بررسی مزدا ۳

مزدا ۳ یکی از خودرو های نسل جوان محبوب کمپانی مزدا ژاپن می‌باشد که اولین بار در سال ۲۰۰۳ از آن رو نمایی شد. این خودرو از امکانات و تجهیزات قابل توجهی برخوردار است و از سال ۱۳۸۶ توسط گروه خودرو سازی بهمن در ایران وارد خط مونتاژ شد. در این مقاله به بررسی این مدل خودرو پرداخته ایم.

نام برند خودرو سازی مزدا را همگی ما به خوبی می‌شناسیم. این کمپانی یکی از تولید کنندگان قَدَر خودرو سازی در آسیاست که تعداد بیشماری از اتومبیل های محبوب و پرفروش را در کارنامه کاری خود جای داده است. در این میان، مزدا ۳ یکی از جوان پسند ترین خودرو های تولید شده توسط این کمپانی است که از سال ۲۰۰۳ در این شرکت تولید می‌شود.

مزدا ۳” در طی سال های ۱۳۸۶ نیز وارد خط مونتاژ گروه خودرو سازی بهمن ایران شد و نسل دوم آن در سال ۱۳۸۹ روانه بازار های داخلی شد. این خودرو در ایران عنوان پر فروش ترین اتومبیل های جوان پسند تاریخ کمپانی مزدا را به اختصاص داد و به سرعت در بین محبوب ترین ها جای گرفت.

در این مقاله قصد داریم تا اطلاعاتی را در باب “بررسی مزدا ۳” و ویژگی های ظاهری آن در اختیار شما خوانندگان عزیز قرار دهیم. با ما همراه باشید.

تاریخچه مزدا

تاریخچه مزدا ۳

همانطور که می‌دانید، شرکت مزدا یک کمپانی ژاپنی است که در سال ۱۹۲۰ توسط جوجیرو ماتسورا تاسیس شد. این شرکت در سال ۲۰۱۶ بالغ بر ۱ میلیون و ۵۰۰ هزار خودرو تولید و روانه بازار های جهانی کرد و امروزه در جایگاه پانزدهم بزرگ ترین تولید کننده های خودرو در دنیا قرار دارد.

مزدا ۳ (Mazda 3) برای اولین بار در سال ۲۰۰۳ در بازار های داخلی ژاپن عرضه شد، در واقع، اولین نسل این مدل مزدا تحت عنوان مزدا ۲۰۰۴ وارد بازار شد و جایگزین مناسبی برای مزدا ۳۲۳ قرار گرفت. البته نام دیگر این خودرو که بیشتر در بازارهای ژاپنی و چینی رواج دارد اکسلا می‌باشد.

نسخه فیس لیفت این اتومبیل در سال ۲۰۰۶ در ژاپن عرضه شد که نسخه نسل اول آن در ایران وارد خط مونتاژ شده بود. این نسخه وجه تمایز های بسیاری با نسخه اولیه خود داشت و در دسته بندی خودرو های سدان قرار گرفت.

مزدا ۳ به عنوان یک سواری کامپکت در سال ۱۳۸۶ توسط گروه خودرو سازی بهمن در ایران وارد خط مونتاژ شد و نسل اول آن با تولید مشترک ژاپن و ایران در بازار های داخلی ارائه شد. در سال ۱۳۸۹ نیز نسل دوم این مدل مزدا تحت عنوان مزدا ۳ نیو به مرحله عرضه درآمد. کمبود قطعات مورد نیاز برای مونتاژ و عرضه دوباره این خودرو سبب توقف تولید در سال ۱۳۹۳ شد.

سرانجام در سال ۱۳۹۴، با تغییر شرایط بین المللی و تجاری، قطعات تولید این خودرو مجددا وارد ایران شد و گروه خودرو سازی بهمن تعداد ۲۰۰۰ دستگاه از این مزدا که به دلیل امکانات و ویژگی های ظاهری یکی از خودرو های جوان پسند شده بود، در برنامه تولید خود قرار داد.

لازم به ذکر است که این اتومبیل در سال ۲۰۰۹ موفق به دریافت ۵ ستاره ایمنی از موسسه Euro NCAP شده است و خیال راننده را از بابت ایمنی خودرو به کلی راحت کرده است.

بررسی طراحی بدنه مزدا ۳

تقریبا یکسال بعد از عرضه مگان، یکی از سر سخت ترین رقبای هم رده آن یعنی مزدا ۳ هم روانه بازار شد و موجی از محبوبیت را در بین جوانان به وجود آورد. چهره امروزی و سواری قوی این مزدا از دلایل محکمی بود که رقابت سرسختانه ای را در بین این دو خودرو به وجود آورده بود. البته علاوه بر نکات مثبت بسیار، نکات منفی متعددی نیز در این خودرو به چشم می‌خورد که در ادامه به بررسی آنها خواهیم پرداخت.

امروزه تعداد بیشماری از مزدا ۳ را در تیپ های مختلف در حال تردد در سطح شهر مشاهده می‌کنیم. در این بخش قصد داریم تا به بررسی ویژگی های بدنه و کابین “مزدا ۳ قدیم” بپردازیم:

بررسی بدنه مزدا ۳

در وهله اول بهتر است بگوییم شاید ویژگی های ظاهری نسل اول مزدا ۳ هم اکنون چندان جذاب و خیره کننده به نظر نرسد اما در سال های اولیه عرضه خود سر و صدای زیادی را در پی داشت چرا که تنوع شکل و شمایل خودرو در آن زمان ها کمتر از امروز بود.

نمای جلویی مزدا ۳ را جلو پنجره نه چندان بزرگ و چراغ های کشیده گرافیکی تشکیل می‌دهد که جلوه اسپرتی به این خودرو بخشیده است. خطوط منحنی بر روی کاپوت کمی تا قسمتی ساده و اسپرت به نظر می‌رسد و چراغ های مه شکن مربعی شکل آن نیز به این سادگی دامن زده است. طراحی سپر ها و هواکش مزدا ۳ نیز به نوعی بی آلایش و اسپرت جلوه می‌کند.

نمای عقبی مزدا 3

در نمای جانبی شاهد چشمک زدن چراغ های راهنمای بیضی شکلی هستیم که در حد فاصل گلگیر و درب راننده تعبیه شده است. بزرگ تر بودن درب های سرنشینان جلو نیز از دیگر مواردی است که در نمای جانبی اتومبیل به چشم می‌خورد.

در نمای عقبی نیز چراغ های کشیده و گرافیکی را مشاهده می‌کنیم که در جذابیت خودرو تاثیر بسزایی داشته است. صندوق نه چندان بزرگ و فراخ آن نیز با آرم کرومی کمپانی مزدا پوشیده شده است. در حد فاصل سپر های عقب و صندوق نیز شاهد خطوط منحنی کمی هستیم که مرز این دو را به خوبی مشخص کرده است و پلاک درست در زیر آن قرار می‌گیرد.

هماهنگی تمامی اجزای بدنه خودرو یکی از معدود مواردی است که همچنان این نسل قدیمی مزدا را در بین محبوب ترین ها قرار داده است.

بررسی کابین مزدا ۳

کابین مزدا ۳ در مقایسه با دیگر رقبای هم رده خودش در آن سال ها یکی از جذاب ترین بخش های این خودرو محسوب می‌شد و از امکانات مختلفی برخوردار بود. به محض نشستن در داخل خودرو، داشبورد پهن با تریم مشکی رنگ آن خود نمایی می‌کند. این تریم مشکی در اینجای کار ختم نمی‌شود و در جای جای طراحی کابین شاهد این رنگ هستیم که به خوبی با فضای کلی ادغام شده است.

سیستم صوتی سی دی خور و دسته دنده ای که کنار ترمز دستی هارمونی جالبی را به وجود آورده می‌تواند موارد جذاب بعدی باشند که توجه بیننده را جلب می‌کنند. البته این سیستم از امکانات زیادی مانند آی او ایکس یا یو اس بی بهره نمی‌برد. علاوه بر آن، پشت آمپر خودرو که از طراحی بسیار اسپرتی بهره برده بیننده را به وجد می‌آورد.

سیستم صوتی مزدا 3

اسپیکر های باکیفیت و دایره شکلی که در بخش پایینی درب ها پوشیده شده نیز از دیگر نقاط قوت این خودرو به حساب می‌آید.

صندلی ها از راحتی مناسبی برخوردارند اما به دلیل سواری خشک و اسپرت اتومبیل ممکن است کمی خسته کننده شوند. صندلی های عقبی نیز اندکی با کمبود فضا مواجه است اما انتظارات را به خوبی برآورده می‌کند. جنس روکش صندلی ها پارچه ای و در تیپ های بعدی به چرمی ارتقا پیدا کرده است.

شیشه بالابر های خودرو همگی برقی بوده و در تودری هایی که تریم خاکستری- مشکی دارند، جای گرفته اند. فضای در نظر گرفته شده برای صندوق عقب نیز معقول است و به اصطلاح کار یک خانواده دارای فرزند را به خوبی راه می‌اندازد.

مقایسه طراحی بدنه و کابین مزدا ۳ قدیمی و نیو

با توجه به موارد ذکر شده، مزدا ۳ نیو یا همان نسل دوم نیز اندکی بعد از مدل قدیمی تر خود پا به عرصه میدان گذاشت و با توجه به محبوبیت نسخه قدیمی آن، موجی از محبوبیت دوباره را از آن خود کرد. طراحی ظاهری این نسخه با قبلی خود کاملا متفاوت بود و این یکی از محکم ترین دلایلی بود که توجه زیادی را به خود اختصاص داد. در ادامه به بررسی تغییرات بدنه و کابین این نسخه در مقایسه با نسخه قبلی آن می‌پردازیم:

طراحی بدنه مزدا ۳ نیو

  • تغییر طراحی چراغ های جلو
  • تغییر ابعاد کاپوت
  • طراحی جدید چراغ های مه شکن
  • تغییر طراحی سقف و ستون ها
  • پهن تر شدن درب های عقبی
  • تغییر کلی گرافیک و طراحی چراغ های عقبی
  • تغییر مکان چراغ های راهنما از بخش گلگیر به آینه های جانبی
  • تغییر ابعاد سپر عقب
  • بزرگ تر شدن ابعاد صندوق عقب
  • ارتقا ظاهر بدنه با خطوط منحنی بیشتر
  • تیز شدن شکل و ابعاد داشبورد
  • تغییر شکل صندلی ها
  • طراحی مانیتور ۷ اینچی در داشبورد
  • تغییر پشت آمپر
  • تغییر طراحی غربیلک فرمان
  • ارتقا تودری ها به طراحی اسپرت تر
  • اضافه شدن صفحه نمایش دوربین دنده عقب در بخش بالایی داشبورد

امکانات رفاهی مزدا ۳

آپشن ها و امکانات رفاهی این مدل مزدا در مقایسه با خودرو های هم رده آن سال ها بسیار قابل توجه بود و این مورد در نسخه بعدی آن نیز به خوبی رعایت شد. در این بخش لیست “آپشن های مزدا ۳” را برای شما فراهم آورده ایم:

برف پاک کن اتومات
ترمز ضد قفل ABS
توزیع نیروی ترمز EBD
ترمز کمکی
اتو لایت چراغ مه شکن
فرمان هیدرولیک چهار حالته
دکمه کنترل غربیلک فرمان
سی دی پلیر با چنجر
ایربگ های جلویی و جانبی
ایربگ پرده ای
صندلی راننده شش حالته
سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک
گرمکن صندلی های جلو
دما سنج
سانروف
روکش صندلی چرم (تیپ ۳)
آینه جانبی برقی با گرمکن
سنسور باران (تیپ ۳)

مشخصات فنی مزدا ۳

نوع موتوربنزینی
حجم موتور۲۰۰۰ سی سی
گیربکس۴ دنده اتومات
پیشرانه۴ سیلندر
سوپاپ۱۶
قدرت۱۴۸ اسب بخار
گشتاور۱۸۷ نیوتن متر
شتاب صفر تا صد۱۰٫۸ ثانیه
سرعت۲۰۴ کیلومتر بر ساعت
مصرف ترکیبی۸٫۲ لیتر
حجم باک۵۵ لیتر
نوع بدنهسدان
استاندارد آلایندگی۲ یورو

رقبای مزدا ۳

از مهم ترین رقبای این مدل مزدا می‌توان به رنو مگان، ام جی ۵۵۰، و سیتروئن زانتیا اشاره نمود.

مزایا و معایب مزدا ۳

مزایا

  • پیشرانه قوی
  • ایمنی بالا
  • کیفیت ساخت بالا
  • استهلاک پایین
  • جعبه دنده قوی
  • بازار دست دوم مناسب
  • امکانات و تجهیزات مناسب در مقایسه با قیمت

معایب

  • سیستم تعلیق و فنربندی خشک
  • ارتفاع سواری پایین
  • فضای محدود در صندلی های عقبی
  • کیفیت رنگ پایین
  • پلتفرم قدیمی
  • گران بودن قطعات

جمع بندی

مزدا ۳ از خودرو های محبوب و جوان پسند در ۱۰ سال اخیر بوده است و به دلیل داشتن امکانات و آپشن های مناسب، ظاهر زیبا، و پیشرانه قوی جزء اتومبیل هایی است که همچنان طرفداران خاص خود را دارد. در حال حاضر، خط مونتاژ این اتومبیل در کشور متوقف شده اما کارکرده آن همچنان در بازار های داخلی در حال معامله می‌باشد.

این مزدا با پیشرانه ۴ سیلندر ۱۶ سوپاپ قادر به تولید قدرتی معادل ۱۴۸ اسب بخار و گشتاور ۱۸۷ نیوتن متری است و تا ۲۰۴ کیلومتر بر ساعت نیز سرعت می‌گیرد. استاندارد آلایندگی این خودرو ۲ یورو بوده و شتاب صفر تا صد ۱۰٫۸ ثانیه ای دارد.
مزدا ۳ از رقیبان هم رده خودرو هایی همچون رنو مگان، ام جی ۵۵۰، و سیتروئن زانتیا محسوب می‌شود اما طراحی ظاهری بسیار جذاب آن می‌تواند یک نقطه قوت قوی برای برتری آن نسبت به مدل های ذکر شده باشد.

خرید لوازم یدکی مزدا ۳

اگر شما هم صاحب یک مزدا ۳ هستید، به خوبی می‌دانید که بازار قطعات و لوازم یدکی این خودرو محدود بوده و به دلیل این محدویت، موجی از محصولات تقلبی و بی کیفیت نیز در بازار وارد شده است. با توجه به این موضوع، مراجعه به مراکز فروش قطعات اصل و اورجینال برای صاحبان این خودرو امری بسیار ضروری است تا علاوه بر افزایش طول عمر محصول خریداری شده، سلامت خودرو خود را نیز تامین کنند.

مجموعه یدک یار با ارائه قطعات و لوازم یدکی مصرفی با کیفیت های اصل تضمین شده در جهت تامین نیاز مشتری در سراسر کشور فعالیت می‌کند. سلامت فیزیکی کالا و امکان مرجوع در صورت مغایرت کیفیتی برای مشتریانی که از این فروشگاه خرید می‌کنند نیز وجود دارد.

دریافت مشاوره رایگان نیز توسط تیم کارشناسی یدک یار در زمینه های مرتبط به قطعات خودرو انجام پذیر است. برای دریافت مشاوره و خرید لوازم یدکی مزدا ۳ با ما در تماس باشید.

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.