علت خالی کردن ترمز چیست؟

خالی کردن ترمز بسیار خطرناک است و باعث تهدید جان سرنشینان و سایر افراد حاضر در خیابان و جاده می شود. در این مقاله شما را با علت خالی کردن ترمز آشنا کرده‌ایم تا بدانید به چه دلیل این اتفاق می افتد، همچنین نحوه توقف خودرو بعد از خالی کردن ترمز را آموزش داده ایم تا در این شرایط با کمترین آسیب، خودرو را متوقف کنید.

خالی کردن ترمز در یک ماشین می تواند جدی باشد و هر سال منجر به صدها تصادف می شود. برخی از این تصادفات منجر به آسیب جدی یا مرگ می شوند و به احتمال زیاد اگر راننده متوجه “علت خالی کردن ترمز” شده بود، می شد از آن جلوگیری کرد. بیایید هفت علت خالی کردن ترمز در خودروهای امروزی را در نظر بگیریم و همچنین بدانید که اگر هنگام رانندگی دچار خالی کردن ترمز شدید چه کاری را باید انجام دهید.

علت خالی کردن ترمز

علت خالی کردن ترمز

مواردی که در زیر ذکر می کنیم، علت خالی کردن ترمز (Cause Brake Failure) می باشند:

غفلت راننده

شایع ترین علت خالی کردن ترمز، بی توجهی مالک است. ترمزها، مانند بسیاری از قطعات دیگر خودرو، عمر محدودی دارند و باید گهگاهی مورد بررسی قرار گیرند. اگرچه بسیاری از برندهای لنت ترمز و دیسک ترمز عمر طولانی دارند، اما این تخمین بر اساس الگوهای رانندگی استاندارد است. اگر مدام در داخل شهر و مسیرهای پر از ترافیک تردد می کنید، عمر لنت یا دیسک ترمز تا حد زیادی کاهش می یابد و می تواند منجر به خالی کردن ترمز شود.
اگر مشکل از غفلت شما و تمام شدن لنت ترمز بود، میتوانید به صفحه قیمت لنت ترمز خودرو در وبسایت یدک یار مراجعه کنید تا قطعه مناسب خودرو و الگو رانندگیتان را خریداری کنید.

داغ شدن بیش از حد لنت ترمز

لنت های ترمز ممکن است در اثر استفاده بیش از حد داغ، سفت یا شکننده شوند. این سخت شدن، توانایی لنت ها را برای گرفتن صحیح دیسک ترمز کاهش می دهد تا جایی که حتی با فشار دادن کامل پدال ترمز می بینید که خودرو توقف نمی کند.

همچنین لازم به ذکر است که بعضی مواقع بعد از اینکه لنت ترمز ماشین خود را تعویض می کنید، اگر نکات لازم بعد از تعویض لنت را رعایت نکنید مشاهده خواهید کرد که ترمز خودرو عمل نمی کند. به همین دلیل، توصیه می کنیم که مقاله نگرفتن ترمز بعد از تعویض لنت را از مجله یدک یار مطالعه کنید تا از این اتفاق جلوگیری کنید.

خرابی روتور ترمز

خرابی روتور می تواند علت خالی کردن ترمز باشد چراکه این موضوع عمر لنت ترمز ماشین شما را کاهش می دهد و توقف خودرو را ناممکن می کند. هنگام تعویض لنت ترمز، روتور ترمز ماشین را نزد افراد متخصص مورد بررسی قرار دهید تا مطمئن شوید که به درستی کار می کند.

نشتی روغن ترمز

روغن ترمز ماشین ممکن است به دلایل مختلفی از خطوط ترمز ماشین شما نشت کند. اگر متوجه شدید که توقف خودرو به سختی انجام می شود، ترمز ماشین خود را بررسی کنید تا هرگونه نشتی روغن ترمز را پیدا کنید. اگر نشتی ادامه داشته باشد و شما به آن بی توجه باشید، خالی کردن ترمز رخ می دهد که می تواند عواقب بسیار بدی برای شما و سایر افراد داشته باشد.

رانندگی در مسیرهای پر از آب و گِل

رانندگی در مسیرهای گل و لای یا آب به طور طبیعی لنت ترمز و دیسک ترمز ماشین شما را خیس می کند. ضربه زدن آرام روی ترمزها می تواند به حذف آب اضافی کمک کند و اصطکاک مناسب بین لنت ترمز و دیسک ترمز خودروی شما را دوباره برقرار کند.

هنگام رانندگی در شرایط مرطوب احتیاط کنید، به خصوص زمانی که چرخ های ماشین شما تا حد زیادی در آب فرو رفته است چراکه دقت نکردن به این موضوع می تواند باعث نگرفتن ترمز ماشین شود.

هوا گرفتن ترمز

یکی دیگر از دلایل اصلی خالی کردن ترمز ماشین،‌ وجود هوا در سیستم ترمز است. اگر در سیستم ترمز خودرو هوا وجود داشته باشد، باعث جلوگیری از جریان روغن ترمز و در نتیجه نرم شدن پدال ترمز می شود.

خرابی کالیپر ترمز

زمانی که کالیپر ترمز دچار خرابی،‌ خوردگی و… می شود، باعث نشتی روغن ترمز خواهد شد و در نتیجه پدال ترمز تا حد زیادی پایین خواهد آمد و ترمز عمل نخواهد کرد.

علائم وجود هوا در سیستم ترمز

برخی از علائم وجود هوا در سیستم ترمز عبارتند از :

  • شل بودن پدال ترمز
  • ترمزهای بی اثر
  • پایین رفتن پدال ترمز

هواگیری ترمز بعد از تعویض لنت بسیار مهم و حیاتی است، زمانی که لنت ماشین خود را عوض می کنید باید هواگیری را هم انجام دهید، به همین منظور باید به تعمیرگاه ها مراجعه کنید تا افراد متخصص بعد از عوض کردن لنت، هواگیری ترمز را هم برای خودروی شما انجام دهند.

علت خالی کردن ترمز در سیستم های ABS

اگر ماشین شما دارای سیستم ترمز ABS است، علت خالی کردن ترمز می تواند به دلیل خرابی پمپ اصلی ترمز یا بلوک ABS باشد. البته که در خودروهای ABS کمتر ممکن است خالی کردن ترمز رخ دهد، ولی اگر دچار این مشکل شدید، لازم است بدانید که پمپ اصلی و بلوک ای بی اس مقصر این مشکل هستند و نیاز است که سریعاً خودرو را به تعمیرگاه ببرید تا تعمیر سیستم ترمز ABS انجام شود.

علت پایین رفتن پدال ترمز بعد از تعویض لنت

علت پایین رفتن ترمز معمولاً به خاطر خلاصی ترمز یا وجود هوا در آن است که با هواگیری رفع خواهد شد. اگر پس از تعویض لنت ترمز هواگیری انجام نشود، راننده هنگام ترمز گرفتن باید پای خود را تا انتها روی پدال فشار دهد تا خودرو اندکی توقف کند که این موضوع خطر آفرین است. برای حل این مشکل شما باید هواگیری را بعد از تعویض لنت ها انجام دهید.

نحوه توقف خودرو بعد از خالی کردن ترمز

نحوه توقف خودرو بعد از خالی کردن ترمز

  • پدال ترمز را به طور مداوم فشار دهید. این کار می تواند باعث ایجاد فشار باقی مانده در سیستم ترمز برای کاهش سرعت خودرو شود. اگر احساس کردید فشار ترمز برگشته است، به تدریح ترمزها را فشار دهید تا خودرو متوقف شود.
  • به آرامی و به تدریج ترمز دستی ماشین را بکشید. ترمز دستی سرعت چرخ های عقب خودرو را کاهش می دهد و باعث کم شدن سرعت خودرو می شود. با این حال، ترمز دستی ماشین را خیلی سریع یا با شدت فعال نکنید، زیرا ممکن است خودروی شما از کنترل خارج شود.
  • اگر ترمز دستی ماشین کار نمی کند، می توانید دنده ها را یکی یکی کم کنید تا سرعت خودرو با موتور کم شود. اگر گیربکس اتوماتیک دارید، با برداشتن پای خود از روی پدال گاز، ماشین شما سرعت را کم می کند. برخی از خودروهای اتوماتیک دارای یک تعویض دنده دستی نیز هستند که به شما امکان می دهد دنده را کنترل کنید. همچنین به یاد داشته باشید که خیلی سریع دنده را پایین نیاورید، زیرا می تواند خودروی شما را از کنترل خارج کند.
  • ماشین را به کم خطرترین منطقه برانید. شما باید آسیب نرساندن به خود و دیگران را در اولویت قرار دهید. اگر منطقه امنی در خیابان یا جاده ندارید که بتوانید خودرو را به آنجا هدایت کنید، به دنبال یک چمن، زمین باز یا بوته ها باشید تا به کم شدن سرعت خودرو کمک کنید.
  • قبل از توقف کامل، خودرو را خاموش نکنید. خاموش کردن خودرو، فرمان شما را از کار می اندازد و کنترل آن بسیار سخت تر می شود. برخی از خودروها باعث قفل شدن کامل فرمان می شوند و به شما امکان کنترل جهت را نمی دهند.
  • هنگامی که خودرو متوقف شد، آن را پارک کنید و سعی نکنید که خودرو را حرکت دهید.

با تشکر از اینکه ما را تا پایان این مقاله همراهی کردید، اگر دیدگاهی راجع به علت خالی کردن ترمز دارید می توانید در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.