هر آنچه که باید درباره بلبرینگ کلاچ بدانید

بلبرینگ کلاچ یکی از قطعات سیستم کلاچ ماشین است که بین دیسک و صفحه قرار می گیرد و باعث کاهش میزان اصطکاک، روانکاری و در نتیجه چرخاندن دیسک کلاچ می شود. ما در این مقاله به بررسی کامل بلبرینگ کلاچ پرداخته‌ایم تا با موضوعاتی مانند، نحوه عملکرد این قطعه، دلایل و علائم خرابی و سایر موارد آشنا شوید.

ممکن است نام “بلبرینگ کلاچ” را شنیده باشید ولی ندانید که بلبرینگ کلاچ چیست (What is a Clutch Release Bearing) و چه وظیفه‌ای را بر عهده دارد. بلبرینگ کلاچ یکی از قطعات سیستم کلاچ ماشین است که در این مقاله ما قصد داریم به هر آنچه که باید درباره بلبرینگ کلاچ بدانید بپردازیم تا با کاربرد این قطعه، نحوه عملکرد، علائم خرابی و… آشنایی پیدا کنید.

بلبرینگ کلاچ چیست

بلبرینگ-کلاچ

بلبرینگ کلاچ چیست و بلبرینگ کلاچ کجاست؟ دو سوالی که باید توجه ویژه‌ای به آنها داشت. به طور کلی بلبرینگ قطعه‌ای دایره‌ای شکل است که در فاصله بین دیسک و صفحه کلاچ قرار می گیرد. وظیفه بلبرینگ کلاچ در واقع این است که میزان اصطکاک را به کمترین مقدار کاهش دهد و روانکاری در این بخش از جمله مهم ترین اقداماتی است که باید انجام دهد چراکه در صورت عدم رعایت این موضوع، اصطکاک بین چرخ دنده ها زیاد شده و باعث خرد شدن آنها خواهد شد.

نحوه عملکرد بلبرینگ کلاچ

کار اصلی بلبرینگ کلاچ چرخاندن دیسک کلاچ است، در صنعت برای کاهش اصطکاک در حرکت های چرخشی عموماً از انواع بلبرینگ استفاده می شود. نحوه عملکرد بلبرینگ کلاچ به این شکل است که از طرفی به صفحه کلاچ و از طرف دیگر به دو شاخ کلاچ متصل می شود و با فشردن پدال کلاچ، عمل چرخیدن دیسک کلاچ به کمک بلبرینگ کلاچ از طریق دوشاخ کلاچ صورت می گیرد. پس می توان نتیجه گرفت که نحوه عملکرد بلبرینگ کلاچ به گونه‌ای است که اصطکاک ایجاد شده به دلیل حرکت چرخشی را بسیار کم کند.

علائم خرابی بلبرینگ کلاچ

علائم-خرابی-بلبرینگ-کلاچ

بسیار مهم است که بدانید چگونه یک بلبرینگ کلاچ خراب می تواند بر عملکرد ماشین شما تاثیر بگذارد تا بتوانید مراحل تعمیر آن را بلافاصله دنبال کنید. اگر به خرابی بلبرینگ کلاچ بی توجهی شود، علائم جدی تر می شوند و همین قضیه باعث ایجاد هزینه های زیاد برای تعمیر خواهد شد. در ادامه به برخی از رایج ترین علائم خرابی بلبرینگ کلاچ میپردازیم که از طریق این نشانه ها می توانید خرابی بلبرینگ کلاچ را تشخیص دهید:

صداهای عجیب و غریب

هنگام فشار دادن پدال کلاچ و در صورت خراب بودن بلبرینگ کلاچ، معمولاً رانندگان صدای خراش یا نویز را می شوند. این صداها نگران کننده هستند، لذا توصیه می کنیم زمانی که پدال کلاچ را فشار می دهید و صداهایی را از آن می شنوید سریعاً خودرو را به مکانیکی ببرید تا افراد متخصص تشخیص دقیق تری را داشته باشند.

سفتی بیش از حد پدال کلاچ و جا نرفتن دنده

خرابی بلبرینگ کلاچ می تواند باعث شود که پدال کلاچ ماشین شما وقتی آن را فشار می دهید، سفت شود. پس اگر کلاچ به طور کامل درگیر نشود یا به سختی فشار داده شود، می تواند باعث مشکل در تعویض دنده نیز شود. البته دلایل زیادی برای سفتی بیش از حد پدال کلاچ و جا نرفتن دنده وجود دارد که به همین منظور توصیه می کنیم مقاله علت سفت شدن کلاچ و جا نرفتن دنده را از مجله یدک یار مطالعه فرمایید تا اطلاعات لازم را به دست آورید.

خرابی کلاچ

در نهایت، فرسودگی بلبرینگ کلاچ می تواند منجر به خرابی کامل کلاچ ماشین شود. رفع این مشکل پر هزینه است، بنابراین بهتر است که علائم خرابی بلبرینگ را زودتر تشخیص دهید و تعمیرات لازم را انجام دهید.

دلایل خرابی بلبرینگ کلاچ

دلایل خرابی بلبرینگ کلاچ عبارتند از:

قرار دادن پا روی کلاچ هنگام رانندگی

نگه داشتن پا روی پدال کلاچ در زمانی که دنده را جابجا نمی کنید می تواند با درگیر نگه داشتن مداوم بلبرینگ کلاچ باعث ساییدگی یا فرسودگی بیش از حد آن شوید. بنابراین فقط زمانی که قصد دارید دنده را تعویض کنید پای خود را روی کلاچ قرار دهید تا از سایش یا فرسودگی بیش از حد بلبرینگ کلاچ جلوگیری کنید.

تعویض دنده در دور موتور بالا

هنگام رانندگی با یک ماشین دارای گیربکس دستی، باید دنده را در زمان مناسب تعویض کنید. همچنین در هنگام تعویض دنده، دور موتور باید نسبتاً کم باشد چراکه در غیر این صورت بلبرینگ کلاچ با بالاترین بار کار می کند و سریع تر فرسوده می شود.

ناهماهنگی صفحه کلاچ

اگر صفحه کلاچ به درستی با بلبرینگ کلاچ مطابقت نداشته باشد، می تواند باعث ایجاد فشار ناهموار شود. این امر منجر به سایش بیش از حد و در نتیجه خرابی بلبرینگ خواهد شد.

اینها اصلی ترین دلایل خرابی بلبرینگ کلاچ می باشند اما دقت داشته باشید که بلبرینگ کلاچ همانند هر قطعه متحرک دیگری با گذشت زمان به طور طبیعی دچار فرسودگی و خرابی می شود. هر بار که با ماشین خود رانندگی می کنید، اصطکاک و عوارضی برای بلبرینگ کلاچ بوجود می آید که همین موضوع باعث می شود بعد از مدتی نیاز به تعویض بلبرینگ کلاچ پیدا کنید.

خرید دیسک و صفحه کلاچ ماشین

همانطور که می دانید، سیستم کلاچ ماشین از قطعات مختلفی مانند دیسک کلاچ، صفحه کلاچ، بلبرینگ کلاچ و… تشکیل شده است که هر یک از این قطعات با گذر زمان دچار خرابی و فرسودگی می شوند. از آنجایی که ممکن است این قطعات به صورت یکسان فرسوده نشوند، لذا بهتر است در صورت خرابی هر یک از اجزای کلاچ، کل مجموعه کلاچ را تعویض کنید. به همین منظور فروشگاه اینترنتی یدک یار اقدام به فروش دیسک و صفحه کلاچ ماشین در برندهای معتبر کرده تا شما عزیزان با دستی باز به انتخاب دیسک و صفحه کلاچ ماشین خود بپردازید. شما می توانید برای خرید دیسک و صفحه کلاچ ماشین و آگاهی از قیمت دیسک و صفحه کلاچ ماشین به وبسایت یدک یار مراجعه کنید و یا اینکه با شماره تلفن ۰۲۱۹۱۳۰۵۰۶۰ تماس بگیرید علاوه بر ثبت سفارش خود، از مشاوره رایگان بهره مند شوید. کارشناسان یدک یار در طول فرآیند خرید در کنار شما خواهند بود و راهنمایی های لازم را ارائه خواهند داد تا از تجربه خرید بهتری بهره مند شوید.

با تشکر از اینکه ما را تا پایان این مقاله همراهی کردید، اگر سوالی در مورد بلبرینگ کلاچ دارید می توانید در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید تا متخصصان فنی یدک یار در اسرع وقت پاسخگوی سوالات شما عزیزان باشند.

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.