دیسک و صفحه کلاچ کجاست و از چه اجزایی تشکیل شده است؟

برای اینکه بدانید دیسک و صفجه کلاچ کجاست باید گفت که این بخش در بین حد فاصل فلایویل موتور و گیربکس قرار دارد که به طور کلی سیستم کلاچ از قطعاتی مانند لنت کلاچ، فنر کلاچ، دیسک و صفحه، بلبرینگ و… تشکیل شده که تمامی این قطعات به طور سیستماتیک عمل می کنند تا نیرو از موتور به گیربکس خودرو منتقل شود.

دیسک و صفحه کلاچ قطعه‌ای مهم در خودروهای دنده‌ای است که تمام نیرو را از موتور به گیربکس خودرو منتقل می کند. بدون دیسک و صفحه کلاچ انتقال نیرو و تعویض دنده بسیار دشوار خواهد بود زیرا این قطعه بین فلایول موتور و گیربکس قرار دارد. یکی از سوالات پر تکرار این است که “دیسک و صفحه کلاچ کجاست” و از چه اجزایی تشکیل شده است (Where is The Clutch and Plate and What Are Components) که بدین منظور ما در این بخش قصد داریم اجزای سیستم کلاچ و نحوه کار آنها بپردازیم تا اطلاعات لازم را به دست آورید.

دیسک و صفحه کلاچ کجاست

دیسک-و-صفحه-کلاچ-کجاست

برای پاسخ به این پرسش که دیسک و صفحه کلاچ کجاست باید گفت که این بخش در بین حد فاصل فلایویل موتور و گیربکس خودرو قرار دارد.

اجزای سیستم کلاچ و نحوه کار آن ها

اجزای سیستم کلاچ و نحوه کار آن ها به طور کلی شامل موارد زیر می باشد:

پوسته کلاچ

پوسته کلاچ با یک فنر دیافراگمی یا همان فنر خورشیدی دیسک و صفحه توسط پیچ به فلایویل موتور متصل می شود و به هنگام چرخش فلایویل، پوسته کلاچ هم همراه با آن می چرخد.

فنر کلاچ

فنر صفحه کلاچ بر روی پوسته کلاچ قرار می گیرد و وظیفه اصلی آن فشرده کردن صفحه به دیسک کلاچ می باشد. زمانی که صفحه به دیسک فشرده می شود و تماس اصطکاکی بین آن ها ایجاد می شود، نیرو گشتاوری بین آنها بوجود می آید. دیسک و صفحه کلاچ معمولاً دارای فنرهای خورشیدی و مارپیچی هستند که این فنرها مارپیچی تعبیه شده بر روی صفحه کلاچ میزان اصطکاک صفحه کلاچ را کنترل می کند.

لنت کلاچ

یکی دیگر از قطعات مربوط به کلاچ که دقیقاً در وسط صفحه کلاچ قرار دارد، لنت کلاچ می باشد. لنت کلاچ قطعه‌ای مصرفی محسوب می شود که بعد از مدتی دچار فرسودگی و اصطکاک شده و باید تعویض شود.

دو شاخه کلاچ

دو شاخه کلاچ بر روی بلبرینگ کلاچ قرار دارد و روی آن حرکت می کند، این قطعه به صورت یک یا دو شاخه بوده که دارای یک لولا نیز می باشد.

بلبرینگ کلاچ

از دیگر قطعات مربوط کلاچ می توانیم به بلبرینگ کلاچ اشاره کنیم که این قطعه بر روی غلافی دور شفت ورودی جعبه دنده قرار گرفته است. بلبرینگ کلاچ وظیفه دارد که تیغه های فنر دیسک کلاچ را فشرده کند تا دیسک کلاچ به عقب کشیده شود و از صفحه جدا گردد.

دیسک کلاچ

دیسک کلاچ شبیه یک صفحه خورشیدی است که به محور ورودی گیربکس متصل شده و از هر دو طرف با مواد اصطکاک پوشیده شده است. دیسک کلاچ بین فلایویل موتور و صفحه کلاچ قرار دارد و هنگامی که کلاچ درگیر است، بین این دو عضو بسته می شود.

صفحه کلاچ

صفحه کلاچ یک صفحه فلزی دارای فنر است که در تماس اصطکاکی با دیسک کلاچ قرار دارد. صفحه کلاچ با فلایویل موتور می چرخد و فشار را وارد می کند تا دیسک کلاچ را محکم بین خود و فلایویل ببندد. به طور کلی دیسک کلاچ و صفحه کلاچ امکان اتصال نرم و مناسب پیشرانه را فراهم می کنند که برای کسب اطلاعات تکمیلی تر پیشنهاد می کنیم مقاله فرق دیسک کلاچ و صفحه کلاچ را از مجله یدک یار مطالعه فرمایید.

فلایویل

فلایویل یک صفحه فولادی سنگین است که به میل لنگ موتور متصل می شود. وظیفه اصلی فلایویل این است که با متعادل کردن چرخش موتور، لرزش را به حداقل برساند و همچنین دور موتور را بالا و پایین می کند تا کلاچ درگیر شود.

با تشکر از اینکه ما را تا پایان این مقاله همراهی کردید، اگر سوالی در مورد اینکه دیسک و صفحه کلاچ کجاست و از چه اجزایی تشکیل شده است دارید می توانید در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید تا متخصصان فنی یدک یار در اسرع وقت پاسخگوی سوالات شما عزیزان باشند.

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.