هر آنچه که باید درباره کار و وظیفه دیسک و صفحه کلاچ بدانید

وظیفه دیسک و صفحه کلاچ تعویض دنده، اتصال بین موتور و گیربکس برای انتقال نیرو، خلاص کردن خودرو و… می باشد که در این مقاله ما به بررسی کامل کار و وظیفه دیسک و صفحه کلاچ ماشین پرداخته‌ایم تا اطلاعات لازم را به دست آورید.

دیسک و صفحه کلاچ (Clutch)، قطعه‌ای بسیار مهم که قطعاً نام آن را شنیده‌اید. دیسک و صفحه کلاچ در خودروهای دنده‌ای کاربرد دارد که وظیفه انتقال حرکت چرخشی موتور به گیربکس و در نهایت چرخ ها را بر عهده دارد. ما در این مقاله قصد داریم به بررسی کار و “وظیفه دیسک و صفحه کلاچ” بپردازیم تا هر آنچه که لازم است را در مورد این قطعه بسیار کاربردی بدانید.

وظیفه دیسک کلاچ

وظیفه-دیسک-کلاچ

دیسک کلاچ چیست؟ دیسک کلاچ بخشی از سیستم گیربکس خودروست، این دیسک به صورت حلقوی بوده و در درون پوسته کلاچ توسط چندین خار، فنر کلاچ و زبانه ثابت شده است. این قطعه همچنین قابلیت حرکت طولی داشته و با فشرده سازی فنر کلاچ می تواند از صفحه کلاچ جدا شود. وظیفه دیسک کلاچ خودرو که از سیستم های اصلی کلاچ گیری بوده انتقال نیرو می باشد. با استفاده از دنده می توان سرعت خودرو را افزایش داده و به چرخ دنده ها منتقل کرد.

کار صفحه کلاچ چیست

صفحه کلاچ از مهم ترین قسمت های سیستم دیسک و صفحه کلاچ است که وظیفه صفحه کلاچ بوجود آوردن امکان حرکت برای سایر قسمت هاست. صفحه کلاچ به صورت دایروی بوده و هر دو طرف آن دارای ضریب اصطکاکی بالایی است که به دلیل وجود لنت هایی است که سطح صفحه را پوشانده است. صفحه کلاچ همواره در تماس با دیسک کلاچ است و با فشار دیسک با فلایویل نیز تماس پیدا می کند. در درون صفحه کلاچ یک توپی هزار خاری وجود دارد که کاربرد اصلی آن درگیری با شفت ورودی جعبه دنده است و باعث می شود فلایویل صفحه کلاچ شفت را به گردش در آورد. لازم به توضیح است که این بخش بعد از مدتی دچار فرسودگی شده و نیاز به تعویض خواهد داشت. از مهم ترین دلایلی که عمر مفید صفحه کلاچ را کم می کند می توان به نیم کلاچ های طولانی مدت، رانندگی پر فشار در سربالایی، رها کردن ناگهانی کلاچ و حمل سرنشین با بار زیاد اشاره کرد.

وظیفه دیسک و صفحه کلاچ چیست

وظیفه-دیسک-و-صفحه-کلاچ

همانطور که در بالا اشاره کردیم، سیستم کلاچ وظیفه دارد تا ارتباط بین موتور و جعبه دنده را قطع و مجدداً متصل کند تا نیرو به چرخ ها منتقل شده و خودرو به حرکت درآید. به طور کلی وظیفه دیسک و صفحه کلاچ شامل موارد زیر است:

  • تعویض دنده
  • اتصال بین موتور و گیربکس جهت انتقال نیرو
  • قطع ارتباط موتور با گیربکس
  • خلاص کردن خودرو

سیستم کلی کلاچ نیز از قطعات و بخش های مختلفی تشکیل شده که شامل موارد زیر هستند:

  • کاور کلاچ
  • فلایویل یا چرخ طیار
  • دیسک اصطکاک
  • صفحه فشار
  • فنر دیافراگمی یا خورشیدی
  • یاتاقان رها کننده
  • پدال کلاچ

اجزای دیگری از جمله دو شاخ آزاد کننده، عملگر پدال کلاچ، پوشش متصل به فلایویل، انگشتی و محور ورودی جعبه دنده نیز از دیگر قطعات سیستم کلاچ هستند که در این رابطه توصیه می کنیم مقاله اجزای سیستم کلاچ و نحوه کار آن ها را از مجله یدک یار مطالعه فرمایید تا اطلاعات لازم را به دست آورید.

خرید دیسک و صفحه کلاچ ماشین

دیسک و صفحه کلاچ با توجه به اینکه قطعه‌ای مصرفی به حساب می آید، نیاز است بعد از طی کردن مسافتی مشخص این قطعه را تعویض کنید. امروزه به دلیل ازدیاد کالاهای تقلبی و بی کیفیت که در بسته بندی های اصلی به فروش می رسند بسیار مهم است که دیسک و صفحه ماشین را از فروشگاه هایی خریداری کنید که ضمانت اصالت کالا را ارائه می دهند. مجموعه یدک یار با سال ها تجربه در فروش لوازم یدکی خودرو از جمله فروش دیسک و صفحه کلاچ ماشین، این اطمینان را به شما خواهد داد که با خرید این قطعه از ضمانت اصالت و سلامت فیزیکی کالا بهره‌مند خواهید شد. شما  می توانید برای خرید دیسک و صفحه کلاچ ماشین به وبسایت یدک یار مراجعه کنید و یا با شماره تلفن ۰۲۱۹۱۳۰۵۰۶۰ تماس بگیرید و ثبت سفارش خود را انجام دهید. پس از تماس با مجموعه یدک یار، شما می توانید تمامی سوالات خود اعم از قیمت دیسک و صفحه کلاچ ماشین، برندهای دیسک و صفحه و… را از کارشناسان یدک یار بپرسید و از تجربه خرید بهتری بهره‌مند شوید.

با تشکر از اینکه ما را تا پایان این مقاله همراهی کردید، اگر سوالی در مورد کار و وظیفه دیسک و صفحه کلاچ دارید می توانید در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید تا متخصصان فنی یدک یار در اسرع وقت پاسخگوی سوالات شما عزیزان باشند.

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.