بررسی زانتیا

سیتروئن زانتیا از جمله خودرو های فرانسوی بسیار محبوب است که در سال ۱۹۹۲ وارد خط تولید شد و توانست مشتریان بسیاری را به خود جذب کند. این خودرو بعد از توقف تولید در سال های ۲۰۰۱ و ۲۰۰۲ وارد خط مونتاژ در شرکت سایپا شد و در دو نسخه ۱۸۰۰ و ۲۰۰۰ سی سی به بازار عرضه شد.

اگر جز آن دسته از افراد ماشین باز باشید که دائما به دنبال خودروهای لوکس و پر سرعت بوده اید، احتمالا زانتیا را خوب می شناسید و دوران اوج قدرت و شکوه آن را نیز به خوبی به یاد دارید. اما مسلما تمام افراد این خودرو را نمی شناسند و با دیدن علاقه گروه خاصی از مردم به زانتیا که غالبا در سنین بالای ۳۰ سال هستند بسیار تعجب برانگیز خواهد بود.

برای آن که بهتر بتوانیم زانتیا را به شما معرفی کنیم و دلیل این حجم از علاقه برخی افراد به آن را درک کنیم لازم است تا نکاتی را درباره این پیرمرد فرانسوی و خوش استایل به شما بگوییم. با ادامه این مقاله که توسط تیم تخصصی “یدک یار” تولید شده است همراه باشید و پاسخ سوالات ذهنی خودتان در خصوص زانتیا را پیدا کنید.

بررسی کلی زانتیا

اولین بار که زانتیا (Citroen Xantia) به بازارهای خودرو اروپایی در سال ۱۹۹۲ معرفی شد، چیزی حدود ۳۰ سال گذشته است. یک دهه از معرفی زانتیا به بازارهای خودرویی گذشته بود که شرکت فرانسوی سیتروئن تصمیم گرفت تا خط تولید این خودرو را جمع کند. همزمان با جمع شدن خط تولید زانتیا در فرانسه، شرکت سایپا وارد عمل شد و خط تولید زانتیا را در ایران در سال های ۲۰۰۱ و ۲۰۰۲ راه اندازی کرد.

زانتیاهای تولید شده در ایران با دو مدل موتور و پیشرانه مختلف تولید می شدند که یکی از آن ها ۱٫۸ لیتری و دیگری ۲ لیتری بود. علاوه بر وجود اختلاف در پیشرانه موتور این خودرو، در تیپ های زانتیا نیز تفاوت وجود داشت. زانتیا در سه تیپ ساده، نیمه فول و فول به تولید می رسید. در ادامه در خصوص ویژگی های بیشتر این خودرو توضیحاتی را ارائه خواهیم کرد.

مشخصات فنی زانتیا

مشخصات فنی زانتیا

در زانتیا نوع محور محرک دیفرانسیل جلو بوده و گیربکس یا همان جعبه دنده آن نیز از نوع ۵ دنده دستی است. پیشرانه موتور ۴ سیلندر است و از موتور توربوشارژ در این خودرو خبری نیست.

حجم موتور زانتیا یکی از ویژگی هایی است که به عنوان نقطه قوت و ضعف این ماشین به حساب می آید، زیرا در زانتیا حجم موتور ۲ لیتری بوده و می تواند سرعت و شتاب گیری خوبی را برای ماشین در مدت زمان کوتاه فراهم کند.

اولین نکته ای که در خصوص هر خودرویی برای افراد آشنا با ماشین مهم است و به آن توجه می کنند در مورد مشخصات فنی آن خودرو است. مشخصات فنی به طور کلی شامل ۴ بخش محور محرک، گیربکس، پیشرانه و حجم موتور می شود.

این در حالی است که همین حجم بالا سبب مصرف بنزین بسیار نیز می شود و اگر میزان استفاده شما از ماشین زیاد است و مصرف بنزین آن نیز مولفه مهمی برایتان به حساب می آید، بهتر است زانتیا را به طور کل فراموش کنید، چرا که جزء خودروهای پر مصرف و پر هزینه در نظر گرفته می شود.

عملکرد فنی زانتیا

دومین مورد مربوط به چگونگی عملکرد فنی خودرو زانتیا است. قدرت موتور این خودرو برابر ۱۳۵ اسب بخار و گشتاور آن نیز برابر ۱۸۰ نیوتن بر متر است. این حجم از قدرت موتور و گشتاور برای خودرویی که ۳ دهه پیش ساخته شده است، بسیار مطلوب بوده و حتی می توان گفت عالی به حساب می آید.

شتاب گیری صفر تا صد زانتیا برابر ۹٫۵ ثانیه است. در نگاه اول این عدد آن چنان هم فوق العاده نیست اما اگر کمی از خودروهای جدید اطلاع داشته باشید متوجه می شوید که خودروی جدید تیگو ۸ پرو که به تازگی توسط چری تولید و روانه بازار شده است، شتاب گیری ۹ ثانیه ای دارد و این در حالی است که فناوری ساخت این دو خودرو ۳۰ سال با هم تفاوت دارد.

سرعت نهایی که می توانید با زانتیا آن را تجربه کنید برابر ۲۰۳ کیلومتر بر ساعت است و در صورت ریمپ کردن و تقویت موتور به احتمال بسیار زیاد این مقدار حتی بیشتر نیز خواهد شد.

بررسی طراحی ظاهری زانتیا

اگر بخواهیم طراحی ظاهری زانتیا را با خودرو های امرزوی مقایسه کنیم، قطعا زانتیا حرفی زیادی برای گفتن ندارد اما با توجه به اینکه ۳۰ سال از تولید این خودرو می گذرد، زانتیا در زمان خود جزء بهترین ها از نظر طراحی ظاهری محسوب می شده است.

طراحی بدنه خودرو در نمای جلویی را چراغ هایی باریک و کشیده ای تشکیل داده که در کنار جلو پنجره باریک تر نمای خطی را تشکیل داده است و این پیر مرد فرانسوی را به ظاهر کلاسیک درآورده است.

خطوط و انحناهای زیادی بر روی بدنه زانتیا دیده نمیشود و همه چیر ساده و در عین حال شیک ساخته شده است. در نمای جانبی خودرو دستگیره هاییبا رنگ متفاوت از بدنه میبینید که در آن زمان طراحی منحصر به فردی محسوب می شده است. گلگیر ها شکلی ساده داشته و نواری در وسط درب ها از عقب به درب های جلویی کشیده شده است.

نمای جانبی زانتیا

زانتیا از نظر ابعادی جزء خودرو های بزرگ و جادارد محسوب میشود و معمولا به عنوان خودرو خانوادگی برای سفر نیز استفاده می شود. نمای عقبی خودرو را چراغ های مستطیلی شکل که از وسط توسط جای پلاک خودرو جدا شده اند تشکیل می دهد.

شکل ظاهری سپر های جلویی و عقبی خودرو نیز کمی اسپرت بوده و همین موضوع باعث شده بود تا زانتیا در دوران اوج خود به خودرویی برای هر دو نسل جوان و پیر تبدیل شود.

بررسی طراحی کابین زانتیا

کابین زانتیا در زمان تولید خود یکی از بهترین و زیباترین طراحی ها را داشته و ترکیب تریم مشکی و چوبی این خودرو در کنار هم ظاهری بسیار شیک را برای کابین به وجود آورده است. هنوز هم افراد بسیاری هستند که طرفدار این خودرو هستند. کابین زانتیا از فضای بسیار مناسب برای هر دو سرنشینان جلویی و عقبی برخوردار است و کاملا جادار می باشد.

تودوزی های طرح دارد درب ها، کلید های شیشه بالابر که به صورت برقی بوده، شکل غربیلک فرمان، سیستم مالتی مدیا، دسته دنده، طراحی دریچه های تهویه هوا، و پشت آمپر خودرو همگی از عناصری هستند که در کابین زانتیا با طراحی مناسبی در زمان خود ظاهر شده است.

حتی طراحی داشبورد و محفظه آن نیز بسیار متفاوت بوده و از فضای مناسبی برخوردار است. صندلی های زانتیا روکش پارچه ای داشته و برای سرنشینان راحت است.

نقاط قوت زانتیا

نقاط قوت زانتیا

مسلما زانتیا نقاط قوت زیادی دارد که طرفدارانش تا این حد زیاد هستند.  در این قسمت به صورت کلی و جمع بندی گونه به این نقاط قوت اشاره خواهیم کرد تا با این خودرو نیز بیشتر آشنا شوید.

۱-وجود بازار دست دوم مناسب

اولین مورد مربوط به بازار این خودرو است. در بازار ایران برای زانتیا همیشه مشتری وجود دارد و اگر خودروی زانتیا شما از سلامت کامل موتور و بدنه بهره مند باشد، مطمئن باشید طولی نمی کشد که خودرو به فروش برسد؛ بنابراین نگرانی از این بابت وجود ندارد.

۲-سیستم تعلیق مناسب

دومین مورد مربوط به سیستم تعلیق مناسب این خودرو است. سیستم تعلیق مربوط به فرمان ها، جلو بندی، کمک فنرها و…می شود. زمانی که می گویند سیستم تعلیق یک خودرو نرم و مناسب است، یعنی می توانید با این خودرو در جاده های دارای پستی و بلندی، پیچ های تند و…با خیال راحت رانندگی کنید و کمترین میزان کشیده شدن ماشین در پیچ یا تکان در جاده های فرعی و خاکی را حس نمایید.

مورد بعدی که تا حدودی به سیستم تعلیق نیز مربوط می شود فرمان خوش دست این خودرو است. با وجود این مدل از فرمان می توانید رانندگی بسیار ساده و راحتی را تجربه کنید. قابلیت تنظیم دستی ارتفاع تعلیق خودرو نیز جز مواردی است که مربوط به ویژگی های مثبت این خودرو می شود.

۳-شتاب و عملکرد فنی

در خصوص مدل های حجم موتور ۲۰۰۰ سی سی زانتیا می توان گفت شتاب و عملکرد فنی بسیار فوق العاده ای از این خودرو دیده می شود که می تواند جز مهم ترین ویژگی های مثبت این خودرو تلقی شود.

۴-کیفیت بالای قطعات

قطعات اصلی زانتیا از کیفیت بسیار بالایی برخوردار هستند و می توان گفت چندین سال نیز بدون هیچ ایراد و مشکلی کار کرده  و نیازی به تعویض هر ساله آن ها وجود ندارد.

۵-خدمات پس از فروش

شرکت سایپا مونتاژ کننده زانتیا بود خدمات پس از فروش آن را نیز ارائه می داد و همین موضوع در گذشته یکی از ویژگی های مثبت زانتیا محسوب می شد که با وجود خارجی بودن خودرو مردم می توانستند از خدمات پس از فروش سایپا در خصوص این خودرو بهره مند شوند.

نقاط ضعف زانتیا

اما با وجود تمام نقاط قوت این خودرو مسلما نقاط ضعفی نیز در زانتیا وجود دارد. متاسفانه در سیتروئن زانتیا تعداد نقاط ضعف با نقاط قوت برابری می کند .

۱-ایمنی

اولین نقطه ضعف این خودرو میزان درصد ایمنی پایین این خودرو است. در تصادفات شدید تعداد کشته ها و خسارت ها و تلفات جانی زانتیا نسبت به خودروهای دیگری همچون تویوتا و یا حتی سمند بیشتر بوده است. دلیل آن سبک ساخته شدن بدنه به منظور افزایش شتاب و سرعت بوده که همین موضوع سبب کاهش درصد ایمنی این خودرو گردیده است.

۲-شعاع کم فرمان

دومین مورد در خصوص کم بودن شعاع فرمان است. شعاع فرمان زانتیا کم است و نمی توانید همچون دیگر خودروهای موجود در بازار روی آن مانور دهید. این موضوع در دور زدن سر پیچ ها، میدان ها، پارک کردن و… مشکل ساز می شود.

۳-مصرف زیاد

همان طور که گفته شد، زانتیا در دو مدل ۱٫۸ لیتری و ۲ لیتری در بازار وجود دارد. این موضوع سبب می شود که زانتیا مصرف ۱۳ لیتری را در شهر داشته باشد که مسلما نمی تواند مقرون به صرفه در نظر گرفته شود.

جمع بندی

آیا زانتیا ارزش خرید دارد؟

ویژگی های کلی خودرو زانتیا و همچنین نقاط قوت و ضعف این خودرو را مورد بررسی قرار دادیم. معمولا خودروهای قدیمی تر که چند سالی از عمرشان می گذرد، به مرور زمان نیاز به قطعات یدکی جدید پیدا می کنند که جایگزین قطعات خراب باشد. در این بین پیدا کردن قطعات یدکی اصل برای برخی از خودروها همچون زانتیا کار ساده ای نیست و احتمال آن که قطعات بی کیفیت چینی را به شما در عوض قطعات اصل بفروشند بسیار زیاد است.

البته، این پیرمرد فرانسوی به شکلی طراحی شده است که اگر به درستی از آن مراقبت و نگهداری کنید، تا سال های سال می تواند برای شما به خوبی کار کند و نیاز به هیچ چیزی نداشته باشید.

فروشگاه قطعات یدکی یدک یار یکی از جمله مراکزی است که قطعات این خودرو را در کوتاه ترین زمان ممکن و با ضمانت نامه اصالت کالا در اختیار شما قرار می دهد. در صورتی که کالای تحویل داده شده به شما اصل نباشد، می توانید آن را مرجوع کرده و هزینه آن را نیز دریافت کنید.

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

1 نظر
  1. Gas می گوید

    زانتیا عالیه . من حاضرم بین مزدا ۳ آوانته مگان سراتو . زانتیا رو بخرم چون از همه شون بهتر سواری میده و کم نمیاره از هیچکدومشون مخصوصا اینکه شما وقتی تو جاده برید متوجه میشید کشش زانتیا یعنی چی ماشینای دیگه فقط عدد روی کاغذ هستن ولی زانتیا تو جاده میفهمید که چقدر کشش بالایی داره