فیس لیفت چیست؟

فیس لیفت از جمله فرایند های به روز رسانی خودرو از نظر ظاهری در قسمت های مختلفی همچون بدنه و کابین می‌باشد. این فراند در برخی موارد به ارتقا و بروز رسانی در عملکرد های فنی خودرو نیز اطلاق می‌شود که با هدف مزایا رقابتی توسط کمپانی ها اعمال شده است.

هنگامی که برای خرید خودرو وارداتی و مدرن اقدام می‌کنید قطعا نام فیس لیفت را شنیده اید که به تکرار گفته می‌شود و به اصطلاح خودرو هایی را فیس لیفت می‌نامند. تا به حال فکر کرده اید که معنی این کلمه و منظور اصلی از گفتن این کلمه چیست؟

پاسخ تمامی سوالات ذکر شده امروز در این مقاله مورد بررسی قرار خواهد گرفت. با ما همراه باشید.

فیس لیفت یعنی چه؟

فیس لیفت یعنی چه؟

ریشه کلمه فیس لیفت (Facelift) را باید در ابتدا در دو کلمه فیس و لیفت جستجو کنیم. در زبان عامیانه انگلیسی به معنای عمل جراحی زیبایی است بر روی صورت انجام می‌شود. معنی کلمه فیس نیز اشاره به چهره و صورت دارد. حال این اصطلاح در رابطه با خودرو هم همین معنی را دارد!

به عبارت دیگر، فیس لیفت معنای به روز رسانی را هم دارد که در آن جلوه های مختلفی بصری خودرو دچار تحولات قابل توجه شده اما در اصل تغییری در اصل و اسکلت مدل اتومبیل به وجود نیامده است.

خودرو های فیس لیفت در واقع به خودرو هایی اطلاق می‌شود که کمپانی سازنده اقدام به بهبود و بهینه سازی طراحی ظاهری اعم از کابین و بدنه و به طور کل ایجاد تغییر و تحولاتی در جلوه های بصری می‌کند.

تاریخچه فیس لیفت

تاریخچه اولین فیس لیفتی که بر روی خودرو انجام شد به هنری فورد، موسس کمپانی فورد برمی‌گردد که از پیشگامان در صنعت تولید خودرو شناخته می‌شود. این شرکت مدل فورد T را به مدت ۱۹ سال در خط تولید خود داشت که در طی این زمان هر ساله تغییرات ریزی در آن پدید آمد به طوری که وقتی نسخه ۱۹۲۷ با نسخه ۱۹۰۸ آن مقایسه شد، تغییرات اعمال شده باور نکردنی بودند. از آن زمان به بعد، این رویه در بین خودرو سازان دیگر آمریکایی پیروی شد و آنها هم به طور سالانه تغییراتی را بر روی خودرو های خود اعمال می‌کردند.

البته تغییر سالانه بر روی مدل خودرو های آمریکایی بیشتر از کشور های دیگر مرسوم است. این روند به طور گسترده ای در تمامی دنیا رواج پیدا کرد و تا به امروز تبدیل به یکی از فرایند های خودرو سازی شده است.

چرا فیس لیفت بر روی خودرو ها انجام می‌شود؟

چرا فیس لیفت بر روی خودرو ها انجام می‌شود؟

شاید به این سوال فکر کرده باشید که کمپانی خودرو ساز به جای ارائه نسخه های فیس لیفت چرا نمونه جدید و مدرن تری را رونمایی نمی‌کند! در اصل، پروسه طراحی تا تولید و عرضه یک خودرو جدید به بازار بسیار هزینه بر برای کمپانی سازنده است. این پروسه علاوه بر هزینه های هنگفتی که دارد تقریبا بازه زمانی بین ۸ الی ۱۰ را لازم دارد تا در نهایت خودرویی جدید توسط شرکتی ارائه شود. رقابت در بازار خودرو به قدری زیاد است که با گذشت مدت زمان طولانی امکان حدف برندی به علت تغییرات گسترده که سال به سال در حال وقوع است را بالا می‌برد.

به همین دلیل، کمپانی های خودرو سازی به جای صرف زمان و هزینه بالا و همچنین مزایای رقابتی در بازار، قبل از ارائه نسل جدیدی از خودرو های خود اقدام به عرضه فیس لیفت های خودرو های محبوب خود را می‌کند تا همچنان بتواند طرفداران خود را در بازار حفظ کند و خودرویی که با پلتفرم قبلی ارائه شده کماکان با حضور پر قدرت در بازار حاضر شود.

البته در بسیاری از مواقع این تغییرات به قدری ریز و نکته ای است که باید مهارت و تجربه کافی در این زمینه داشته باشید تا بتوانید تغییرات را تشخیص دهید! به عنوان مثال، تغییرات نسخه ساده و فیس لیفت مرسدس بنز کلاس E نسل چهارم به قدری جزئی است که شاید تمامی افراد قادر به تشخیص آن نباشند.

فیس لیفت تنها به ظاهر خارجی خودرو اطلاق می‌شود؟

پاسخ خیر است! در واقع، فیس لیفت کردن یک خودرو تنها به ظاهر خارجی و بدنه آن محدود نمی‌شود و ممکن است بسیاری از اِلِمان ها را در برگیرد. به عنوان مثال، علاوه بر طراحی جدید چراغ ها، ممکن است تودوزی صندلی ها و سیستم تهویه خودرو به روز رسانی شده و با نسخه قبلی کاملا متفاوت باشد.

در برخی پروسه های فیس لیفت، سازنده ممکن است برخی اِلِمان های سرگرمی را به خودرو اضافه کند؛ بزرگ تر شدن صفحه نمایشگر خودرو می‌تواند نمونه ای از این تغییرات باشد.

علاوه بر این، تغییرات در عملکرد فنی خودرو هم در پروسه فیس لیفت شامل خودرو ها می‌شود. بهینه سازی گیربکس، بهره بری از پیشرانه های قوی و جدید تر از جمله این تغییرات هستند. البته قابل ذکر است که این تغییرات بیشتر در مورد کمپانی های خودرو سازی اروپایی و آمریکایی صدق می‌کند که قوانینی زیست محیطی آنها دائم در حال به روز رسانی است.

فیس لیفت چه زمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد؟

در رابطه با این سوال باید گفت که این موضوع رابطه کاملا مستقیمی با میزان فروش آن خودرو در بازار حداقل بعد از ۳ الی ۴ بعد از عرضه دارد. معمولا خودرو هایی که بعد از عرضه با استقبال خوبی مواجه می‌شوند و فروش بالایی را در بازار تجربه می‌کنند، کمپانی سازنده دیگر دلیلی برای ارائه نسخه فیس لیفت آن ندارد. برای مثال، خودرو نیسان جوک هم اکنون بیش از ۱۰ سال است که با همین ویژگی های ظاهری کماکان در حال فروش در بازار است و مشتریان خود را دارد.

اما اگر این موضوع برعکس باشد، کمپانی سازنده با صرف هزینه و زمان کمتر از نسخه فیس لیفت رونمایی می‌کند که در بسیاری از مواقع سبب موفقیت آن مدل اتومبیل شده و فروش آن سیر تحولات عظیمی پیدا می‌کند.

انواع فیس لیفت

پروسه فیس لیفت هم براساس پارامتر ها و فاکتور ها ذکر شده در چندین روش مختلف انجام شده در ادامه به بررسی آنها می‌پردازیم:

  • فیس لیفت مینور
یس لیفت تنها به ظاهر خارجی خودرو اطلاق می‌شود؟

فیس لیفت مینور (Minor Face Lift) یا تغییرات جزئی ظاهری یکی از روش هایی است که علاوه بر هزینه کم، زمان کمتری را هم از کمپانی می‌گیرد و به تغییرات جزئی در ظاهر خودرو اطلاق می‌شود. این نوع فیس لیفت در واقع کاری به طراحی ظاهری و کابین خودرو ندارد بلکه تغییرات بسیار جزئی و در برخی مواقع غیر قابل تشخیص را شامل می‌شود.

این تغییرات می‌تواند محدود به طراحی گرافیکی چراغ ها، بزرگ یا کوچک تر شدن سپر باشد. خودرو نسخه فیس لیفت مرسدس بنز کلاس C مدل ۲۰۱۲ نسبت به نسخه ۲۰۱۰ تنها تغییراتی از جمله طراحی چراغ های جلو و سپر را شامل می‎شود که در دسته بندی فیس لیفت مینور قرار می‌گیرد.

  • فیس لیفت ماژور

نوع دوم به روز رسانی خودرو با نام فیس لیفت ماژور (Major Face Lift) یا تغییرات کلی و عمده را شامل می‌شود که در این پروسه کمپانی سازنده اقدام به تغییر کلی و قبال چشمگیر خودرو از جمله طراحی ظاهری خارجی و داخلی می‌کند. این روش معمولا برای خودرو هایی که بیش از ۵ سال از زمان رونمایی و عرضه آنها به بازار می‌گذرد اعمال می‌‌شود تا همچنان بتواند مشتریان خود را داشته باشد.

البته پلتفرم در فیس لیفت ماژور همان نمونه قبلی است و دچار تغییر نشده اما تغییر و تحولات در تمامی جوانب ظاهری دیده می‌‌شود. به عنوان مثال، پژو ۲۰۰۸ در نسخه فیس لیفت ۲۱۰۹ خود دچار تغییرات اساسی در ظاهر از جمله بدنه و کابین در مقایسه با نسخه قبلی خود شده است.

  • طراحی مجدد
طراحی مجدد یا ری-دیزاین

طراحی مجدد (Redesign) همانطور که از نام آن پیداست تغییرات کلی و همه جانبه خودرو را شامل می‌شود به طوری که هیچ نشانی از نسخه قبلی دیده نشود و شما خودرو کاملا جدید را ببینید. ری-دیزاین در خودرو ها شامل تغییر کلی پلتفرم خودرو نیز می‌شود. نسخه ری-دیزاین خودرویی مانند بنز کلاس C مدل ۲۰۱۴ به طور کلی طراحی جدیدی از نسخه قبلی مدل ۲۰۱۲ می‌باشد.

هدف از ری-دیزاین خودرو هایی که در کمپانی های مختلف خودروسازی صورت می‌گیرد معمولا به موارد خاصی اطلاق می‌شود؛ ارائه طرح های متفاوت برای رسیدن به یک طرح خاص و نهایی، ارائه خودرویی به منظور حضور بلند مدت در خط تولید، و در نهایت به وجود آوردن تغییر و تحولات در طراحی از نمونه اهداف ری-دیزاین می‌باشد. تفاوت فیس لیفت ماژور و ری-دیزاین در این است که هدف از فیس لیفت ماژور ادامه مسیر نسخه قبلی است و مدت زمان زیادی نمی‌تواند در بازار دوام بیاورد اما نسخه ری-دیزاین خودرو ها شروع زندگی نسل جدیدی از یک خودروست که مدت زمان طولانی را می‌تواند در بازار سپری کند.

آیا خودرو فیس لیفت بخریم؟

خرید نسخه های فیس لیفت خودرو امری بسیار منطقی تلقی می‌شود چرا که هر چقدر تغییرات جزئی باشند باز هم شما از اتومبیل به روز رسانی شده و با امکانات جدید و پیشرفته استفاده می‌کنید.

این موضوع تاثیر بسزایی در پایین آمدن قیمت نسخه قبلی دارد و برای افرادی که به دنبال خریدی مقرون به صرفه تر هستند بسیار مناسب خواهد بود.

خودرو های داخلی فیس لیفت

علاوه بر خودرو های وارداتی و خارجی، خودرو های داخلی هم در برخی موارد وارد فرایند فیس لیفت شده اند. برخی از معروف ترین آنها عبارتند از:

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.