بررسی دوو ماتیز

دوو ماتیز از خودرو های هاچ بک و کوچک است که برای اولین بار در کره جنوبی با همین نام عرضه شد و بعد از منحل شدن کمپانی سازنده، جنرال موتورز آن را خریداری کرد. این خودرو همچنین توسط کمپانی مدیران خودرو در ایران با نام ام وی ام ۱۱۰ تولید شده و مورد استقبال افراد بسیاری برای رفت و آمد های شهری قرار گرفته است.

دوو ماتیز (Chevrolet Spark) یک ماشین جمع و جور است که در کشور کره جنوبی و به وسیله شرکت جی ام دوو ساخته شد. سال ساخت این خودرو ۱۹۹۸ است. بعد از اینکه شرکت دوو منحل شد و جنرال موتورز شرکت دوو را خریداری کرد، خودروی دوو ماتیز توسط همان کارخانه جنرال موتورز تا سال ۲۰۱۱ میلادی تولید شد که شورولت اسپارک نام داشت.

کشور آمریکا و کارخانه جنرال موتورز تصمیم گرفته بودند خودرو شورلت اسپارک را به کشور چین صادر کنند و بازار خودروی چین را در اختیار خود بگیرند؛ برای انجام این کار آمریکایی ها این خودرو را در نمایشگاه خودروی چین به نمایش گذاشتند، اما  به یکباره با اتفاق عجیب و غریبی مواجه شدند، آمریکایی ها متوجه شدند که یک ماشین چینی با نام کیو کیو ۳، توسط کارخانه خودروسازی چری چین تولید شده است و قیمت آن فقط دو هزار دلار است. این خودرو کاملا شبیه به خودرو آمریکایی شورلت اسپارک بود. کیو کیو تری، چند سال بعد به وسیله شرکت مدیران خودرو، و با نام ام وی ام ۱۱۰  باز تولید شد و در بازار خودروی ایران به فروش رفت.

در این بخش به بررسی کامل دوو ماتیز می پردازیم. با ما همراه باشید.

بررسی مشخصات فنی ماشین دوو ماتیز

  1. موتور دوو ماتیز به صورت ۳ سیلندر انژکتوری است و سیستم جرقه زنی دلکو در آن استفاده شده است.
  2. سیستم تعلیق در جلو این خودرو به صورت مک فرسون و سیستم تعلیق عقب آن هم به صورت فنر لول با استرس بار و همچنین تعلیق یکپارچه می باشد.
  3. موتور این خودرو ۸۰۰ سی سی حجم دارد و توان تولید ۵۲ اسب بخار نیرو را هم دارد.
  4. گشتاور تولیدی توسط موتور خودروی دوو ماتیز هم برابر با ۶۹ نیوتن متر می باشد.
  5. سیستم جرقه زنی هم در این خودرو با کویل و دلکو است. در واقع این خودرو جزو اولین خودروهایی است که انژکتوری بودند.

 صفر تا صد دوو ماتیز

شتاب صفر تا صد دوو ماتیز برابر با ۱۵ ثانیه است. بیشترین سرعتی که می شود با این خودرو حرکت کرد ۱۴۵ کیلومتر بر ساعت می باشد.

 مصرف بنزین دوو ماتیز

مصرف بنزین ماشین در داخل شهر، چیزی حدود ۶ تا ۶٫۵ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است؛ و مصرف بنزین خودرو در خارج از شهر، ۵ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر می باشد. در واقع مصرف بنزین خودروی دوو ماتیز در مقایسه با خودروهای ۲۰ سال پیش، بسیار پایین است. حجم باک بنزین خودروی دوو ماتیز هم برابر با ۳۸ لیتر می باشد. اندازه حجم باک این خودرو ممکن است کم به نظر برسد، اما با توجه به مصرف کمی که این خودرو دارد، این میزان از ظرفیت باک بنزین کفایت می کند.

فیس لیفت دوو ماتیز

در سال ۲۰۰۰ میلادی، خودروی دوو ماتیز با یک فیس لیفت یا همان تغییر چهره مواجه شد. این کار در مرکز طراحی در کشور انگلستان، طراحی و برنامه‌ریزی شد. در این فیس لیفت، سپر و چراغ های ماشین، باز طراحی شدند. هم چنین موتور سه سیلندر خودروی دوو ماتیز که دارای حجمی برابر با هشتصد سی‌ سی بود هم بعد از فیس لیفت، به یک موتور چهار سیلندر یک لیتری تغییر پیدا کرد.

کشور کره جنوبی هم از همین سال ۲۰۰۰ میلادی تا قبل از انحلال کارخانه دوو، نسخه فیس لیفت خودرو را جایگزین نسخه قدیمی آن کرده بود. در کشور ایران و در کارخانه کرمان موتور، نسخه فیس لیفت دوو مونتاژ نشد و تمام خودروهای دوو ‌ماتیزی که در ایران مشاهده می کنید با همان موتور سه سیلندر ۸۰۰ سی سی می باشند. نکته جالب اینجا است که کشور ازبکستان، هنوز و بعد از گذشت بیست سال از انحلال کارخانه دوو، در حال تولید نسخه فیس لیفت خودروی دوو می باشد.

 بررسی ایمنی خودروی دوو ماتیز

بررسی ایمنی خودروی دوو ماتیز

این خودرو فاقد هر گونه آپشن ایمنی است که امروزه در خودروهای روز دنیا رایج است. حتی آپشن هایی که امروزه، خودروهای تولیدی توسط ایران هم دارند در آن زمان در خودروی دوو ماتیز موجود نبود. در واقع در این خودرو، نه کیسه هوا وجود دارد و نه سنسور خاصی و نه دوربین خاصی؛ هیچ گونه سیستم کمکی راننده هم در این ماشین وجود ندارد. ترمز این ماشین هم از هر گونه سیستم خاصی مانند ABS یا ABD محروم است. اما نکته جالب اینجا است که ایمنی خودروی دوو ماتیز نسبت به بسیاری از خودروهای دیگر موجود در بازار ایران بالا است. 

از آنجایی که سالها از ورود این خودرو به بازار خودروی ایران می‌گذرد و تعداد زیادی از آن در ایران وجود داشته و دارد؛ صحبت در مورد ایمنی خودروی دوو ماتیز بسیار ساده است. در این بیش از ۲۰ سالی که از ورود این خودرو به کشور ایران می‌گذرد، تعداد تصادفات منجر به مرگ خودروی دوو ماتیز، خیلی بالا نبوده است و این یک افتخار برای این خودرو محسوب می‌شود. پا را از این فراتر می‌گذاریم و ادعا می‌کنیم که خودروی دوو ماتیز حتی از خودروی سیتروئن زانتیا هم امن تر است.

این صحبت، برای موسسه معتبر تست ایمنی خودروی یورو انکپ، این ادعا را مطرح کرده است. هیچ کدام از خودروهای ایرانی، توسط این موسسه ایمنی، تست تصادف نشده اند و موفق نشده اند نظر مثبت این موسسه را جلب کنند؛ ولی همین موسسه بسیار معتبر، نظر بسیار مثبتی نسبت به خودروی دوو ماتیز در زمان خودش داشت.

در واقع، نتایج آزمایش این موسسه که در سال ۲۰۰۰ میلادی بر روی خودرو دوو ماتیز صورت پذیرفت، نشان می دهد که این خودرو از سر راننده و سرنشینان خودرو، خیلی خوب محافظت می کند. این حفاظت از سر، برای سرنشینان خودرو حتی از راننده هم بهتر است.

اگر  تصادف از سمت کنار صورت پذیرد باز هم حفاظت خوبی از سر و بالاتنه راننده و سرنشینان خودرو صورت می پذیرد. این خودرو توانست از موسسه یورو انکپ سه ستاره ایمنی را در زمینه حفاظت از سرنشینان بزرگسال کسب کند. امتیاز کلی این خودرو هم در تست تصادف ۱۹ است؛ که از این ۱۹ عدد، ۶ امتیاز به تصادف از جلو اختصاص دارد و ۱۳ امتیاز، به تصادف از کنار. در واقع این اعداد نشان می‌دهند که خودروی دوو ماتیز در هنگام تصادف از جناحین، خودروی محکم و قابل اطمینانی است.

وزن و اندازه های دوو ماتیز

وزن دوو ماتیز، برابر با ۹۰۰ کیلوگرم می باشد. طول این خودرو برابر با ۳۴۹۵ میلیمتر، عرض آن برابر با ۱۴۹۵ میلی متر، ارتفاع آن برابر با ۱۴۸۵ میلیمتر و فاصله محوری در دوو ماتیز برابر با ۲ هزار و ۳۴۰ میلی متر بود.

 آپشن های خودروی دوو ماتیز

آپشن های خودروی دوو ماتیز

با توجه به اینکه این خودرو مربوط به حدود ۲۰ سال پیش است، نباید خیلی انتظار وجود آپشن های زیاد را از آن داشته باشیم. آپشن هایی که در این خودرو وجود داشتند شامل موارد خیلی ساده بودند. به عنوان مثال:

  1. شیشه ماشین به صورت برقی بالا و پایین می‌شود.
  2. شیشه عقب دارای گرمکن می باشد.
  3. گیربکس ماشین دوو ماتیز، به صورت دستی ۵ سرعته می باشد.
  4. فرمان ماشین دوو ماتیز، از نوع هیدرولیکی می باشد.
  5. این ماشین دارای کولر بود.

فراموش نکنیم که در آن زمانی که خودروی دوو ماتیز در ایران تولید می شد، رقبای این خودرو، ماشین هایی مانند پیکان بودند. همینکه خودروی دوو ماتیز دارای کولر است و همچنین شیشه های آن بصورت برقی بالا و پایین می شود، در آن زمان باعث جذب بسیاری از خریداران ایرانی شد.

نکات مثبت دوو ماتیز

  1. مصرف بنزین دوو ماتیز، بسیار پایین است. مخصوصاً در دوره خودش این خودرو کم مصرف ترین خودروی موجود در بازار ایران بود. فضای داخلی این خودرو بسیار جادار است و به راحتی ۵ نفر می‌توانند در آن بدون اینکه اذیت شوند، بنشینند.
  2. راننده در این خودرو دید بسیار مناسبی دارد و در واقع نقطه کور در این خودرو کمتر است.
  3.  در این خودرو صدای موتور به داخل کابین نفوذ نمی‌کند. این وضعیت هم، در دوره خود یک مزیت فوق‌العاده برای دوو ماتیز، محسوب می‌شد؛ چرا که در آن دوره ماشین ها معمولاً پر سر و صدا بودند. کیفیت ساخت دوو ماتیز هم نسبت به رقبا خیلی بهتر بود.
  4. امنیت این خودرو در مقایسه با رقبا بالا است.

 نکات منفی دوو ماتیز

  1. موتور این خودرو نسبت به رقبای خود ضعیف تر است.
  2. عقب این خودرو کمی میکوبد و افرادی که در صندلی عقب خودروی دوو ماتیز می نشینند، کمی اذیت می‌شوند.
  3. با توجه به اینکه ارتباط کارخانه دوو با کشور ما ۱۷ سال است که کاملاً قطع شده است، بنابراین پیدا کردن قطعات یدکی این خودرو نسبت به خودروهایی که همین الان هم در کشور ایران تولید می شوند و یا نسبت به خودروهایی که با شرکت‌های ایرانی در ارتباط هستند، سخت تر است.

دوو ماتیز در ایران

این خودروی هاچ بک از سال ۱۹۹۸ میلادی تا سال ۲۰۰۳ میلادی، یعنی از سال ۷۹ تا ۸۳ در کشور ما و توسط شرکت کرمان موتور تولید می‌شد. از آنجایی که این کارخانه خودروسازی دوو، توسط جنرال موتورز آمریکا خریداری شده بود و ایران هم توسط کشور آمریکا تحریم بود، ارتباط کشور ایران با کارخانه دوو به طور کلی قطع شد و کشور ما از داشتن یک خودروی خوب محروم شد.

قیمت دوو ماتیز

از آن جایی که مدل ۷۹ تا ۸۳ این خودرو در بازار خودروی ایران موجود است، به هیچ عنوان نمی توانید مدل صفر دوو را پیدا کنید. تا چند سال پیش که قیمت خودرو در ایران با این افزایش عجیب و غریب مواجه نشده بود، با قیمت های بسیار پایین، در حد ۱۰ تا ۱۵ میلیون تومان می‌شد بهترین خودروی دوو ماتیز را خریداری کرد. ولی با جهش خیره کننده قیمت خودرو از سال ۱۳۹۶ به بعد، در واقع بعد از پاره کردن برجام، هر روز با جهش بیشتر قیمت این خودرو مواجه بوده ایم؛ به نحوی که مدل ۷۹ این خودرو با کارکرد ۲۰۰ هزار کیلومتری، قیمتی بالاتر از ۵۰ میلیون تومان دارد. واقعاً پرداخت مبلغی بیشتر از ۵۰ میلیون تومان برای خودرویی که ۲۲ سال از عمر آن گذشته است، چیز عجیبی به نظر می رسد. مدل ۸۳ این خودرو هم حتی تا ۱۰۰ میلیون تومان قیمت گذاری می‌شود. البته بدیهی است که میزان کارکرد خودرو، میزان سلامتی فنی خودرو و همچنین سلامت بدنه آن، تأثیر زیادی در قیمت خودرو خواهد داشت.

اما با توجه به سن بالای این خودرو ممکن است قطعات و لوازم یدکی آن به راحتی خودرو های روز در بازار یافت نشوند. یدک یار با افتخار اعلام میدارد که از تمامی لوازم یدکی ماتیز پشتیبانی کرده و شما می توانید با مراجعه به بخش خرید لوازم یدکی، قطعات مناسب این خودرو را پیدا کنید.

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.