چرا باتری ماشین در زمان پارک طولانی ماشین میخوابد؟ بررسی راه حل

زمانی که خودرو برای مدت زمان طولانی پارک شده باشد، باتری ماشین می خوابد. شاید شما هم بپرسید چرا باتری ماشین در زمان پارک طولانی ماشین میخوابد که این مقاله به شما برای آگاهی از این مشکل و راه حل آن کمک خواهد کرد.

باتری ماشین (Automotive Battery) وظیفه‌ای بسیار مهم در راه اندازی و عملکرد درست خودرو دارد و اگر دچار مشکل شود قطعاً نمی توانید خودرو را استارت بزنید. تمام باتری های ماشین دارای عمر مشخصی هستند، اما آیا می دانید که در صورت عدم استفاده طولانی مدت از خودرو ممکن است باتری تخلیه شود؟ به این اتفاق تخلیه انگلی می گویند و زمانی اتفاق می افتد که سیستم الکتریکی خودرو با وجود خاموش بودن ماشین همچنان از باتری انرژی می گیرد. یعنی باتری خودروی شما هنوز انرژی مورد نیاز رادیو، ساعت و حتی سیستم های هشدار را در زمانی که ماشین خاموش است، تامین می کند. پس اگر می پرسید که “چرا باتری ماشین در زمان پارک طولانی ماشین میخوابد“، در حال حاضر با این توضیحات می دانید که دلیل این اتفاق چیست. اما راه حل جلوگیری از این اتفاق چیست؟ با ما همراه باشید تا این موضوع را بررسی کنیم.

جلوگیری از خالی شدن باتری ماشین در زمان پارک طولانی ماشین

جلوگیری از خالی شدن باتری ماشین در زمان پارک طولانی ماشین

باتری خودرو بخش مهمی از ماشین شماست. باتری از ایجاد نیروی استارت زدن خودرو تا راه اندازی لوازم جانبی آن را برعهده دارد. به طور معمول، دینام خودرو باتری را هنگام رانندگی شارژ می کند. اما بدون استفاده ماندن ماشین برای مدت طولانی می تواند باتری ماشین شما را از بین ببرد.

باتری های ماشین معمولاً ۲ تا ۳ سال عمر می کنند. اما مدت زمانی خالی شدن باتری ماشین در زمان پارک طولانی بستگی به خود ماشین دارد. با رعایت یکسری مسائل شما می توانید عمر باتری ماشین خود را افزایش دهید. در زیر چند پیشنهاد وجود دارد که به جلوگیری از خالی شدن باتری ماشین در زمان پارک طولانی ماشین کمک می کند:

سیستم امنیتی ماشین را خاموش کنید

اگر ماشین شما دارای دزدگیر است و در یک پارکینگ امن پارک شده است، می توانید سیستم امنیتی ماشین را خاموش کنید. اگر دزدگیر یا سایر سیستم های امنیتی خودرو روشن بمانند، باتری خودرو سریعتر خالی خواهد شد. 

قطب های باتری را جدا کنید

اگر از وسیله نقلیه خود برای مدت طولانی استفاده نمی کنید، بهتر است قطب های مثبت و منفی باتری را جدا کنید تا از تخلیه آن جلوگیری شود. دلیل اینکار این است که وقتی موتور خاموش می شود، خودروهای امروزی همچنان از نیروی باتری استفاده می کنند تا سیستم های محاسباتی، آلارم های هشدار خودرو، ساعت، رادیو و غیره را حفظ کنند. هنگامی که قطب های باتری را جدا می کنید، منبع تغذیه را به طور کامل قطع می کنید و در نتیجه از تخلیه برق جلوگیری می کنید.

با این حال باید توجه داشته باشید وقتی که هر بار قطب های باتری را جدا می کنید، باید برخی از ویژگی های ماشین مانند تنظیم سیستم صوتی را مجدداً پیکربندی کنید یا ممکن است متوجه شوید که کیلومتر شمار خودروی شما تنظیم مجدد شده است (بستگی به مدل خودرو دارد).

اطمینان حاصل کنید که تمامی چراغ های خودرو خاموش هستند

بسیاری از اوقات صاحبان خودرو پس از پارک ماشین، چراغ های داخل کابین را روشن می گذارند که این موضوع در زمان پارک طولانی باعث سریعتر تخلیه شدن باتری می شود. عادت کنید که پس از پارک ماشین تمامی چراغ ها بررسی کنید تا مطمئن شوید که این چراغ ها خاموش هستند که بدین ترتیب می توانید عمر باتری خودرو را به حداکثر برسانید.

حداقل در هفته به مدت ۳۰ دقیقه با خودرو رانندگی کنید

وقتی ماشین برای مدت طولانی پارک شده است، باتری همچنان تمام حافظه ذخیره شده برای سیستم های مختلف کامپیوتری را تامین می کند. در حالی که ممکن است این تخلیه باتری زیاد به نظر نرسد، اما با گذشت زمان زیاد می شود و ممکن است باتری خودروی شما را تا مرز تخلیه کامل پیش ببرد. 

برای اینکه باتری را شارژ نگه دارید، باید یک بار در هفته و هر بار حداقل ۳۰ دقیقه با سرعت در بزرگراه رانندگی کنید تا مطمئن شوید باتری به تقویت مورد نیاز خود می رسد.

از روشن و خاموش کردن ماشین خودداری کنید

اگر ماشین شما مدت زمان زیادی پارک شده باشد شاید به این فکر کنید که بهتر است خودرو را روشن کنید و اجازه دهید مدتی کار کند تا باتری شارژ شود. این کار کاملاً غلط است و در واقع با انجام این کار ضرر بیشتری به باتری ماشین وارد می کنید.

مدت زمان خالی شدن باتری ماشین

این یک سوال رایج برای بسیاری از افراد است، به خصوص در مواقعی که از ماشین برای مدت طولانی استفاده نمی کنند. مدت زمان خالی شدن باتری ماشین به وضعیت باتری خودروی شما بستگی دارد. اگر می دانید که باتری ماشین شما نسبتاً نو است و در شرایط خوبی نگهداری شده است، احتمالاً در صورت پارک کردن طولانی می تواند بین مدت زمان دو هفته تا دو ماه دوام بیاورد تا کاملاً خالی شود.

اگر بیش از دو هفته است که از ماشین خود استفاده نکردید، توصیه می کنیم برای پیشگیری از تخلیه کامل باتری یکسری موارد را که پیش تر اشاره کردیم رعایت کنید. به همین منظور شما می توانید مقاله چگونه از خوابیدن باتری ماشین جلوگیری کنیم را از مجله یدک یار مطالعه کنید تا بدانید چه کارهایی را باید انجام دهید.

باتری ماشین بعد از چند روز میخوابد؟

چرا باتری ماشین در زمان پارک طولانی ماشین میخوابد

همانطور که پیش تر نیز اشاره کردیم، مدت زمان تخلیه کامل باتری کاملاً بستگی به وضعیت نگهداری، جدید و یا قدیمی بودن باتری خودرو دارد. همچنین ممکن است شرایطی مانند روشن گذاشتن چراغ های ماشین وجود داشته باشد که تخلیه باتری را به سریع ترین زمان ممکن برساند. با فرض وضیعت نگهداری مناسب و نو بودن باتری، معمولاً بیشتر از دو هفته طول می کشد تا باتری در صورت پارک کامل خودرو تخلیه شود.

سخن آخر

همانطور که متوجه شدیم، نگهداری مناسب از باتری می تواند عمر آن را تا ۳ سال افزایش دهد اما استفاده نادرست قطعاً عمر آن را به پایین تر حد ممکن می رساند. اگر شرایطی وجود دارد که منجر می شود برای مدت طولانی از خودرو استفاده نکنید، یکسری راه ها وجود دارد که با انجام آن ها می توانید از خوابیدن باتری ماشین جلوگیری کنید. علاوه بر این، سعی کنید نکات مهمی که برای نگهداری باتری لحاظ می شود را رعایت کنید تا حتی در زمان پارک طولانی از تخلیه کامل باتری جلوگیری کنید.

خرید باتری ماشین

همانطور که متوجه شدیم باتری نقشی بسیار مهم در خودروها ایفا می کند که اگر باتری بخوابد یا دچار فرسودگی شود نیاز است که سریعاً آن را تعویض کنید. به همین منظور زمانی که قصد خرید باتری ماشین را دارید می توانید به وبسایت یدک یار مراجعه کنید و یا با شماره تلفن ۰۲۱۹۱۳۰۵۰۶۰ تماس بگیرید و ثبت سفارش خود را انجام دهید. لازم به ذکر است پس از تماس با یدک یار، مشاورین ما اطلاعات جامعی را به صورت کاملاً رایگان در اختیارتان قرار خواهند داد تا بهترین و مناسب ترین باتری را برای ماشین خود خریداری کنید.

با تشکر از اینکه ما را تا پایان این مقاله همراهی کردید، اگر تجربه‌ای راجع به جلوگیری از خوابیدن باتری ماشین در زمان پارک طولانی ماشین دارید خوشحال می شویم دیدگاه های خود را در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.