بررسی محصولات پژو در ایران (قسمت اول)

کمپانی خودرو سازی فرانسوی پژو یکی از بزرگترین خودرو ساز های دنیاست که محصولات مختلف آن سال های سال در بازار خودرو ایران وجود دارد. در مقاله ما به بررسی خودرو های پژو خواهیم پرداخت. از قدیمی ترین محصول این کمپانی که در بازار ایران حضور پیدا کرد تا آخرین محصولاتش. این مقاله در دو قسمت نگارش شده که قسمت دوم به زودی منتشر خواهد شد.

کمپانی پژو در سال ۱۸۱۰ میلادی فعالیت خود را آغاز نمود. جالب اینجاست که بدانید “پژو” از اول کمپانی تولید خودرو نبوده و در سال ۱۸۸۲ شروع به تولید خودرو کرده است و امروزه این کمپانی فرانسوی یکی از معروف ترین خودرو سازان جهان بوده که محصولات خود را به سراسر دنیا صادر میکند. میتوان گفت یکی از پر سود ترین معاملات این کمپانی قرار داد منعقد شده آن با شرکت ایران خودرو است. چرا که ایرانخودرو کماکان خودرو های تولید دهه ۸۰ میلادی این کمپانی را بروی خط تولید خود دارد و از فروش هر یک از آنها درصدی نیز به کمپانی پژو تخصص میدهند. به عبارت دیگر این شرکت فرانسوی از خودرویی که بیش از ۳۰ سال پیش تولید کرده و حتی شاید دیگر لوازم یدکی آنها را نیز خود تولید نکند در حال درآمد زایی است. در ادامه ما به محصولات پژو در ایران میپردازیم و آنها را بررسی خواهیم کرد با ما با قسمت اول این بررسی همراه باشید.

در این بخش به معرفی معروف ترین محصولات پژو در بازار ایران خواهیم پرداخت.

پژو ۲۰۲

پژو ۲۰۲ در طی سال های ۱۹۳۸ الی ۱۹۴۲ میلادی بدون وقفه در کمپانی پژو تولید میشد. سپس با وقفه ۳ ساله در سال ۱۹۴۵ میلادی مجدد تولیدش از سر گرفته شد و تا ۱۹۴۸ ادامه پیدا کرد. طراحی خاص، متفاوت، خلاقانه و منحصر به فرد پژو ۲۰۲ در زمان خود خیلی جلب توجه میکرد. کمپانی پژو در تمام این سال ها بیش از ۱۰۴۰۰۰ دستگاه از ۲۰۲ را تولید و به بازار عرضه نمود. هرچند که در زمان تولید این خودرو قرار بود از آن در ایران به عنوان تاکسی استفاده شود، اما عملا تعداد محدودی از آن وارد ایران شد و تاکسی شدن آن عملی نشد. سیستم محرکه پژو ۲۰۲ بصورت موتور جلو، محرک عقب طراحی شده بود. ۲۰۲ با موتور ۱٫۱ لیتری و گیربکس ۳ دنده دستی کار میکرد. این خودرو در نسخه های ۴ درب سدان و کروک، دو درب کروک و همیطور وانت تولید میشد.

پژو 202

پژو 202

پژو ۲۰۳

کمپانی فرانسوی پژو، مدل ۲۰۳ را به عنوان خودرو خانوادگی کوچک در سال ۱۹۴۸ شروع به تولید و تا سال ۱۹۶۰ میلادی به تولید آن ادامه داد. این کمپانی توانست تا بیش از ۶۸۵۶۰۰ دستگاه از این مدل را به بازار عرضه کند و رکورد فروش خودش را در دست بگیرد. پژو ۲۰۳ اولین خودرو پژو بود که بعد از جنگ جهانی دوم به بازار راه پیدا کرده بود. از طرفی طراحی آن نسبت به نسل قبلی کاملا تغییر کرده بود و از روی خودروهای آمریکایی الهام گرفته شده بود. به گونه ای که با دیدن ۲۰۳ به یاد خودروهای آمریکایی می افتادید. پژو ۲۰۳ در دهه ۳۰ توانست در ایران به موفقیت بسیار خوبی دست پیدا کند و استقبال خوبی از آن شد. پژو ۲۰۳ بصورت موتور جلو، محرک عقب طراحی شده بود و با موتوری ۱٫۳ لیتری حرکت میکرد. این خودرو در نسخه های ۴ درب سدان و کروک، کوپه، دو درب کروک و استیشن تولید میشد.

پژو 203

پژو 203

پژو ۴۰۳

پژو ۴۰۳ در حدود یازده سال بروی خط تولید کمپانی پژو بود، از ۱۹۵۵ تا ۱۹۶۶ میلادی. با توجه به اتمام جنگ جهانی دوم و اقتصاد رو به شد و افزایش نیاز به خودرو، پژو مونتاژ مدل ۴۰۳ را در کنار تولیدات خود در فرانسه در استرالیا، آرژانتین و نیوزلند نیز شروع کرد تا بتواند سهم بیشتری از بازار را در رقابت جهانی کسب کند. ۴۰۳ در آواخر دهه ۳۰ وارد ایران شد و جالب اینجاست که استقبال از این مدل حتی بیشتر از مدل های پیشین پژو در بازار بود. پژو ۴۰۳ مانند خودرو های قبلی این کمپانی فرانسوی بصورت موتور جلو و محرک عقب طراحی شده بود اما شاهد ایجاد حق انتخاب برای خریدار بودیم. در زمان خرید ۴۰۳ شما میتوانستید پیشرانه خودرو خود را از بین دو موتور ۱٫۳ لیتری و ۱٫۵ لیتری بنزینی و یا ۱٫۸ لیتری دیزل انتخاب کنید و نسخه مدنظر خود را خریداری کنید. همچنین ۴۰۳ بصورت سدان، دو درب کروک، استیشن، وانت و ون نیز ارئه میشد.

پژو 403

پژو 403

پژو ۴۰۴

پژو ۴۰۴ یک موفقیت بینظیر در ایران برای این شرکت خودرو سازی تا به آن روز بود چرا که پرفروش ترین خودرو در دهه چهل در ایران محسوب میشد و با این خودرو ایرانیان هر خودرویی با برند پژو را خودرویی مستحکم و با دوام میشناختند. از آنجا که ۴۰۴ خودرو مورد استقبال روحانیون نیز بود، ۴۰۴ را با عنوان پژو آخوندی نیز میشناسند. میزان فروش ۴۰۴ در ایران به قدری چشمگیر بود که با گذشت سالها کماکان شما میتوانید لوازم یدکی این خوردو را با کمی جستجو در بازار لوازم یدکی پیدا کنید. این کمپانی فرانسوی ۴۰۴ را در فرانسه و آرژانتین در خلال ۱۹۶۰ تا ۱۹۷۵ به مدت ۱۵ سال تولید میکرد. گفتنی است که مونتاژ این خودرو در کشورهای آرژانتین، شیلی، استرالیا و کنیا حتی پس از سال ۱۹۷۵ صورت میگرفت. بصورتی که تا سال ۱۹۹۱ بیش از ۲۸۸۵۰۰۰ نسخه از ۴۰۴ تولید شد. پژو ۴۰۴ همانند تولیدات قبلی این خودرو سازی موتور جلو، محرک عقب طراحی شده بود. این مدل با موتور ۱٫۵ و ۱٫۶ لیتری بنزینی و ۱٫۹ لیتری دیزل تولید میشد. ۴۰۴ اولین پژویی بود که نسخه اتوماتیک داشت. این مد با دو گیربکس ارئه میشد، گیربکس دستی ۴ دنده و گیربکس اتوماتیک ۳ سرعته. ۴۰۴ در نسخه های سدان، کوپه، دو درب کروک، استیشن و وانت تولید میشد.

پژو 404

پژو ۵۰۴

پژو ۵۰۴ یک سکوی پرتاب برای این کمپانی فرانسوی بود. از ۵۰۴ در سراسر جهان به گونه ای استقبال شد که به غیر از فرانسه خط تولید آن در ۹ کشور دیگر مثل آرژانتین، آفریقا جنوبی، چین، نیجریه، تایوان، کنیا و … وجود داشت و مونتاژ آن در بیش از ۲۰ کشور در سراسر دنیا صورت میگرفت. حتی جالبتر آن که خط تولید ۵۰۴ در سال ۱۹۶۸ در فرانسه شروع به کار کرد، حتی در برخی از کشور ها تا سال ۲۰۰۵  نیز تولید میشد. پژو ۵۰۴ با آنکه فرمان هیدرولیک نداشت اما به کمک مهندسی کم نقصش فرمان بسیار نرمی را در اختیار راننده قرار میداد، تا جایی که برخی معتقد اند فرمان ۵۰۴ از فرمان های هیدرولیک خیلی از خودرو های آن دوره نرم تر بوده است. همچنین گیربکس بسیار هماهنگ با موتور ۵۰۴ هم در نسخه اتوماتیک و هم در نسخه دستی موجب شده بود تا پژو ۵۰۴ یک خودرو لذت بخش برای رانندگی باشد. از طرفی استهلاک پایین و کم خرج بودن آن موجب شد تا خودرویی مناسب برای قشر متوسط باشد. همه این موارد ۵۰۴ را خودرویی محبوب در سطح دنیا کرده بود و ایران نیز مستثنا نبود. پژو ۵۰۴ را میتوان یکی از موفق ترین خودرو ها در ایران دانست. ۵۰۴ نیز مانند نسل قبلی خود طراحی موتور جلو، محرک عقب داشت و با موتورهای ۱٫۹ لیتر، ۲٫۱ لیتر، ۲٫۳ لیتر دیزل و همینطور با موتور بنزینی ۱٫۸ لیتر و ۲ لیتر نیز ارائه می شد. این خودرو با یک موتور V6 با حجم  ۲٫۷ لیتر نیز ارائه عرضه میشد. پژو ۵۰۴ با سه نوع گیربکس اتوماتیک ۳ سرعته متفاوت عرضه وارد بازار شد. همچنین شما میتوانستید گیربکس دستی ۴ و یا ۵ دنده نیز برای خودور خود انتخاب کنید. این خودرو در نسخه های سدان، کوپه، کروک، استیشن و وانت قابل خرید بود.

پژو 504

پژو 504

پژو ۲۰۵

پژو ۲۰۵ را میتوان پدر خودروی محبوب جوانان امروز یعنی پژو ۲۰۶ دانست. در سال ۱۹۸۳ کمپانی فرانسوی پژو تصمیم گرفت تا خودرویی تولید کند که مخاطب آن جوانان باشد و اقدام به تولید این خودرو هاچ بک کرد. پژو ۲۰۵ با اینکه در دوران خود رقبای آلمانی بسیار قوی مثل فولکس واگن گلف، اپل کورسا و … داشت بسیار محبوب شد و توجه جوانان را به خود جلب کرد. پژو تا سال ۱۹۹۸ توانست بالغ بر ۵۳۰۰۰۰۰ دستگاه از ۲۰۵ را تولید کند. این خودرو فرانسه، اسپانیا، انگلیس، اندونزی، شیلی، تایوان و ایران مونتاژ میشد. پژو ۲۰۵ را میتوان اولین خودرو پژو مونتاژ ایران دانست. ۲۰۵ در دو نوع کلی طراحی شد، موتور جلو، محرک جلو و موتور وسط با چهار چرخ متحرک. بدنه پژو ۲۰۵ در دو نسخه ۳ درب هاچ بک و کروک تولید میشد. پژو برای این مدل خود هفت پیشرانه طراحی کرده بود که حجم آنها ۱، ۱٫۱، ۱٫۳، ۱٫۴، ۱٫۶، ۱٫۸ و ۱٫۹ لیتری بود. تنها پیشرانه ۱٫۸ لیتری ۲۰۵ با سوخت دیزل کار میکرد و باقی پیشرانه ها بنزینی طراحی شده بودند.

پژو 205

پژو 205

پژو RD و پژو روآ

تولید پژو RD در سال ۱۳۷۸ در ایران شروع شد. این خودرو با اتاق پژو ۴۰۵ و با موتور پیکان تولید میشد و همانند پیکان موتور جلو، محرک عقب بود و با موتوری ۱٫۶ لیتری و گیربکس ۵ دنده دستی کار میکرد. تا سال ۱۳۸۲ RD بدون کولر و فرمان هیدرولیک و با همان موتور کاربراتوری پیکان با دو اتاق سدان و استیشن به بازار عرضه میشد اما از سال ۱۳۸۳ الی ۱۳۸۵ کولر و فرمان هیدرولیک به پژو RD اضافه شد و نوع پاشش سوخت موتور آن هم از کاربراتور به انژوکتور تغییر پیدا کرد. در سال ۱۳۸۶ با داغ شدن بازار خودرو های دوگانه سوز، ایرانخودرو با بهینه سازی موتور RD انژکتور، موتوری دوگانه سوز تولید و بروی RD قرار داد و با تریم رنگی متفاوت از RD خودرو پژو روآ را تولید کرد. روآ تا سال ۱۳۹۰ بروی خط تولید ایرانخودرو ماند. جالب است بدانید که اینجا پایان کار این خودرو نیست و ایرانخودرو در سال ۱۳۹۴ وانت آریسان را با موتور روآ تولید و به بازار عرضه کرد.

پژو RD

بیشتر بخوانید

پژو روآ

در قسمت اول این مقاله تا به اینجا تقریبا نیمی از مدل های پژو که در قدیم به بازار خودرو ایران وارد شده بودند را بررسی کردیم. در قسمت دوم این مقاله که به زودی منتشر خواهد شد به بررسی خودرو های بروزتر پژو در بازار ایران خواهیم پرداخت.

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.