بررسی مزدا ۳ نیو

مزدا ۳ نیو یکی از پر فروش ترین خودرو های نسل جوان کمپانی مزدا می‌باشد که از سال ۱۳۸۹ وارد خط مونتاژ گروه خودرو سازی بهمن شده است. این مدل مزدا با داشتن امکانات بیشتر و ظاهر مدرن تر نسخه فیس لیفت مزدا ۳ قدیم محسوب می‌شود. در این بخش به بررسی مزدا ۳ نیو پرداخته ایم.

مزدا ۳ نیو” از نسل دوم اولین مزدا ۳ بود که در سال ۲۰۰۴ توسط کمپانی آن در ژاپن وارد مرحله تولید و عرضه شد. مزدا ۳ نیو در سال ۲۰۱۰ با تغییرات بسیار چشمگیری وارد عرصه میدان شد و بار دیگر محبوبیت زیادی را در بین طرفداران این مدل خودرو به خود اختصاص داد.

همانطور که می‌دانید، مزدا ۳ نیو نسخه ارتقا یافته و فیس لیفت مزدا ۳ قدیم است که با تغییرات گسترده ای در طراحی ظاهری و همچنین بخش فنی بار دیگر در بین پر فروش ترین خودرو های جوان پسند قرار گرفت.

در این بخش از مقاله یدک یار قصد داریم تا به “بررسی مزدا ۳ نیو” از نظر طراحی بدنه و کابین، و همچنین مشخصات فنی آن بپردازیم. با ما همراه باشید.

تاریخچه مزدا 3 نیو

 تاریخچه مزدا ۳ نیو

مزدا یکی از بزرگ ترین کمپانی های تولید کننده خودرو است که در سال ۱۹۲۰ تاسیس و در سال ۱۹۳۱ فعالیت رسمی خود را آغاز نمود. این شرکت با تولید بیش از ۱ میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه خودرو رتبه پانزدهم از رنکینگ کمپانی های قَدَر خودرو سازی را به خود اختصاص داده است.

گروه خودرو سازی بهمن که در ابتدا با نام ایران خلیج کو شناخته می‌شد، فعالیت رسمی خود با کمپانی مزدا را در سال ۱۳۳۸ آغاز نمود و از همان سال شروع به مونتاژ وانت های مزدا کرد؛ البته غیر از وانت، خودرو هایی مانند میتسوبیشی پاجرو، مزدا ۳۲۳، مزدا ۲، و در نهایت مزدا ۳ را در کارنامه فعالیت های خود قرار داده است.

مزدا ۳ در سال های ورود خود به بازار خودرو، به یکی از پر فروش ترین خودرو های نسل جوان تبدیل شد و این موضوع اشتیاق طراحان برای ارائه نسخه فیس لیفت آن را دو برابر کرد. سرانجام، همزمان با مشارکت گروه بهمن و کمپانی مزدا، نسل دوم این خودرو با نام مزدا ۳ نیو (Mazda 3 new) در سال ۱۳۸۹ به مرحله مونتاژ رسید.

مزدا ۳ نیو در سال ۲۰۰۹ موفق به کسب ۵ ستاره ایمنی از موسسه Euro NCAP شد و این موضوع تاثیر بسزایی در محبوبیت بیشتر از خودرو از نظر ایمنی داشت.

بررسی طراحی ظاهری مزدا ۳ نیو

پیش از اینکه به سراغ بررسی “مشخصات مزدا ۳ نیو” برویم، لازم به ذکر است که این خودرو هم اکنون در خط تولید نیست و تمامی نسخه های موجود از آن کارکرده می‌باشند. البته مونتاژ ۵ تیپ مختلف از این مزدا تنوع بالایی را برای مشتریان به وجود آورده است و  همچنان در بازار های دست دوم در حال معامله می‌باشد.

بررسی بدنه مزدا ۳ نیو

در نگاه اول به این مزدا نسل جدید متوجه طراحی چراغ های بسیار کشیده و خشن آن که از گرافیک مناسبی برخوردار است می‌شویم. وجود این چراغ های کشیده تمایز قابل توجهی را در مقایسه با نسخه قبلی به وجود آورده است.
کاپوت پهن و بزرگ که با خطوط منحنی طراحی شده جلوه ای بسیار جوان پسندانه به نمای جلویی این خودرو می‌دهد. چراغ های مه شکن مزدا ۳ نیو نیز از طراحی تیز و کشیده ای بهره می‌برند و با ترکیب نمای جلو پنجره و گلگیر ها ظاهر بسیار اسپرتی را به وجودآورده اند.

به طور کلی، وجود خطوط منحنی و موج دار متعدد در طراحی بدنه مزدا ۳ نیو، انتظار بیننده را به خوبی از یک خودرو نسل جوان برآورده می‌کند.

در نمای جانبی خودرو، شاهد کشیدگی اتاق مزدا هستیم که جلوه اسپرت و جالب توجهی را به نمای کلی اتومبیل می‌دهد. کشیدگی درب  ها و خطوط منحنی موج دار نیز به این جلوه دامن زده است.

نمای جانبی مزدا 3 نیو

آینه های جانبی بزرگی که با چراغ های راهنما تزیین شده اند حاکی از ارتقا ظاهری آشکاری در مقایسه با نسخه قبلی هستند.

نمای عقبی خودرو نیز با چراغ های کشیده و زاویه داری طراحی شده است و گرافیک مناسب آن به خوبی قابل مشاهده می‌باشد. مرز بندی سپر پهن عقب با صندوق نیز به جاذبه ظاهری مزدا ۳ نیو اضافه کرده است. در طراحی صندوق عقب نیز خطوط منحنی قابل مشاهده می‌باشد و آرم کرومی برند مزدا به خوبی نمایان شده است.

بررسی کابین مزدا ۳ نیو

کابین یکی از مهم ترین بخش های تشکیل دهنده هر خودرویی است چرا که فرد راننده مدام با آن سرو کار دارد و داشتن طراحی شیک و جذابی که چشم بیننده را خسته نکند از مهم ترین فاکتور های طراحی این بخش محسوب می‌شود.

کابین مزدا 3 نیو

طراحی کابین مزدا ۳ نیو همانند نسخه قبلی خود همان جذابیت گذشته را با تمایز های مدرن تر حفظ کرده است. در واقع، زمانی که در داخل خودرو قرار می‌گیرید، رگه هایی از کابین مزدا ۳ قدیمی را به خوبی مشاهده می‌کنید اما وجود تفاوت هایی که به ارتقا ظواهر کابین کمک کرده، به نوعی طراحی کلی را تکمیل کرده است.

تریم های مشکی- خاکستری که در جای جای کابین دیده می‌شود، نمای اسپرتی را در چشم بیننده به وجود می‌آورد. داشبورد پهن کابین ممکن است شما را یاد طراحی دماغه کشتی بیاندازد که هارمونی مناسبی را ایجاد کرده است.

وجود یک مانیتور ۷ اینچی در بخش پایینی داشبورد که درست در زیر دریچه های کولر قرار گرفته و تجهیزات سیستم صوتی را به خوبی تکمیل کرده است. دسته دنده و ترمز دستی با شکل عجیب در پنل کنسولی از دیگر اجزای طراحی کابین مزدا ۳ نیو می‌باشد. البته نسخه دنده ای مزدا ۳ نیو در ابتدای عرضه از سیستم مالتی مدیا پشتیبانی نمی‌کرد و طراح به تعبیه مانیتور کوچکی که در بالای دریچه های کولر تعبیه شده بود بسنده کرده بود.

سیستم صوتی مزدا 3 نیو

غربیلک فرمان این خودرو با روکش چرمی شکل کاملا اسپرتی دارد و با دکمه های مختلفی از جمله کنترل سیستم صوتی، کلید های قطع و وصل تماس، و همچنین کلید های کروز کنترل بر روی آن، شلوغی طراحی فرمان را به بیننده منتقل می‌کند و از “آپشن های مزدا ۳ نیو” به حساب می‌آیند.

برخلاف مزدا ۳ نسل اول که دارای سه پشت آمپر بود، مزدا ۳ نیو توسط دو پشت آمپر اسپرت پشتیبانی می‌شود. کلیدهای بالابر های شیشه و قفل مرکزی نیز در تودری راننده به خوبی ادغام شده است.

صندلی های مزدا ۳ نیو دارای روکش چرمی هستند و از راحتی مناسبی برخوردارند. صندلی های عقبی نیز فضای کافی برای پای سرنشینان دارند اما برای قرار گیری افراد قد بلند چندان مناسب نیستند.

صندوق عقب مزدا ۳ نیو از فضای کافی برخوردار است و همین موضوع سبب شده تا این خودرو سدان به اتومبیلی مناسب برای سفر تبدیل شود.

 امکانات رفاهی مزدا ۳ نیو

برف پاک کن هوشمند با سنسور باران
سیستم ضد سرقت و دزدگیر
پشت سری هوشمند صندلی های جلو
کمربند ایمنی پیش کشنده
سیستم قفل دوبل
سیستم ورود بدون کلید
استارت دکمه ای
سانروف برقی (تیپ ۲ به بالا)
کروز کنترل
روکش چرمی فرمان و دسته دنده
چرخش همزمان چراغ جلو با فرمان
تعداد ۶ اسپیکر
شیفتر پشت فرمان
آینه جانبی برقی با گرمکن
تنظیمات برقی صندلی راننده (تیپ ۳)
آینه وسط الکتروکرومیک (تیپ ۳)
نمایشگر مصرف سوخت
کاهش طول دسته دنده (تیپ ۳)
ترمز ضد قفل ABS
توزیع نیروی ترمز EBD
سیستم کنترل پایداری ترمز DSC
ایربگ های جلویی، جانبی و پرده ای
سیستم تنظیم ارتفاع چراغ های جلو از داخل کابین
مانیتور لمسی مولتی مدیا (فول آپشن)
سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک با امکان تنظیم برای سرنشین
دکمه های کنترل سیستم صوتی و تماس غربیلک فرمان
فرمان هیدرولیک چهار حالته
روکش صندلی چرم

مشخصات فنی مزدا ۳ نیو

همانطور که گفته شد، مزدا ۳ نیو از ۵ تیپ مختلف پشتیبانی می‌کند. تیپ اول عرضه شده این مدل دنده ای می‌باشد و تیپ های ۱ تا ۴ نیز توسط جعبه دنده اتوماتیک پشتیبانی می‌شود. مشخصات فنی تیپ های اتوماتیک و دنده ای این خودرو دارای تفاوت هایی است که در ادامه لیستی از آنها را برای شما فراهم آورده ایم:

 دنده ایتیپ ۱، ۲، ۳، و ۴
نوع موتوربنزینیبنزینی
حجم موتور۱۶۰۰ سی سی۲۰۰۰ سی سی
گیربکس۵ دنده دستی۵ دنده اتومات
پیشرانه۴ سیلندر۴ سیلندر
سوپاپ۱۶۱۶
قدرت۱۰۴ اسب بخار۱۴۷ اسب بخار
گشتاور۱۴۵ نیوتن متر۱۸۷ نیوتن متر
شتاب صفر تا صد۱۲٫۲ ثانیه۹٫۲ ثانیه
سرعت۱۸۳ کیلومتر بر ساعت۲۰۴ کیلومتر برساعت
مصرف ترکیبی۶٫۳ لیتر۷٫۶ لیتر
حجم باک۵۵ لیتر۵۵ لیتر
نوع بدنهسدانسدان
استاندارد آلایندگی۲ یورو۲ یورو

رقبای مزدا ۳ نیو

از آنجایی که تمامی خودرو ها در سال های عرضه خود به بازار دارای رقبای مختلف هم رده ای هستند، مزدا ۳ نیو هم از قاعده مستثنی نبود و با رقیبانی همچون کیا سراتو، آلفارومئو جولیتا، هیوندا النترا، و میتسوبیشی لنسر ۲۰۱۸ سرو کار دارد.

مزایا و معایب مزدا ۳ نیو

مزایامعایب
پیشرانه قویقدیمی بودن نسل خودرو
ایمنی بالافضای کم صندلی های عقبی
امکانات و تجهیزات مناسبسیستم تعلیق خشک
کیفیت بالا قطعاتارتفاع کم از سطح زمین
استهلاک پایینهزینه نگه داری بالا
جعبه دنده قویگران بودن قطعات مصرفی
ظاهر جذاب و مدرن 

جمع بندی

مزدا ۳ نیو به عنوان یکی از جوان پسند ترین خودرو های عرضه شده توسط کمپانی مزدا توانسته با ویژگی هایی مانند امکانات و تجهیزات، ظاهر بدنه و همچنین کیفیت ساخت بالا به یکی از پر فروش ترین اتومبیل های نسل جدید تبدیل شود. این خودرو از پیشرانه قدرتمندی در مقایسه با قیمت خود برخوردار است و از بهترین محصولات مونتاژ شده گروه بهمن محسوب می‌شود.

این سدان شهری اسپرت از موتور قدرتمندی برخوردار است اما خودرویی است که بیشتر مناسب نسل جوان بوده و چندان خانوادگی محسوب نمی‌شود. مزدا ۳ نیو با داشتن رقیبانی همچون هیوندا النترا، آلفارومئو جولیتا، و همچنین کیا سراتو مقایسه می‌شود که ارزش خرید بالاتری به علت داشتن امکانات بیشتر همچون تنظیم برقی تمامی صندلی یا سیستم صوتی تاچ دارند. شاید بد نباشد که قبل از خرید نمونه های صفر کیلوکتر مزدا ۳ نیو بررسی جزئی هم درباره نمونه های کارکرده اتومبیل های ذکر شده داشته باشیم.

خرید لوازم یدکی مزدا ۳ نیو

لوازم یدکی و قطعات مورد استفاده در مزدا ۳ نیو از کیفیت ساخت بالایی برخوردارند و همین موضوع سبب شده تا هزینه های نگه داری این خودرو را تا حدودی بالا ببرد. البته توجه به این نکته هم مهم است که تهیه محصولات تقلبی و فیک ممکن است موجب آسیب رسیدن به خودرو شما شده و هزینه های بالاتری را به وجود بیاورد.

مجموعه یدک یار با آگاهی بر گسترش قطعات تقلبی در بازار اقدام به فعالیت در زمینه عرضه لوازم یدکی کرده است. این مرکز با ارائه لوازم یدکی و قطعات مصرفی مدل های مختلف اتومبیل با ضمانت اصالت و سلامت فیزیکی آنها گامی در جهت افزایش کیفی محصولات در بین مشتریان کرده است.

همچنین، امکان دریافت مشاوره رایگان درباره محصولات مختلف نیز برای شما فراهم است. تمامی سوالات شما توسط تیم متخصص یدک یار پاسخ داده خواهد شد. بنابراین، جهت دریافت مشاوره و خرید لوازم یدکی مزدا ۳ نیو با ما در تماس باشید.

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.