تفاوت خودرو هیبرید و برقی چیست؟

همواره یکی از سوال هایی که مطرح است تفاوت بین خودرو های پلاگین هیبرید، هیبرید و تمام برقی بوده. ما در این مقاله با ذکر مثال هایی دقیق به بررسی تفاوت این سه نوع خودرو خواهیم پرداخت با ما همراه باشید.

در صورت دسته بندی خودروها بر اساس مصرف سوخت در جهان، به چهار نوع خودرو با مصرف های سوخت متفاوت مواجه می شویم: ۱٫بنزینی و دیزلی ۲٫هیبریدی  3.پلاگین هیبرید  4.تمام برقی

تولید این خودروها در چهار دسته مختلف، براساس نیاز خریداران و عوامل محیطی متفاوت انجام شده است که هر کدام از آنها دارای مزایا و معایبی می باشند. از زمان طراحی و تولید خودروهای برقی  پیشرفت های بسیاری  در این زمینه صورت گرفته است. امروزه این تکنولوژی  به مرحله ای رسیده است؛ که توانسته سه نوع خودرو را به مشتریان  عرضه نماید.

در این مقاله با بررسی ویژگی های خودروهای هیبرید، پلاگین هیبرید و تمام برقی با این خودروها آشنا می شویم:

خودرو هیبرید

خودروهای هیبریدی؛ گامی به سوی خودروهای برقی

کلمه “هیبرید” (hybrid vehicle)، به معنی مرکب یا ترکیب دو عنصر متفاوت می باشد. خودروهای دو نیرو یا هیبریدی خودروهایی هستند؛ که در آنها از ترکیب دو یا چند منبع مختلف قدرتی، برای حرکت خودرو بهره گرفته شده است. در سیستم موتور این خودرو، از یک موتور درون سوز بنزینی، به همراه یک یا چند موتور الکتریکی استفاده شده است. خودروهای هیبریدی، این ویژگی را دارند؛ که در هنگام استفاده از این خودروها می توان از یک موتور یا هر دو موتور در کنار یکدیگر بهره برد. به این خودروها، “خودرو برقی” دوگانه نیز گفته می‌شود. در ساخت خودروهای هیبریدی، بسته به هدف طراح، تکنولوژی های متفاوتی به کار رفته است. مثلاً در گروهی از این خودروها، برای استفاده از سوخت‌هایی چون: پروپان، هیدروژن یا انرژی خورشیدی طراحی شده اند. در خودروهایی با پیشرانه بنزینی، انرژی خودرو برای حرکت توسط سوخت بنزین در موتور بنزینی ایجاد می شود؛ در صورتی که در خودروهای برقی مجموعه ای از باتری ها نیروی برق را در خودرو ایجاد می‌کنند و این نیروی برق موتور الکتریکی را فعال می نماید؛ همچنین باتری ها نیروی رانشی موتور را، به چرخ های خودرو انتقال می دهد. در صورتی که در خودروهای هیبریدی، از هر دو نوع موتور بنزینی و الکتریکی برای حرکت استفاده شده است؛ البته همانطور که عنوان شد، این خودروها می توانند برای حرکت از هر کدام از این موتورها به تنهایی استفاده کنند و یا از هر دو موتور استفاده نمایند.

در خودروهای هیبریدی از موتورهای احتراقی، که در سایر وسایل نقلیه با سوخت بنزین به کار رفته شده است؛ استفاده شده است. موتور الکتریکی خودرو نیز، انرژی خود را از یک باتری تامین می کند، این باتری در صندوق عقب و یا کف خودرو تعبیه شده است.

موتور الکتریکی در خودروهای هیبریدی، نقش مکمل و کمکی به موتورهای بنزینی را برعهده دارد. باتری استفاده شده در موتورهای الکتریکی خودروهای هیبریدی، قابل شارژ می باشند؛ البته نه به این معنی که، باتری را توسط برق شهری شارژ شود؛ بلکه در این خودروها به کمک موتور الکتریکی خودرو، انرژی جنبشی هدر رفته در هنگام ترمز گیری در باتری ها ذخیره می گردد، تا در مواقع لزوم از آنها استفاده شود.

در خودروهای هیبریدی، موتور بنزینی همیشه روشن نیست. مثلاً در زمان پارک کردن یا ماندن در ترافیک و یا ایستادن پشت چراغ قرمز، موتور بنزینی غیر فعال می گردد و موتور الکتریکی روشن می شود؛ این عمل باعث کاهش مصرف سوخت خودرو و در نتیجه کاهش آلاینده ها به هوا می شود. این تغییر حالت در استفاده از موتورها در شرایط مختلف به صورت هوشمند، توسط کامپیوتر مرکزی خودرو انجام می‌گیرد. همانگونه که پیش تر بیان شد اساس کار خودروهای هیبریدی، موتور بنزینی می باشد و موتور برقی در زمان نیاز برای کمک به پیشرانه های بنزینی طراحی شده اند؛ البته این موتورها قابلیت حرکت خودرو را با سرعت کم و مسافت نهایت ۴۰ کیلومتر بدون نیاز به بنزین را دارند.

در طراحی خودروهای هیبریدی، سایز موتور بنزینی، از خودروهای معمولی کوچکتر می باشد. طراحی خودرو با موتور بنزینی کوچک تر باعث می شود تا وزن خودرو کاهش یابد در نتیجه مصرف سوخت خودرو کاهش یابد؛ موتور بنزینی برای شتاب گرفتن، بالا رفتن از سربالایی به موتور الکتریکی خودرو کمک می کند. در خودروهای بنزینی، موتورها بزرگتر هستند و همچنین از سیلندرهای بزرگتری نیز استفاده شده است؛ در نتیجه وزن خودرو بالاتر رفته و مصرف سوخت نیز افزایش می یابد. خاموش شدن موتور بنزینی خودرو در هنگام توقف و یا زمان ترافیک باعث شده تا ۴٫۵ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر مسافت طی شده، مصرف سوخت خودرو کاهش یابد. بزرگترین عیب این خودروها، قیمت بالای آنها می باشد. با توجه به مصرف سوخت پایین آن، باز هم به علت گران بودن خودرو برای مصرف کنندگان مقرون به صرفه نمی باشد. در بین خودروهای هیبریدی، هیوندا آیونیک، با مصرف ۴٫۱ و ۳٫۹ لیتر بنزین در هر ۱۰۰ کیلومتر پیمایش، کم مصرف ترین خودرو می باشد. اکنون به بررسی چندین خودرو هیبریدی که به کشور ما نیز وارد شده است؛ می پردازیم:

تویوتا پریوس

تویوتا پریوس هیبرید

این خودرو به عنوان پرفروش ترین خودرو هیبریدی ژاپنی، در ایران می باشد. حجم موتور بنزینی تویوتا پریوس ۱۸۰۰ سی سی است و قدرت تولید ۱۱۰ اسب بخار را دارد. موتور بنزینی این خودرو، در زمان ترکیب با موتور برقی، ۱۲۱ اسب بخار قدرت، را برای راننده ایجاد می نماید. موتور برقی و بنزینی در تویوتا پریوس مجموعا با یکدیگر توانایی تولید ۱۴۱ نیوتن بر متر گشتاور را دارند؛ همچنین خودرو دارای استاندارد آلایندگی یورو ۶ می باشد. میزان مصرف بنزین خودرو تویوتا پریوس، در هنگام استفاده از موتور بنزینی و الکتریکی در هر ۱۰۰ کیلومتر مسافت، حدود ۴٫۵ لیتر بنزین می باشد. وظیفه ی انتقال قدرت به چرخ ها را دراین خودرو، گیربکس CVT یا دنده متغیر بر عهده دارد. تویوتا پریوس در ۲ و ۳ تیپ و در تیپ C در بازار ایران عرضه شده است.

تویوتا کمری  XLE

دومین خودروی هیبریدی تویوتا، که در بازار ایران با استقبال خوبی مواجه شد، تویوتا کمری هیبرید می باشد. این خودرو رقیبی برای خودروهای هیوندا سوناتا هیبرید و کیا اپتیما هیبرید محسوب می شود. این مدل از خودروهای هیبریدی، در کلاس خودروهای خانوادگی قرار می گیرد که از کیفیت نسبتا بالاتری نسبت به سایر خودرو ها برخوردار می باشد. مدل ۲۰۱۸ تویوتا کمری هیبرید، از موتوری با ظرفیت ۲٫۵ لیتر، به همراه یک موتور الکتریکی و یک باتری برای این موتور، استفاده شده است. این موتور چهار سیلندر، توانایی تولید ۱۵۶ اسب بخار را دارد.

هیوندا سوناتا ۲۰۱۸ هیبرید

هیوندا سوناتا هیبرید

این خودرو نیز، در ایران طرفداران بسیاری دارد. شرکت سوناتا در سال های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۴ با تولید نسل ششم از این خودرو، وارد بازار خودرو ایران شد. این خودرو در مدل YF و در سال ۲۰۱۵ در مدل LF، با ظاهر جذاب و مدرن تری توجه بسیاری را به خود جلب کرد. در سال ۲۰۱۸ نیز، این خودرو توانست با ظاهری جدید به بازار عرضه شود.

هیوندا سوناتا هیبرید، دارای موتور ۲ لیتری با چهار سیلندر می باشد. در سوناتا هیبرید از دو موتور بنزینی و الکتریکی  استفاده شده است؛ که موتوربنزینی آن، توانایی تولید قدرت ۱۵۴ اسب بخار و گشتاوری ۱۹۰ نیوتون متر را دارد. یکی از مزایای این خودرو، استفاده از سیستم بازیابی انرژی ترمز گیری می باشد؛ که به این وسیله می تواند باتری “موتور برقی” را سریع تر شارژ کند. در سوناتا هیبرید از گیربکس شش سرعته شیفت ترونیک استفاده شده است. این خودرو  در تیپ های GLS ، GL و GLS PLUS به بازارعرضه شده است.

کیا اپتیما هیبرید

این خودرو سدان با سایز متوسط، از خودروهای پرطرفدار و پرفروش در ایران می باشد. نمونه ی هیبریدی اپتیما، از سال ۲۰۱۱ و نسل سوم آن، به بازار عرضه شد. همچنین نسل چهارم آن از سال ۲۰۱۶ وارد بازار خودرو ایران شد. مدل ۲۰۱۸ این خودرو نیز، توسط اطلس خودرو به بازار معرفی گردید.

کیا اپتیما هیبرید، از لحاظ فنی کاملاً مشابه هیوندا سوناتا هیبرید می باشد، در این خودرو موتور ۲ لیتری بنزینی به همراه موتور الکتریکی با باتری پلیمری لیتیوم ۱٫۶ کیلوواتی به کار رفته است. وظیفه ی انتقال نیرو به چرخ ها را نیز در این خودرو گیربکس ۶ سرعته، تیپ ترونیک به عهده دارد.

تویوتا CH_R هیبریدی

تویوتا CH-R هیبرید

تویوتا CHR تنها خودروی کراس اوور کوچک، از نوع هیبریدی در بازار خودرو کشور است؛ که تا کنون رقیبی برای آن پیدا نشده است. این خودرو تا کنون در دو نسخه HV و TURBO و در چهار تیپ متفاوتLounge , Premium , Dynamic , Icon  به بازار داخلی عرضه شده است. طراحی تیپ Icon ساده ترین نوع و Dynamic کامل ترین تیپ این خودرو می باشند.

موتور استفاده شده در نسخه hv مشابه موتور خودروهای تویوتا پریوس می باشد. در این خودرو، از موتور بنزینی با حجم ۱۷۹۸ سی سی به همراه یک موتور الکتریکی استفاده شده است. این خودرو در مجموع دو پیشرانه، قدرت ۱۲۲ اسب بخار  و ۱۴۲ نیوتن متر گشتاور تولید می نماید.

BMW I8

این خودرو، یکی از خودروهای جنجالی کشورمان محسوب می شود که حتی تا مدت ها بعد از ورود آن، شماره گذاری نمی شد. طراحی ویژه این خودرو و همچنین استفاده از تکنولوژی بالا در ساخت آن باعث شده از ظاهر متمایزی برخوردار باشد.

خودرو I8 از یک موتور بنزینی سه سیلندر توربو شارژ، به همراه یک موتور برقی بهره برده است. قدرت تولید شده توسط دو پیشرانه خودرو ۳۶۰ اسب بخار می باشد؛ که می تواند شتاب کمتر از ۴٫۵ ثانیه داشته باشد.

خودروهای پلاگین هیبرید؛ خودروهای دو موتوره

بخش های خودرو پلاگین هیبرید

باتری خودروهای پلاگین، قوی تر و بزرگتر از مدل های معمولی هیبریدی می باشد؛ بنابراین این خودروها در هنگام استفاده از موتور الکتریکی، مسافت بیشتری را نسبت به دیگر خودروهای هیبریدی طی می نمایند. طراحی خودروهای پلاگین هیبرید، طرحی میان خودروهای هیبرید و خودروهای تمام برقی می باشند. همانطور که از نام آن ها پیداست در خودروهای پلاگین هیبرید، برای شارژ باتری، خودرو به برق شهری و یا ایستگاه های مخصوص شارژ متصل می گردند و مانند دیگر خودروهای هیبریدی در زمان کاهش شارژ باتری تا سطح معین، موتور الکتریکی در کنار موتور بنزینی کار می کند.

در خودروهای شورولت ولت و Bmw I3 در نسخه با شعاع حرکتی بیشتر، موتور الکتریکی منبع اصلی تامین انرژی می باشد. در واقع پس از کاهش شارژ باتری، موتور بنزینی به کمک موتور برقی می آید؛ بنابراین آلایندگی این خودروها بسیار پایین می باشد.

از مزیت های خودروهای پلاگین هیبرید، نسبت به خودروهای تمام برقی، عدم نگرانی برای تمام شدن شارژ باتری و طی کردن مسافت کوتاه تر خودرو می باشد. شعاع حرکتی خودروهای پلاگین هیبرید، از متوسط ظرفیت مخزن سوخت بنزین خودرو مشخص می شود؛ که از این نظر شبیه به خودروهای بنزینی می باشند.

شعاع حرکتی خودروهای پلاگین هیبرید، در مورد های مختلف متفاوت می باشد؛ مثلاً مینی کانتری من پلاگین هیبرید، در حالت استفاده از موتور الکتریکی ۱۹ کیلومتر طی می کند؛ در صورتی که خودروهای تویوتا پریوس پرایم و شورولت ولت، ۴۰ و ۸۵ کیلومتر را طی می نمایند. به علت استفاده از موتور الکتریکی به عنوان منبع اصلی تامین انرژی خودرو، این خودروها در مقایسه با دیگر خودروهای هیبریدی، مصرف سوخت پایین تری را دارند. مثلاً هیوندا سوناتا هیبرید مصرف ۶ لیتر بنزین در ۱۰۰ کیلومترمسافت را دارد؛ در صورتی که خودرو هیوندا سوناتا پلاگین هیبرید در صورت شارژ کامل باتری توسط برق شهری حدود ۴ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر مسافت، بنزین مصرف می کند.

خودروهای پلاگین هیبرید گرانتر از، خودروهای هیبریدی می باشند. مثلاً در خودروهای تویوتا پریوس، نمونه پلاگین آن حدود ۳۸۰۰ دلار از مدل هیبریدی آن گران تر می باشد؛ البته برخی کشورها به علت بالا بودن قیمت خودروهای پلاگین هیبرید و کاهش مصرف سوخت و کاهش آلایندگی، اعتبار مالیاتی دولتی به خریداران این خودروها اختصاص می‌دهند؛ که این اعتبار با توجه به ظرفیت باتری خودرو در کشور های مختلف متفاوت می باشد. در آمریکا در ازای خرید خودروی پلاگین هیبرید ۳۵۰۰ تا ۷۵۰۰ دلاراعتبار مالیاتی برای خریداران در نظر گرفته شده است؛ که این اعتبار تنها یکبار قابل استفاده می باشد. همچنین برای ترغیب مردم به خرید این خودروها، تخفیف های دیگری نیز برای خریداران این خودروها در این کشورها در نظر گرفته شده است. نمونه خودرو پلاگین هیبرید در ایران میتسوبیشی اوتلندر phev می باشد. 

میتسوبیشی اوتلندر phev

میتسوبیشی اوتلندر

میتسوبیشی اوتلندر‏ phev، جدیدترین محصول ژاپنی شرکت میتسوبیشی در ایران می باشد.  این خودرو، اولین خودرو شاسی بلند هفت نفره هیبریدی می باشد که با مصرف ۶ لیتر بنزین، مصرف سوخت بسیار کمتری را نسبت به خودروهای بنزین سوز همین مدل دارد. میتسوبیشی اوتلندر، دارای دو پیشرانه بنزینی – الکتریکی می باشد. موتور بنزینی آن دارای حجم ۲۰۰۰ سی سی با قدرت ۱۴۰ اسب بخار است و همچنین موتور الکتریکی آن نیز، قدرت ۸۰ اسب بخار را دارد؛ و در مجموع این خودرو میتواند، قدرت ۲۲۰ اسب بخار را تولید نماید. میتسوبیشی اوتلندر دارای باتری ۱۲ کیلو وات ساعتی می باشد که می تواند مسافتی در حدود ۵۲ کیلومتر را طی نماید.

خودروهای تمام برقی؛ خودروهایی با آلایندگی صفر

در بسیاری از کشورهای جهان، در راستای مقابله با آلودگی هوا و کاهش آلاینده ها تولید انبوه خودروهای تمام الکتریکی  از اهداف اصلی آن ها می باشد؛ به همین دلیل بسیاری از شرکت‌های خودروسازی در حال رقابت برای طراحی و تولید خودروهای بهتر، با شعاع حرکتی بالاتر می باشند.

همانطور که از نام این خودروها مشخص است، در این خودروها فقط از موتورهای برقی استفاده شده است و برخلاف خودروهای هیبریدی در صورتی که شارژ باتری این خودروها تمام شوند، خودرو قادر به حرکت نمی باشد.

مهمترین عیب این خودروها شعاع حرکتی پایین می باشد و باید در منزل و یا ایستگاه های شارژ باتری، شارژ شوند. همچنین بزرگترین مزیت آن تمام برقی بودن و در نتیجه عدم آلایندگی این خودرو می باشد. این خودروها به علت داشتن موتور برقی و در دسترس بودن تمام گشتاور موتور به هنگام حرکت در دور های پایین، عملکرد فنی قابل توجهی دارند. مدل‌های جدید این خودرو که امروزه عرضه می شوند، شعاع حرکتی در حدود ۱۶۰ تا ۲۵۰ کیلومتر را دارا می باشند. در مسافت های طولانی باید از مسیرهایی با ایستگاه های شارژ استفاده کرد.

خودرو تسلا مدل S با پیمایش ۵۷۱ کیلومتر، بالاترین شعاع حرکتی را در بین خودروهای برقی دارد و کمترین شعاع حرکتی نیز متعلق به خودرو اسمارت آلمانی با پیمایش مسافت ۹۵ کیلومتر می باشد؛ البته طول پیمایش حرکتی این خودروها در شرایط مختلف مانند: سرعت خودرو، دمای هوا، استفاده از سیستم تهویه و بخاری، دچار تغییراتی می گردد. یکی از مشکلاتی که دارندگان این نوع خودروها با آن درگیر هستند، نبودن امکاناتی چون: ایستگاه های شارژ خودرو در فاصله های نزدیک و همچنین عدم وجود تعمیرگاه در صورت بروز مشکل در خودرو می باشد.

خودروهای تمام برقی بر اساس سرعت حرکت، به سه دسته ی کم سرعت (خودرو محلی)، خودرو شهری، خودرو مسابقه ای تقسیم می شوند.

فولکس گلف

قیمت خودروهای الکتریکی در مقایسه با خودروهای بنزینی هیبریدی و پلاگین هیبرید گران تر می باشد. مثلاً خودروی فورد فوکوس تمام برقی ۱۱ هزار دلار و شاید بیشتر، از خودروی بنزینی آن گران تر می باشد. تسلا مدل S نیز با قیمت پایه حدود ۸۰ هزار دلار فروخته می شود. در صورت سفارش تیپ بدون آپشن آن P100D، باید مبلغ ۱۳۶ هزار دلار بپردازیم. استفاده از اعتبار مالیاتی و برخی تخفیف های دیگر در خودروهای تمام برقی، مانند خودروهای پلاگین هیبرید، در آمریکا و برخی کشورهای دیگر رایج می باشد. البته در آمریکا استفاده از این اعتبار مالیاتی به صورت رتبه بندی می باشد؛ به این شکل که در صورت خرید ۲۰۰ هزار خودروی تولید اول، مبلغ ۷۵۰۰ دلار اعتبار مالیاتی دریافت می کنند؛ در مدل‌های بعد از این تیراژ ۳۷۵۰ دلار و در رتبه بعدی ۱۸۷۵ دلار اعتبار اختصاص یافته است.در حال حاضر خودرو تسلا، بیش از ۲۰۰ هزار خودرو برقی را به بازار عرضه و به فروش رسانده است. همچنین جنرال موتور تا اواخر سال ۲۰۱۹ به این میزان فروش رسید.

اصلی ترین عامل تولید خودروهای تمام برقی کاهش مصرف سوخت می باشد و برای خریداران نیز باعث کاهش هزینه ها می ‌گردد؛ به طوری که با کارکرد ۲۵ هزار کیلومتر مسافت، تنها ۵۰۰ تا ۷۵۰ دلار، برای شارژ این خودروها هزینه می شود. استفاده از این خودروها، در مقایسه با خودروهای بنزینی، در طول ۵ سال، حدود ۴هزار تا ۵ هزار دلار هزینه ها کاهش می یابد. همچنین در خودروهای برقی مانند خودروهای بنزینی نیازی به تعویض روغن، فیلتر، تسمه تایم، شمع و….. نیست. در اینجا به بررسی چند نمونه از خودروهای تمام برقی می‌پردازیم:

نیو آی پی ۹

این خودرو معروف به تسلای چینی می باشد و در صدر لیست برترین خودروهای تمام الکتریکی قدرتمند جهان نیز قرار دارد. این خودرو در مدت ۲٫۷ ثانیه به سرعت ۶۰ متر بر ثانیه می رسد. تسلاهای چینی مجهز به موتور الکتریکی با قدرت ۱۳۴۱ اسب بخار است؛ که این موتور، شعاع حرکتی ۲۶۵ مایل را نیز طی می کند؛ همچنین در این خودرو، از فناوری خودران استفاده شده است.

تسلا مدل S Performance

تسلا مدل S Performance

یکی از بزرگترین شرکت های تولید کننده خودروهای الکتریکی قدرتمند و لوکس در جهان، تسلا موتورز می باشد و با عرضه محصولات خود در چند سال اخیر، تغییرات بزرگی را در زمینه خودروهای برقی پاک و دوستدار محیط زیست ایجاد کرده است. این خودرو با قیمت حدود ۹۹ هزار دلار، یکی از برترین و قدرتمندترین خودروهای تمام برقی می باشد. تسلا با هر بار شارژ کامل خودرو، مسافت ۳۴۵ مایل را طی می کند؛ همچنین در مدت ۲٫۴ ثانیه می تواند سرعت خود را به ۱۶۳ متر بر ثانیه ارتقا دهد.

پورشه تایکان

اولین خودروی تمام الکتریکی شرکت خودروسازی بزرگ و مشهور آلمانی پورشه، خودرو پورشه تایکان می باشد. البته این خودرو قبلاً تحت عنوان میشن ای معرفی شده بود. در اولین سال تولید این خودرو قرار بود دو هزار دستگاه از این خودرو تولید و به بازار عرضه شود؛ اما با وجود افزایش تقاضا در بازار این شرکت خودروسازی تصمیم گرفت این رقم را به تولید ۳ هزار دستگاه خودرو برساند.

موتور پورشه تایکان، توانایی تولید قدرت ۶۰۰ اسب بخار را دارد و در مدت ۳٫۵ ثانیه سرعت خودرو را از صفر به ۶۰ متر بر ثانیه می رساند، همچنین با هر یک بار شارژ کامل مسافت ۳۰۰ مایل را طی می کند. قیمت آن نیز حدود ۹۰ هزار دلار می باشد.

تولید خودرو تمام برقی در ایران 

رانا برقی

در ایران نیز در یازدهمین همایش موتورهای درون سوز شرکت ایران خودرو، از خودرو تمام برقی ایرانی رونمایی کرد. این خودرو تمام برقی ایرانی، رانا برقی می باشد. در این خودرو برقی از باتری  با ظرفیت ۳۰ کیلو وات ساعت  استفاده شده است؛ که به وسیله ی آن خودرو می‌تواند، مسافت ۲۲۰ کیلومتر را  پیمایش کند. باتری آن در کف خودرو  و کف صندوق عقب قرار داده شده است. رانا برقی نسبت به  خودرو رانا بنزینی حدود ۱۰۰ کیلوگرم سنگین تر می باشد. موتورالکتریکی استفاده شده در این خودرو، دارای توان ۹۰ کیلو وات و همچنین گشتاوری ۲۲۰ نیوتن متر می باشد.

حدود ۵۰ درصد قطعات رانا برقی، توسط شرکت های داخلی تولید می شود و کالیبراسیون، سیستم برق، قطعات مکانیکی و تمام طراحی قطعات آن نیز، توسط شرکت ایپکو انجام گرفته است. با توجه به پیش بینی های انجام شده در دو سال آینده، این خودرو به تولید انبوه می رسد.

نظرات بسته شده است.