تفاوت فرمان برقی با هیدرولیک چیست؟

فرمان برقی و فرمان هیدرولیک رایج ترین نوع فرمان در خودروهای امروزی می باشند که هر کدام به نوبه خود دارای معایب و مزایایی هستند. ما در این مقاله به بررسی تفاوت فرمان برقی با هیدرولیک پرداخته ایم تا به طور کامل با این مدل فرمان ها آشنا شوید.

۰

فرمان برقی و فرمان هیدرولیک دو نوع متداول فرمان ماشین هستند. فرمان برقی در سال ۱۹۵۱ با عرضه ماشین کرایسلر امپریال بوجود آمد که از نیروی اکتریکی برای سهولت رانندگی استفاده می کرد. امروزه بسیاری از خودروها به فرمان برقی روی آورده‌اند.

اما “تفاوت فرمان برقی با هیدرولیک” چیست؟ به خواندن این مطلب ادامه دهید تا در مورد مزایا و معایب فرمان برقی در مقایسه با فرمان هیدرولیک (Electric VS Hydraulic Power Streering) و نکات دیگر در مورد این مدل فرمان ها آگاهی پیدا کنید.

فرمان برقی چیست

به عبارت ساده، “فرمان برقی” تلاش لازم برای چرخاندن فرمان در خودرو را به حداقل می رساند. بدون فرمان برقی یا فرمان هیدرولیک، فرمان احساس سنگینی می کند و چرخش آن دشوار است. اگر تا به حال از فرمان برقی در خودروی خود استفاده کرده‌اید، می دانید که پیچیدن، پارک کردن و مانور دادن با ماشین خود، به خصوص در سرعت های پایین چقدر راحت است.

فرمان هیدرولیک چیست

فرمان هیدرولیک” از مایعات فشار بالا برای کمک به حرکت فرمان استفاده می کند و برای کار کردن از آرایش نوع پیستونی خود استفاده می کند. هنگامی که راننده فرمان را می چرخاند، جریان یا مایع تخت فشار را به گونه‌ای باز می کند که به چرخش چرخ ها در جهت مورد نیاز کمک می کند.

تفاوت فرمان برقی با هیدرولیک

تفاوت فرمان برقی با هیدرولیک

یک سیستم فرمان کاملاً برقی (EPS) از یک موتور الکتریکی که روی قفسه فرمان یا ستون فرمان قرار می گیرد برای کمک به راننده استفاده می کند. سنسورهای متصل به موتور میزان گشتاور یا تلاش دَورانی راننده را که روی فرمان اعمال می شود، اندازه گیری می کنند. سپس حسگرها از این اطلاعات برای تصمیم گیری میزان کمک راننده برای چرخاندن چرخ های جلو استفاده می کنند.

سرعت بزرگترین عامل در تعیین میزان کمکی است که EPS ارائه می کند. ممکن است متوجه شوید که چرخاندن فرمان در سرعت های پایین، مانند پارک کردن خودرو بسیار آسان است تا مانور را ساده تر کند. در سرعت های بالاتر، مقاومت بیشتر فرمان برقی،‌ پایداری بیشتری را فراهم می کند.

با این حال، فرمان هیدرولیک یا سیستم های هیدرولیک از روغن هیدرولیک استفاده می کنند که توسط یک پمپ فرمان نیرو می گیرد تا به رانندگان کمک کند تا چرخ ها را بچرخانند. در حالی که یک فرمان برقی توسط سیستم الکتریکی ۱۲ ولتی (یا بالاتر) ماشین تغذیه می شود، پمپ فرمان هیدرولیک توسط تسمه دینام یا تسمه محرک دیگری که متصل به موتور است به حرکت در می آید. پمپ فرمان از مایع فرمان یا همان روغن هیدرولیک برای ایجاد فشار هیدرولیک بر روی دنده فرمان یا پینیون استفاده می کند که راننده باید برای چرخاندن چرخ ها حرکت دهد.

نحوه تشخیص فرمان برقی

برای “نحوه تشخیص فرمان برقی” و اینکه بدانید آیا خودروی شما دارای فرمان برقی است یا هیدرولیک، ابتدا باید به علامت EPS بر روی صفحه کیلومتر توجه کنید. زمانی که سوئیچ خودرو را در حالت استارت قرار می دهید یا اصطلاحاً سوییچ را باز می کنید، در صورت داشتن فرمان برقی، علامت EPS بر روی صفحه کیلومتر نمایش داده می شود.

یکی دیگر راه های تشخیص اینکه آیا خودروی شما دارای فرمان برقی است یا نه، وجود پمپ یا مخزن هیدرولیک و شلنگ های فشار ضعیف و فشار قوی روغن هیدرولیک است. سیستم های فرمان برقی دارای هیچکدام از این اجزا نمی باشند.

علاوه بر این موردها، اگر هنگام چرخش فرمان، مخصوصاً در سرعت های پایین احساس می کنید که این کار به راحتی هرچه تمام تر صورت می گیرد باید بدانید که فرمان ماشین شما برقی است.

معایب و مزایا فرمان برقی و هیدرولیک

معایب و مزایا فرمان برقی و هیدرولیک

مزایا فرمان هیدرولیک

فرمان هیدرولیک بیش از ۵۰ سال است که در سیستم فرمان غالب بوده است. به دلیل این تصدی، از چندین دهه توسعه و تنظیم دقیق بهره برده است. طرفداران فرمان هیدرولیک یک مزیت عمده را برجسته می کنند که آن بازخورد بیشتر یا احساس فرمان است.

بازخورد بیشتر یا احساس فرمان، تجربه یکپارچه تری را ایجاد می کند، زیرا راننده بهتر می تواند نحوه فرمان خودرو را درک کند. به نوعی، جاده یا خیابان از طریق فرمان با راننده ارتباط برقرار می کند و امکان تصمیم گیری های شهودی تر و رانندگی ایمن تری را فراهم می کند. به همین دلیل، بسیاری از رانندگان خودروهای اسپرت سطح بالا و خودروهای مسابقه‌ای فرمان هیدرولیک را ترجیح می دهند. این موضوع به آن ها اجازه می دهد هنگام رانندگی با سرعت های بالا، تصمیم گیری های سریع تر و آگاهانه‌تری بگیرند.

معایب فرمان هیدرولیک

علیرغم استفاده طولانی مدت از فرمان هیدرولیک در خودروها، این مدل فرمان دارای اشکالاتی است. اول اینکه نیروی هیدرولیک نیاز به استفاده از روغن هیدرولیک دارد که به عنوان مایع فرمان نیز شناخته می شود. اگرچه برخی از سازندگان خودرو نیازی به آن ندارند، اما روغن هیدرولیک را می توان به طور مرتب تعویض کرد. علاوه بر این، اگر روغن هیدرولیک در هر نقطه مشخص نشتی داشته باشد، ممکن است فرمان هیدرولیک از کار بیفتد و سفت شود.

ثانیاً کمک قدرت هیدرولیک همیشه روشن است، به این معنی که موتور باید دائماً کار کند تا کمک فرمان هیدرولیک کار کند. سیستم هایی که برای کار کردن به انرژی مکانیکی موتور نیاز دارند ممکن است بر راندمان سوخت و مسافت پیموده شده تاثیر بگذارند.

در نهایت، سیستم های فرمان هیدرولیک پیچیده تر هستند و به قطعات بیشتری نسبت به سیستم فرمان برقی نیاز دارند. به این ترتیب می توانند فضای بیشتری را در قسمت موتور اِشغال کنند.

مزایا فرمان برقی

از اوایل دهه ۲۰۰۰ میلادی، فرمان برقی برای اکثر خودروها عادی شده است. این در درجه اول به این دلیل است که یک سیستم فرمان برقی یا EPS به طور کلی ساده تر و راحت تر از سیستم فرمان هیدرولیک نگهداری می شود. سیستم های الکتریکی برای کار کردن نیازی به سیال فرمان ندارند و فقط در صورت نیاز نیرو می گیرند که باعث می شود مصرف سوخت آن ها کمتر باشد. 

علاوه بر این، سیستم فرمان برقی ویژگی های مدرن مانند پارک خودکار و حفظ بین خطوط را فعال می کند. همچنین با حرکت به سمت آینده خودروهای خودران، استفاده از فرمان برقی ضروری خواهد بود.

در مقایسه با فرمان هیدرولیک، فرمان برقی برای عدم همسویی چرخ ها و شرایط رانندگی که بر روی فرمان تاثیر می گذارد، مانند بادهای شدید و سطوح ناهموار، بهتر عمل می کند. و همچنین لازم به ذکر است که از آنجایی که این سیستم فرمان کاملاً الکتریکی است، تنظیم دقت برق آن از طریق بروز رسانی های ساده نرم‌افزار آسان تر است.

معایب فرمان برقی

حتی با وجود اینکه سیستم های فرمان برقی اکنون استاندارد هستند، هنوز هم چند اِشکال دارند. بر خلاف سیستم های هیدرولیک، سیستم EPS در ابتدا فاقد احساس فرمان یا بازخوردی از جاده بودند که به اطلاع رانندگان از نحوه عملکرد خودرویشان کمکی نمی کرد. این روزها، سازندگان تا حد زیادی این مشکل را اصلاح کرده‌اند و حس فرمان برقی بیشتر از مدل های اولیه شده است.

یکی دیگر از معایب فرمان برقی این است که نمی توان آن را به راحتی با قطعات استاندارد و مانند یک سیستم هیدرولیک کار کرد. سیستم های EPS ممکن است به تجهیزات و دانش تخصصی برای تشخیص و تعمیر مشکلات الکتریکی نیاز داشته باشند که ممکن است ناشی از نقص کامپیوتر داخلی یا سنسورهای مختلف باشد. در نتیجه تعمیر فرمان برقی معمولاً هزینه بیشتری نسبت به تعمیر واحدهای هیدرولیک دارد.

چند خودرو با فرمان برقی که در بازار حضور دارند

خودروهایی که با فرمان در برقی در بازار ایران حضور دارند عبارتند از:

با تشکر از اینکه ما را تا پایان این مقاله همراهی کردید، اگر تجربه‌ای راجع به استفاده از فرمان برقی و یا فرمان هیدرولیک دارید خوشحال می شویم که دیدگاه های خود را در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

2 نظرات
  1. محسن می گوید

    با سلام یک مشکل اساسی در فرمان هیدرولیک هست : که اگر فرمان به طرفین تا انتها گرفته شود و در آن وضعیت نگه داشته شود به فولی سر میل لنگ صدمه شدید و باعث تخریب آن میشود که باید در اسرع وقت فولی سر میل لنگ تعویض گردد . آیا در فرمان برقی هم اگر فرمان در انتهای فرمان به چپ یا راست طولانی مدت نگه داشته شود ممکن است به جایی آسیب بزند؟ کجا؟

    1. یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      در فرمان های هیدرولیکی به دلیل گردش تسمه دینام به دور فولی پمپ هیدرولیک و فولی سر میل لنگ با چرخاندن کامل فرمان فشار زیادی به فولی سر میل لنگ وارد میشود اما در خودرو های فرمان برقی این تسمه دیگر با سیستم موتور درگیر نیست و فشاری به موتور وارد نمیکند. اما دقت داشته باشید چرخاندن کامل فرمان و حرکت کردن بصورت کلی موتور خودرو را برای شروع به حرکت زیر فشار خواهد برد علاوه بر آن فشار زیادی به سیستم جلو بندی، لاستیک ها و … وارد میکند. لذا پیشنهاد میشود فرمان خودرو را تا حد امکان تا انتها نچرخانده و یا در آن حالت نگه ندارید.