مزایا و معایب مزدا ۳

مزدا ۳ نسل اول از خودرو های محبوب و پرطرفدار است که در سال ۲۰۰۳ از آن رونمایی شد. این خودرو در سال ۱۳۸۶ نیز وارد خط مونتاژ ایران شد. این اتومبیل از مزایای و معایب متعددی برخوردار است که در این مقاله به بررسی کامل آنها پرداخته ایم.

در میان سدان های عرضه شده در بازار، “مزدا ۳” همچنان جایگاه ویژه ای را به عنوان یکی از خودرو های جوان پسند به خود اختصاص داده است و کماکان در حال عرضه در بازار های داخلی می‌باشد. در حالی که کشور ایران در حال مونتاژ و عرضه مزدا ۳ نسل دوم به بازار های خود است، کمپانی سازنده نسل چهارم این خودرو را نیز به مرحله عرضه درآورده است.

در این بخش از مقاله یدک یار قصد داریم تا اطلاعاتی را مبنی بر مزایا و معایب “مزدا ۳ قدیم” در اختیار شما قرار دهیم. با ما همراه باشید.

تاریخچه مزدا 3 قدیمی

نگاه اجمالی به تاریخچه مزدا ۳

کمپانی مزدا ژاپن در سال ۲۰۰۳ اقدام به رونمایی از طراحی جدید و بسیار جوان پسندی از خودرو خود کرد که در قالب یک سدان کامپکت توجهات بسیاری را به خود معطوف نمود. پیشرانه قوی و طراحی بدنه و کابین جذاب این اتومبیل که با نام مزدا ۳ در بازار معرفی شد توانست محبوبیت بسیاری را در اقصی نقاط دنیا به ویژه ایران به خود اختصاص دهد.

بدین ترتیب، در سال ۱۳۸۶ گروه بهمن این خودرو را وارد خط مونتاژ خود نمود و نسل اول مزدا ۳ (Mazda 3) به مدت سه سال در خط تولید این شرکت همچنان پا بر جا بود. از زمان ورود این اتومبیل در خط تولید شرکت بهمن تا سال ۱۳۸۹، استقبال بسیار خوبی از این خودرو به خصوص توسط قشر جوان صورت گرفت.

مزایای مزدا ۳ قدیم

شاید برای شما هم جالب باشد که بدانید خودرویی مانند مزدا ۳ که در سال های ورود خود سر و صدای زیادی به پا کرد و هنوز هم با گذشت ۱۳ سال همچنان طرفداران خاص خود را در بازار دارد از چه ویژگی یا بهتر است بگوییم مزایایی برخوردار است.

در این بخش به بررسی کامل مزایای مزدا ۳ قدیم می‌پردازیم:

طراحی بدنه زیبا

اولین و مهم ترین ویژگی هر خودرویی که در نهایت منجر به جلب توجه مشتریان و خریداران آن می‌شود، نمای بدنه و طراحی آن می‌باشد. وجود هماهنگی و هارمونی در تک تک بخش های بدنه یک اتومبیل از جمله جلو بندی، بخش پشتی، درب ها، چراغ ها، سقف، و … نشان دهنده تجربه و خلاقیت طراح در ایجاد یک نمای کلی است.

مزدا ۳ به دلیل داشتن هماهنگی بالا در میان تمامی بخش های بکار رفته آن از جمله طراحی های موفق در این زمینه بوده است. تا جایی که توانست رقابت رو به صعودی را نسبت به خودرو هایی از جمله کیا سراتو، زانتیا، مگان، و آوانته کسب کند. طراحی چراغ های جلو و عقب، ابعاد سپر، طراحی گلگیر ها، و اندازه جلو پنجره و هواکش همگی از نمونه هماهنگی های بکار رفته ای است که در طراحی مزدا ۳ قدیمی به چشم می‌خورد و در عین حال جلوه ای اسپرت این خودرو را به نمایش می‌گذارد.

امکانات و آپشن ها مزدا ۳

به نسبت زمانی که مزدا ۳ قدیم وارد بازار شد از امکانات و آپشن های بسیاری برخوردار بود. برخی از این امکانات در خودرو های عرضه شده در آن سال ها در هیچ کدام یک از اتومبیل های هم رده مزدا ۳ دیده نمی‌شد و این موضوع جزء مزایای بسیار مهم این خودرو به حساب می‌آید.

گرمکن های صندلی، سانروف، سنسور باران، سنسور نور، و سیستم صوتی خودرو از جمله امکانات ویژه این اتومبیل محسوب می‌شود. کیفیت بالای صدای باند های سیستم صوتی و تعداد آنها از دیگر آپشن ها شمرده می‌شود.

موتور و گیربکس

هماهنگی قدرت موتور و گیربکس از مهم ترین مزایای مزدا ۳ قدیمی به شمار می‌رود که منجر به رانندگی و سواری بسیار دلچسبی از این خودرو شده است. داشتن شتاب صفر تا صد ۹ ثانیه ای هم رده زانتیا قرار گرفته است. سرعت عملکرد پدال گاز در کنار فرمان تند و تیز از دیگر موارد ویژه مزدا ۳ قدیمی محسوب می‌شود.

ایمنی بالا مزدا ۳

دارا بودن ترمز هایی مانند ABS و EBD در کنار شش ایربگ بکار رفته در کابین ایمنی مزدا ۳ را تا حد زیادی بالا می‎برد و انتظارات فرد از یک خودرو ایمن را به خوبی تامین می‌کند. بنابراین، به سرعت و شتاب این اتومبیل در هنگام رانندگی های پر سرعت می‌توانید اطمینان داشته باشید.

سواری مطلوب

سواری بسیار مطلوب مزدا ۳ قدیمی از جمله مزایایی است که مدیون هماهنگی بین گیربکس و موتور و همچنین سیستم تعلیق آن است. در مقایسه با اتومبیل های رقیب از جمله سراتو و مگان به ترتیب نرم تر و کمی خشک تر می‌باشد و رتبه میانی این دو خودرو را به خود اختصاص می‌دهد.

فضای مناسب صندوق عقب

طراحی فضایی بسیار مناسب و جادار در بخش صندوق عقب از دیگر مزایای این خودرو به حساب می‌‌آید که این سدان را برای مسافت های طولانی و مسافرت مطلوب کرده است. همچنین، استفاده از مزدا ۳ قدیمی به عنوان یک خودرو مسافرتی خانوادگی شما را نا امید نخواهد کرد.

استهلاک پایین

مزدا ۳ در دسته بندی اتومبیل های کم استهلاک قرار می‌گیرد و اگر صاحب این خودرو هستید یا تصمیم به خرید مزدا ۳ دارید می‌توانید این اطمینان را به شما بدهد که تا مدت زمان طولانی بدون کاهش کیفیت اولیه خود کار خواهد کرد.

کیفیت ساخت بالا

بر خلاف بسیاری از خودرو های مونتاژ شده، مزدا ۳ قدیمی جزء دسته بندی متریال با کیفیت و مرغوب قرار می‌گیرد و این موضوع با قرار گرفتن در کابین خودرو به چشم خواهد آمد.

بازار دست دوم مناسب

اگر قصد خرید یک مزدا ۳ نسل قدیم را ندارید نگران نباشید! این خودرو با دارا بودن بازار دست دوم مناسب به خوبی می‌تواند پاسخگوی نیاز فرد باشد. نمونه های کارکرده این خودرو به صورت قابل دسترسی در اختیار مشتریان وجود دارد.

نمای مزدا 3 قدیمی

معایب مزدا ۳ قدیم

ارتفاع پایین سواری

یکی از بزرگ ترین معایبی که این خودرو دارد، کم بودن ارتفاع شاسی خودرو می‌باشد. این ارتفاع پایین در بسیاری از مواقع باعث برخورد های شدید و حتی گیر کردن در دست انداز ها و ناهمواری ها می‌شود. همچنین، عبور از جاده های خاکی را دچار مشکل می‌کند.

فضای محدود صندلی های عقب

با وجود ابعاد مناسب مزدا ۳، وجود محدودیت فضا در بخش صندلی های عقبی یکی از بزرگ ترین معایب این خودرو محسوب می‌شود که سرنشینان عقبی را دچار مشکل می‌کند.

بکار گیری پلتفرم قدیمی

استفاده از پلتفرم قدیمی در تولید مزدا ۳ نسل قدیم یکی از معایب این خودرو است که به طور معمول سواری این خودرو را کمی با مشکل مواجه می‌‌کند.

جلوبندی حساس به ضربه های جاده

جلوبندی بکار رفته در طراحی بدنه مزدا ۳ نسل قدیم از جمله ایراداتی است که بر این خودرو وارد است. این ضعف و حساسیت بیشتر در هنگام رانندگی در جاده و مسیر هایی که دچار ناهمواری هستند دیده می‌شود.

هزینه بالا قطعات مزدا ۳

متاسفانه با وجود تحریم های متعدد، تهیه قطعات این خودرو نیز با مشکلات مختلفی مواجه شده است. مزدا ۳ به عنوان یک خودرو ژاپنی که قطعات آن به صورت اصل توسط این کشور تولید می‌شود هزینه های بالایی را برای فرد به وجود می‌آورد. علاوه بر آن، قطعات تقلبی این خودرو نیز در بازار به وفور یافت می‌شود. بنابراین، در این حالت نیز نیاز دارید تا خرید قطعات اصل مزدا ۳ را توسط مراکز معتبر پیگیری نمایید.

نداشتن خنک کننده گیربکس

نبود خنک کننده گیربکس از ایرادات مهم در بخش فنی مزدا ۳ می‌باشد که در سرعت های بالا و افزایش دمای گیربکس مشکل ساز می‌شود. در نتیجه، عدم بکار گیری خنک کننده سبب افزایش دمای گیربکس به شده و دنده به خوبی تعویض نخواهد شد.

 نتیجه گیری

به طور کلی، مزدا ۳ نسل اول با وجود داشتن ایرادات مختلف همچنان به عنوان یکی از انتخاب های پر رنگ شما می‌تواند در لیست اتومبیل هایی که قصد خرید آن را دارید نیز قرار گیرد. این خودرو با توجه به رده قیمتی از قدرت پیشرانه مناسبی برخوردار بوده و سواری مطلوبی را برای فرد راننده به ارمغان می‌آورد.

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.