هر آنچه باید درباره ضد یخ ماشین بدانید

ضد یخ برای موتور ماشین ضروری است چراکه وظیفه‌ی تنظیم دما را بر عهده دارد. در این مقاله ما به طور کامل به بررسی ضد یخ ماشین پرداخته ایم تا با مزایا و معایب ضد یخ، زمان تعویض، عوارض زیاد ریختن ضد یخ و سایر مواردی که لازم است بدانید آشنا شوید.

قطعا خیلی از شما نام ضد یخ (Antifreeze) را شنیده‌اید، اما ممکن است دقیقاً ندانید این مایع چیست یا چگونه کار می کند. “ضد یخ ماشین” برای عملکرد مناسب و طول عمر خودروی شما بسیار مهم است، بنابراین نباید آن را نادیده بگیرید. درک اینکه ضد یخ ماشین چیست، کجا می رود، چگونه باید از آن مراقبت کنید و به طور کلی هر آنچه باید درباره ضد یخ ماشین بدانید به شما کمک می کند تا از مشکلات جدی موتور خودرو محافظت کنید.

چرا ضد یخ میریزیم؟

ضد یخ ماشین

ضد یخ یک خنک کننده ضروری موتور است که تنظیم دما در ماشین شما کمک می کند. در هوای گرم، ضد یخ از جوش آوردن رادیاتور یا داغ شدن بیش از حد موتور جلوگیری می کند. با سرد شدن هوا، ضد یخ از یخ زدن همین آب حتی در دمای -۳۰ درجه سانتی گراد جلوگیری می کند.

هر خودرویی باید دارای ضد یخ باشد چراکه این مایع یک روان کننده در موتور ماشین شما است که باعث می شود قطعات مختلف مانند واتر پمپ به آرامی حرکت کنند. علاوه بر این، ضدیخ ماشین به جلوگیری از خوردگی در موتور خودروی شما کمک می کند زیرا از ذراتی ساخته شده است که جلوی خوردگی یا زنگ زدگی فلز را می گیرد. سرسیلندر های ماشین ها در برابر خوردگی و زنگ زدگی بسیار حساس هستند و ضد یخ مناسب برای سلامت و طول عمر وسیله نقلیه شما بسیار مهم است.

مزایا و معایب ضد یخ

تصور کنید دمای بیرون -۱۰ درجه است و ماشین شما تمام روز در این سرما پارک شده است، اما وقتی آن را روشن می کنید، دور موتور بدون هیچ دردسری بالا می رود. یا اینکه دمای هوا می تواند ۵۰ درجه سانتی گراد باشد، اما ماشین شما در جاده ها و بزرگراه ها به سرعت باد بدون هیچگونه خطر گرم شدن بیش از حد در حال حرکت است. در هر دو مورد، این ضد یخ ماشین است که کار خود را به بهترین نحو ممکن انجام می دهد و باعث می شود موتور خودروی شما در همه شرایط به آرامی کار کند. با این اوصاف، مزایا و معایب ضد یخ به شرح زیر می باشد.

مزیت های ضد یخ ماشین :

  • باعث مصرف سوخت بهینه می شود
  • هزینه های تعمیر، نگهداری و خرابی خودرو را کاهش می دهد
  • از موتور ماشین محافظت می کند
  • از خرابی خودرو و به خصوص جوش آوردن ماشین جلوگیری می کند

معایب ضد یخ ماشین :

  • بسیار قابل اشتعال است
  • در صورت تماس، سیستم ضد یخ می تواند به سیم کشی ماشین آسیب برساند
  • خطر احتمالی آتش گرفتن خودرو در صورتی که این مایع نشتی داشته باشد
  • آب را به سرعت جذب می کند و به سختی قابل بررسی است
  • ممکن است این مایع به محیط زیست آسیب برساند
  • خوردن آن باعث مشکلات جدی برای سلامتی انسان می شود

از کجا بفهمیم ماشین ضد یخ دارد

یکی از سوالاتی که برای بسیاری از رانندگان بوجود می آید این است که از “کجا بفهمیم ماشین ضد یخ دارد“. به عنوان یک راننده حرفه‌ای، نگهداری سوابق مواردی مانند تعویض ضد یخ به کارکرد بهینه خودروی شما کمک می کند. آخرین باری که ضد یخ در خودروی شما تعویض شده و نوع استفاده شده را بررسی کنید. اکثر سازندگان و افراد متخصص توصیه می کنند که ضد یخ ماشین را هر ۲ سال یا ۵۰ هزار کیلومتر تعویض کنید. البته که این بازه‌ی زمانی یک استاندارد است و ممکن است زودتر یا دیرتر از این موعد نیاز به تعویض ضد یخ داشته باشید، پس بهتر است که هر چند وقت یکبار سطح مایع ضد یخ را بررسی کنید. دفترچه راهنمای خودرو به شما می گوید که هر چند وقت یکبار ماشین شما به ضد یخ نیاز دارد.

مورد بعدی این است که داخل رادیاتور خودرو را بررسی کنید. کاپوت را باز کنید، سپس درپوش رادیاتور ماشین را باز کنید. قسمت زیرین درپوش را بررسی کنید و به دنبال تجمع لجن قهوه‌ای باشید. اگر این لجن را پیدا کردید، می تواند نشانه‌ای از خراب شدن ضدیخ ماشین شما باشد و نیاز به شستشو و تعویض داشته باشد. علاوه بر این، با استفاده از چراغ قوه، داخل رادیاتور ماشین خود را نگاه کنید و سعی کنید سطح ضد یخ را ببینید. اگر ضد یخ را می بینید، به رنگ و قوام آن توجه کنید. اگر قهوه‌ای و لجن دار به نظر می رسد یا ذرات قابل رویت یا کثیفی در آن وجود دارد، احتمالاً ضد یخ خراب شده است.

همچنین شما می توانید مخزن ضد یخ را نیز چک کنید تا ببینید آیا ماشین ضد یخ دارد یا خیر. کاپوت را بالا بزنید و محل قرار گیری مخزن ضد یخ را پیدا کنید. حال باید درپوش مخزن را بردارید و به داخل آن نگاه کنید. اگر ضدیخ شبیه رنگ اصلی خود باشد، ممکن است نیازی به تغییر نداشته باشد. وقتی رنگ ضد یخ سبز روشن، نارنجی، زرد و…. است به این معنی است که این مایع خوب است ولی اگر گل آلود، قهوه‌ای یا دارای ذرات قابل مشاهده باشد، خراب شده است و باید شسته و تعویض شود.

علاوه بر این، شما می توانید ضد یخ خود را با یک هیدرومتر تست کنید. درپوش رادیاتور یا مخزن ضد یخ را باز کنید (اکثر خودروها هر دو را دارند و فرقی نمی کند که برای این آزمایش از کدام استفاده کنید). انتهای لوله‌ی هیدرومتر را در ضد یخ قرار دهید. لامپ لاستیکی را فشار دهید و بدنه پلاستیکی شفاف هیدرومتر را با ضد یخ پر کنید. نشانگر شناور داخل آن را بررسی کنید. این عدد بر اساس چگالی ضد یخ روی ابزار چاپ شده است. ضد یخ تازه باید در برابر یخ زدگی تا منفی ۳۵ درجه فارنهایت مقاومت کند. اگر نقطه انجماد به طور قابل توجهی بالاتر از منفی ۳۵ درجه فارنهایت نشان داده شد، برای شستشو و تعویض ضد یخ ماشین خود آماده شوید.

در نهایت، ضد یخ ماشین خود را پُر یا شستشو دهید. پس از شستشوی کامل رادیاتور، ضد یخ تازه را اضافه کنید. ابتدا رادیاتور و سپس مخزن را پُر کرده و درب را ببندید. هر ضد یخ جدید و رقیق نشده ۵۰/۵۰ را با آب مقطر مخلوط کنید. اگر ضد یخ کم است اما خراب نشده است، آن را پر کنید. ضد یخ را داخل رادیاتور بریزید تا پر شود، سپس درپوش رادیاتور را ببندید. پر کردن ضد یخ را تا خط نشانگر آن برسانید.

اگر ضد یخ نداشتیم چه کنیم

اگر این سوال ذهن شما را مشغول کرده یا اینکه نمی توانید به زودی ضد یخ را خریداری کنید و در خودروی خود بریزید، بهتر است یکسری موارد را رعایت کنید تا از آسیب به موتور خودروی خود جلوگیری کنید.

  • خودرو را در یک فضای بسته پارک کنید
  • با توجه به دمای هوا، خودرو را روشن نگه دارید تا به بیشترین دما برسد
  • اگر در زمستان هستید و هوا خیلی سرد است،‌ بر روی کاپوت پتو پهن کنید
  • آب موتور و رادیاتور را کاملاً خالی کنید تا از آسیب های بیشتر جلوگیری کنید

اگر به هر دلیل نمی توانید سریعاً برای ماشین خود ضد یخ تهیه کنید، بهتر است این موارد را رعایت کنید چراکه باعث جلوگیری از آسیب به موتور خودروی شما خواهد شد. همچنین لازم به ذکر است که باید وضعیت آب رادیاتور را بررسی کنید. اگر این آب کاملاً یخ زده باشد احتمال سالم بودن آن کمتر است. در این شرایط از استارت زدن خودداری کنید و خودرو را سریعاً به تعمیرگاه ببرید.

ماشین صفر ضد یخ دارد؟

از چندین سال پیش، سازندگان خودرو ملزم به این شدن که خودروی صفر را به همراه ضد یخ به مشتری تحویل دهند. پس در جواب باید بگوییم که بله، ماشین صفر ضد یخ دارد و شما نیازی به تعویض آن ندارید، ولی فقط باید زمان تعویض ضد یخ را از دفترچه راهنمای خودرو مطالعه کنید تا بتوانید به موقع آن را تعویض کنید.

زمان تعویض ضد یخ

زمان تعویض ضد یخ

ضد یخ دارای چندین ویژگی است که باعث بهبود عملکرد موتور خودرو می شود. با گذشت زمان، این ویژگی ها با اسیدی شدن هرچه بیشتر مایع کاهش می یابد. این مایع فاسد شده می تواند با ناتوانی در کنترل دما باعث آسیب جدی به موتور ماشین شما شود. بنابراین، سازندگان پیشنهاد می کنند که ضد یخ را به صورت دوره‌ای تعویض کنید. توصیه می شود ضد یخ را پس از ۲۰ هزار کیلومتر اول یا ۱۲ ماه، سپس هر ۳۰ هزار کیلومتر یا ۲۴ ماه تعویض کنید.

همانطور که پیش تر نیز اشاره شد، ضد یخ مایعی سبز رنگ شفاف است که از طریق رادیاتور خودرو وظایف مخصوص به خود را انجام می دهد. شما باید علائم خرابی ضد یخ را بدانید تا بتوانید به موقع آن را تعویض کنید. اگر رنگ ضد یخ به قهوه‌ای تغییر رنگ داد، باید بدانید یکی از بارز ترین علائم خرابی ضد می باشد و باید ضد یخ جدید را جایگزین کنید.

عوارض زیاد ریختن ضد یخ

مخزن ضد یخ ماشین دارای دو علامت می باشد. این علامت ها برای اندازه گیری سطح ضد یخ در خودرو زمانی که موتور در دماهای مختلف قرار دارد استفاده می شود. پایین تر از دو علامت زمانی که موتور سرد است استفاده می شود، در حالی که علامت دیگری زمانی که موتور گرم است استفاده می شود.

سیستم خنک کننده ماشین شما طوری طراحی شده است که مقدار کمی ضد یخ اضافی را در خود جای دهد. بیشتر اوقات، ضد یخ اضافی از شیلنگ سرریز خارج می شود. اگر این اتفاق افتاده باشد، احتمالاً یک گودال ضد یخ در زیر ماشین خود خواهید دید. در بدترین حالت، عوارض زیاد ریختن ضد یخ این است که می تواند منجر به آسیب الکتریکی در صورت تماس ضد یخ با سیم کشی موتور شود.

جدول نسبت ضد یخ

مقداری از ضد یخ از قبل با آب مخلوط می شود و به شما این امکان را می دهد که در صورت نیاز مقدار بیشتری آب را اضافه کنید، اما این انواع از پیش مخلوط شده ممکن است برای آب و هوایی که در آن زندگی می کنید مناسب نباشد. برخی دیگر از ضد یخ ها غلیظ هستند و باید با آب مخلوط شوند تا به سطح خنک کنندگی مناسب برای موتور برسند و به شما این امکان را می دهند که نسبت آب و ضد یخ را با آب و هوای خود تنظیم کنید. اما جدول نسبت ضد یخ با آب چگونه است؟

در حالی که آب یک سیال عالی برای خنک کردن است، می تواند باعث خوردگی یا زنگ ضدگی شود. علاوه بر این، ضد یخ ماشین دارای نقطه جوش بالاتر و نقطه انجماد کمتری نسب به آب است که به محافظت از موتور خودروی شما در شرایط آب و هوایی شدید کمک می کند. با این حال، در دفع گرما از موتور خیلی خوب نیست، زیرا ضد یخ به عنوان کمکی به آب تولید می شود.

انتخاب یک ضد یخ غلیظ می تواند کمی پیچیده تر باشد. با این حال، وقتی صحب از مخلوط کردن می شود، دست شما بازتر می شود. به عنوان مثال، مخلوطی از ۳۰/۷۰ (۳۰% ضد یخ و ۷۰% آب) می تواند در آب و هوای معتدل تر به درستی عمل کند. اما در اقلیم هایی که دما به طور مرتب به زیر ۰ درجه سانتی گراد می رسد، مقدار بیشتری از ضد یخ در مایع مخلوط کننده مورد نیاز است. مخلوط هایی با نسبت ۵۰/۵۰ تقریباً در هر آب و هوایی کار می کنند. در اقلیم هایی که دما برای مدت طولانی تری به زیر صفر درجه سانتی گراد می رسد، مخلوط هایی نزدیک به ۶۰% ضد یخ و ۴۰% آب برای جلوگیری از یخ زدگی مایع خنک کننده مناسب تر هستند.

خرید ضد یخ ماشین

با توجه به مطالبی گفته شد، ضد یخ امری حیاتی برای خودرو است و عملکرد موتور و طول عمر موتور را بهبود می بخشد. اگر خودروی شما ضد یخ ندارد و یا اینکه ضد یخ ماشین شما دچار خرابی و فرسودگی شده است، نیاز به تعویض ضد یخ خواهید داشت.

وبسایت یدک یار انواع ضد یخ ماشین را در مدل ها و برندهای مختلف را گردآوری کرده تا شما عزیزان با دست باز بتوانید انتخاب مناسب ماشین خود را انجام دهید. شما می توانید برای خرید ضد یخ ماشین به وبسایت یدک یار مراجعه کنید و یا با شماره گیری تلفن ۰۲۱-۹۱۳۰۵۰۶۰ علاوه بر ثبت سفارش خود، از مشاوره رایگان جهت خرید بهره مند شوید.

مجموعه یدک یار ضمانت های اصالت کالا و ارسال سریع را برای ضد یخ ماشین ایجاد کرده تا شما صاحبان خودرو با خیالی راحت و مطمئن خرید خود را انجام دهید.

با تشکر از اینکه ما را تا پایان این مقاله همراهی کردید، اگر تجربه‌ای راجع به استفاده و تعویض ضد یخ ماشین دارید خوشحال می شویم که دیدگاه های خود را در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.