هر آنچه که باید درباره سوختن واشر سر سیلندر بدانید

سوختن واشر سرسیلندر یکی از اتفاقات ناامید کننده و پر هزینه است که قطعاً هیچکدام از ما نمی خواهیم که این مشکل برای ماشینمان پیش بیاید. ما در این مقاله به بررسی جامع سوختن واشر سر سیلندر پرداخته ایم تا با تمامی نکاتی که لازم است بدانید آشنا شوید.

در بین سیلندر و بلوک موتور، واشر سر سیلندر قرار دارد که این جزء کوچک و در عین حال حیاتی برای آب بندی فرآیند احتراق داخلی استفاده می‌شود و به مایع خنک کننده (ضد یخ) و روغن اجازه می‌دهد تا در سراسر موتور حرکت کنند تا خنک و روان شوند. این بدان معناست که “سوختن واشر سر سیلندر”، می‌تواند دردسر بزرگی برای موتور ایجاد کند.

معمولا واشر سر سیلندر خودرو به دلایل مختلفی دچار خرابی می‌شود که از آن‌ها می‌توان به موارد همچون کم شدن آب رادیاتور، مسدود شدن مجراهای عبور آب در موتور، خنک نشدن آب رادیاتور به علت رسوب و یا نقص در عملکرد پروانه، بروز نقص فنی در واتر پمپ و یا ترموستات و وجود رسوب در سیستم خنک‌کننده اشاره کرد.

تشخیص علائم سوختن واشر سر سیلندر یا واشر زدن خودرو بسیار آسان است و باید خیلی سریع اصلاح شود تا از آسیب به موتور خودرو شما جلوگیری شود. ما در این مقاله قصد داریم شما را با سوختن سر سیلندر و علت آن، خطرات سوختن واشر سر سیلندر، راه‌های جلوگیری و موارد دیگر آشنا کنیم، پس تا پایان این مطلب با ما همراه باشید.

واشر زدن ماشین یعنی چی؟

قطعا تا به حال اصطلاح واشر زدن خودرو یا سوختن واشر سر سیلندر (Blown Head Gasket) را شنیده‌اید، ممکن است این سوال برای شما پیش بیاید که واشر زدن ماشین یعنی چی؟ و چه اتفاقی رخ می‌دهد که باعث این موضوع می‌شود؟

همانطور که پیش‌تر نیز اشاره شد، وظیفه سر سیلندر این است که یک آب بندی کامل را برای موتور ایجاد کند تا از نشت سیالاتی مانند روغن و آب جلوگیری کند و همچنین ضد یخ ماشین را به گونه ای هدایت کند که منجر به خنک سازی بهینه موتور شود.

 منظور از سوختن واشر سر سیلندر، دفورمه شدن واشر سر سیلندر است که باعث از بین رفتن آب بندی بین قطعات موتور می‌شود. هنگام واشر زدن ماشین، ابتدا آب رادیاتور موجود در ماشین داغ می‌کند و آمپر ماشین به بالاترین حد خود می‌رسد که در این هنگام سوختن واشر سر سیلندر رخ خواهد داد.
دقت داشته باشید که بالا رفتن آمپر تنها دلیلی بر سوختن واشر سر سیلندر نیست و باید سایر علائم که در ادامه مقاله به آن‌ها پرداختیم را بررسی کنید. اما اگر صرفا آمپر خودرو شما بالا میرود از شایع ترین دلایل آن میتوان به کم بودن آب رادیاتور اشاره کرد. برای اطلاعات بیشتر به مقاله اگر آب رادیاتور کم باشد چه میشود مراجعه کنید.

سوختن واشر سرسیلندر

بعد از این اتفاق لازم است که سریعا ماشین خود را خاموش کنید و با یک یدک کش تماس بگیرید تا ماشین شما را به نزدیک ترین مکانیکی بکسل نماید. ادامه حرکت با خودرویی که واشر سر سیلندر سوزانده است می‌تواند صدمات جدی و جبران ناپذیری را به موتور وارد کند.

چرا ماشین واشر می‌سوزاند؟

کسانی که علم زیادی درباره مکانیک خودرو ندارند، معمولا این سوال را می‌پرسند که “علت واشر زدن ماشین چیست” و یا چرا ماشین واشر می‌سوزاند؟ در جواب این سوال باید گفت که علت واشر زدن ماشین بسیار گسترده است و به یک جواب بسنده نمی‌شود. در ادامه می‌توانید علت‌های سوختن واشر سر سیلندر را مشاهده کنید.

  1. کم شدن آب رادیاتور: اولین علت واشر زدن خودرو به کم شدن آب رادیاتور می‌رسد. در صورتی که آب رادیاتور کم شود، دمای موتور افزایش یافته و این موضوع می‌تواند باعث خرابی واشر سر سیلندر شود.
  2. مسدود شدن مجراهای عبور آب در موتور: این دلیل واشر زدن ماشین بسیار واضح است، اگر آب به موتور نرسد، باز هم دمای موتور لحظه به لحظه بیشتر شده و موجب سوختن واشر سر سیلندر می‌شود.
  3.  خنک نشدن آب رادیاتور به علت رسوب و یا نقص در عملکرد پروانه: باز هم دما و باز هم سوختن واشر سر سینلدر ماشین. زمانی که آب رادیاتور به وسیله پروانه خنک نمی‌شود، عملکرد رادیاتور با کاهش چشمگیری روبرو خواهد شد که یک واشر سر سیلندر سوخته را برایتان می‌گذارد.
  4.  نقص فنی در ترموستات: وقتی که ترموستات دچار نقص فنی می‌شود، کنترل دما نیز انجام نمی‌گیرد، به همین دلیل دستگاه‌های خنک کننده شروع به کار نکرده و شاهر واشر زدن ماشین خواهید بود.
  5.  نقص فنی در واتر پمپ و عدم گردش جریان آب در موتور: زمانی که واتر پمپ یا پمپ آب دچار خرابی شود، آب به درستی در مناطقی که نیاز به خنک سازی دارند، جریان نمی‌یابد و واتر پمپ به علت واشر زدن ماشین تبدیل می‌شود.
  6.  پیچ خوردگی شلنگ‌های ورودی و خروجی رادیاتور: زمانی که این اتفاق رخ می‌دهد، جریان آب یا خنک کننده با افت چشمگیری روبرو می‌شود. سپس اگر دمای موتور بالا رفته و نیاز به کاهش داشته باشد، رادیاتور هر چقدر هم که زور بزند، نمی‌توان مقدار مورد نیاز از خنک کننده را به موتور برساند و علت واشر زدن خودرو یک پیچ ساده در شلنگ‌ها خواهد بود.
  7.  رانندگی طولانی در ترافیک و فشار بر موتور در فصل گرما: در فصل گرما در حالت عادی آمپر ماشین بالا می‌رود، حال اگر به آن فشار هم وارد شود، احتمال خرابی واشر سر سیلندر نیز افزایش خواهد یافت.
  8. وجود رسوبات در سیستم خنک‌کننده: احتمال وجود رسوب در سیستم خنک کننده وجود دارد و شما باید به طور منظم لوله‌ها و مسیرهای ورودی و خروجی رو تمیز کنید. در غیر این صورت می‌توان گفت که دلیل واشر زدن ماشین، وجود رسوب در سیستم خنک کننده بوده است.

علائم سوختن واشر سر سیلندر

تشخیص واشر زدن خودرو یا “علائم سوختن واشر سر سیلندر” در خودروها بسیار متفاوت است، البته برای تشخیص واشر زدن خودرو نشانه‌های رایجی وجود دارد که در صورت مشاهده آن‌ها می‌توانید علائم واشر زدن را متوجه شوید. عمده دلایل واشر زدن خودرو عبارتند از :

گرمای بیش از حد موتور

اولین و شاید ترسناک ترین علامت سوختن واشر سر سیلندر، داغ شدن بیش از حد موتور است. وقتی دمای مایع خنک کننده یا آب رادیاتور از دمای معمولی ۸۰ تا ۹۰ درجه بیشتر شود، موتور بیش از حد گرم می‌شود. چراغ هشدار دمای آب به کمک ما می‌آید و وقتی روشن است به وضوح گرم شدن بیش از حد موتور را نشان می‌دهد.

در صورت سوختن واشر سر سیلندر ممکن است ضد یخ از موتور نشت کند. این از دست دادن ضد یخ، از خروج گرما از موتور جلوگیری می‌کند که موتور ماشین به طور اجتناب ناپذیری بیش از حد گرم می‌شود.

کم شدن قدرت موتور

در صورت سالم بودن، واشر سر سیلندر موتور، فشرده سازی صحیح گازهای احتراق را تضمین می‌کند و موتور را از نظر مصرف سوخت و قدرت بسیار کارآمد می‌کند و برعکس، “واشر سر سیلندر سوخته” باعث از دست رفتن قدرت موتور می‌شود.

یکی از علائم سوختگی واشر سر سیلندر، کاهش قدرت موتور است. واشر سر سیلندر سوخته اجازه می‌دهد تا گازهای احتراق از سیلندر خارج شده و توان تولید شده توسط آن سیلندر را کاهش دهند.

وجود لجن سفید در روغن موتور

یکی از شناخته شده ترین علائم سوختگی واشر سر سیلندر، وجود آلودگی در داخل روغن موتور یا همان آب روغن قاطی کردن ماشین است. گواه چنین آلودگی وجود لجن سفید (نسکافه‌ای رنگ) در زیر درپوش روغن موتور است. پیشنهاد می‌کنیم برای آشنایی با این موضوع، مقاله علت تغییر رنگ روغن موتور را از مجله یدک یار مطالعه کنید.

اگر این لجن سفید وجود داشته باشد، احتمال زیاد واشر سر سیلندر سوخته است و  اجازه می‌دهد تا مایع خنک کننده وارد سیستم روغن موتور شود. این آلودگی روغن موتور را آلوده می‌کند و بنابراین آن را برای نقشی که در روانکاری اجزای موتور دارد نامناسب می‌کند. 

دود سفید از اگزوز

ظاهرا یکی از عجیب ترین علائم سوختن واشر سر سیلندر، وجود دود سفیدی است که از لوله اگزوز خارج می‌شود. این موضوع به دلیل نشت آب رادیاتور در داخل سیلندرهای موتور است که در اثر گرما به بخار تبدیل شده و از اگزوز دود می‌کند.

همچنین ممکن است به دلیل نشت ضد یخ، این مایع همراه با بنزین سوزانده شود که باعث ایجاد دود سفید شود که دائماً از لوله اگزوز خارج می‌شود. برای کسب اطلاعات بیشتر در این مورد می‌توانید مقاله علت دود کردن ماشین را از مجله یدک یار مطالعه کنید. لازم به ذکر است دودی که در فصل سرما از اگزوز خارج می‌شود، ارتباطی با سوختن واشر سر سیلندر ندارد.

حباب‌های هوا در رادیاتور

وجود حباب‌های هوا در رادیاتور خودرو، حتی در دمای پایین، نشانه بارز علائم خرابی واشر سر سیلندر است. این موضوع به این دلیل است که واشر سر سیلندر سوخته اجازه می‌دهد تا گاز احتراق وارد مدار خنک کننده به رادیاتور شود. از همین رو اگر موقع باز کردن درب رادیاتور با حباب‌های روی آب که شبیه به جوش آوردن می‌باشد روبرو شدید، نشانه‌هایی از سوختن واشر سر سیلندر است.

شمع‌های آلوده

اگر علائم خرابی واشر سر سیلندر را دیدید، ضد یخ، روغن یا گاز وارد سیلندرها می‌شود که این موضوع می‌تواند شمع‌های خودرو را آلوده کند. شمع‌های آلوده معمولا در اطراف نوک عایق آن، دارای رزوه‌ها و الکترودها با کثیفی‌های سیاه رنگ هستند که هنگام استارت زدن، این روغن‌ها می‌سوزند و باعث ایجاد آلودگی‌های سیاه رنگ در نوک شمع می‌شوند. 

علائم نیم سوز شدن واشر سر سیلندر

یکی از اتفاقات رایج که نه فقط برای واشر سر سیلندر، بلکه برای همه قطعات خودرو بوجود می‌آید خرابی است. نیم سوز شدن یا خرابی واشر سر سیلندر می‌تواند منجر به آسیب‌های جدی برای موتور شود که اگر به این موضوع دقت نکنید، قطعات موتوری آسیب‌های جدی می‌بینند.

اگر شما به موقع متوجه “علائم نیم سوز شدن واشر سر سیلندر” شوید، می‌توانید از این آسیب‌های مهم موتوری جلوگیری کنید. علائم نیم سوز شدن واشر سر سیلندر ماشین که بسیار مهم نیز هستند، عبارتند از :

  • خراب بودن واتر پمپ
  • جوش زدن کاذب موتور
  • کار نکردن یا بد کار کردن فن 
  • کم شدن آب رادیاتور
  • داغ شدن بیش از حد موتور
  • کم شدن قدرت موتور
  • خروج بخار آب از اگزوز
  • وجود آب بر روی سر پیستون
  • آب روغن قاطی کردن
  • دیر روشن شدن موتور

لازم به توضیح است که نیم سوز شدن واشر سر سیلندر ماشین به یکباره رخ نمی‌دهد و  نقص در سیستم خنک کننده خودرو باعث این اتفاق می‌شود. معمولا در ابتدا آب رادیاتور داغ می‌کند و حرارت آن تا جایی بالا می‌رود که آمپر ماشین به بالاترین حد ممکن خود می‌رسد که باعث جوش آوردن ماشین و آسیب به سر سیلندر خودرو می‌شود.

به یاد داشته باشید که موارد دیگر هم در امر نیم سوز شدن واشر سر سیلندر دخیل هستند و شما باید در هر مورد، با هوشیاری اتفاق پیش آمده را تجزیه و تحلیل کنید تا متوجه شوید که این اتفاق ناشی از چه چیزی است و می‌تواند چه عواقب و خساراتی برای شما داشته باشد.

در مواقعی که شاهد نشانه‌های ذکر شده بودید، لازم است برای تعویض واشر سر سیلندر اقدام کنید زیرا عدم توجه به این موضوع ممکن است خسارات و هزینه‌های سنگینی را برای خودرو شما به وجود آورد.

طول عمر واشر سرسیلندر چقدر است

برای جلوگیری از سوختن واشر سر سیلندر چه کنیم؟

برای افراد بسیاری سوال است که باید برای جلوگیری از سوختن واشر سر سیلندر چه کنیم؟ دلیل اصلی سوختن واشر سر سیلندر، بالا بودن دمای موتور است. برای جلوگیری از این اتفاق باید از وجود آب و روغن کافی در خودرو اطمینان حاصل کرد. علاوه بر این، برای جلوگیری از افت کیفیت روغن، توصیه می کنیم هر ۵۰۰۰ کیلومتر آن را تعویض کنید.

هفته‌ای دو بار آب خودروی خود را چک کنید و در صورت لزوم آن را شارژ کنید. همچنین توصیه می‌کنیم استفاده از ضدیخ و آب خودرو را جدی بگیرید، به خصوص در فصل تابستان، ضدیخ نقش بسزایی در جلوگیری از داغ شدن بیش از حد موتور خودرو دارد.

نکته بعدی که باید در نظر بگیرید عملکرد صحیح رادیاتور خودرو است. مطمئن شوید که رادیاتور خود را در فواصل زمانی مختلف بررسی کنید تا منافذ و لوله‌ها به خوبی و بدون ایجاد رسوب به کار خود ادامه دهند. همچنین فن و ترموستات خودروی خود را سالم نگه دارید. پمپ آب نیز وظیفه هدایت آب به سمت موتور را بر عهده دارد که باید سالم باشد.

خطرات سوختن واشر سر سیلندر

“رانندگی با ماشین واشر سر سیلندر سوخته” باعث آسیب جدی به موتور خودرو می‌شود. همانطور که پیش تر نیز اشاره شد خطرات سوختن واشر سر سیلندر زیاد است، مشکلات کوچکی مانند افزایش دما یا دود خروجی از اگزوز می‌تواند مشکلات بسیار بزرگتری را ایجاد کند.

در بدترین حالت ممکن است اگر به مدت طولانی علائم را نادیده بگیرید، نیاز به بازسازی کامل موتور یا واشر سر سیلندر داشته باشید. مهم است که علائم واشر زدن خودرو را بدانید تا به رانندگی با واشر سر سیلندر سوخته ادامه ندهید و مشکلات بزرگتری را ایجاد نکنید.

اگر که در زمان رانندگی با ماشین واشر سر سیلندر سوخته نشانه‌ای از هر گونه مشکل را مشاهده کردید، ماشین خود را توسط یک مکانیک حرفه‌ای بررسی کنید که بتواند مشکل را تشخیص دهد تا راه حل خوبی را ارائه دهد. اگر شما به رانندگی با ماشینی سر سیلندر سوزانده ادامه دهید، باعث به وجود آمدن خطراتی که در ادامه می‌گوییم، خواهد شد:

  • جوش آوردن خودرو: رانندگی با ماشینی سر سیلندر سوزانده به دلیل اینکه نشتی آب در سیلندر صورت گرفته است، بسیار خطرناک بودن و این احتمال نیز وجود دارد که موتور به طور کلی از کار بیوفتد.
  • تغییر رنگ روغن موتور به رنگ شیری: اگر رانندگی با واشر سر سیلندر سوخته انجام شود، ممکن است باعث نشت آب به داخل محفظه روغن شده و این نشت باعث می‌شود که روغن موتور با آب مخلوط شود و به رنگ شیری در آید.
  • عملکرد بد موتور: زمانی که شما به رانندگی با ماشینی سر سیلندر سوزانده ادامه می‌دهید، به مرور زمان و در کوتاه مدت، مشکلاتی برای موتور رخ می‌دهد که باعث کاهش عمکلرد موتور می‌شود.
  • روشن شدن چراغ چک: زمانی که سر سیلندر خراب می‌شود و شما نیز رانندگی با ماشین واشر سر سیلندر سوخته را انجام می‌دهید، اختلالاتی در عملکرد موتور بروز می‌دهد که باعث روشن شدن چراغ چک ماشین خواهد شد.
  • خرابی پمپ روغن: پمپ روغن وظیفه پمپاژ روغن به تمام قطعات موتور را بر عهده دارد. اگر پمپ روغن خراب شود، ممکن است باعث کاهش فشار روغن در موتور شود. این کاهش فشار روغن می‌تواند باعث آسیب به سایر قطعات موتور، از جمله واشر سر سیلندر شود.

راه های جلوگیری از سوختن واشر سر سیلندر

سوختن واشر سر سیلندر این روزها مشکل اصلی در خودروها است که می‌توان با رعایت یکسری موارد از واشر زدن خودرو جلوگیری کرد تا باعث افزایش طول عمر واشر سر سیلندر شود. نگهداری از واشر سر سیلندر شامل مواردی است که این موارد عبارتند از :

چک کردن سطح ضد یخ (مایع خنک کننده)

ضد یخ به موتور کمک می‌کند تا دمای مناسب را حفظ کند تا از گرمای بیش از حد جلوگیری شود. سطح پایین ضد یخ یا مایع خنک کننده و کثیف بودن آن از دلایل رایج سوختن واشر سر سیلندر است.

بسیاری از رانندگان چک کردن ضد یخ را انجام نمی‌دهند. به طور معمول، رانندگان فکر می‌کنند که فقط دو بار در سال (قبل از زمستان و تابستان) باید بررسی مایع خنک کننده موتور را انجام دهند.

عاقلانه‌تر است که هر بار که کاپوت را باز می‌کنید، ضد یخ خود را چک کنید و نه فقط به صورت فصلی این کار را انجام دهید. سطح مایع خنک کننده ( ضد یخ ) ارتباط چندانی با دمای بیرونی خودرو ندارد و همه چیز به دمای داخلی موتور شما مربوط می‌شود.

گرمای بیش از حد موتور

قرار گرفتن موتور در معرض گرمای شدید بر عمر واشر سر سیلندر تاثیر می‌گذارد. این خرابی معمولا به دلیل تغییر شکل سر سیلندر (کمی تاب برداشتن) و بارگذاری نامناسب واشر ایجاد می‌شود. اغلب آنچه به عنوان موتور با حرارت بالا شناخته می‌شود، دارای یک واشر سر سیلندر خراب در ناحیه اطراف بین دو یا چند سوراخ سیلندر است که بالاترین درجه دما در آنجا یافت می‌شود.

موتوری که سیستم خنک کننده آن خراب است باید خاموش شود و کاپوت فوراً باز شود. اگر اجازه ندهید سر سیلندر خیلی داغ شود، تغییر شکل نمی‌دهد و واشر سر سیلندر نمی‌سوزد.

راه‌های افزایش طول عمر واشر سر سیلندر

واشر سر سیلندر یک قطعه مهم در موتور خودرو است که وظیفه آب بندی بین سیلندر و سر سیلندر را بر عهده دارد. این قطعه از سوخت و روغن جلوگیری کرده و جلوی خروج آب از موتور را نیز می‌گیرد. واشر سر سیلندر معمولا از موادی مانند فلز، لاستیک یا ترکیبی از این دو ساخته می‌شود. طول عمر واشر سر سیلندر به عوامل مختلفی بستگی دارد، از جمله:

  • کیفیت مواد اولیه
  • نحوه مونتاژ
  • شرایط کارکرد موتور

برخی از راه‌های افزایش طول عمر واشر سر سیلندر عبارتند از:

  • استفاده از واشر سر سیلندر با کیفیت بالا: واشر سر سیلندرهای ارزان قیمت، معمولا از مواد اولیه نامرغوب ساخته می شوند و در برابر گرما و فشار مقاوم نیستند. بنابراین بهتر است از واشر سر سیلندرهای با کیفیت بالا و برندهای معتبر استفاده کنید.
  • رعایت نکات ایمنی در هنگام تعویض واشر سر سیلندر: تعویض واشر سر سیلندر یک کار تخصصی است که باید توسط یک مکانیک ماهر انجام شود. در صورت عدم رعایت نکات ایمنی در هنگام تعویض واشر سر سیلندر، ممکن است واشر جدید به درستی نصب نشود و دچار مشکل شود.
  • کنترل منظم سطح مایع خنک کننده: سطح مایع خنک کننده باید همیشه در حد استاندارد باشد. در صورت کم شدن سطح آب یا ضد یخ، ممکن است موتور بیش از حد داغ شده و واشر سر سیلندر دچار آسیب شود.
  • جلوگیری از جوش آوردن موتور: جوش آوردن موتور می‌تواند باعث آسیب جدی به واشر سر سیلندر شود. بنابراین بهتر است از جوش آوردن موتور جلوگیری کنید.
  • از روغن موتور و مایع خنک کننده مناسب استفاده کنید: استفاده از روغن موتور و مایع خنک کننده مناسب می‌تواند به محافظت از واشر سر سیلندر کمک کند.
  • به طور منظم سرویس‌های دوره‌ای خودرو را انجام دهید: سرویس‌های دوره‌ای خودرو به شناسایی و رفع مشکلات احتمالی در سیستم خنک کاری و احتراق کمک می‌کند. این امر می‌تواند به جلوگیری از آسیب به واشر سر سیلندر کمک کند.

طول عمر واشر سر سیلندر چقدر است

واشر سر سیلندر یک قطعه مصرفی می‌باشد که به صورت مکرر نیاز به تعویض دارد. عمر مفید واشر سر سیلندر معمولا ۱۰۰ هزار کیلومتر یا ۱ الی ۲ سال می‌باشد. همچنین پوسیدگی واشر سر سیلندر احتمالا به دلیل مستهلک شدن سر سیلندر یا سیستم خنک کننده نامناسب رخ می‌دهد.

واشر سر سیلندر در چه دمایی می‌سوزد؟

اگر برایتان سوال است که واشر سر سیلندر در چه دمایی می‌سوزد، تا بتوانید از رسیدن به آن دما جلوگیری کنید، باید بدانید که واشر سر سیلندر در دمای حدود ۲۵۰ درجه سانتیگراد می‌سوزد. با این حال، عوامل مختلفی می‌توانند باعث سوختن واشر سر سیلندر در دماهای پایین‌تر شوند، مانند:

  • گرم شدن بیش از حد موتور: گرم شدن بیش از حد موتور می‌تواند باعث آسیب به واشر سر سیلندر شود.
  • ترک خوردگی یا تاب برداشتن سر سیلندر: ترک خوردگی یا تاب برداشتن سر سیلندر می‌تواند باعث ایجاد فشار غیرعادی روی واشر سر سیلندر شود.
  • استفاده از مایع خنک‌کننده نامناسب یا کمبود مایع خنک‌کننده: استفاده از مایع خنک‌کننده نامناسب یا کمبود مایع خنک‌کننده می‌تواند باعث گرم شدن بیش از حد موتور و سوختن واشر سر سیلندر شود.
  • استفاده از روغن موتور نامناسب یا کمبود روغن موتور: استفاده از روغن موتور نامناسب یا کمبود روغن موتور می‌تواند باعث افزایش اصطکاک بین قطعات موتور شود و در نتیجه باعث گرم شدن بیش از حد موتور و سوختن واشر سر سیلندر شود.

تست واشر سر سیلندر ماشین

“تست واشر سر سیلندر” یک روش برای تشخیص خرابی واشر سر سیلندر است. این تست معمولا توسط یک مکانیک ماهر انجام می‌شود که ابزار مورد نیاز را نیز دارد. روش‌های مختلفی برای تست واشر سر سیلندر وجود دارد، اما برخی از رایج‌ترین روش‌ها عبارتند از:

  • تست کمپرسی: این تست برای اندازه‌گیری فشار داخل سیلندرها استفاده می‌شود. اگر فشار داخل یکی از سیلندرها کمتر از سایر سیلندرها باشد، ممکن است نشان‌دهنده خرابی واشر سر سیلندر باشد.
  • تست نشت آب: این تست برای بررسی وجود نشت آب از واشر سر سیلندر انجام می‌شود. این تست معمولا با استفاده از یک ماده رنگی انجام می‌شود که در سیستم خنک‌کاری ریخته شده و در صورت وجود نشت، رنگ در محل نشت ظاهر می‌شود.
  • تست نشت روغن: این تست برای بررسی وجود نشت روغن از واشر سر سیلندر استفاده می‌شود. تست نشتی روغن نیز با استفاده از یک ماده رنگی انجام می‌شود که در روغن موتور ریخته شده و در صورتی که نشتی وجود داشته باشد، می‌توانید آن را پیدا کنید.

اگر مکانیک تشخیص دهد که واشر سر سیلندر شما خراب است، باید آن را تعویض کنید. تعویض واشر سر سیلندر یک کار تخصصی است که باید توسط یک مکانیک ماهر انجام شود. با تشکر از اینکه ما را تا پایان این مقاله همراهی کردید، اگر تجربه‌ای راجع به واشر زدن یا سوختن واشر سر سیلندر و یا راه‌های جلوگیری از آن داشته‌اید، خوشحال می‌شویم که دیدگاه‌های خود را در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.