دیسک و صفحه کلاچ چیست، چه وظیفه دارد؟ با این قطعه بیشتر آشنا شوید

دیسک و صفحه کلاچ یکی از مهم ترین سیستم های مورد استفاده در خودروست که غالبا در خودرو های دنده ای بکار می‌رود. سیستم کلاچ از یک صفحه و دیسک و بلبرینگ تشکیل شده که به صفحه فلایویل متصل شده اند. این سیستم برای انتقال نیرو به چرخ دنده و در نهایت حرکت خودرو بسیار مهم است.

آشنایی با سیستم کلاچ

رانندگی در سطح شهر های پر رفت و آمد و شلوغ امری بسیار خسته کننده و غیر قابل تحمل است، خصوصا در زمان هایی که از خودرو هایی با دنده دستی استفاده کنید چرا که هر بار نیاز به فشار پدال کلاچ و تعویض دنده خواهید داشت.

حال فرایند انتقال نیرو و توان تولیدی موتور به چرخ ها نیازمند وجود سیستمی است که با درگیر شدن در این میان سبب انتقال توان موتور به چرخ ها شود، سیستم کلاچ (Clutch) یکی از مهم ترین این سیستم ها در خودرو است.

کلاچ حرکت چرخشی یک شفت را به شفت دیگر منتقل می‌کند، به عبارت دیگر، کلاچ رابطی بین جعبه دنده و موتور می‌باشد که در ابتدا توان موتور را به جعبه دنده و بعد از آن این توان را به چرخ ها منتقل می‌کند.

دیسک و صفحه کلاچ” به همراه ورقه هایی به یک صفحه فولادی پرچ شده و این صفحات فولادی به کمک فنر پیچشی حرکت دورانی را منتقل می‌کنند، سیستم کلاچ توسط رابطی به نام پدال کلاچ در دسترس مستقیم راننده قرار دارد تا در زمان های مورد نیاز، فرد اقدام به فشردن این پدال کرده و اقدام به تعویض دنده کند.

به عنوان مثال، زمانی که قصد دارید از دنده ۲ به ۳ یا برعکس بروید، باید ابتدا پدال کلاچ را فشار دهید تا ارتباط بین جعبه دنده و موتور قطع شده و بعد از آن دنده را تعویض کنید. فشردن پدال کلاچ در واقع باعث می‌شود تا ارتباط بین این دو سیستم که توسط دیسک و صفحه کلاچ به وجود آمده قطع شود و قادر به تعویض دنده باشید، با رها کردن دوباره کلاچ، این ارتباط مجددا برقرار می‌شود.

کلاچ، کلاژ یا کلاج کدام درست است؟

کلاچ نام اصلی سیستم کلاچ و پدال آن است که از ابتدا با همین نام در میان افراد شناخته شده است. به عبارت دیگر، کلاچ کلمه صحیح این قطعه می‌باشد اما در زبان عامیانه نیز از عباراتی مانند کلاژ و کلاج نیز استفاده می‌شود.

نیم کلاچ

کلاچ ماشین کجاست؟

سیستم کلاچ خودرو به بخش جلویی یا همان موتور خودرو اتصال پیدا کرده است. این سیستم میان موتور و جعبه دنده قرار دارد و با رابطی به نام پدال کلاچ که در کنار پدال های گاز و ترمز زیر پای راننده هستند قرار گرفته است.

دیسک و صفحه کلاچ چیست؟ با آن بیشتر آشنا شوید

دیسک و صفحه کلاچ چیست؟” این قطعه یکی از متداول ترین قطعاتی است که اگر با خودرو سرو کار داشته باشید قطعا نام آن را شنیده اید، دیسک و صفحه یکی از پر مصرف ترین قطعات بکار رفته در سیستم کلاچ خودرو است که در هر خودرو های دنده ای به چشم می‌خورد و از اصلی ترین اجزای مصرفی در اتومبیل های دنده ای محسوب می‌شود.

نبودن دیسک و صفحه کلاچ در خودرو باعث جا نرفتن دنده در خودرو می شود و به درستی در مرحله حرکت قرار نمی گیرد پس برای حرکت وجود این بخش در خودرو لازم است، حال برای اینکه با سیستم کلاچ و دیسک و صفحه خودرو بیشتر آشنا شویم و نحوه عملکرد آن را به صورت بهتری درک کنید، در این مقاله به بررسی کلی درباره دیسک و صفحه کلاچ می‌پردازیم، با این بخش از مقاله یدک یار همراه باشید.

عکس دیسک و صفحه کلاچ را می توانید در زیر مشاهده کنید.

کیت کلاچ چیست و شامل چه قطعاتی میشود؟

کیت کلاچ

اگر می پرسید که کیت کلاچ چیست و شامل چه قطعاتی میشود باید گفت که به کنار هم قرار گیری دیسک، صفحه و بلبرینگ کیت کلاچ می‌ گویند، محصولات و قطعات فروشی دیسک و صفحه کلاچ معمولا با نام کیت کلاچ در بازار شناخته می‌شود، در واقع، درصد بالایی از دیسک و صفحه کلاچ ها به صورت کیت هستند و کیت اصطلاحا به قطعاتی گفته می‌شود که شامل چند قطعه دیگر در یک بسته بندی هستند. در اصل باید به سوال کیت کلاچ شامل چیست؟ اینگونه پاسخ داد که این بسته بندی از چند بخش، از جمله صفحه کلاچ، دیسک، و بلبرینگ کلاچ تشکیل شده است است.

بررسی دقیق کار و وظیفه دیسک و صفحه کلاچ

وظیفه دیسک و صفحه کلاچ تعویض دنده، اتصال بین موتور و گیربکس جهت انتقال نیرو، قطع ارتباط موتور با گیربکس و خلاص کردن خودرو می باشد. به طور کلی می توان گفت سیستم کلاچ وظیفه دارد تا ارتباط بین موتور و جعبه دنده را قطع و مجدداً متصل کند تا نیرو به چرخ ها منتقل شود و خودرو حرکت کند. برای کسب اطلاعات بیشتر در این مورد توصیه می کنیم مقاله وظیفه دیسک و صفحه کلاچ ماشین چیست را از مجله یدک یار مطالعه فرمایید تا بدانید دیسک و صفحه چه کاربردهایی را دارند.

تفاوت دیسک کلاچ و صفحه کلاچ در چیست؟

دیسک و صفحه کلاچ از نظر ظاهری و کاربردی باهم تفاوت هایی را دارند. در واقع تفاوت دیسک و صفحه کلاچ این است که صفحه در وسط دیسک قرار می گیرد و اصطکاک بالایی را دارد، ولی دیسک کمتر دچار خرابی می شود و وظیفه اصلی آن انتقال نیرو می باشد. با این حال دیسک کلاچ و صفحه کلاچ تفاوت های دیگری را نیز باهم دارند که در این رابطه پیشنهاد می کنیم مقاله فرق دیسک و صفحه کلاچ را از مجله یدک یار مطالعه فرمایید.

بلبرینگ کلاچ چگونه کار میکند؟

بلبرینگ کلاچ یکی از قطعات سیستم کلاچ است که میزان اصطکاک را کاهش می دهد و از خرابی چرخ دنده ها جلوگیری می کند. یکی دیگر از کارهای مهم بلبرینگ کلاچ این است که دیسک کلاچ را بچرخاند که این فرآیند از طریق اتصال بلبرینگ به صفحه کلاچ و دوشاخ کلاچ انجام می گیرد که با فشار دادن پدال کلاچ، چرخیدن دیسک کلاچ به کمک بلبرینگ صورت می گیرد. لازم به توضیح است که بلبرینگ کلاچ قطعه‌ای مصرفی محسوب می شود که بایستی به علائم خرابی آن دقت کنید و در صورت نیاز تعویض را انجام دهید زیرا بی توجهی به علائم خرابی بلبرینگ کلاچ می تواند باعث از کار افتادن کل سیستم کلاچ ماشین شود و هزینه های تعمیر بسیار زیاد شود. به همین منظور توصیه می کنیم مقاله هر آنچه باید درباره بلبرینگ کلاچ بدانید را از مجله یدک یار مطالعه فرمایید تا تمامی اطلاعات لازم اعم از نحوه عملکرد، علائم خرابی، دلایل خرابی و… را به دست آورید.

دیسک و صفحه کلاچ کجاست و از چه اجزایی تشکیل شده است؟

اجزای دیسک و صفحه کلاچ

دیسک و صفحه کلاچ در بین حد فاصل فلایویل موتور و گیربکس قرار دارد که به طور کلی سیستم کلاچ ماشین از اجزای مختلفی مانند فلایویل، صفحه کلاچ، دیسک کلاچ، پوسته کلاچ، فنر کلاچ و… تشکیل شده که این اجزا باعث انتقال نیرو از موتور به گیربکس خودرو می شوند. برای آشنایی کامل تر توصیه می کنیم مقاله دیسک و صفحه کلاچ کجاست و از چه اجزایی تشکیل شده است را از مجله یدک یار مطالعه فرمایید تا اطلاعات لازم را به دست آورید.

آشنایی با انواع سیستم کلاچ

انواع سیستم کلاچ خودرو شامل سیستم کلاچ هیدرولیکی، کلاچ چند صفحه‌ای، کلاچ اصطکاکی، کلاچ مخروطی، کلاچ تک صفحه‌ای، کلاچ نیم گریز از مرکز و کلاچ بدون لغزش می باشد که همگی اینها متفاوت از یکدیگر ولی با یک هدف مشترک هستند.

نحوه عملکرد دیسک و صفحه کلاچ

نحوه عملکرد دیسک و صفحه چگونه است؟” وقتی به پدال کلاچ نیرو وارد می‌شود، این قطعه با اهرمی که در زیر آن وجود دارد شروع به حرکت می‌کند، این نیرو از طریق یک سیستم هیدرولیكی پمپی و یا مكانیكی سیمی با جابه جایی دو شاخه كلاچ و حركت محوری در بلبرینگ كلاچ نیرو حرکتی انتقال پیدا می‌کند، بلبرینگ كلاچ قسمت داخلی فنر خورشیدی را به جلو فشار می‌‌دهد و فنر خورشیدی، صفحه کلاچ را به عقب می ‌كشد و فاصله ی میلی متری میان صفحه کلاچ و فلایویل و لنت ‌های دو طرف صفحه كلاچ ایجاد می ‌كند. این رویداد امكان انتقال گشتاور اصطكاكی را از بین می ‌برد و با برداشتن نیرو و بار از جعبه دنده، عمل تعویض دنده انجام می‌شود، با آزاد كردن پدال كلاچ، فنر خورشیدی به حالت اولیه باز می‌گردد و به سرعت نیروی چسبندگی را در صفحه كلاچ ایجاد می‌‌كند، مطلب بالا به طور کلی کار دیسک و صفحه کلاچ را به ما توضیح می دهد که برای کسب اطلاعات بیشتر در این مورد توصیه می کنیم مقاله نحوه عملکرد دیسک و صفحه کلاچ را از مجله یدک یار مطالعه فرمایید.

معرفی برند های معروف دیسک و صفحه کلاچ در ایران

خرید دیسک و صفحه کلاچ با کیفیت بسیار اهمیت دارد چرا که این قطعه به صورت مستقیم بر روی نرمی کلاچ، شتاب، قدرت، مصرف سوخت و … خودرو شما تاثیر می‌گذارد. برند های بزرگی مثل والئو، دایکن، لوک، سیکو و ساچ از معروف ترین برند های تولید کننده دیسک و صفحه کلاچ در جهان هستند که محصولاتشان فروش خوبی در کشورمان دارد. از دیگر برندهای مطرح بازار می توانیم به سایپا یدک، ایساکو، شایان صنعت و عظام نیز اشاره داشته باشیم که کیفیت مناسبی دارند. برای آشنایی کامل تر با این برندهای معروف دیسک و صفحه پیشنهاد می کنیم مقاله بررسی و معرفی بهترین برندهای دیسک و صفحه کلاچ را از مجله یدک یار مطالعه فرمایید تا بتوانید بهترین دیسک و صفحه کلاچ را برای ماشین خود انتخاب کنید.

خرید دیسک و صفحه کلاچ خودرو

اگر قصد خرید دیسک و صفحه کلاچ ماشین خود را دارید و به دنبال برند های اصل و باکیفیت آن هستید، پیشنهاد می‌کنیم با مراجعه به وب سایت فروشگاهی یدک یار ادقام به این کار کنید،با مجموعه یدک یار می توانید به دو صورت تلفنی با شماره گیری ۹۱۳۰۵۰۶۰-۰۲۱ و یا مراجعه به وب سایت فروشگاهی سفارش خود را به صورت اینترنتی ثبت کنید.

انواع دیسک و صفحه با برند های معتبر و اصلی با ضمانت اصالت و سلامت فیزیکی آنها در اختیار مشتریان قرار می‌گیرد، برای دریافت مشاوره و یا اطلاع از قیمت دیسک و صفحه کلاچ می‌توانید با کارشناسان متخصص یدک یار نیز در ارتباط باشید.

دیسک و صفحه کلاچ چیست؟

دیسک کلاچ بخشی از سیستم گیربکس خودروست، این دیسک به صورت حلقوی بوده و در درون پوسته کلاچ توسط چندین خار، فنر کلاچ و زبانه ثابت شده است، این قطعه همچنین قابلیت حرکت طولی داشته و با فشرده سازی فنر کلاچ می‌تواند از صفحه کلاچ جدا شود.

کیت کلاچ چیست؟

به کنار هم قرار گیری دیسک، صفحه و بلبرینگ کیت کلاچ می‌ گویند، محصولات و قطعات فروشی دیسک و صفحه کلاچ معمولا با نام کیت کلاچ در بازار شناخته می‌شود

دیسک و صفحه چگونه کار میکند؟

وظیفه دیسک کلاچ خودرو که از سیستم های اصلی کلاچ گیری بوده انتقال نیرو می‌باشد. با استفاده از دنده می‌توان سرعت خودرو را افزایش داده و به چرخ دنده ها منتقل کرد.

صفحه کلاچ کجای ماشین قرار دارد؟

سیستم کلاچ خودرو به بخش جلویی یا همان موتور خودرو اتصال پیدا کرده است. این سیستم میان موتور و جعبه دنده قرار دارد و با رابطی به نام پدال کلاچ که در کنار پدال های گاز و ترمز زیر پای راننده هستند قرار گرفته است.

تفاوت دیسک کلاچ و صفحه کلاچ؟

صفحه کلاچ قطعه گرد و فولادی شکلی است که لنت در وسط آن قرار می‌گیرد و هر دو سطح آن دارای ضریب اصطکاکی بالایی است. دیسک کلاچ شبیه به یک صفحه خورشیدی مانند است که صفحه در آن قرار می‌گیرد و وظیفه اصلی آن انتقال نیرو است

اجزای دیسک و صفحه چیست؟

پوسته، فنر، لنت صفحه کلاچ

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

9 نظرات
  1. مجید ع می گوید

    سلام وقت بخیر
    من واسه پارس دیسک وصحه باید بگیرم لطفا راهنمایی کنید مدل والئو زانتیایی ۱۸۰۰ ۴فنر دوبل بهتره یا ۶فنره مدل پری دمپر؟؟؟ که.. هم شتاب بیشتری بده .نرم تر باشه .وعمر بیشتری ..اگه دقیق راهنمایی کنید ممنون میشم تشکر

    1. یدک یار می گوید

      با سلام و عرض ادب
      مجید عزیز به این موضوع دقت داشته باشید که دیسک و صفحه پری دمپر نرم تر بوده اما الزاما طول عمر بیشتری نداره و طول عمر دیسک و صفحه شما مستقیما به نحوه رانندگی شما برمیگرده.
      نکته بعدی که باید گفت این موضوع هست که هر کدام از این دو مدل مزیت خاص خودشون رو دارند و شما باید نسبت به نیاز خودتون از بین این دو انتخاب کنید. اگر شتاب برای شما اهمیت بیشتری داره باید دیسک و صفحه زانتیایی ۴ فنر دوبل رو خریداری کنید و اگر نرمی کلاچ برای شما مهم هست باید از نمونه پری دمپر استفاده کنید.
      با اینحال پیشنهاد میکنم با متخصصین یدک یار نیز تماسی داشته باشید تا بصورت رایگان مشاوره دقیقتری رو به شما ارائه بدن.
      ۰۲۱۹۱۳۰۵۰۶۰

  2. ابراهیم هاشمی می گوید

    خیلی خوب درمورد کلاچ نوشتین ولی به نظرم فیلم هم به مجلاتتون اضافه میکردن عااالی میشدین

  3. مهدی می گوید

    سلام برای تیبا چطوره جنسی استفاده کنی م

    1. یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      پیشنهاد میکنم برای خرید دیسک و صفحه تیبا ابتدا به صفحه مربوطه در بخش تخصصی فروش این محصول در فروشگاه مراحعه کرده و قیمت ها را بررسی کنید، سپس با همکاران ما در بخش فروش تماس بگیرید تا مشاورین ما شما را در راستای خرید بهترین قطعه شما را بصورت رایگان راهنمایی کنند.

  4. محرمی می گوید

    با سلام ماشین من پراید و تازه دیسک و صفحه عوض کردم ولی باز کلاچ سفته باید چکار کنم ریگلاژ هم میکنم دنده خوب جا نمیره

    1. یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      سفتی کلاچ با جا نرفتن دنده دو مشکل متفاوت از یکدیگر هستند.
      اگر به تازگی دیسک و صفحه کلاچ خودرو خود را تعویض کرده اید سفتی کلاچ خودرو معمولا به دلیل کیفیت قطعه خریداری شده است و دقت داشته باشید که ارتباطی با سخت عوض شدن دنده ندارد.
      اما دقت داشته باشید اگر پس از ریگلاژ سیم کلاچ دنده به خوبی جا نمیرود احتمال زیاد مشکل از خود گیربکس است و گیربکس خودرو شما باید توسط متخصص بررسی و سرویس گردد.

  5. محمدی می گوید

    با عرض سلام و خسته نباشید من می‌خوام برای پراید مدل ۸۶ دیسکو صفحه کلاج عوض کنم چه مارکی خوبه که عمر طولانی هم داشته باشه

    1. یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      پیشنهاد میکنم برای خرید دیسک و صفحه پراید به بخش تخصصی فروش این محصول مراجعه کنید و برند های مختلف را به همراه قیمت مشاهده نمایید و سپس با همکاران ما در بخش فروش تماس بگیرید و از مشاوره رایگان استفاده نمایید.