چگونه می توانید آن را برطرف کنید.

علت گیر کردن دنده اتوماتیک

علت-گیر-کردن-دنده-اتوماتیک

اگر می پرسید که چرا دنده اتوماتیک گیر می کند، علت های زیر در این مورد دخیل هستند:

خرابی یا گیر کردن شیر برقی گیربکس

شیر برقی به گیربکس های اتوماتیک برای تعویض دنده کمک می کند. شیر برقی به کامپیوتر ماشین متصل می شود و تعیین می کند که چه دنده‌ای باید استفاده شود. اما وقتی شیر برقی گیربکس گیر می کند، می تواند از تعویض دنده خودروی شما جلوگیری کند. عوامل متعددی وجود دارد که باعث گیر کردن شیر برقی گیربکس می شود که اصلی ترین آن عدم تعویض روغن گیربکس است.

راه حل این مشکل این است که به صورت منظم روغن گیربکس را تعویض کنید. روغن گیربکس مستعد آلودگی و فرسودگی است زیرا با گذر زمان کثیفی های زیادی را به خود جذب می کند. به همین منظور کارشناسان معمولاً توصیه می کنند روغن گیربکس اتومات را هر ۴۰ هزار کیلوکتر یا ۲ سال یکبار تعویض کنید تا شیر برقی گیربکس و سایر اجزای گیربکس اتومات دچار خرابی نشود.

کم بودن یا کثیفی روغن گیربکس

کم بودن سطح روغن گیربکس یا کثیفی این مایع می تواند علت گیر کردن دنده اتوماتیک باشد. روغن گیربکس تمیز و سالم به رنگ قرمز تیره یا صورتی است که شما می توانید به راحتی روغن گیربکس تمیز را از کثیف متمایز کنید زیرا روغن گیربکس کثیف معمولاً به رنگ قهوه‌ای تیره یا سیاه می باشد. همچنین اگر می خواهید متوجه شوید که آیا اندازه روغن گیربکس مناسب است یا خیر، می توانید نحوه اندازه گیری روغن گیربکس اتومات را از مجله یدک یار دنبال کنید تا مقدار روغن گیربکس را بسنجید.

مشکل سیستم برقی یا تمام شدن باتری

اگر گیر کردن دنده اتوماتیک اتفاق می افتد یکی از رایج ترین دلایل آن، سیستم الکتریکی است. وقتی باتری تمام می شود یا فیوزها مشکل دارند، دنده اتوماتیک قفل می شود و نمی توان لیور دنده را حرکت داد. اگر مشکل برقی و تمام شدن باتری علت گیر کردن دنده اتوماتیک باشد می توانید با تعویض باتری یا تعویض فیوزها این مشکل را برطرف کنید.

علت قفل شدن دنده اتومات در حالت P

حالت P یا همان پارک همانطور که از نامش پیداست زمانی مورد استفاده قرار می گیرد که قصد داریم خودرو را پارک کنیم. در حالت معمول زمانی که می خواهید دنده را از حالت پارک خارج کنید ابتدا باید خودرو را روشن کنید و با فشار دادن پدال ترمز،‌ دنده را از P خارج کنید. اگر ترمز را فشار ندهید دنده از حالت پارک خارج نمی شود و شاید فکر کنید که مشکل فنی وجود دارد ولی در واقع اینطور نیست.

با این حال اگر مشکل فنی وجود داشته باشد، علت قفل شدن دنده اتومات در حالت پارک به مشکل ترمز، شیر برقی اینترلاک یا خود گیربکس اتوماتیک مربوط می شود که ادامه به بررسی “علت قفل شدن دنده اتومات در حالت P” پرداخته‌ایم:

  • شایع ترین علت قفل شدن دنده اتومات در حالت پارک، ناتوانی ترمز در ارسال سیگنال به گیربکس در زمان فشار دادن پدال ترمز است. هنگامی که این اتفاق می افتد گیربکس اجازه نمی دهد که تعویض دنده را انجام دهید و از حالت پارک خارج شوید.
  • یکی دیگر از دلایل رایج گیر کردن دنده اتومات در حالت P، مشکل در شیر برقی اینترلاک تعویض دنده است. شیر برقی اینترلاک وسیله‌ای است که از خارج شدن دنده از موقعیت پارک جلوگیری می کند مگر اینکه پدال ترمز فشار داده شود. اگر شیر برقی اینترلاک معیوب باشد، اجازه نمی دهد خودرو را از دنده P خارج کنید.
  • علت دیگر گیر کردن دنده اتومات در حالت پارک، مشکل خود گیربکس است. اگر گیربکس اتوماتیک دچار خرابی شده باشد از تعویض دنده در حالت پارک جلوگیری می کند. خرابی گیربکس اتوماتیک معمولاً به خاطر یکسری از موارد اتفاق می افتد که اگر از قبل با علائم خرابی گیربکس اتومات آشنا باشید می توانید با تعمیرات به موقع، از هزینه های بسیار زیاد برای تعمیر کامل گیربکس جلوگیری کنید.
علت-قفل-شدن-دنده-اتومات-در-حالت-پارک

با تشکر از اینکه ما را تا پایان این مقاله همراهی کردید، اگر سوالی در مورد علت گیر کردن دنده اتوماتیک دارید می توانید در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید تا کارشناسان یدک یار در اسرع وقت پاسخگوی سوالات شما عزیزان باشند.

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.