زمان تعویض تسمه تایم ۲۰۶

تسمه تایم ۲۰۶ از جمله قطعات و بخش های مهم خودروست که زمان بندی حرکت بین پیستون و سوپاپ را به وجود می‌آورد. عدم تعویض تسمه تایم در زمان مشخص شده سبب آسیب رسیدن به سیلندر و در نهایت سیستم پیشرانه خودرو شما می‌شود به همین دلیل مهم است که به برخی نکاتی که در ادامه ذکر شده توجه ویژه داشته باشید.

بهترین زمان تعویض تسمه تایم ۲۰۶” چه زمانی است؟ به صورت کلی بهترین زمان تعویض تسمه تایم ۲۰۶ هر ۶۰ هزار کیلومتر یا هر ۳ تا ۵ سال است. در صورت تمایل میتوانید لیست قیمت تسمه تایم ۲۰۶ را در بخش اختصاصی آن در یدک یار مشاهده کنید.
نمونه از سوالاتی است که اگر شما هم صاحب یک ۲۰۶ باشید خواهید پرسید. تعویض به موقع و درست تسمه تایم همواره از نیاز های یک اتومبیل محسوب می‌‌شود تا علاوه بر حفظ سلامت سوپاپ، پیستون، و سیلندر ها، سبب حرکت و استفاده مفید شما از خودرویتان خواهد بود.

همانطور که می‌دانید که تسمه تایم از جمله قطعات مصرفی تمامی خودرو هاست که در مدت زمان مشخصی نیاز به تعویض پیدا می‌کند. اما مهم ترین سوال این است که “زمان تعویض تسمه تایم ۲۰۶” چه موقعی است؟ در این بخش از مقاله یدک یار قصد داریم تا اطلاعاتی را در این باره در اختیار شما قرار دهیم. با ما همراه باشید.

تسمه تایم چیست و چکار می‌کند؟

تسمه تایم چیست و چکار می‌کند؟

تسمه تایم (Timing belt) یا همان تسمه تایمینگ نام قطعه و از بخش های اصلی هر خودرویی محسوب می‌شود. این قطعه در بخش پیشرانه خودرو قرار می‌گیرد و نقش اصلی آن نیز بهبود کارکرد پیشرانه می‌باشد. جنس این تسمه ها معمولا از پلاستیک است اما برخی از خودرو های سنگین از تسمه های زنجیری نیز بهره می‌برند.

به عبارت دیگر، تسمه تایم وظیفه هماهنگی حرکات بین میل لنگ و میل سوپاپ را دارد، بدین ترتیب، تسمه تایم با زمان بندی درست بین حرکت این دو بخش، زمان باز و بسته شدن سوپاپ ها نسبت به پیستون را تنظیم می‌کند. به طور کلی، میل لنگ با کمک تسمه تایم حرکت و چرخش سوپاپ ها را به درستی تنظیم می‌کند.

در گذشته نیز به جای تسمه تایم از زنجیر برای هماهنگی حرکت بین سوپاپ و میل لنگ استفاده می‌شده و تا زمانی که آسیب جدی به این اجزا نمی‌خورد، زنجیر تعویض نمی‌شد. اما با اختراع تسمه تایم، خودرو ها رفته رفته از این بخش بهره مند شدند.

علل و نشانه های تعویض تسمه تایم

فرسودگی و پاره شدن تسمه تایم ۲۰۶ از اولین و شایع ترین نشانه های خرابی آن است که راننده بعد از دیدن و لمس تسمه تایم متوجه آن خواهد شد. البته دلایل و علل خرابی تسمه تایم همیشه ناشی از فرسودگی و پارگی نیست. در برخی اوقات، پارگی تسمه دینام و پمپ هیدرولیک که در نتیجه سبب جا به جایی آن به زیر تسمه تایم و به وجود آوردن معضل در عملکرد آن می‌شود نیز می‌باشد. از دیگر علل خرابی تسمه تایم ۲۰۶ می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

راهنما خرید گیربکس 206
  • عدم استفاده از دنده مناسب در سربالایی ها
  • خرابی تسمه سفت کن
  • عبور از سرعت گیر ها با سرعت بالا
  • استفاده از دور های بالای موتور

علاوه بر علل، اگر تسمه تایم ۲۰۶ شما دچار آسیب و خرابی شده باشد با نشانه های مختلفی قابل ارزیابی هستند. مهم است که اطلاعاتی را درباره نشانه هایی که حاکی از خرابی تسمه تایم و سررسید زمان تعویض آن می‌باشد را بدانید:

زمان تعویض تسمه تایم ۲۰۶

چه زمانی تسمه تایم 206 را تعویض کنیم؟

همانطور که گفته شد، تسمه تایم در بخش پیشرانه تمامی خودرو ها مورد استفاده قرار می‌گیرد و بدون آن امکان به حرکت درآمدن اتومبیل نیز وجود ندارد. ۲۰۶ نیز از این قاعده مستثنی نیست و تعویض به موقع تسمه تایم آن از الزاماتی است که فرد باید به آن توجه ویژه داشته باشد.

از آنجایی که پژو ۲۰۶ جزء یکی از پر فروش ترین خودرو های مونتاژ شده ایرانی است، نیاز به تعویض قطعات مختلف آن نیز بیشتر از سایر است. پیشرانه های طراحی و تعبیه شده در خودرو ها با یکدیگر متفاوت است و این موضوع اولین گامی است که هنگام تعویض تسمه تایم باید در نظر داشته باشید.

پژو ۲۰۶ از پیشرانه Interference پشتیبانی می‌کند؛ ساختار این نوع پیشرانه به این صورت است سوپاپ بالافاصله بعد از باز شدن در محدوده حرکتی پیستون قرار می‌گیرند و اگر تسمه تایم ۲۰۶ شما دچار خرابی و پارگی شده باشد، سوپاپ با پیستونی که در حال بالا آمدن است برخورد می‌کند و سیلندر ها را نیز دچار مشکل جدی می‌کند. این در حالی است که تسمه تایم خودرو های دیگر مانند پراید در صورت پاره شدن آسیبی به سوپاپ و پیشرانه نمی‌رساند و ر نهایت سبب خاموش شدن خودرو می‌شود.

حال مهم است که با توجه به تیپ ۲۰۶ خود، زمان دقیق تعویض آن را بدانید تا خودرو شما دچار مشکل جدی و خسارات مالی نشود. تولید کنندگان تسمه تایم ۲۰۶ بهترین زمان تعویض آن را با توجه به تیپ آن بین ۶۰ الی ۷۰ کیلومتر تخمین زده اند. به عبارت دیگر، زمانی که اتومبیل شما فاصله ۶۰ الی ۷۰ کیلومتر را طی کرد، نیاز به تعویض تسمه تایم آن دارید. اگر بخواهیم از لحاظ مانی این اعداد را محاسبه کنیم، بعد از گذشت دو سال نیاز به تعویض تسمه تایم ۲۰۶ خود دارید.

در برخی موارد، در صورتی که تسمه تایم ۲۰۶ از کیفیت بسیار مرغوبی برخوردار باشد، زمان تعویض آن تا ۱۶۰ کیلومتر هم می‌رسد.

تسمه تایم ۲۰۶ را از کجا بخریم؟

در اقدام بعدی در صورتی که از خرابی یا پارگی تسمه تایم ۲۰۶ خود اطمینان حاصل کدید، انتخاب یک فروشگاه برای خرید نمونه جدید است. به دلیل وجود قطعات و لوازم یدکی نه چندان با کیفیت و حتی تقلبی در بازار، یافتن مراکز معتبری که در کنار قطعه اصل و با کیفیت ، قیمت مناسبی را ارائه دهد قابل ستایش است.

مجموعه یدک یار با ارائه تنوع بالایی از قطعات و لوازم یدکی خودرو به صورت اینترنتی یکی از مراکز معتبر محسوب می‌شود. این فروشگاه اینترنتی با بیش از ۶ سال سابقه فروش آنلاین لوازم یدکی مشتریان بسیاری را در سراسر کشور به خود اختصاص داده است. برای بررسی تسمه تایم ۲۰۶ با برند ها و قیمت های متنوع می‌توانید از طریق فروشگاه یدک یار اقدام کنید.
ضمانت کیفیت کالا، سلامت فیزیکی قطعه، ارسال در اسرع وقت، دریافت مشاوره رایگان، و … از جمله خدماتی است که این مجموعه ارائه می‌کند.

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.