بررسی علت بالا رفتن دور موتور هنگام کولر گرفتن

علت بالا رفتن دور موتور هنگام کولر گرفتن معمولاً به خاطر مشکلات مختلفی است که اکثراً به سیستم تهویه مطبوع، دینام و دریچه گاز مربوط می شود. اگر قصد دارید بیشتر درباره علت بالا رفتن دور موتور هنگام کولر گرفتن بدانید این مقاله به شما کمک خواهد کرد.

شاید زمانی که کولر ماشین روشن است دور موتور یا همان RPM بالا برود و آیا از خود پرسیده‌اید که “علت بالا رفتن دور موتور هنگام کولر گرفتن” چیست. علت این امر به دلیل مشکلاتی مانند خرابی کمپرسور کولر خودرو، خرابی دینام یا کم بودن گاز کولر است که در اینجا ما قصد داریم به بررسی علت بالا رفتن دور موتور هنگام کولر گرفتن (What Is The Cause of High RPM When Using Car AC) بپردازیم تا اطلاعات لازم را پیدا کنید.

علت بالا رفتن دور موتور هنگام کولر گرفتن

علت بالا رفتن دور موتور هنگام کولر گرفتن

مشکلاتی که در ادامه به آن ها پرداخته‌ایم می توانند علت بالا رفتن دور موتور هنگام کولر گرفتن باشند:

خرابی دینام

هنگامی که کولر ماشین روشن می شود، دینام باید سخت تر کار کند تا بتواند بار اضافی را تحمل کند. اگر دینام خراب باشد، ممکن است با مشکلاتی مواجه شود، به این معنی که در نتیجه دور موتور هنگام کولر گرفتن بالا می‌رود.

موارد مختلفی مانند فرسوده بودن بلبرینگ، رگولاتور بد ولتاژ، فرسوده بودن تسمه دینام یا اتصال نامناسب می تواند باعث خرابی دینام شود. اگر دینام خراب باشد، ممکن است نتواند قدرت کافی را تولید کند که منجر به نوسان دور موتور می‌شود، به‌ویژه در حالت خلاص که در این حالت دینام با سرعت مناسبی توسط تسمه دینام چرخانده نمی‌شود.

خرابی کندانسور کولر ماشین

هنگامی که کندانسور خراب باشد، نمی تواند گاز کولر را به طور موثر به حالت مایع تبدیل کند، بنابراین سیستم تهویه مطبوع برای خنک کردن هوا تلاش می کند. این باعث می شود که موتور در دورهای بالاتر برای جبران کمبود راندمان خنک کننده کار کند و بار اضافی روی دینام ایجاد کند که همین موضوع می تواند علت بالا رفتن دور موتور هنگام کولر گرفتن باشد.

کمپرسور کولر خودرو

بالا رفتن دور موتور موقع کولر گرفتن

ممکن است این سوال برای شما بوجود آمده باشد که کار کمپرسور کولر خودرو چیست. کمپرسور کولر ماشین وظیفه فشار دادن مبرد در سیستم AC را بر عهده دارد. این فشار به مبرد کمک می کند تا گرمای داخل خودرو را جذب کرده و آن را خنک کند. هنگامی که کمپرسور AC با تمام توان خود کار نمی کند، می تواند باعث نوسان در RPM موتور و بالا رفتن دور موتور هنگام کولر گرفتن شود.

این بدین دلیل است که کمپرسور خراب نمی تواند فشار صحیح را حفظ کند و با افزایش و کاهش فشار موتور باعث افزایش سرعت و کاهش سرعت موتور می شود.

علت های مختلفی می توانند باعث خرابی کمپرسور کولر خودرو شوند که رایج ترین آنها فرسوده بودن یاتاقان کمپرسور، ترک خوردگی یا شکستگی محفظه کمپرسور یا نشتی در سیستم AC است. از علائم خرابی آن میتوان به ریپ زدن خودرو هنگام کولر گرفتن اشاره کرد. چراکه همانطور که اشاره شد این نوسانات علاوه بر بالا بردن دور موتور باعث ریپ طدن خودرو نیز میشود.

پایین بودن سطح گاز کولر

کم بودن گاز کولر باعث می شود که RPM نوسان کند زیرا کمپرسور سعی می کند فشار و دمای صحیح را حفظ کند اما به دلیل کمبود مبرد نمی تواند این کار را انجام دهد. هنگامی که کمپرسور نتواند به فشار مورد نظر برسد، موتور شروع به کار می کند و دور موتور هنگام کولر گرفتن بالا می رود. این بدین دلیل است که کمپرسور نمی تواند به فشار مورد نظر برسد و باعث می شود موتور سخت تر کار کند تا دما و فشار صحیح را حفظ کند. اگر قصد دارید بیشتر در رابطه با این موضوع اطلاعات کسب کنید توصیه می کنیم مقاله علائم کم شدن گاز کولر را از مجله یدک یار مطالعه کنید.

خرابی دریچه کنترل هوا

خرابی سوپاپ کنترل هوا (IACV) می تواند باعث بالا رفتن دور موتور در زمان روشن بودن کولر شود. IACV مسئول کنترل مقدار هوایی است که در زمان بیکار بودن موتور به منیفولد ورودی موتور وارد می شود. اگر IACV به درستی کار نکند، می‌تواند باعث شود که موتور با سرعت غیر یکنواختی کار کند و در نتیجه RPM بالا برود می‌رود.

لازم به توضیح است IACV یک سوپاپ کنترل شده الکترونیکی است که به بدنه دریچه گاز موتور متصل است. هنگامی که سیستم تهویه مطبوع روشن می شود، IACV هوای مجاز برای ورود به منیفولد ورودی موتور را تنظیم می کند.

خطای سیستم ورودی هوا

سیستم ورودی هوا مقدار مناسبی از هوا را در اختیار موتور قرار می دهد که در واقع این سیستم از چهار جزء تشکیل شده است. اولین جزء سیستم فیلتر هوا می باشد که این قطعه کثیفی و سایر ذرات را که می تواند به موتور آسیب برساند، به دام می اندازد. اگر فیلتر هوا مسدود شده باشد، می تواند هوای ورودی به موتور را محدود کند. این به نوبه خود باعث می شود موتور با دور کمتری کار کند و IAVC را مجبور می کند تا به طور مداوم دور در دقیقه را تنظیم کند.

دومین جزء سیستم ورودی هوا، سنسور جریان هوای جرمی (MAF) است. این سنسور هوای ورودی به موتور را اندازه گیری می کند و اطلاعات را به ECU ارسال می کند. اگر MAF به درستی کار نکند، می تواند باعث شود موتور با دور در دقیقه بالاتر از حد معمول کار کند. این می تواند باعث بالا رفتن RPM موتور در شرایطی که تحت بار اضافی در دور آرام است، مانند زمانی که AC روشن است بشود.

سومین جزء سیستم ورودی هوا، بدنه دریچه گاز است که اگر می پرسید دریچه گاز چکار می‌کند باید بگوییم که وظیفه کنترل میزان هوای ورودی به موتور را بر عهده دارد. اگر بدنه دریچه گاز به درستی کار نکند، می تواند باعث شود موتور با دور در دقیقه بالاتر کار کند. تجمع کثیفی یا زباله روی بدنه دریچه گاز معمولا باعث این امر می شود. اغلب می توانید با کمک اسپری یا پاک کننده، دریچه گاز را تمیز کنید بدون اینکه نیاز به تعویض این قطعه داشته باشید.

در نهایت، چهارمین جزء سیستم ورودی هوا، شلنگ ورودی هوا است. این شیلنگ فیلتر هوا و MAF را به بدنه دریچه گاز متصل می کند. اگر شیلنگ ورودی هوا فرسوده یا آسیب دیده باشد، می تواند صدای خش خش ایجاد کند و باعث شود موتور با دور در دقیقه بالاتر از حد معمول کار کند زیرا هوا قبل از ورود به بدنه دریچه گاز خارج می شود.

اگر IACV به درستی کار نکند، می تواند باعث شود که موتور هوای بیش از حد یا خیلی کم دریافت کند و در نتیجه دور آرام موتور ناهموار شود و RPM بالا و پایین شود.

در واقع گرفتگی یا کثیف شدن دریچه شایع ترین علت خرابی IACV است. کثیفی می تواند باعث مسدود شدن سوپاپ شود و از باز و بسته شدن صحیح آن جلوگیری کند، از تنظیم صحیح مقدار هوا توسط IACV جلوگیری کند و باعث شود موتور به طور نامنظم در حالت آرام حرکت کند.

با تشکر از اینکه ما را تا پایان این مقاله همراهی کردید، اگر تجربه یا سوالی در مورد علت بالا رفتن دور موتور هنگام کولر گرفتن دارید می توانید دیدگاه های خود را در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید تا کارشناسان یدک یار در اسرع وقت پاسخگوی سوالات شما عزیزان باشند.

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.