آموزش قدم به قدم تست سلامت گیربکس اتومات

گیربکس اتوماتیک نیاز به مراقبت و نگهداری ویژه دارد و طبیعتاً اگر به درستی از گیربکس اتوماتیک استفاده نشود، هزینه‌های تعمیر بسیاری زیادی را ایجاد خواهد کرد. با توجه به اینکه گیربکس یک سیستم پیچیده محسوب می شود، اگر قطعه‌ای از آن دچار آسیب شود سریعاً علائمی را از خود بروز می دهد که به شما درباره خرابی های مختلف هشدار می دهد. به همین منظور ما در این مقاله به بررسی تست سلامت گیربکس اتومات پرداخته‌ایم تا بدانید برای تشخیص خرابی اجزای مختلف گیربکس چه کارهایی را بایستی انجام دهید.

گیربکس اتوماتیک یک سیستم حیاتی و بسیار مهم در خودروی شماست و برای اطمینان از کارکرد طولانی مدت نیاز به مراقبت و توجه ویژه دارد. گاهی اوقات هزینه تعمیرات گیربکس اتومات می تواند حتی بیشتر از موتور ماشین باشد و اگر می خواهید که از تعمیرات اساسی و پر هزینه جلوگیری کنید، توجه به علائم خرابی و “تست سلامت گیربکس اتومات” بسیار تاثیر گذار خواهد بود. ما در این مقاله قصد داریم به آموزش قدم به قدم تست سلامت گیربکس اتومات (How To Test Automatic Transmission) بپردازیم تا بتوانید از سلامت گیربکس ماشین خود اطمینان حاصل کنید.

چگونه بفهمیم گیربکس اتومات سالمه

گیربکس اتوماتیک یک سیستم پیچیده است و معمولاً اگر در آن مشکلی وجود داشته باشد یکسری از علائم را نشان می دهد که می توانید تشخیص خرابی گیربکس اتوماتیک را انجام دهید. ما پیش‌تر در مجله یدک یار به بررسی علائم خرابی گیربکس اتومات پرداخته‌ایم که با آگاهی از آنها می توانید تشخیص دهید آیا گیربکس سالم است یا خیر. با این حال اگر می پرسید که چگونه بفهمیم گیربکس اتومات سالمه، موارد زیر نشان دهنده خرابی گیربکس می باشد:

  • لرزش و تقه زدن هنگام تعویض دنده گیربکس اتوماتیک
  • تاخیر در پاسخگویی هنگام تعویض دنده
  • صداهای عجیب و غریب از سمت گیربکس
  • بوی سوختگی از گیربکس ماشین
  • نشتی و کم شدن مداوم روغن گیربکس
  • روشن شدن چراغ چک گیربکس

نحوه تست گیربکس اتومات CVT

تست-گیربکس-اتومات

گیربکس CVT یا متغیر پیوسته نوعی گیربکس اتوماتیک است که امروز در ماشین های زیادی مورد استفاده قرار می گیرد. در حالی که گیربکس های CVT به طور کلی قابل اعتماد هستند، اما گاهی اوقات می توانند مشکلاتی را ایجاد کنند که برای تشخیص صحیح نیاز به آزمایش دارند. بدین منظور نحوه تست گیربکس اتومات CVT به صورت زیر می باشد:

روغن گیربکس را بررسی کنید

اولین قدم در تست گیربکس اتومات CVT بررسی سطح و وضعیت روغن گیربکس است. سطح پایین روغن گیربکس اتومات می تواند باعث مشکلات مختلفی شود که برای بررسی روغن گیربکس باید میله گِیج یا همان میله اندازه گیری روغن گیربکس را پیدا کرده و آن را بردارید. میله اندازه گیری را با یک پارچه تمیز کنید و سپس مجدداً وارد گیربکس کنید تا سطح آن را بررسی کنید. روغن گیربکس باید در سطح مناسبی باشد و همچنین به رنگ شفاف و مایل به قرمز باشد.

برای آشنایی بیشتر با اینکار توصیه می کنیم آموزش نحوه اندازه گیری روغن گیربکس اتومات را از مجله یدک یار مطالعه فرمایید.

با دیاگ زدن کدهای خطا را بررسی کنید

مرحله دوم در تست گیربکس اتومات CVT، دیاگ زدن و بررسی کدهای خطا است. کد خطا کدی است که در کامپیوتر خودرو ذخیره می شود و نشان دهنده مشکلات گیربکس است. افراد متخصص با بررسی کدهای خطا و تفسیر آنها می توانند مشکلات گیربکس اتومات CVT را مشخص کنند.

در هنگام حرکت گیربکس CVT را بررسی کنید

تست حرکت می تواند به شناسایی مسائلی مانند تاخیر در تعویض دنده، تقه زدن گیربکس و… کمک کند. با سرعت متوسط و در سطح صاف رانندگی کنید و به گیربکس دقت کنید آیا سر و صدا یا لرزش غیر عادی دارد یا خیر. در مرحله بعد ماشین را در سربالایی برانید تا ببینید آیا گیربکس کشش لازم را دارد یا خیر. در نهایت سریع شتاب بگیرید تا ببینید آیا گیربکس به درستی پاسخ می دهد یا اینکه در تعویض دنده تاخیر دارد و گاز هرز می خورد.

زنجیر یا تسمه فلزی گیربکس CVT را بررسی کنید

تسمه گیربکس CVT قطعه‌ای است که قرقره‌ها را به هم متصل می کند و نسبت های دنده را فراهم می کند. با گذشت زمان زنجیر یا تسمه فلزی گیربکس CVT فرسوده می شود و می تواند آسیب هایی را ایجاد کند که باعث مشکلات گیربکس شود. به صورت چشمی تسمه فلزی گیربکس CVT را بررسی کنید و اگر هرگونه آسیبی را در آن مشاهده کردید، تعویض را انجام دهید.

تست گیربکس اتومات CVT می تواند به شناسایی مشکلات احتمالی قبل از جدی شدن کمک کند. با دنبال کردن این مراحل، می توانید مشکلات مربوط به روغن گیربکس اتومات، کدهای خطا، عملکرد گیربکس در سطح صاف و سربالایی و… را بررسی کنید.

تست توربین گیربکس اتوماتیک

ممکن است گیربکس ماشین سالم باشد، اما توربین گیربکس اتوماتیک یا همان مبدل گشتاور نیاز به تعویض داشته باشد. شما می توانید تست توربین گیربکس اتوماتیک را انجام دهید و در صورت نیاز آن را تعویض کنید:

  • ابتدا بررسی کنید که سطح روغن گیربکس اتومات مناسب است.
  • پدال ترمز را فشار دهید و ماشین را روشن کنید. لیور دنده را به D تغییر دهید و همچنان ترمز را تا انتها فشار دهید.
  • در حالی که پدال ترمز را فشار داده‌اید، پدال گاز را به مدت دو تا سه ثانیه تا انتها فشار دهید. دقت داشته باشید که بیشتر از پنج ثانیه پدال گاز را نگه ندارید تا آسیب های دیگری به ماشین وارد نشود.
  • اگر دور موتور کمتر از مشخصات توربین گیربکس یا موتور ماشین شما باشد، به این معنیست که که توربین گیربکس از کار افتاده و نیاز به تعمیر یا تعویض دارد.

تست تقه گیربکس اتوماتیک

منظور از تقه گیربکس اتوماتیک، ضربه زدن گیربکس هنگام تعویض دنده است. یکی از راه‌های تست تقه گیربکس اتوماتیک بررسی ضربه یا همان تقه گیربکس هنگام حرکت اولیه است. زمانی که خودرو متوقف شده و لیور دنده را به D تغییر می دهید و پای خود را از روی ترمز بر می دارید، بایستی بررسی کنید آیا گیربکس تقه می زند یا خیر. موضوع بعدی زمانی است که در ترافیک ها تردد می کنید، اگر گیربکس اتوماتیک تقه بزند شما این ضربات را هنگام تعویض مداوم دنده ها بین ۱ و ۲ یا ۲ و ۱ مشاهده خواهید کرد. پس برای تست تقه گیربکس می توانید ضربات گیربکس را هنگام حرکت اولیه و یا تردد در ترافیک ها با سرعت کم بررسی کنید.

دستگاه تست گیربکس اتوماتیک

دستگاه-تست-گیربکس-اتوماتیک

به دلیل پیچیدگی های گیربکس اتوماتیک، دستگاه هایی تحت عنوان دستگاه تست گیربکس اتوماتیک وجود دارند که می توانند یک گیربکس اتومات را در پارامترهای مختلف تست کرده و سلامت آن را تشخیص دهند. دستگاه تست گیربکس اتوماتیک معمولاً کارهایی نظیر اندازه گیری میزان سرعت گیربکس، تست ساعتی گیربکس اتوماتیک، بررسی حرارت ها یا لرزش یا نویزها، تست عملکرد شیرهای برقی و… را انجام می دهد. لازم به توضیح است که دستگاه تست گیربکس اتوماتیک می تواند تست های لازم را در حین انجام تعمیرات یا بعد از اتمام فرایند تعمیرات انجام دهد تا اطمینان حاصل شود که سیستم گیربکس اتوماتیک به خوبی کار می کند.

تست گیربکس اتوماتیک AL4

یکی از راه های تست گیربکس اتوماتیک AL4 با استفاده از روش دیاگ و بررسی عملکرد شیرهای اصلی فشار می باشد. گیربکس اتوماتیک AL4 معمولاً در یکسری از خودروها مانند پژو ۲۰۶ اتوماتیک بکار رفته است. برای تست گیربکس اتوماتیک AL4 بعد از دیاگ زدن، پارامترهایی توسط دستگاه مشخص می شود که برای بررسی شیرهای اصلی فشار، خودرو را در حالت D قرار داده و سپس فشار تنظیمی نشان داده شده در دستگاه بایستی بالای ۳ باشد که این عدد نشان دهنده عملکرد سالم گیربکس اتوماتیک AL4 و شیرهای اصلی فشار خواهد بود.

تست شیر برقی گیربکس اتوماتیک

شیر برقی در گیربکس اتوماتیک باعث باز و بسته شدن کانال های روغن گیربکس می شود تا تعویض دنده ها به خوبی و با سرعت مطلوب انجام گیرد. علاوه بر این، شیر برقی گیربکس اتوماتیک اجازه نمی دهد که دور موتور بیش از حد معمول بالا برود. زمانی که شیر برقی گیربکس خراب می شود یکسری از علائم مانند تقه زدن گیربکس، گیر کردن دنده، گاز هرز خوردن و اختلال در عملکرد دنده ها را ایجاد می کند که می توانید با این علائم تشخیص دهید آیا شیر برقی گیربکس اتوماتیک خراب است یا خیر.

بعد از مشاهده این علائم لازم است که تست شیر برقی گیربکس اتوماتیک را انجام دهید تا سلامت آن را بررسی کنید. امکان تست شیر برقی گیربکس اتوماتیک با دستگاه‌های مخصوص و توسط افراد متخصص وجود دارد. به این معنی که دستگاه های تست شیر برقی گیربکس اتومات عملکرد شیر برقی را در حالت و وضعیت های مختلف می سنجند و سپس با جمع آوری اطلاعات، گزارش های لازم را درباره خرابی یا سالم بودن شیر برقی گیربکس ارائه می دهند.

تست ساعت گیربکس اتوماتیک

ساعت گیربکس اتوماتیک به عنوان مغز گیربکس اتوماتیک عمل می کند و بسته به تنظیم یا حرکت دنده، روغن گیربکس را به مناطق مناسب می رساند. در واقع ساعت گیربکس دارای کانال های منحصر به فرد است که روغن گیربکس از طریق آن و در زمان مناسب منتقل می شود. مانند تمام قطعات خودرو، ساعت گیربکس اتوماتیک به مرور زمان نیاز به تعمیر پیدا می کند و به همین دلیل باید تست ساعت گیربکس اتوماتیک را انجام دهید.

با توجه به اینکه نمی توان به صورت بصری تست ساعت گیربکس اتوماتیک را انجام داد، بایستی تشخیص دهید آیا مشکلاتی در نحوه تعویض دنده ها دارید یا خیر. روش دیگر تست خلاء می باشد؛ از آنجایی که بدنه ساعت گیربکس دارای پیچ و خم های زیادی است، تنها راه برای درک حرکت بین آنها تحت شرایط آب بندی خلاء است. تست خلاء فقط توسط تکنسین ها و افراد متخصص بایستی انجام گیرد تا سلامت ساعت گیربکس اتوماتیک بررسی شود.

جدول عیب یابی گیربکس

جدول-عیب-یابی-گیربکس

جدول عیب یابی گیربکس شامل یکسری از عیب و نقص های اصلی است که مهم ترین شاخصه های جدول عیب یابی گیربکس شامل موارد زیر می باشد:

  • نشتی روغن گیربکس یا کم شدن مدوام آن
  • حرارت بیش از حد گیربکس اتوماتیک
  • تاخیر در تعویض دنده
  • عمل نکردن دنده D و دنده R
  • صداهای عجیب و غریب از سمت گیربکس

با تشکر از اینکه ما را تا پایان این مقاله همراهی کردید، اگر سوالی درم مورد تست سلامت گیربکس اتومات دارید می توانید در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید تا کارشناسان یدک یار در اسرع وقت پاسخگوی سوالات شما عزیزان باشند.

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.