علت تغییر رنگ روغن موتور چیست؟

روغن موتور نو و تمیز، رنگ کهربایی دارد و به مرور زمان و تحت شرایطی ممکن است روغن موتور تغییر رنگ دهد. به همین منظور ما در این مقاله به بررسی علت تغییر رنگ روغن موتور پرداخته ایم تا بیشتر با این موضوع آشنا شوید.

با گذشت زمان کیفیت، قوام و رنگ روی روغن موتور ماشین شما تغییر می کند و این به دلیل عوامل زیادی است که مستقیماً روغن ماشین شما را فرسوده می کند. “علت تغییر رنگ روغن موتور” تحت تاثیر عوامل مختلفی از جمله گرما، مواد افزودنی و آلاینده ها گرفته تا چیزی به سادگی آب و مایع خنک کننده بستگی دارد. 

ما در این مقاله قصد بررسی علت تغییر روغن موتور (Change In Oil Color Means) را داریم تا شما را درباره‌ی هر آنچه که باید در مورد این موضوع بدانید، آگاه کنیم. پس تا پایان این مطلب همراهمان باشید.

روغن موتور باید چه رنگی باشد

علت تغییر رنگ روغن موتور

اولاً، رنگ روغن لزوماً معنایی ندارد. روغن موتور می تواند سیاه باشد و همچنان موثر باشد اما بهتر است که تغییر رنگ روغن موتور را جدی بگیرید، مخصوصاً اگر به رنگ سفید یا شیری تبدیل می شود. با این حال، به عنوان یک قانون کلی:

  • رنگ روغن موتور نو و تمیز کهربایی است
  • وقتی روغن موتور تیره تر می شود، می تواند نشان دهد که حرارت بالا، آلاینده ها و وجود مواد افزودنی که باعث سیاه شدن روغن می شود، وجود دارد

در مرحله بعد، اجازه دهید در مورد رنگ روغن موتور که نشان دهنده مشکلات است صحبت کنیم.

روغن موتور مصنوعی چه رنگی است

روغن موتورهای مصنوعی رنگ کاراملی دارند. رنگ آن ها شبیه به رنگ روغن های معمولی است که رنگ قهوه‌ای روشن دارند. مکانیک های حرفه‌ای باید به طور مداوم بسته بندی روغن های معمولی و مصنوعی را برای نگهداری مناسب بررسی کنند. شناسایی تنوع روغن موتور با نگاه کردن به رنگ به تنهایی می تواند چالش برانگیز باشد.

بیشتر روغن های مصنوعی مانند روغن های معمولی در طول زمان تغییر رنگ می دهند. روغن های مصنوعی دارای افزودنی هایی هستند که به خودروی شما کمک می کنند تا کارایی خود را انجام دهد تا مایعات بتوانند آلودگی و کثیفی را سریع تر از روغن های معمولی جمع آوری کنند. تا زمانی که روغن مصنوعی را مرتباً بررسی کنید و طبق دستورالعمل سازنده خودرو آن را تغییر دهید، هیچ مشکلی برای خودرو بوجود نمی آید.

روغن مصنوعی نازک تر از انواع معمولی روغن موتور است. اگر رنگ روغن موتور مصنوعی شما به رنگ مشکی تیره تغییر کرده و غلیظ و کثیف به نظر می رسد، می بایستی روغن موتور را تعویض کنید.

علت سیاه شدن روغن موتور

روغن موتور غلیظ و بسیار سیاه معمولاً نشان می دهد که روغن موتور ماشین شما در معرض آلودگی یا گرد و غبار قرار گرفته است که منجر به تجمع دوده می شود که می توان علت قهوه‌ای شدن روغن موتور یا سیاه شدن آن را به این موارد نسبت داد.

موتورهای بنزینی تزریق مستقیم به مرور زمان دوده تولید می کنند که باعث سیاه شدن یا قهوه‌ای شدن و غلیظ شدن روغن موتور استاندارد می شود. دوده ناشی از احتراق ناقص است و از آنجایی که ذرات دوده کمتر از یک میکرون اندازه دارند، معمولاً باعث سایش موتور نمی شوند.

مشکل دوده زمانی اتفاق می افتد که ذرات دوده شروع به تجمع آلاینده های بزرگتر می کنند. این جایی است که روغن موتور تیره و بافت ضخیم ممکن است از آنجا ناشی شود. 

علت سفید شدن روغن موتور

علت سفید شدن روغن موتور

علت شیری شدن رنگ روغن موتور می تواند نشان دهنده این باشد مشکلی در محفظه موتور وجود دارد. رنگ سفید یا شیری روغن موتور نشان می دهد که روغن موتور با مایع خنک کننده یا همان ضد یخ ماشین مخلوط شده است. این موضوع نشان دهنده سوختن واشر سرسیلندر است که باید فوراً تعمیر شود.

البته گاهی اوقات اوضاع آنقدر هم حاد نیست و فقط ممکن است با ماشین از گودال آب عبور کرده باشید و به همین منظور آب با روغن موتور قاطی شده است که منجر به رنگ سفید روغن موتور می شود.

با تشکر از اینکه ما را تا پایان این مقاله همراهی کردید، در صورتی که نیاز به خرید روغن موتور برای خودرو خود داشتید میتوانید با مراجعه به بخش تخصصی فروش این محصول در فروشگاه یدک یار لیست قیمت دقیقی از برند های مختلف آن مشاهده نمایید. اگر تجربه‌ای راجع به علت تغییر رنگ روغن موتور خود دارید خوشحال می شویم که دیدگاه های خود را در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.