بررسی انواع سیستم کلاچ خودرو

سیستم کلاچ طبقه بندی های مختلفی دارد که به طور کلی انواع سیستم کلاچ خودرو شامل کلاچ هیدرولیکی، کلاچ چند صفحه‌ای، کلاچ اصطکاکی و… می باشد که در این مقاله ما به بررسی آنها پرداخته‌ایم.

هدف اصلی سیستم کلاچ جدا کردن حرکت موتور از چرخ ها هنگام رانندگی با دنده است. به لطف کلاچ می توانیم به انتقال نیروی موتور به چرخ های خودرو دست پیدا کنیم. در این مقاله “انواع سیستم کلاچ خودرو” (What are The Types of Car Clutch Systems) را توضیح می دهیم که همه اینها متفاوت از یکدیگر اما با یک هدف مشترک هستند.

انواع سیستم کلاچ خودرو

انواع-سیستم-کلاچ-خودرو

قبل از آشنایی با انواع سیستم کلاچ ابتدا بایستی با نحوه کار سیستم کلاچ ماشین آشنا شوید. کلاچ حرکت چرخشی یک شفت را به شفت دیگر منتقل می کند، به عبارت دیگر کلاچ رابطی بین جعبه دنده و موتور است که در ابتدا توان موتور را به جعبه دنده و بعد از آن این توان را به چرخ ها منتقل می کند. 

حال طبقه بندی سیستم کلاچ شامل بخش های مختلفی است که در اینجا ما انواع سیستم کلاچ خودرو را بررسی کرده‌ایم:

سیستم کلاچ هیدرولیکی

در سیستم های کلاچ هیدرولیکی نیرو از طریق یک سیال انتقال پیدا می کند که بدین ترتیب نیرو از طریق یک صفحه به سیال منتقل شده و از طریق همان سیال به صفحه دیگر که محرک است انتقال می یابد.

کلاچ چند صفحه ای

کلاچ چند صفحه ای بیشتر برای خودروهایی که موتوری با گشتاور تولیدی زیادی دارند استفاده می شود. این نوع کلاچ با داشتن صفحاتی با قطر یک اندازه در کنار هم، توان ظرفیتی مورد نیاز را بوجود می آورد.

کلاچ اصطکاکی

یکی دیگر از انواع سیستم کلاچ خودرو، کلاچ های اصطکاکی می باشد که این نوع کلاچ ها جهت بالا بردن ضریب اصطکاک بین دو صفحه طراحی و تولید می شوند، این نوع کلاچ ها خود به انواع مختلفی تقسیم می شوند:

کلاچ مخروطی

کلاچ های مخروطی از دو صفحه مخروطی نری و مادگی تشکیل شده‌اند که به هنگام درگیر بودن کلاچ، انتقال نیرو از یکی از صفحات مخروطی به دیگری انجام می شود.

کلاچ تک صفحه ای

کلاچ های تک صفحه ای همانطور که از نام آنها پیداست، دارای یک صفحه هستند و هنگامی که پای خود را بر روی پدال فشار می دهید، اتصال بین فلایویل و صفحه کلاچ کلاً قطع می شود.

کلاچ نیم گریز از مرکز

این نوع کلاچ توسط فنر و نیرو گریز از مرکز کار می کند، بدین ترتیب که در سرعت های بالا از نیرو گریز از مرکز و در سرعت های پایین از فنر استفاده می شود.

کلاچ بدون لغزش

کلاچ های بدون لغزش متداول ترین انواع کلاچ در تردد های شهری هستند که شامل دو حالت کاملاً آزاد و درگیر می باشند، در این دو حالت ذکر شده هیچگونه لغزشی وجود ندارد.

با تشکر از اینکه ما را تا پایان این مقاله همراهی کردید، اگر سوالی در مورد انواع سیستم کلاچ خودرو دارید می توانید در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید تا متخصصان فنی یدک یار در اسرع وقت پاسخگوی سوالات شما عزیزان باشند.

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.