آشنایی کامل با لوازم یدکی مصرفی و پر مصرف خودرو

لوازم یدکی مصرفی و پر مصرف خودرو شامل روغن موتور، روغن گیربکس، فیلترها، تسمه ها، سرسیلندر، واتر پمپ و بسیاری از قطعات دیگر می باشد که تمامی اینها بعد از مدتی مشخص نیاز به تعویض دارند. ما در این مقاله به بررسی لوازم یدکی مصرفی خودرو پرداخته‌‌ایم تا ضمن آشنایی کاملی با کارایی این قطعات پیدا کنید.

آیا تا به حال به این فکر کرده‌اید که ماشین شما چگونه کار می کند؟ آیا می دانید بخش های مختلف خودرو از چه قطعاتی تشکیل شده است؟ داشتن دانش و آشنایی با لوازم یدکی خودرو کمک می کند که در طول زمان کیفیت و عملکرد ماشینتان را تضمین کنید و از خرابی های پر هزینه‌ای که به دلیل استهلاک قطعات مصرفی بوجود می آید جلوگیری کنید. ما در این مقاله قصد داریم به بررسی “لوازم یدکی مصرفی و پر مصرف خودرو” (List of Auto Parts) بپردازیم تا با کارایی آنها و اینکه چه زمانی باید تعویض شوند آشنا شوید.

لوازم یدکی مصرفی خودرو

لوازم-یدکی-مصرفی-خودرو

لوازم یدکی مصرفی خودرو” عبارتند از:

روغن موتور

روغن موتور یکی از مهم ترین لوازم یدکی مصرفی خودرو به‌شمار می رود که نقش زیادی را در کارکرد مناسب و سلامت موتور ماشین دارد. در واقع روغن موتور وظیفه روان کنندگی، تمیز کاری قطعات داخل موتور، کاهش دمای موتور، جلوگیری از زنگ زدگی و خوردگی قطعات موتوری، کاهش مصرف سوخت و ضربه گیری برای قطعات موتور را بر عهده دارد.

به طور کلی روغن موتورهای انواع مختلفی دارند و بر اساس متریال بکار رفته در آنها برای خودروهای مختلف کاربرد دارند. به طور مثال انواع روغن موتور ماشین شامل روغن مصنوعی یا سنتیک، روغن های معدنی یا مینرال، روغن تصفیه‌ای یا مونوگرید، روغن‌های نیمه سنتیک، روغن های بهینه سازی پایه معدنی و روغن موتور گیاهی یا روغن موتور سبز می باشد که بررسی انواع روغن موتور خودرو را می توانید از مجله یدک یار دنبال کنید.

با توجه به اهمیتی که روغن موتورها دارند، تعویض به موقع آنها تاثیر زیادی را روی حفظ عملکرد و کیفیت خودرو دارد. در زمان تعویض روغن موتور شما بایستی به گرید یا غلظت روغن موتور، کیفیت برند روغن موتور، حجم روغن موتور و سایر مسائل دقت داشته باشید تا بهترین روغن موتور را برای ماشین خود استفاده کنید. در همین رابطه پیشنهاد می کنیم مقاله بهترین روغن موتور تمامی ماشین ها را از مجله یدک یار مطالعه فرمایید تا بدانید بر هر خودرویی از چه روغن موتورها با چه گرید و حجمی بایستی استفاده کنید.

لازم به توضیح است که زمان تعویض روغن موتور بستگی به کیفیت روغن موتور و شرایط نگهداری دارد که به طور میانگین هر ۵ تا ۷ هزار کیلومتر نیاز به تعویض روغن موتور خواهید داشت.

روغن گیربکس

روغن گیربکس یکی دیگر سیال های مهم خودروست که در بخش سیستم گیربکس و جعبه دنده قرار دارد که روانکاری قطعات مختلف گیربکس را انجام می دهد. روغن گیربکس در خودروهای دنده‌ای با نام واسکازین (روغن دنده) شناخته می شود و روانکاری چرخ دنده ها و دیگر متعلقات آن را انجام می دهد و همچنین باعث کاهش حرارت گیربکس می شود. اما این روغن در گیربکس های اتوماتیک وظیفه انتقال نیرو از جعبه دنده به موتور را بر عهده دارد و همچنین گیربکس را خنک نگه می دارد.

حال با گذر زمان روغن گیربکس خاصیت اولیه خود را از دست می دهد و باعث اختلال  در جعبه دنده و موتور و در نهایت حرکت خودرو می شود. علاوه بر این ممکن است فرسوده شدن روغن گیربکس منجر به اصطکاک بین قطعات و ورود ذرات فلزی به درون گیربکس، استهلاک قطعات مختلف و آسیب به گیربکس شود که به همین دلیل تعویض به موقع این روغن بسیار بسیار مهم است.

معمولاً بهترین زمان تعویض روغن گیربکس اتوماتیک هر ۴۰ هزار کیلومتر و بهترین زمان تعویض روغن گیربکس دنده‌ای هر ۵۰ الی ۶۰ هزار کیلومتر می باشد.

روغن ترمز

روغن ترمز سیال مورد استفاده در سیستم ترمز است که در لوله‌های سیستم ترمز در جریان بوده و نیروی وارد شده بر پدال ترمز را به روتور چرخ های خودرو منتقل می کند. زمانی که نیروی وارد شده بر پدال توسط روغن ترمز به روتورها می رسد، سرعت حرکت چرخ ها کاهش پیدا می کند و در نهایت ماشین متوقف می شود.

به طور خلاصه نحوه کار روغن ترمز به صورت زیر می باشد:

  • فشار دادن پدال ترمز
  • با وارد آمدن فشار به پدال ترمز، یک پیستون در کالیپر ترمز فشرده می شود
  • بعد از این فشردگی، افزایش فشار در لوله های ترمز اتفاق می افتد و روغن ترمز حرکت می کند
  • فشار وارد شده از سمت روغن ترمز باعث فشرده شدن لنت ترمز توسط روتورهای ترمز خواهد شد
  • در نهایت با فشرده شدن لنت ترمز، چرخش چرخ ها کاهش پیدا می کند و خودرو متوقف می شود

با توجه به مصرفی بودن روغن ترمز، به طور میانگین هر دو سال یکبار بایستی این روغن را تعویض کنید تا سلامت سرنشینان خودرو و سایر افراد به خطر نیفتد. نکته مهم اینکه انواع روغن های ترمز در مقیاس DOT وجود دارد که بایستی با اطلاع از این موضوع، روغن ترمز مناسب ماشینتان را خریداری کنید.

روغن هیدرولیک

امروزه اکثر خودروها دارای فرمان هیدرولیک می باشند و به همین دلیل نیاز به روغن هیدرولیک خواهند داشت. روغن هیدرولیک باعث می شود که راننده بتواند به راحتی فرمان ماشین را بچرخاند و اگر مقدار این روغن کمتر از حد استاندارد باشد و یا کارایی خود را از دست بدهد باعث سفت شدن فرمان ماشین می شود.

روغن هیدرولیک نیز همانند سایر سیالات ماشین نیاز به تعویض به موقع دارد که معمولاً بهتر است روغن هیدرولیک را هر ۸۰ هزار کیلومتر تعویض کنید. همچنین اگر با علائمی مانند شینده شدن صداهای از سمت پمپ هیدرولیک، صدای زوزه موقع چرخاندن فرمان، کف کردن روغن هیدرولیک، بوی سوختگی روغن و… شدید بایستی سریعاً این روغن را تعویض کنید.

صافی بنزین

فیلتر یا صافی بنزین بین مخزن سوخت و موتور قرار دارد که البته محل قرارگیری این فیلتر در خودروهای مختلف می تواند متفاوت باشد. حال در بنزین آلاینده‌های مختلفی وجود دارد که باعث بوجود آمدن تاثیرات منفی در عملکرد موتور ماشین می شود که بنابراین باید صافی بنزین وجود داشته باشد تا با جذب آلاینده‌های مختلف درون سوخت از فرسودگی و خراب شدن پمپ بنزین ماشین و انژکتورها جلوگیری کند.

پس فیلتر بنزین همانطور که از نامش پیداست با فیلتر کردن آلودگی های بنزین از ورود آنها به داخل موتور خودرو جلوگیری کرده و باعث حفظ سلامت موتور می شود.

زمان تعویض صافی بنزین معمولاً بین ۲۰ الی ۳۰ هزار کیلومتر خواهد بود که با گذر زمان این قطعه به دلیل فیلتراسیونی که انجام می دهد دچار گرفتگی می شود و از رسیدن بنزین به موتور جلوگیری می کند، لذا بهتر است در بازه‌های زمانی مشخص صافی بنزین را تعویض کنید.

فیلتر روغن

وظیفه اصلی فیلتر روغن پاکسازی کثیفی های موجود در روغن موتور خودرو می باشد. با توجه به اینکه روغن موتور در بین قسمت ها و قطعات مختلف موتور حرکت می کند و عملیات روانکاری و خنک سازی آنها را انجام می دهد، در حین برگشت کثیفی های زیادی را به خود جذب می کند که اگر روغن موتور کثیف توسط فیلتر روغن تمیز نشود، روغن موتور دیگر نمی تواند وظایف خود را به درستی انجام دهد و طبیعتاً موتور ماشین با مشکل مواجه می شود.

اگر شاهد علائمی همچون بالای رفتن دمای موتور، بد کار کردن موتور، بوی بد در داخل کابین خودرو و… مواجه شدید باید بدانید که فیلتر روغن نیاز به تعویض دارد. البته توصیه ما این است هر زمان که قصد دارید روغن موتور را تعویض کنید، همراه با روغن موتور فیلتر روغن را هم تعویض کنید.

فیلتر هوا

فیلتر هوا یکی از قطعات تعبیه شدن در مسیر ورودی موتور خودروست که ذرات و آلاینده‌های هوای ورودی به موتور را به خود جذب می کند تا رینگ های پیستون،‌ یاتاقان ها و بدنه سیلندرها دچار خرابی نشوند.

به دلیل آلاینده‌های مختلفی که در هوا وجود دارد، فیلتر هوا معمولاً بهترین کارایی را در ۱۰ الی ۱۵ هزار کیلومتر خواهد داشت و بعد از این بازه زمانی به دلیل گرفتگی نمی تواند به درستی وظیفه خود را انجام دهد که به همین دلیل باید دقت ویژه‌ای به زمان تعویض فیلتر هوا داشته باشید.

فیلتر اتاق

در نهایت نوبت به فیلتر اتاق می رسد که مانند دیگر فیلترهای خودرو وظیفه فیلتر کردن و جذب دود و گرد و غبار از هوایی که در داخل خودرو تنفس می کنید را دارد. فیلتر هوا یک قطعه چین دار کوچک است که اغلب از مواد مهندسی شده ساخته می شود و قبل از اینکه هوای بیرون به داخل خودرو وارد شود، از این فیلتر عبور می کند. از آنجایی که فیلتر اتاق مستقیماً با سلامت سرنشینان خودرو سر و کار دارد، اگر در محیط های با آلودگی زیاد تردد می کنید هر ۶ ماه یکبار این قطعه را تعویض کنید.

ضدیخ

ضدیخ یک مایع خنک کننده ضروری برای موتور ماشین است که به تنظیم دمای آن کمک می کند. ضد یخ در تابستان از گرم شدن بیش از حد و جوش آوردن ماشین جلوگیری می کند و با سرد شدن هوا، این مایع از یخ زدگی جلوگیری می کند. به طور خلاصه می توانیم بگوییم که ضد یخ وظیفه محافظت از موتور ماشین و جلوگیری از خرابی آن را بر عهده دارد که باید به آن دقت زیادی داشته باشید. معمولاً زمان تعویض ضد یخ بین هر ۲۰ الی ۳۰ هزار کیلومتر می تواند متغیر باشد که برای آگاهی دقیق از زمان تعویض ضد یخ بهتر است دفترچه ماشین خود را مطالعه فرمایید تا بدانید سازنده خودرو چه زمانی را برای تعویض مشخص کرده است.

رله ماشین

خودروسازان برای کم کردن میزان سیم کشی برق در خودرو و برای فعال کردن خودکار یک مدار الکتریکی از رله یا سوییچ استفاده کرده‌اند. در واقع رله از سیستم های الکتریکی موجود در ماشین شما محافظت می کند که معمولاً رله ها به دلایل مختلفی دچار خرابی می شوند و بایستی آنها را تعویض کنید.

لاستیک ماشین

همه ما با لاستیک های ماشین آشنایی داریم و می توانیم لاستیک ها را یکی از مهم ترین لوازم یدکی مصرفی و پر مصرف خودرو محسوب کنیم. لاستیک بخش مهمی از شاسی ماشین به حساب می آید که به صورت حلقه روی چهار چرخ خودرو نصب می شود. وظیفه اصلی لاستیک ها محافظت از رینگ چرخ در زمان هایی که وارد دست انداز می شوید می باشد که البته این قطعه کاربردهای دیگری نظیر ترمز گیری بهتر، فرمان پذیری، جذب لرزش و صدای کمتر، انتقال گشتاور و… را بر عهده دارد.

لاستیک ها معمولاً ۴ الی ۵ سال عمر می کنند و یا بر اساس کیلومتر می توانید ۸۰ الی ۱۰۰ هزار کیلومتر مسافت را با آنها طی کنید. با توجه به اهمیتی که لاستیک ها برای حفظ ایمنی خودرو دارند، توصیه می شود تعویض این قطعه را به تعویض نیندازید.

تسمه تایم

تسمه تایم یک تسمه پلاستیکی است که مهم ترین رابط میان میل لنگ و میل سوپاپ محسوب می شود. این قطعه در داخل پیشرانه خودرو قرار دارد و تنظیم زمان چرخش میل لنگ و میل سوپاپ را عهده دار است. به عبارت دیگر، تنظیم زمان صحیح باز و بسته شدن سوپاپ با توجه به موقعیت پیستون ها کار تسمه تایم می باشد.

پاره شدن تسمه تایم می تواند صدمات بسیاری را به پیشرانه خودرو وارد کند که به همین دلیل این قطعه مصرفی مهم باید در زمان مشخص تعویض شود.

تسمه دینام

تسمه دینام یک تسمه بلند و دندانه‌دار است که قطعات کلیدی موتور را به حرکت در می آورد و انرژی را به سراسر خودرو منتقل می کند. عمر تسمه دینام معمولاً بیشتر از تسمه تایم است اما با این حال تسمه دینام یکی از لوازم یدکی مصرفی خودرو محسوب می شود که بایستی به موقع تعویض شود.

لیست قطعات پر مصرف

لیست قطعات پر مصرف” خودرو عبارتند از:

رادیاتور ماشین

موتور ماشین به واسطه احتراق داخلی کار می کند که به همین دلیل بالا رفتن دما در موتور امری طبیعی و اجتناب ناپذیر است. رادیاتور ماشین اصلی ترین قطعه در سیستم خنک کننده ماشین به‌شمار می رود که وظیفه کاهش حرارت مایع خنک کننده را به کمک هوا بر عهده دارد.

طرز کار رادیاتور به این شکل است که ابتدا مایع خنک کننده از مخزن وارد سیستم خنک کننده موتور شده و سپس به رادیاتور ماشین می رسد و در نهایت وارد موتور شده و در کانال‌هایی که دور سیلندرها وجود دارد گردش می کند. در زمان گردش مایع رادیاتور، حرارت ناشی از احتراق موتور جذب مایع خنک کننده می شود و این سیال دوباره به درون رادیاتور بر می گردد تا مجدداً خنک شود. حال وظیفه رادیاتور ماشین خنک کردن مایعی است که حرارت موتور را به خود جذب کرده است.

علل خرابی رادیاتور ماشین به موارد مختلفی مربوط است اما اگر با علائمی همچون بالا رفتن آمپر آب، روشن شدن چراغ چک خودرو، نشتی آب رادیاتور ماشین، کم شدن آب رادیاتور و… مواجه شدید بایستی این قطعه مهم و پر کاربرد را تعویض کنید.

ترموستات ماشین

یکی دیگر از قطعات سیستم خنک کننده خودرو ترموستات نام دارد که این قطعه کوچک بین موتور و رادیاتور قرار می گیرد و وظیفه آن قرار دادن دما و حرارت موتور در حالت عملکردی عادی است. این کار با تنظیم مایع خنک کننده از سمت رادیاتور به موتور توسط ترموستات انجام می شود. به بیان ساده تر، وظیفه ترموستات قطع و وصل کردن ورود مایع خنک کننده به موتور و اجزای آن است که به صورت خودکار انجام می شود. زمانی که موتور در حال کاهش دماست، این جریان قطع شده و زمانی که دمای موتور بالا باشد، اتصال جریان توسط ترموستات و ورود مایع خنک کننده مجدداً متصل می شود.

ترموستات نیز همانند بسیاری از قطعات مصرفی خودرو دارای عمر مشخصی است و بعد از گذشت زمان علائمی را از خود بروز می دهد که نشان دهنده زمان تعویض است. معمولاً ترموستات بعد از ۵۰ هزار کیلومتر شروع به خراب شدن می کند که این بازه زمانی یا هر دو سال یکبار، بهترین زمان تعویض می باشد.

واتر پمپ

قطعه دیگری که مربوط به سیستم خنک کننده ماشین می باشد واتر پمپ نام دارد. این قطعه با کنترل گرمای آب، رادیاتور و ضد یخ باعث می شود که موتور بهتر بتواند حرارت شدید ناشی از احتراق درونی را تحمل کند. به بیان دیگر واتر پمپ بعد از روشن شدن ماشین آب و ضد یخ را در سراسر سیلندرها و بلوک موتور به گردش در می آورد و بدین ترتیب دما و حرارت بالای موتور کم شده و به اصطلاح خنک می شود.

 لازم به توضیح است که محل قرارگیری واتر پمپ بر روی سیلندر و در کنار تسمه تایم است و در صورت خرابی علائمی مانند زنگ زدگی، نشت مایع خنک کننده،‌ داغ شدن بیش از حد ماشین و بیرون آمدن بخار از رادیاتور ظاهر می شود که نشان دهنده زمان تعویض واتر پمپ است.

سرسیلندر

به طور کلی موتور خودرو از سه بخش مجزا تحت عنوان های کاتر، سیلندر و سرسیلندر تشکیل شده که این اجزای موتوری وظایف مخصوص به خود را دارند. سرسیلندر در قسمت فوقانی سیلندر قرار دارد که با اتصال به بلوک های سیلندر جهت تشکیل اتاق احتراق تعبیه شده است. زمانی که موتور ماشین روشن است، انفجارهای کوچک و متعددی در آن رخ می دهد که در نتیجه حرارت و گرمای بسیاری را تولید می کند. این حرارت توسط بخش های مختلف تعبیه شده در خودرو جذب می شود تا آسیبی به موتور خودرو وارد نشود که در این میان وظیفه سرسیلندر در ماشین و نقش اصل آن تحمل حرارت حاصل از انفجارها می باشد. علاوه بر این سرسیلندر دارای سوپاپ‌هایی است که باید مطابق با حرکت پیستون در سیلندر باز و بسته شوند و داشتن زمانبندی دقیق و مناسب حرکت این پیستون بسیار حائز اهمیت است که دیگر وظیفه سرسیلندر در موتور خودرو محسوب می شود.

سرسیلندر اگر در معرض حرارت بالا قرار گیرد فرسوده می شود و از کار می افتد (اصطلاحاً سوختن سرسیلندر) که به همین دلیل جزء قطعات مصرفی خودرو به‌شمار می رود.

واشر سرسیلندر

واشر سرسیلندر بین سیلندر و بلوک موتور قرار می گیرد که دارای چهار حفره دایره‌ای است. این قطعه وظیفه آب‌بندی فرایند احتراق داخلی و جلوگیری از نشت مایعات و سیالاتی مانند روغن و آب و مخلوط شدن این مایعات باهمدیگر طراحی شده است. علاوه بر این، کاهش صدای موتور و انتقال نیروهای بین سیلندر و سرسیلندر به صورت کاملاً یکنواخت از دیگر وظایف واشر سرسیلندر است.

واشر زدن یا سوختن واشر سرسیلندر یکی از اتفاقاتی است که باعث می شود نیاز به تعویض این قطعه پیدا کنید. به همین منظور اگر با علائم سوختن واشر سرسیلندر مواجه شدید بایستی برای جلوگیری از هزینه‌های بالای تعمیرات، فوراً اقدام به تعویض این قطعه کنید.

دسته موتور

دسته موتور قطعه‌ای گرد مانند و دارای سه یا چهار سر پیچ برای اتصال به شاسی خودرو است که در واقع دسته موتور بین شاسی خودرو و گیربکس یا شاسی و موتور قرار می گیرید. این قطعه وظیفه مهمی را در ایجاد توازن و حفظ تعادل شاسی خودرو بر عهده دارد و نبود آن موجب برهم زدن این تعادل و در نتیجه بوجود آمدن اختلالات مختلف خواهد شد.

میل لنگ

میل لنگ قطعه‌ای طولی شکل است که توسط یاتاقان در بلوک سیلندر تعبیه شده است و از طرف دیگر نیز با پیستون ها در ارتباط مستقیم است. این قطعه از یک طرف به انتهای فلایویل متصل شده است که ارتعاشات آن را خنثی می کند و از طرف دیگر به چرخ دنده‌ای وصل است که سبب چرخش میل سوپاپ می شود. در اصل می توان گفت که وظیفه میل لنگ تبدیل حرکت خطی پیستون به حرکت دورانی است تا با به حرکت درآمدن پیستون‌ها، نیروی حرکتی در موتور تولید شده و بعد از طی مراحل احتراق خودرو به حرکت درمی آید.

میل لنگ از آنجایی که ممکن است دچار شکستگی، بریدگی و یا تاب برداشتن شود قطعه مصرفی محسوب می شود و باید آن را تعویض کنید.

انژکتور

وجود انژکتور در خودروهایی که به صورت بنزینی و با موتورهای داخلی کار می کنند ضروری است و سیستم سوخت رسانی خودرو برای ادامه فعالیت خود به سه عامل سوخت، هوا و الکتریسیته نیاز دارد که لازمه ایجاد جرقه، رخ دادن احتراق و تولید نیرو همگی از وظایف انژکتور می باشد. انژکتور در ورودی سیلندر و قبل از سوپاپ قرار دارد که عمل تزریق سوخت را در محفظه احتراق انجام می دهد که از دیگر وظایف انژکتور می توانیم به تنظیم میزان دقیق پاشش سوخت، تنظیم فشار پاشش سوخت، کاهش مصرف سوخت، بالا رفتن راندمان موتور و… اشاره کنیم.

لازم به ذکر است خرابی در انژکتور ماشین می تواند مشکلات مختلفی را به همراه داشته باشد که برای جلوگیری از اختلالات مختلف می بایست این قطعه را تعویض کنید.

شمع ماشین

کارکرد هر خودرویی بر اساس حرکت پیستون‌ها در داخل سیلندر می باشد که این حرکت سبب می شود تا نیرو به سیستم انتقال قدرت و در نهایت به چرخ‌ها منتقل شود و سپس ماشین حرکت کند. پس از آنکه مخلوط سوخت و هوا در محفظه متراکم شدند، نوبت به ایجاد جرقه‌ای می رسد که که قدرت سوزاندن این ترکیب را داشته باشد که در اینجا شمع ماشین این وظیفه را برعهده دارد. شمع ماشین جرقه‌ای در زمان مناسب و با قدرتی بالا ایجاد می نماید تا فرایند احتراق انجام شود.

شمع یکی از پرمصرف ترین قطعات خودرو به‌شمار می رود که معمولاً توصیه می شود هر ۴۰ هزار کیلومتر این قطعه کاربردی را تعویض کنید. برای درک کامل این موضوع توصیه می کنیم مقاله بهترین زمان تعویض شمع خودرو را از مجله یدک یار مطالعه فرمایید.

کاتالیزور ماشین

کاتالیزور خودرو قطعه‌ای است که معمولاً به شکل مستطیل استوانه‌ای می باشد و انتها و ابتدای آن را لوله‌هایی تشکیل می دهند که از یک طرف به خروجی اگزوز و از طرف دیگر به خروجی منیفولد موتور نصب می شود و باعث کاهش آلاینده‌های خودرو می شود. با توجه به مصرفی بودن کاتالیزور ماشین، ممکن است هر ۸۰ الی ۱۰۰ هزار کیلومتر نیاز به تعویض این قطعه پیدا کنید.

دینام ماشین

دینام ماشین قطعه‌ای است که انرژی مکانیکی موتور را به انرژی الکتریکی تبدیل می کند. این قطعه از طریق یک تسمه به موتور متصل شده و با حرکت دورانی آن، دینام نیز شروع به چرخش کرده و انرژی مکانیکی مورد نیاز برای تولید انرژی الکتریکی به دست خواهد آمد.

۲علت خرابی دینام به موارد مختلفی بستگی دارد و اگر مشاهده کردید که چراغ های خودرو کم نور شده و یا باتری ماشین خوابیده بایستی دینام را بررسی کنید و در صورت نیاز این قطعه را تعویض کنید.

باتری ماشین

باتری مهم ترین قطعه در سیستم برق رسانی خودروست که نیرو الکتریسیته را به ترتیب تامین، ذخیره و تقسیم می کند. باتری تامین کننده و دخیره کننده نیرو الکتریسیته خودروست و سرمنشا سیستم برقی ماشین می باشد. به طور مثال باتری وظیفه تامین و ذخیره انرژی برای استارت زدن ماشین، روشن کردن چراغ های خودرو یا هر لامپی که در ماشین وجود داشته باشد، روشن کردن سیستم تهویه مطبوع و… را بر عهده دارد.

عمر باتری ها کاملاً بستگی به نوع استفاده و کیفیت باتری دارد اما به طور میانگین هر ۲ الی ۳ یکبار نیاز به تعویض این قطعه پر کاربرد خواهید داشت.

سنسور اکسیژن

سنسور اکسیژن میزان اکسیژن موجود در سوخت را کنترل می کند و همچنین میزان اکسیژن در فرایند احتراق موتور را بررسی می کند و گزارش هایی را مبنی بر میزان اکسیژن در مخلوط سوخت و هوا را با سیگنال‌هایی به ECU ارسال می کند. این قطعه‌ای نه چندان بزرگ است که دارای دو سری شبیه به سوکت و سیم است که در سیستم اگزوز خودرو نصب می شود.

زمانی که سنسور اکسیژن خراب می شود چراغ چک ماشین روشن می شود، مصرف سوخت بالا رمی رود، دور موتور در زمان توقف ماشین بالا می رود و مشکلات دیگری بوجود می آید که به همین دلیل این قطعه جزء قطعات مصرفی محسوب می شود و نیاز به تعویض آن خواهد داشت.

کمپرسور کولر ماشین

کمپرسور کولر ماشین یکی از مهم ترین قطعات سیستم تهویه مطبوع می باشد که وظیفه خنک کردن باد سیستم تهویه مطبوع، از بین بردن بخارهای شیشه و رطبوت اتاق ماشین را برعهده دارد. استفاده نادرست از کمپرسور کولر و نداشتن گاز کولر یا همان مبرد می تواند به این قطعه آسیب برساند و باعث تعویض زودتر از موعد شود زیرا کمپرسور کولر معمولاً عمر بالایی دارد و به دلیل استفاده نادرست، معمولاً جزء قطعاتی به شمار می رود که تقاضا برای تعویض آن بالا است و به همین دلیل قطعه‌ای پر مصرف به‌شمار می رود.

دیسک و صفحه کلاچ

دیسک و صفحه کلاچ قطعه‌ای بسیار مهم در خودروهای دنده‌ای محسوب می شود که این قطعه به همراه ورقه‌هایی به یک صفحه فولادی پرچ شده و این صفحات فولادی به کمک فنر پیچشی حرکت دورانی را منتقل می کند. سیستم کلاچ توسط رابطی به نام پدال کلاچ در دسترس راننده قرار می گیرد تا در مواقع لازم،‌ اقدام به فشردن پدال کلاچ و تعویض دنده کند.

نبودن دیسک و صفحه کلاچ باعث جا نرفتن دنده در خودرو می شود و به درستی در مرحله حرکت قرار نمی گیرد که به همین دلیل این قطعه برای حرکت خودرو ضروری است. با توجه به اینکه امروزه بسیاری از افراد در مسیرهای پرترافیک تردد می کنند زود به زود نیاز به تعویض دیسک و صفحه کلاچ پیدا می کنند که به همین دلیل اگر با علائم خرابی دیسک و صفحه کلاچ مواجه شدید بایستی این قطعه را تعویض کنید.

لنت ترمز

لنت ترمز بخشی کلیدی از سیستم ترمز خودروست که اگر دچار فرسودگی شود یا به درستی کار نکند می تواند به دیسک ها، روتورها و کالیپرها آسیب برساند. هنگامی که پای خود را روی پدال ترمز فشار می دهید، سیلندری فعال می شود که روغن ترمز را از طریق شیلنگ ها به سمت کالیپرهای ترمز می فرستد. سپس کالیپرها، لنت ترمز را درگیر می کنند و با درگیر شدن لنت ترمز، فشار به روتورها وارد می شود. این فشار اصطکاک ایجاد کرده و در نتیجه خودروی شما را متوقف می کند.

لنت ترمز نیز از جمله قطعات پرمصرف خودرو محسوب می شود که معمولاً بسته به سبک و شرایط رانندگی افراد ممکن است طول عمر مختلفی داشته باشد. برای خرید لنت ترمز با کیفیت و با طول عمر بالا میتوانید به فروشگاه یدک یار مراجعه کنید.

دیسک ترمز

دیسک ترمز قطعه‌ای دایره‌ای شکل است که عامل اصلی توقف خودرو می باشد. این قطعه نقشی اساسی در سیستم ترمز خودرو دارد و همراه با چرخ ها می چرخد که اگر دیسک متوقف شود، بلافاصله چرخ های خودرو نیز متوقف می شوند. این قطعه مستقیماً با لنت ها در تماس است و زمانی که پدال ترمز را فشار می دهید، لنت ها دیسک ها باهم تماس پیدا می کنند و اصطکاک بین این دو منجر به توقف خودرو می شود.

کمک فنر

یکی از بخش های سیستم تعلیق خودرو کمک فنر می باشد که با جذب ضربات وارده به شاسی خودرو از لرزش اتاق ماشین و به سر و صدا افتادن آن جلوگیری می کند. رفت و آمد در مسیرهای ناهموار می تواند عمر کمک فنرهای ماشین را کاهش دهد و با توجه به شرایط آسفالت خیابان ها، امروز شاهد این هستیم که کمک فنر یکی از پر مصرف ترین لوازم یدکی خودرو به‌شمار می رود.

فروشگاه اینترنتی لوازم مصرفی خودرو

فروشگاه-اینترنتی-لوازم-مصرفی-خودرو

ما در این مقاله تلاش کردیم که شما را با لوازم یدکی مصرفی و پر مصرف خودرو آشنا کنیم. این قطعات دست به دست هم می دهند و باعث می شوند که خودرو در طول زمان عملکرد و کیفیت خود را حفظ کند که طبیعتاً خرابی هر کدام از این قطعات می تواند به بخش های دیگر خودرو آسیب برساند.

مجموعه یدک یار به عنوان بزرگترین فروشگاه اینترنتی لوازم مصرفی خودرو این امکان را به شما می دهد که به طیف وسیعی از لوازم یدکی تمامی ماشین ها دسترسی داشته باشید و با راحتی و اطمینان کامل اقدام به خرید کنید. مزیت های خرید از یدک یار شامل ضمانت اصالت کالا، ضمانت سلامت فیزیکی کالا، ارسال سریع و از همه مهم تر مشاوره رایگان می باشد تا با کمک کارشناسان یدک یار بهترین قطعه را برای ماشین خود خریداری کنید.

شما عزیزان می توانید برای خرید لوازم یدکی تمامی خودرو به وبسایت یدک یار مراجعه کنید و یا با شماره تلفن ۰۲۱۹۱۳۰۵۰۶۰ تماس بگیرید و علاوه بر ثبت سفارش، از مشاوره رایگان برای خرید لوازم یدکی بهره مند شوید.

با تشکر از اینکه ما را تا پایان این مقاله همراهی کردید، اگر سوالی در مورد لوازم یدکی مصرفی و پر مصرف خودرو دارید می توانید در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید تا کارشناسان یدک یار در اسرع وقت پاسخگوی سوالات شما عزیزان باشند.

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.