بررسی نحوه عملکرد دیسک و صفحه کلاچ

دیسک و صفحه کلاچ یکی از مهم ترین قطعات خودروهای دنده‌ای می باشد که در این مقاله ما به بررسی نحوه عملکرد دیسک و صفحه کلاچ و سیستم کلاچ ماشین پرداخته‌ایم تا اطلاعات لازم را در این زمینه به دست آورید.

کلاچ سیستمی است که هنگام رانندگی به طور مداوم از آن استفاده می کنیم که به همین دلیل برای عملکرد صحیح وسیله نقلیه ما ضروری است. در واقع بدون سیستم کلاچ قادر به تعویض دنده یا رانندگی نخواهیم بود. یکی از اجزای بسیار مهم سیستم کلاچ، دیسک و صفحه کلاچ می باشد که در اینجا ما قصد داریم شما را “نحوه عملکرد دیسک و صفحه کلاچ” (How does a Clutch Work) آشنا کنیم تا اهمیت این قطعه را درک کنید و با کاربرد آن آشنا شوید، اما قبل از هر چیز بد نیست نگاهی به اصول و عملکرد سیستم کلاچ خودرو داشته باشیم تا بدانیم این سیستم چگونه کار می کند.

اصول و عملکرد سیستم کلاچ خودرو

اصول-و-عملکرد-سیستم-کلاچ-خودرو

سیستم کلاچ بین موتور خودرو و گیربکس قرار دارد. بدون شک این بخش مکانیکی اساسی است که نیروی لازم را از موتور به چرخ های خودرو منتقل می کند. در واقع کلاچ سیستمی در وسیله نقلیه است که وظیفه انتقال یا قطع نیرو از موتور به گیربکس را بر عهده دارد.

تعریف سیستم کلاچ ماشین این است که انتقال صحیح نیرو از موتور به گیربکس را امکان پذیر می کند و سپس به چرخ های ماشین می رسد. هدف از کلاچ آزاد کردن یا پیوستن حرکت چرخشی موتور با تعویض دنده است. حال نحوه کار سیستم کلاچ خودرو به این شکل است که در خودروهای دنده‌ای، پدال کلاچ را باید فشار دهید تا ارتباط بین جعبه دنده و موتور قطع شود تا بتوانید دنده را تعویض کنید. فشار دادن پدال کلاچ در واقع باعث می شود تا ارتباط بین این دو سیستم که توسط دیسک و صفحه کلاچ بوجود آمده قطع شود تا بتوانید دنده را تعویض کنید و سپس با رها کردن دوباره پدال کلاچ، این ارتباط مجدداً برقرار می شود.

لازم به توضیح است که سیستم کلاچ خودرو از اجزای مختلفی مانند دیسک، صفحه، بلبرینگ کلاچ و… تشکیل شده که برای آشنایی بیشتر با این قطعات توصیه می کنیم مقاله اجزای سیستم کلاچ و نحوه کار آن ها را از مجله یدک یار مطالعه فرمایید.

نحوه عملکرد دیسک و صفحه کلاچ

نحوه عملکرد دیسک و صفحه کلاچ چگونه است؟ دو دیسک را بر روی میله‌ای تصور کنید که یکی از آنها به پیشرانه و دیگری به گیربکس اتصال دارد. هنگامی که یکی از دیسک ها و شفت شروع به چرخش می کند، نحوه عملکرد سیستم کلاچ خودرو این اجازه را می دهد تا این دو دیسک در هم قفل شوند و یا با سرعت نوسانی یکنواخت به چرخش درآیند. حال زمانی پیش می آید که یکی از دو دیسک نیاز به چرخش ندارد، در این حالت با استفاده از پدال کلاچ می توان حرکت آن را متوقف نمود که بدین ترتیب، انرژی چرخشی دنده ها توسط کلاچ به جعبه دنده منتقل می شود و به سوی چرخ های خودرو انتقال می یابد.

هنگام تعویض دنده نیز نیاز است تا این انتقال نیرو بین جعبه دنده و موتور قطع شود تا عمل تعویض دنده به خوبی انجام شود. وجود اصطکاک کافی بین سطوح نام برده شده بسیار مهم است و اگر این میزان اصطکاک کم باشد، انتقال نیرو به طور کامل انجام نشده و این مکانیزم کارایی نخواهد داشت.

وقتی به پدال کلاچ نیرو وارد می شود، این با اهرمی که در زیر آن وجود دارد شروع به حرکت می کند، این نیرو از طریق یک سیستم هیدرولیکی پمپی یا مکانیزم سیمی با جابجایی دو شاخه کلاچ و حرکت محوری در بلبرینگ کلاچ نیرو حرکتی انتقال پیدا می کند. بلبرینگ کلاچ قسمت داخلی فنر خورشیدی را به جلو فشار می دهد و فنر خورشیدی که روی دیسک حالت الاکلنگی دارد، صفحه کلاچ را به عقب می کشد و فاصله‌ی میلی متری میان صفحه کلاچ و فلایویل و لنت های دو طرف صفحه کلاچ را ایجاد می کند. این رویداد امکان انتقال گشتاور اصطکاکی را از بین می برد و با برداشتن نیرو و بار از جعبه دنده، عمل تعویض دنده انجام می شود. با آزاد کردن پدال کلاچ، فنر خورشیدی به حالت اولیه باز می گردد و به سرعت نیروی چسبندگی را در صفحه ایجاد می کند که در این واقع این توضیح نحوه صحیح کار کردن دیسک و صفحه کلاچ می باشد.

با توجه به این موضوع که دیسک و صفحه کلاچ برای مصارف مختلفی مانند رانندگی در شهر، رالی، دریفت، درگ و… تولید می شود، الزاماً نرمی کلاچ همیشه اولویت نیست و در برخی موارد هدف میزان دریافت قدرت و یا شتاب بیشتر است، بدیهی است که قطعات استفاده شده به منظور تولید دیسک و صفحه کلاچ، متناسب با هدف و کارایی آنهاست.

به عنوان مثال، برای عملکرد بهینه تر سیستم کلاچ (برای دریف یا داشتن شتاب بیشتر) در حالتی که دیسک و صفحه کلاچ تحت فشار هستند، در بعضی از خودروها از چند نوع فنر با خصوصیات فنری، جنس و طول های مختلف استفاده می شود تا در زیر فشار، متناسب با فشار وارد بر دیسک کلاچ و میزان چرخش آن، به نوبت و متناسب با ضریب خود هر یک از این فنرها در زمان درست وارد عمل شوند. وجود مدل های مختلف فنر بر روی صفحه کلاچ باعث می شود تا ضربه گیری و انتقال نیرو گشتاور به گیربکس هدفمندانه تر صورت گیرد که برای آشنایی کامل تر با این موضوع پیشنهاد می کنیم مقاله تفاوت تعداد فنر در دیسک و صفحه را از مجله یدک یار مطالعه فرمایید.

خرید دیسک و صفحه کلاچ ماشین

اگر قصد خرید دیسک و صفحه کلاچ ماشین را دارید و به دنبال برندهای باکیفیت و مناسب ماشین خود هستید می توانید به وبسایت یدک یار مراجعه کنید و یا با شماره تلفن ۰۲۱۹۱۳۰۵۰۶۰ تماس بگیرید و ثبت سفارش خود را انجام دهید. مجموعه یدک یار یکی از معتبر ترین مراکز فروش دیسک و صفحه کلاچ ماشین می باشد که با گردآوری این قطعه برای تمامی ماشین ها در کیفیت های مختلف در تلاش است که شما مشتریان عزیز با دستی باز به انتخاب خود بپردازید. در زمان خرید شما می توانید با متخصصان فنی یدک یار در تماس باشید و تمامی سوالات خود مانند قیمت دیسک و صفحه کلاچ ماشین، برندهای دیسک و صفحه و… را از همکاران ما بپرسید تا خریدی مطمئن تر داشته باشید.

با تشکر از اینکه ما را تا پایان این مقاله همراهی کردید، اگر سوالی در مورد نحوه عملکرد دیسک و صفحه کلاچ دارید می توانید در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید تا متخصصان فنی یدک یار در اسرع وقت پاسخگوی سوالات شما عزیزان باشند.

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.