آموزش قدم به قدم استفاده از بیمه شخص ثالث

بیمه شخص ثالث یکی از بیمه های بسیار مهم خودرو است که تمامی افرادی که صاحب خودرو می باشند، می بایست این بیمه را داشته باشند. ما در این مقاله به بررسی جامع بیمه شخص ثالث پرداخته ایم تا شما را با هر آنچه که باید بدانید آشنا کنیم.

بیمه شخص ثالث” تنها بیمه اجباری برای خودرو است که هر شخصی که مالک خودرو می باشد، می بایست ماشین خود را تحت پوشش بیمه شخص ثالث قرار دهد. در واقع، زمانی که یک خودرو بیمه شخص ثالث داشته باشد، مالک می تواند هنگام بروز تصادفات از خدمات بیمه برای جبران خسارت های وارد شده به شخص زیان دیده استفاده کند.

ما در این مقاله قصد داریم به آموزش قدم به قدم استفاده از بیمه شخص ثالث بپردازیم تا شما را با تمامی موضوعات از جمله نحوه استفاده، تعداد دفعات استفاده، شرایط استفاده و غیره که باید در مورد بیمه شخص ثالث بدانید آشنا کنیم.

بیمه شخص ثالث چیست

بیمه شخص ثالث

برای تعریف بیمه شخص ثالث باید اینطور بیان کنیم که مالک وسیله نقلیه شخص اول محسوب می شود (بیمه گذار)، شخص ثانی شرکت بیمه است که وظیفه‌ی جبران خسارت ها را بر اساس مفاد بیمه نامه بر عهده دارد (بیمه گر) و در نهایت شخص ثالث یا همان زیان دیده قرار دارد که در حوادث رانندگی مقصر نبوده و دچار خسارت شده است. به این ترتیب می دانید که چرا این بیمه را شخص ثالث می نامند.

نحوه استفاده از بیمه شخص ثالث در تصادف

با توجه به نوع تصادف و شرایط آن، برای استفاده از بیمه شخص ثالث در تصادف نیاز به مدارک خاصی است که عمدتاً این مدارک شامل اصل و کپی شناسنامه و کارت ملی، گواهینامه، مدارک ماشین، بیمه نامه و… می باشند. البته که این مدارک در همه شرایط یکسان نخواهند بود که به همین دلیل نحوه استفاده از بیمه شخص ثالث را حالت های گوناگون را شرح داده‌ایم.

مدارک مورد نیاز برای استفاده از بیمه شخص ثالث بدون داشتن کروکی

برای تشکیل پرونده خسارت مالی شخص ثالث بدون کروکی باید مدارک زیرا را داشته باشید:

  • اصل و کپی کارت ملی و گواهینامه راننده مقصر و زیان دیده یا زیان دیدگان
  • اصلی و کپی بیمه نامه و پیوست شخص ثالث راننده مقصر و زیان دیده
  • اصل و کپی کارت ماشین مقصر و زیان دیده
  • شماره بیمه راننده مقصر

مدارک مورد نیاز برای استفاده از بیمه شخص ثالث با داشتن کروکی

  • اصل کروکی
  • اصل و کپی تصویر بیمه نامه مقصر و زیان دیده
  • اصل و کپی کوپن بیمه نامه
  • اصل و کپی کارت ماشین مقصر و زیان دیده
  • اصل و کپی کارت ملی و شناسنامه مقصر و زیان دیده
  • حضور مقصر حادثه به همراه وسیله نقلیه در محل بیمه
  • ارائه فاکتور رسمی لوازم و داغی قطعات

البته لازم به ذکر است این شرایط ممکن است از یک بیمه به بیمه‌ی دیگر متفاوت باشد که برای اطلاعات بیشتر می توانید به وبسایت بیمه نامه خود مراجعه کنید.

استفاده از بیمه شخص ثالث بدون کروکی

شرایط پرداخت خسارت بدون کروکی اگر موارد زیر وجود داشته باشد، امکان پذیر است:

  • هر دو خودرو دارای بیمه شخص ثالث باشند
  • هر دو راننده گواهینامه رانندگی داشته باشند
  • هر دو طرف در مورد مقصر تصادف توافق داشته باشند
  • خسارت های وارده شده فقط خسارت های مالی باشد

در این مواقع می توان بدون داشتن کروکی پلیس به شعبه های بیمه شخص مقصر مراجعه کرد و مراحل تشکیل پرونده و دریافت خسارت را طی کرد. البته توجه داشته باشید که بیمه شخص ثالث دارای سقف تعهد مالی است که این خسارت بایستی کمتر از حداکثر پوشش خسارت بیمه نامه شخص مقصر باشد تا پرداخت خسارت های مالی بدون کروکی صورت گیرد.

نحوه دریافت خسارت از بیمه با کروکی

باتوجه به مدارک مورد نیازی که برای دریافت خسارت از بیمه با داشتن کروکی ذکر کردیم، می توانید برای دریافت خسارت به شرکت بیمه راننده مقصر مراجعه کنید. برای این کار می بایستی خسارت های وارد شده به خودرو کمتر از سقف تعهد بیمه شخص ثالث راننده مقصر باشد.

به طور کلی کروکی به دو دسته تقسیم بندی می شود؛ کروکی سازشی و کروکی غیر سازشی. کروکی سازشی برای مواقعی استفاده می شود که خسارات زیان دیده کمتر از سقف تعهد بیمه شخص ثالث راننده مقصر باشد که شرایط آن به شرح زیر است:

  • حرکت با دنده عقب توسط یکی از طرفین تصادف
  • تصادف از جلو به صورت شاخ به شاخ
  • یکی از طرفین یا هردو موتور سیکلت باشند
  • یکی از طرفین به دلیل اینکه مسافر است، تقاضای کروکی داشته باشد
  • یکی از طرفین تصادف دارای وسیله نقلیه سنگین مانند اتوبوس، کامیون و… باشد
  • تصادف بین سه وسیله نقلیه یا بیشتر رخ داده باشد
  • تصادف باعث آسیب به جدول، تیر برق و… شده باشد که به اینگونه تصادفات، تصادف های چند مرحله‌ای می گویند
  • یکی از طرفین تصادف از چراغ قرمز عبور کرده باشد و باعث ایجاد تصادف شده باشد
  • یکی از طرفین تصادف نظامی باشد
  • تاریخ صدور بیمه نزدیک به تاریخ تصادف باشد

همچنین در برخی موارد ممکن است از کروکی غیر سازشی استفاده شود، اگر شرایط زیر وجود داشته باشد:

  • تصادف منجر به فوت یا جرح شده باشد
  • یکی از رانندگان گواهینامه رانندگی یا بیمه شخص ثالث نداشته باشد
  • تصادف با یک جسم ثابت مانند تیر چراغ برق، گارد ریل، سنگ و… رخ داده باشد
  • خسارت های وارد شده به خودروی زیان دیده بیشتر از سقف تعهد بیمه شخص ثالث مقصر باشد

استفاده از بیمه شخص ثالث برای خسارت جانی

برای استفاده از خسارت جانی بیمه شخص ثالث نیاز به مدارک زیر است:

  • کروکی
  • مدارک مقصر حادثه
  • اوراق بازجویی
  • اعلام نظر پزشکی قانونی
  • خلاصه پرونده پزشکی مصدوم
  • مدارک فوت (در صورت فوت شخص)

تعداد دفعات استفاده از بیمه شخص ثالث

تعداد دفعات استفاده از بیمه شخص ثالث برای هر شخص بیمه گذار، ۴ بار در طول سال می باشد (چه خسارات مالی و چه خسارات جانی). اگر بیشتر از این تعداد از بیمه شخص ثالث استفاده شود، بیمه نامه منقضی شده و شخص بیمه گذار بایستی اقدام به خرید بیمه شخص ثالث جدید کند. در واقع این بیمه دارای کوپن هایی است که با هر بار بروز تصادف، یکی از این کوپن ها از بیمه نامه جدا می شود. 

قوانین بیمه شخص ثالث در تصادف

قوانین بیمه شخص ثالث در تصادف

قوانین بیمه شخص ثالث در تصادف شامل موارد زیر است:

ثبت اطلاعات گواهینامه به بیمه شخص ثالث

این قانون در سال ۱۴۰۱ به تصویب رسید تا تخفیف عدم خسارت برای همه رانندگان محاسبه شود چراکه در گذشته این تخفیف ها برای خودرو محاسبه می شد. بر اساس این قانون، اطلاعات گواهینامه بیمه گذار می بایست به منظور شخصی سازی بیمه شخص ثالث ثبت شود.

همچنین ممکن است تصادفی رخ دهد که خودروی شما دست راننده دیگری است، به این منظور تنها شخصی که راننده خودرو است (نه صرفاً مالک خودرو) می بایست از بیمه شخص ثالث خود برای جبران خسارت ها استفاده کند. این قانون سبب می شود که از رانندگی افرادی که دارای گواهینامه نیستند جلوگیری شوند. 

قانون از بین نرفتن تخفیف بیمه به خاطر یک تصادف

یکی از مشکلاتی که در قوانین بیمه شخص ثالث وجود داشت این بود که به خاطر یک تصادف، تمامی تخفیف های بیمه از بین می رفت. خوشبختانه در قوانین جدید این مورد اصلاح شده و در صورت بروز خسارت ها، این تخفیفات به صورت پلکانی و در چند مرحله کسر خواهد شد.

البته که این کسر تخفیف ها بستگی به تعداد خسارت ها دارد. به این صورت برای یک بار خسارت جانی ۳۰ درصد، برای دوبار خسارت جانی ۷۰ درصد و برای سه بار خسارت جانی یا بیشتر ۱۰۰ درصد تخفیف بیمه از بین خواهد رفت. در مورد خسارت مالی هم یک بار خسارت مالی ۲۰ درصد، دو بار خسارت مالی ۳۰ درصد و سه بار یا بیشتر ۴۰ درصد تخفیف بیمه از بین خواهد رفت.

قانون برابری دیه آقایان و بانوان

این قانون باعث شده که در صورت بروز حوادث جانی، هیچ تفاوتی بین دیه مرد و زن وجود نداشته باشد و هر شخصی که در تصادف آسیب ببیند یا فوت کند، از دیه یکسانی برخوردار خواهد شد.

قانون خودروی نامتعارف

این قانون در سال ۱۳۹۵ برای جبران خسارت های وارد شده به خودروهای لوکس وضع شد. بر اساس این قانون، مقدار خسارت تا سقف تعهدات بیمه شخص ثالث راننده مقصر پرداخت می شود و مابقی هزینه ها از بیمه بدنه راننده زیان دیده پرداخت می شود (در صورت داشتن بیمه بدنه).

استعلام بیمه شخص ثالث

برای استعلام بیمه شخص ثالث راه های مختلفی وجود دارد. اول اینکه باید بدانید برای استعلام بیمه شخص ثالث نیاز به اطلاعاتی همچون شماره پلاک، شماره موتور، شماره شاسی، شماره VIN، کد ملی و شماره بیمه دارید. تمامی این اطلاعات بر روی برگ سبز یا کارت ماشین خودرو وجود دارد که می توانید از آن استفاده کنید.

لازم به ذکر است برای استعلام بیمه شخص ثالث می توانید به سایت های بیمه مرکزی، درگاه ملی خدمات هوشمند و…. مراجعه کنید.

مدت زمان پرداخت خسارت بیمه شخص ثالث

مدت زمان پرداخت خسارت بیمه شخص ثالث بر اساس قانون، ۱۵ الی ۲۰ روز بعد از تشکیل پرونده و تکمیل مدارک می باشد. در این بازه‌ی زمانی شرکت بیمه گر می بایست خسارت های وارده را پوشش دهد. ولی اگر شرکت بیمه در این امر تاخیر داشته باشد، به ازای هر روز تاخیر، نیم در هزار خسارت جریمه می شود.

شرایط استفاده از بیمه شخص ثالث برای راننده مقصر

بیمه شخص ثالث به طور مستقیم به راننده مقصر تعلق نمی گیرد. با این حال، امروزه تغییراتی در قوانین بیمه شخص ثالث بوجود آمده که با کمک آن می توان از بیمه شخص ثالث برای راننده مقصر نیز استفاده کرد.

این بیمه، بیمه حوادث راننده نام دارد که یکی از زیر مجموعه های بیمه شخص ثالث است که همراه با بیمه شخص ثالث ارائه می گردد. در سال های گذشته برای استفاده از بیمه حوادث راننده می بایست آن را جداگانه خریداری می کردید، ولی در حال حاضر بیمه حوادث راننده با بیمه شخص ثالث یکی شده است.

بیمه حوادث راننده همانطور که از نامش پیداست فقط خسارت های وارد شده به راننده خودرو را پوشش می دهد و در واقع سایر سرنشینان خودرو تحت پوشش این بیمه قرار نخواهند گرفت.

این بیمه خسارت هایی از جمله غرامت فوت، غرامت قطع یا نقص عضو دائم، هزینه های پزشکی و درمانی و دیه جراحت را تقبل می کند.

بیمه شخص ثالث چه خساراتی را پرداخت میکند

خسارت هایی را که بیمه شخص ثالث پرداخت می کند به دو بخش مالی و جانی تقسیم بندی می شوند:

  • خسارت های جانی که شامل هرگونه صدمه به بدن یا جسم (شکستگی، کوفتگی، نقص عضو، قطع نخاع و فوت) اشخاص ثالث و راننده مقصر می شود. در واقع شرکت بیمه هزینه های درمان و دیه فرد آسیب دیده در تصادف را تقبل می کند.
  • خسارت های مالی که شامل هرگونه آسیب به اموال اشخاص ثالث می شود. به طور مثال تصادف خودرو و ایجاد خسارت به شخص ثالث، تصادف با گاردیل، تصادف با درخت و….

جریمه استفاده از بیمه شخص ثالث

همانطور که پیش تر نیز اشاره شد، در صورت استفاده از بیمه شخص ثالث به صورت پلکانی از تخفیف بیمه فرد کسر خواهد شد. بدین ترتیب در صورت بروز تصادفات جانی به ترتیب ۳۰ درصد، ۷۰ درصد و ۱۰۰ درصد از تخفیف بیمه از بین خواهد رفت و در صورت بروز تصادفات مالی به ترتیب ۲۰ درصد، ۳۰ درصد و ۴۰ درصد تخفیف بیمه از بین خواهد رفت.

آیا فاکتور یدک یار برای بیمه معتبر است

شما عزیزان می توانید از فاکتور یدک یار برای ارائه به شرکت بیمه‌ی خود استفاده کنید و هیچ مشکلی از این بابت وجود نخواهد داشت. همچنین در صورت نیاز شما می توانید با شماره تلفن ۹۱۳۰۵۰۶۰-۰۲۱ تماس بگیرد و از کارشناسان یدک یار بخواهید که فاکتور را به صورت مهر شده و روی سربرگ یدک یار به شما تحویل دهند تا بتوانید آن را به شرکت بیمه ارائه کنید.

با تشکر از اینکه ما را تا پایان این مقاله همراهی کردید، اگر دیدگاهی راجع به بیمه شخص ثالث دارید خوشحال می شویم در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.