چرا کولر به ماشین فشار می آورد؟ بررسی تخصصی

کولر ماشین زمانی که روشن می شود کمپرسور کولر، دینام، واتر پمپ و.. را درگیر می کند که همین موضوع باعث بار اضافی بر روی موتور می شود. به طور خلاصه می توان گفت که روشن شدن کولر قدرت موتور را به دو بخش تقسیم می کند که به همین دلیل ما در این مقاله به بررسی تخصصی اینکه چرا کولر به ماشین فشار می آورد پرداخته‌ایم تا اطلاعات لازم را در مورد این موضوع پیدا کنید.

امروزه اکثر خودروها دارای سیستم تهویه مطبوع یا همان کولر می باشند که این سیستم به خنک ماندن فضای داخل کابین خودرو کمک می کند. زمانی که کولر ماشین را روشن می کنید لوازمی مانند کمپرسور کولر، دینام، واتر پمپ و… درگیر می شوند و از موتور ماشین نیرو می گیرند و طبیعتاً روشن کردن کولر فشار اجتناب ناپذیری را به موتور خودرو وارد می کند و بر عملکرد خودرو تاثیر می گذارد. ما در این مقاله قصد بررسی تخصصی اینکه “چرا کولر به ماشین فشار می آورد” (Why Does The AC Put Pressure On The Car) را داریم تا هر آنچه که لازم است را در رابطه با این موضوع بدانید.

چرا کولر به ماشین فشار می آورد؟

چرا-کولر-به-ماشین-فشار-می-آورد

کولر مانند سایر لوازم از همان منبعی نیرو می گیرید که کل ماشین شما مصرف می کند و آن منبع موتور است. در واقع بار اضافی AC بار قابل توجهی بر موتور وارد می کند و هنگامی که انرژی برای خنک کردن فضای کابین استفاده می شود، عملاً قدرت موتور را تا حد زیادی کاهش می دهد و روی شتاب، مصرف سوخت و بیشتر شدن استهلاک خودرو تاثیر می گذارد.

حال نوبت به این سوال می رسد که چرا کولر به ماشین فشار می آورد. موتور ماشین نیروی سیستم تهویه مطبوع را تامین می کند و به عبارتی دیگر کولر در حین کار از موتور خودرو نیرو می گیرید که بنابراین می تواند عملکرد موتور را تحت تاثیر قرار دهد و به ماشین فشار وارد کند. هنگامی که کمپرسور کولر خودرو روشن می شود، افزایش قابل توجهی در دور موتور خودرو مشاهده می شود که قطعاً تاثیر این موضوع را در شتاب و مصرف سوخت خواهید دید. در رابطه با این موضوع توصیه می کنیم مقاله علت بالا رفتن دور موتور هنگام کولر گرفتن را مطالعه فرمایید.

همچنین بدیهی است که برق متناوب کولر ماشین از همان منبعی که ماشین شما مصرف می کند، نیرو می گیرد که آن موتور است. فشار اضافی کولر به موتور بار وارد می کند و هنگامی که موتور انرژی را به سیستم تهویه مطبوع می رساند، ناگزیر انرژی خود را به دو قسمت تقسیم می کند و دریچه گاز ماشین را تحت تاثیر قرار می دهد. این دانش ساده ثابت می کند که کولر ماشین فشار غیر قابل اجتناب بیشتری را به موتور وارد می کند و بنابراین تا حد زیادی بر عملکرد خودرو تاثیر می گذارد.

با این حال میزان فشار و تاثیر کولر به ماشین می تواند در هر ماشینی متفاوت باشد که معمولاً میزان تاثیر کولر روی ماشین به موارد زیر بستگی دارد:

  • وضعیت موتور
  • تاریخ ساخت ماشین
  • قدرت سیستم تهویه مطبوع

وقتی ماشین نو باشد تاثیر کمتری را روی موتور خواهد داشت و علاوه بر این، تمام شرایط ذکر شده در بالا با میزان تاثیر بر موتور خودرو رابطعه معکوس دارند.

در چه شرایطی کولر به ماشین فشار می آورد؟

با این تفاسیر، عواملی که هنگام روشن بودن کولر باعث فشار به ماشین می شوند عبارتند از:

سرعت کمپرسور

اکثر کمپرسورها به صورت مکانیکی هدایت می شوند و سرعت کمپرسور رابطه مستقیمی با عملکرد موتور دارد. وقتی سرعت باد کولر را زیاد می کنید، بار بیشتری به موتور وارد می شود.

تفاوت بین شرایط بیرونی و درونی

زمانی که تفاوت زیادی بین شرایط داخل و خارج خودرو وجود دارد، کمپرسور باید کارهای بیشتری را انجام دهد تا کابین ماشین را از محیط بیرون جدا کند. اگر این اختلاف کمتر باشد، کمپرسور کارهای کمتری را انجام می دهد و نیروی کمتری را از موتور برای خنک کردن کابین می گیرید.

شرایط آب و هوایی

منظور از شرایط آب و هوایی شرایط محیطی مانند دما، رطوبت نسبی و فشار است. این شرایط آب و هوایی تاثیر بسزایی در تعیین بار کولر روی موتور دارد. وقتی اختلاف بین این فاکتورها زیاد باشد، بارهای حداکثری روی موتور وارد می شود و زمانی که اختلاف دمای بیرون و داخل زیاد باشد، کمپرسور باید کار دوچندانی انجام دهد. در نتیجه وقتی کولر قدرت بیشتری از موتور می گیرد به این معنی است که می تواند تاثیر شدیدی روی موتور بگذارد.

شرایط کابین خودرو

شرایط کابین نیز نقش مهمی در تعیین بار کولر روی موتور دارد چراکه این بار تحت تاثیر تعداد سرنشینان خودرو است. در واقع هر چقدر تعداد نفرات حاضر در ماشین بیشتر باشد، کولر ماشین بار بیشتری را روی موتور وارد می کند که همین مسئله تاثیر جدی را روی عملکرد موتور خواهد داشت.

سرعت بالا

زمانی که سرعت خودرو بالا می رود طبیعتاً فشار بیشتری به موتور وارد می شود و اگر کولر خودرو نیز روشن باشد، شما افت محسوسی را در قدرت موتور شاهد خواهید بود.

درجا کار کردن ماشین

استفاده از کولر هنگام درجا کار کردن ماشین می تواند بار خیلی زیادی را به موتور ماشین وارد کند و همچنین باعث بالا رفتن دمای موتور شود. در این شرایط با توجه به اینکه خودرو در حرکت نیست و گردش هوا در محفظه موتور جریان ندارد، بار اضافی سیستم تهویه مطبوع و گرما می تواند فشار زیادی را به موتور وارد کند و عملکرد کولر و موتور را کاهش دهد.

باز بودن شیشه ها

هنگام روشن بودن کولر به هیچ وجه نباید شیشه های خودرو باز باشند. بسته بودن شیشه ها فشار کمتری به کولر و موتور وارد می کند و موجب کاهش چشمگیر مصرف سوخت می شود، همچنین اینکه هوای خنک داخل خودرو در صورت باز بودن شیشه ها از دست می رود.

چگونه فشار کولر به ماشین را کاهش دهیم؟

چگونه-فشار-کولر-به-ماشین-را-کاهش-دهیم

همانطور که در بالا اشاره کردیم کولر قطعاً بر عملکرد خودرو تاثیر می گذارد و این موضوع غیر قابل اجتناب است. اما می توانید با اقدامات زیر این مشکلات را به حداقل برسانید:

  • وقتی هوای بیرون کابین خیلی گرم است از کولر خودرو استفاده کنید و در صورت عدم نیاز آن را خاموش کنید. برای استفاده بهینه‌تر از کولر پیشنهاد می کنیم آموزش قدم به قدم استفاده از کولر ماشین را از مجله یدک یار دنبال کنید.
  • دمای کولر ماشین را با توجه به گرمای خارج خودرو تنظیم کنید.
  • هنگامی که خودرو را استارت می زنید، کولر را بلافاصله روشن نکنید و بعد از طی کردن مسافتی می توانید کولر را روشن کنید.
  • سرویس و نگهداری منظم کولر خودرو را دنبال کنید و مواردی مانند علائم کم شدن گاز کولر ماشین یا عملکرد نادرست کمپرسور کولر را سریعاً برطرف کنید تا کولر ماشین عملکرد مناسبی داشته باشد و فشار زیادی را به موتور ماشین وارد نکند.

آیا کولر برقی به ماشین فشار می آورد؟

کولر برقی امروزه در بسیاری از خودروهای روز دنیا مورد استفاده قرار می گیرد که استفاده از آن باعث شده هنگام روشن بودن کولر فشار وارده به موتور تا حد بسیار زیادی کاهش یابد چرا که کولر برقی اصلاً وارد مدار موتور نمی شود. اما نکته‌ای که وجود دارد این است که مصرف سوخت و مصرف برق خودرو هنگام استفاده از کولر برقی افزایش پیدا کند. نحوه کارکرد کولر برقی به این شکل است که پس از روشن شدن، کمپرسور کولر فرایند فشرده سازی گاز کولر را از طریق نیروی دریافتی از تسمه دینام آغاز می کند و این گاز کولر پس از ارسال به کندانسور، گرمای خود را از دست می دهد و به حالت مایع در می آید. حال بعد از کاهش فشار و عبور این مایع از شیر انبساط، حالت دوفازی در مایع بوجود می آید و در آخر فن کولر با هدایت هوای درون کابین خودرو به لوله ها و انجام فرایند خنک سازی، هوای سرد را به داخل اتاق هدایت می کند.

اما بیایید نگاهی به مزایا و معایب کولر برقی ماشین داشته باشیم و بدانیم که آیا به ماشین فشار وارد می کند یا خیر:

مزایا کولر برقی ماشین: 

  • خنک شدن فضای کابین خودرو بدون توجه به اینکه هوا چقدر گرم است
  • بهبود کیفیت هوای ماشین
  • جلوگیری از بخار گرفتن شیشه های ماشین
  • کاهش سر و صدا
  • قابلیت خنک کردن صندلی ها و فرمان
  • بهبود بهره‌وری انرژی خودرو

معایب کولر برقی ماشین:

  • نیاز به سرویس و نگهداری منظم دارد
  • باعث بالا رفتن مصرف سوخت می شود
  • استفاده از برق خودرو افزایش پیدا می کند
  • تا زمانی که به درستی تنظیم نشده باشد می تواند نویز و اختلال داشته باشد

نتیجه گیری

طبق مطالبی که در بالا ارائه کردیم، باید گفت که کولر فشار اجتناب ناپذیری را به موتور ماشین وارد می کند و باعث بالا رفتن مصرف سوخت و کاهش قدرت موتور می شود. سال تولید ماشین و قدرت موتور یا قدرت سیستم تهویه مطبوع می تواند تا حد زیادی باعث کاهش بار اضافی موتور هنگام روشن بودن کولر شود و همچنین سرویس و نگهداری کولر خودرو باعث کاهش بار کولر به موتور می شود.

با تشکر از اینکه ما را تا پایان این مقاله همراهی کردید، اگر سوالی در مورد اینکه چرا کولر به ماشین فشار می آورد دارید می توانید در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید تا متخصصان یدک یار در اسرع وقت پاسخگوی سوالات شما عزیزان باشند.

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.