روغن ترمز چیست؟

روغن ترمز یکی از سیالات مورد استفاده در سیستم ترمز خودروست که روانکاوی و به حرکت درآوردن قطعات این سیستم را امکان پذیر می‌کند. روغن ترمز بسته به نقطه جوش و ویسکوزیته به دسته بندی های مختلفی تقسیم می‌شود که بر اساس نوع خودرو نیز متفاوت است. وجود روغن ترمز سالم به ایمنی بیشتر سرنشینان و خود خودرو کمک می‌کند.

روغن ترمز یکی از سیالاتی است که به عنوان روغن هیدرولیک نیز شناخته می‌شود و در بخش سیستم ترمز خودرو شما در حال روانکاوی و به حرکت درآوردن قطعات مختلف ترمز است. این نوع روغن به عبارتی تمامی سیستم ترمز ماشین شما را به حرکت درمی‌آورد و در صورتی که به خوبی عمل نکند، وسیله نقلیه شما در هنگام فشردن پدال ترمز از حرکت نخواهد ایستاد.

در این بخش از محله یدک یار شما را با روغن ترمز و نحوه کارکرد و دیگر ویژگی های آن آشنا می‌کنیم. با ما همراه باشید.

آشنایی با روغن ترمز خودرو و وظیفه آن

 آشنایی با روغن ترمز خودرو و وظیفه آن

روغن ترمز (Brake Fluid) یک ماده غیر قابل تراکم است که در لوله های سیستم ترمز خودرو در جریان بوده و نیروی وارد شده بر پدال ترمز را به روتور های موجود در چهار چرخ خودرو شما منتقل می‌کند. زمانی که این انتقال به چرخ های شما انجام می‌شود، سرعت حرکت چرخ ها کاهش یافته و در نهایت سبب توقف چرخ های می‌شود.

وجود این ماده در سیستم ترمز بسیاری ضروری است و در صورت نبود آن ایمنی سرنشینان و راننده به کلی مختل خواهد شد. بنابراین، مهم است که نسبت به تعویض به موقع و سلامت آن توجه کافی داشته باشید.

همانطور که گفته شد، وظیفه روغن ترمز این است که تمام اجزای سیستم ترمز را حرکت دهد و اساس کار آن بر پایه افزایش و تغییرات فشار و دماست. اگر روغن ترمز کارایی خود را از دست داده و یا در سیستم ترمز وجود نداشته باشد خودرو شما بعد از فشردن پدال گاز نیز متوقف نخواهد شد.

نحوه کارکرد روغن ترمز چیست؟

چگونگی کار کردن مایع یا همان روغن ترمز در درون سیستم ترمز هیدرولیک خودرو به شرح زیر است:

  • راننده پدال ترمز را فشار می‌دهد
  • با وارد آمدن فشار پای راننده، یک پیستون در کالیپر ترمز فشرده می‌شود
  • این فشردگی سبب افزایش فشار در لوله های ترمز و در نهایت حرکت روغن ترمز می‌شود
  • این فشار وارده از سمت روغن ترمز سبب فشردن لنت ترمز توسط روتور های ترمز خواهد شد
  • با فشرده شدن لنت ترمز، چرخش چرخ ها کاهش و در نهایت متوقف می‌شود

انواع روغن ترمز

روغن های ترمز در نمونه های مختلفی دسته بندی می‌شوند که کاربرد هر یک از آنها با توجه به ترکیبات بکار رفته متفاوت خواهد بود.

  • روغن های بر پایه گلیکول

این نوع روغن ترمز تنها در خودرو هایی که سیستم ترمز ضد قفل یا ABS دارند بکار می‌رود.

  • روغن های بر پایه سیلیکون

روغن های بر پایه سیلیکون در خودرو های سنگین و کامیون هایی که بدون تکنولوژی ABS هستند بکار می‌رود.

در خودرو هایی که تا به حال از روغن ترمز گلیکول استفاده می‌کرده اند نمی‌توان از سیلیکون استفاده نمود چرا که مقدار کمی از مایع اولی در آن باقی مانده که از نظر شیمیایی با نوع دوم سازگار نیست.

انواع روغن های ترمز در مقیاس DOT

عبارت DOT در دسته بندی کردن انواع روغن ترمز ها بکار می‌رود که به معنی نقطه جوش در آنهاست. به طور کلی، این مقیاس تقسیم بندی در آیتم های زیر قرار می‌گیرند:

ویسکوزیتهنقطه جوشدمای تبخیر با رطوبت (درجه فارنهایت)دمای تبخیر بدون رطوبت (درجه فارنهایت)نوع روغن
 –190 سانتی گراد – –DOT2
1500mm2205 سانتی گراد۲۸۴۴۰۱DOT3
1800mm2230 سانتی گراد۳۱۱۴۴۶DOT4
900mm2260 سانتی گراد۳۵۶۵۰۰DOT5
900mm2260 سانتی گراد۳۵۶۵۰۰DOT5.1

تفاوت روغن ترمز های زرد و آبی و سبز چیست؟

یکی از سوالات متداولی که بسیاری از رانندگان می‌پرسند این است که چه تفاوتی میان روغن ترمز های زرد و آبی وجود دارد؛ در واقع، تفاوت در این روغن ترمز ها در مورد DOT آنها که همان نقطه جوش را نشان می‌دهد می‌باشد. بدین ترتیب، روغن ترمز هایی با DOT های مختلف در بازار، دارای رنگ های متفاوتی نیز هستند.

  • DOT3: زرد
  • DOT4: آبی
  • DOT5.1: سبز

برای اطلاع از اینکه کدام روغن ترمز برای خودرو شما مناسب تر است بهتر است به دفترچه راهنما خودرو خود مراجعه کنید. به طور کلی، نوع روغن ترمز مناسب برای خودرو شما به عواملی از جمله نوع خودرو، وزن آن، نوع موتور، و سیستم انتقال قدرت آن بستگی دارد.
اگر قصد دارید که رنگ روغن ترمز موجود در محفظه خودرو خود را پیدا کنید، با کمک یک دستمال کاغذی که از قبل به شکل لوله درآمده آن را به محفظه روغن ترمز ببرید. رنگ روغن ترمز به راحتی قابل تشخیص خواهد بود.

بهترین زمان تعویض روغن ترمز

بهترین زمان تعویض روغن ترمز

روغن های ترمز بعد از مدتی جذب رطوب هوا را در پیش دارند که این موضوع از خاصیت و کیفیت آنها می‌کاهد و بر روی عملکرد صحیح آنها تاثیر گذار خواهد بود. بنابراین، از دست دادن خاصین روغن ترمز برای ایمنی سرنشینان خطرناک بوده و همچنین موجب آسیب به قطعات خودرو شما نیز می‌شود.

بهتر است به صورت دوره ای یعنی هر دو سال یکبار اقدام به تعویض روغن ترمز خودرو خود کنید. البته برای داشتن اطلاعات دقیق تر در زمینه تعویض روغن ترمز بهتر است به دفترچه راهنما خودرو خود مراجعه کنید.

برای چک کردن روغن ترمز و سلامت عملکردی آن بهتر است هر یک ماه یکبار سطح آن را مورد بررسی قرار دهید. برای انجام این کار، درب محفظه روغن ترمز که درپوشی پلاستیکی داشته و در سمت راننده و در کنار سیستم ترمز قرار دارد را باز کنید. با دستمالی درب آن را کاملا تمیز کنید. اگر خودرو شما دارای سیستم ABS است، چندین بار پدال ترمز را فشار دهید. معمولا ۲۵ الی ۳۰ بار تعداد کافی برای فشردن پدال ترمز است. حالا به سطح روغن و رنگ آن توجه کنید.

روغن ترمز ماشین چه ویژگی هایی دارد؟

  • ماده ای غیر قابل تراکم است و نباید در دماهای پایین یخ بزند
  • سمی و قابل اشتعال می‌باشد
  • محلول در آب است و خاصیت خود را بعد از حل شدن در آب از دست می‌دهد
  • رنگ را به سرعت از بین می‌برد
  • قابلیت جذب رطوبت دارد و این ویژگی باعث از بین رفتن خاصیت آن می‌شود
  • نقطه جوش بالایی دارد؛ این دمای جوش در محیط های بدون رطوبت ۲۰۵ درجه سانتی گراد و در محیط های مرطوب ۱۴۰ درجه سانتی گراد است.
  • روغن ترمز دچار یخ زدگی نمی‌شود چرا که بر پایه آب نیست
  • دارای ویسکوزیته مناسبی است که در دمای پایین در مجرا ها جریان می‌یابد
  • روغن ترمز طیف دمای مطلوبی دارد و از بالاترین تا پایین ترین دما در ماشین عملکرد خوبی از خود نشان می‌دهد
  • با تجهیزات و قطعاتی که وظیفه آب بندی را دارند سازگار است

علائم خرابی و یا کاهش روغن ترمز

در صورت مشاهده هر یک از موارد ذکر شده بهتر است میزان روغن ترمز موجود در محفظه و همچنین سلامت آن را مورد بررسی قرار دهید.

علت کم شدن روغن ترمز چیست؟

در بسیاری از موارد پیش می‌آید که سطح روغن ترمز خودرو کم می‌شود؛ این مشکل نشان دهنده اتمام لنت های ترمز و زمان تعویض آنهاست اما برخی ممکن است به اشتباه اقدام به اضافه کردن روغن ترمز تازه به محفظه کنند. در این صورت مشاهده خواهید کرد که سطح روغن ترمز دوباره کم خواهد شد. همچنین کم شدن روغن ترمز میتواند علت روشن شدن چراغ ترمز دستی هنگام ترمز گرفتن باشد. اگر لنت ترمز به اتمام رسیده بود برای خرید لنت ماشین میتوانید به وبسایت یدک یار مراجعه کنید.

در برخی موارد هم ممکن است که وجود نشتی در شلنگ ها یا سیستم ترمز خودرو سبب کاهش سطح روغن ترمز شود که در آن صورت بهتر است هر چه سریع تر به تعمیرگاه مراجعه کنید.

خرید روغن ترمز ماشین

اگر از فاسد شدن روغن ترمز خودرو خود اطمینان حاصل کرده اید و به دنبال مرکزی معتبر برای خرید این محصول هستید، مجموعه یدک یار می‌تواند گزینه مناسبی برای شما باشد. این مجموعه با دارای بودن وب سایت فروشگاهی اینترنتی امکان خرید اینترنتی و یا ثبت سفارش را با شماره گیری ۹۱۳۰۵۰۶۰-۰۲۱ را برای شما فراهم می‌کند.

این مجموعه ضمانت اصالت را در کنار سلامت فیزیکی قطعه را به مشتریان خود ارائه می‌دهد و مرسولات را در اسرع وقت به دست مشتریان خود می‌رساند. برای خرید روغن ترمز ماشین می‌توانید بعد از انتخاب نوع روغن با توجه به مدل خودرو خود اقدام به انتخاب آیتم مورد نظر در وب سایت فروشگاهی کنید.

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

4 نظرات
  1. علی اصغری می گوید

    سلام….
    ممنون از محتوایب فوق العاده پر بارتون واقعا یکی از کامل ترین محتوا هایی بود که در رابطه با روغن موتور خواندم فقط یه سوال داشتم اینکه آیا برای خودرو هایی که به همراه اسم ماشین پلاس نیز آماده است مانند رانا پلاس و یا دنا پلاس مصرف روغن موتور بیشتر از نسخه های عادی آن ها است یا نه؟

    1. یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب، خوشحالیم که مطالب مجله یدک یار برای شما مفید بوده
      بصورت کلی حجم روغن ترمزی که در خودرو استفاده میشود بصورت مستقیم به سیستم ترمز و بوستر ترمز آن مرتبط است، تا امروز ایرانخودرو سیستم ترمز رانا پلاس و دنا پلاس را تغییری نداده و از همان بوستر استفاده شده در نسخه های پایه این خودرو ها استفاده کرده است. لذا باید گفت حجم روغن ترمز رانا پلاس و دنا پلاس تا امروز تفاوتی با رانا و دنا معمولی ندارد.

  2. علی اصغری می گوید

    ممنون بابت راهنمایی تون

  3. علی اصغری می گوید

    سلام به پشتیبانی یدک یار عزیز و نهایت تشکر را دارم که سوال من را در مورد خودرو هایی که به همراه اسم ماشین پلاس آمده است را جواب دادید….
    واقعا یکی از بهترین وب سایت ها هستش که در رابطه با قطعات یدکی و امورات مربوط به خودرو فعالیت می کند.