همه چیز درباره استفاده از مکمل سوخت

مکمل سوخت یا اکتان بوستر یک نوع افزودنی است که مزایای زیادی را برای ماشین شما به همراه دارد. انواع مکمل بنزین در بازار وجود دارد که می بایست بدانید بهترین زمان و روش استفاده از این مکمل ها چگونه است که در این مقاله ما به بررسی تمامی این موضوعات پرداخته‌ایم.

آیا تا به حال به این فکر کرده‌اید که چه بنزینی بهترین کارایی را برای خودروی شما دارد؟ گاهی اوقات بنزینی که در باک می ریزید حتی می تواند منشا یک مشکل عمده در موتور ماشین شما باشد. مکمل سوخت (Gasoline Additives) به شما این امکان را می دهد که جنبه های خاصی از بنزینی که در باک ماشین می ریزید را افزایش دهید. مکمل بنزین می تواند به ویژه برای ماشین های قدیمی، خودروهای دیزلی و همچنین رانندگی در محیط های خاص مفید باشد.

با این حال چند چیز وجود دارد که باید مراقب آنها بود چراکه انواع اکتان بوستر در بازار موجود می باشد و با توجه به تعداد زیاد انتخاب ها، تعیین اینکه چه چیزی به موتور ماشین شما کمک می کند و چه چیزی به موتور آسیب می رساند می تواند مشکل باشد. به همین دلیل ما قصد داریم به بررسی همه چیز درباره استفاده از “مکمل سوخت” بپردازیم تا بتوانید بیشترین بهره را از بنزینی که در باک خودرو می ریزید، ببرید.

مکمل بنزین یا اکتان بوستر چیست

مکمل بنزین

مکمل های سوخت با بنزین معمولی که در باک خود قرار می دهید کار می کنند. همانطور که از نام آن پیداست، مکمل ها با افزودن موادی مانند پاک کننده های سیستم، روان کننده ها و تقویت کننده های عملکرد به سوخت برای رسیدن به یک هدف خاص کار می کنند.

مردم معمولاً از مکمل سوخت به دفعات کم استفاده می کنند چراکه بر این باورند این مکمل ها ممکن است به خودرو آسیب برساند. در صورتی که خرابی های موتور بسیار گران‌تر هستند و مکمل ها می‌توانند به رانندگان کمک کنند تا با رسیدگی به یک مشکل خاص یا با کمک به تعمیر و نگهداری پیشگیرانه از آنها اجتناب کنند. استفاده از یک اکتان بوستر می تواند مشکلات موتور را بدون خرابی قطعات حل کند. مکمل ها روی مسائل مربوط به حرکت بنزین یا سیستمی که در آن جریان دارد کار می کنند. به عنوان مثال، مواد تمیز کننده ممکن است با سوخت مخلوط شوند تا رسوبات سنگین را از بین ببرند، اصطکاک را کاهش دهند و جریان را بهبود بخشند. همچنین اجزای دیگر مانند انژکتورها و شیرها باید عاری از هرگونه تجمعی باشند تا بهترین عملکرد را داشته باشند. تمیز کردن این سیستم ها با استفاده از مکمل می تواند مشکلات دیگری مانند پاسخ های کند و سخت روشن شدن ماشین را از بین ببرد. سایر وظایفی که یک مکمل سوخت می تواند انجام دهد شامل جلوگیری از یخ زدن بنزین، افزودن اکتان، بهتر کردن عملکرد ماشین و جلوگیری از خراب شدن سوخت در طول زمان است.

انواع مختلفی از مکمل های بنزین وجود دارد. برخی از آنها ممکن است برای محیط های خاص، مانند هوای سرد یا مناطق با رطوبت بالا در نظر گرفته شوند. با این حال، بیشتر مکمل های سوخت برای خودروهای امروزی ساخته شده‌اند که می توانید از آنها برای ماشینتان استفاده کنید.

انواع مختلف مکمل های سوخت

مزایای مکمل های سوخت به طور گسترده ای متفاوت است. آنها می توانند تقویت کننده اکتان یا تثبیت کننده سوخت باشند. افزایش دهنده اکتان بنزین عملکرد سوخت شما را بهبود می بخشد. آنها ممکن است این کار را با تمیز کردن یک سیستم و جلوگیری از تجمع برای آینده انجام دهند. تثبیت کننده های سوخت، بنزین را دست نخورده نگه می دارند و از اثرات نامطلوب طولانی مدت مانند انجماد و خوردگی جلوگیری می کنند. در ادامه برخی از انواع مکمل هایی که می توانید در ماشین خود استفاده کنید آورده شده است:

تثبیت کننده های سوخت

همانطور که قبلا ذکر شد، یک تثبیت کننده سوخت به شما کمک می کند تا سوخت ماشین شما در طول زمان حفظ شود. بیشتر تثبیت کننده ها برای وسایل نقلیه و تجهیزاتی در نظر گرفته شده اند که به طور متناوب استفاده می کنند یا برای مدت طولانی بدون استفاده می مانند. این افزودنی با جلوگیری از جدا شدن بنزین و آب کارایی را بهبود می بخشد. وقتی سوخت پس از مدتی در حالت ساکن مورد استفاده قرار می گیرد، می تواند باعث استارت های سخت و خوردگی موتور شود. یک تثبیت کننده این فرآیند را مسدود می کند و به اجزای سازنده سوخت کمک می کند تا کاملاً مخلوط شوند. اگر سوخت شما بیش از یک ماه یا بیشتر می ماند، احتمالاً ایده خوبی است که مقداری تثبیت کننده اضافه کنید، به خصوص اگر شرایط آب و هوایی سرد باشد.

اکتان بوستر

در گذشته، سرب تترا اتیل با اکتان بالا به عنوان یک افزودنی در بنزین استفاده می شد. البته این عمل زمانی پایان یافت که خطرات سرب برای سلامتی آشکار شد. بنزین با اکتان بالا اغلب با قدرت بالا همراه است، زیرا می تواند نسبت تراکم را افزایش دهد. وقتی نسبت تراکم بالاتر باشد، هوای بیشتری در سیلندرهای موتور وجود دارد. این باعث ایجاد انفجار قوی تری در هنگام مشتعل شدن می شود. سطوح اکتان منعکس کننده مقداری است که مخلوط هوا و سوخت می تواند قبل از مشتعل شدن فشرده شود.

موتورها معمولاً برای کار با سوخت در سطوح اکتان خاص طراحی می شوند. سطوح اکتان پایین می تواند باعث احتراق سوخت تحت فشار شود. موج ضربه ای ناشی از این جرقه زنی فشاری با موج ضربه ای مشابهی که از احتراق تقریباً همزمان از شمع می آید، برخورد می کند. این فرآیند می تواند منجر به صدای تق تق ماشین و کاهش کارایی موتور شما شود.

برخی از خودروهای قدیمی که از موتورهای با تراکم بالا استفاده می کنند از اکتان بوستر بهره مند خواهند شد. سایر وسایل نقلیه ای که ممکن است به سوخت با اکتان بالاتر نیاز داشته باشند شامل خودروهای اسپرت و لوکس هستند. اکتان بوستر همچنین می‌توانند شامل روان‌کننده‌هایی برای دریچه‌های چدنی در این مدل‌های قدیمی باشند چراکه می توانند به کاهش سایش این قطعات کمک کنند تا موتور را به طور موثرتری خنک کنند.

بوستر یا تقویت کننده سیتان دیزل

در یک موتور دیزلی می توانید قدرت را به روشی مشابه اما برعکس افزایش دهید. سطح ستان بالاتر باعث احتراق سریعتر و مصرف سوخت بهتر می شود. تأخیر کوتاه بین پاشش سوخت و احتراق نشان دهنده سطح بالای ستان است. تأخیر طولانی که نشانه ای از سطوح پایین ستان است، می تواند منجر به احتراق ناقص، نویز قابل توجه و انتشار دود بیشتر شود. بنزین با سطح اکتان بالا باعث می شود موتور آهسته تر مشتعل شود، در حالی که سطح بالای ستان در گازوئیل باعث می شود موتور سریعتر مشتعل شود.

ضد یخ سوخت

مخصوصاً در هوای سرد، ایجاد میعانات در مخازن سوخت غیرمعمول نیست که باعث یخ زدن سوخت می شود. استفاده از این نوع مکمل می تواند از یخ زدگی با استفاده از پایه الکلی جلوگیری کند. برخی دیگر از پخش کننده های آب استفاده می کنند که آب موجود در سوخت را جذب می کند و آن را به موتور منتقل می کند، جایی که به بخار تبدیل می شود که از اگزوز خارج می شود. اتانول برخی از اهداف ضدیخ سوخت را برآورده می کند، بنابراین اگر از گاز اتانول استفاده می کنید، احتمالاً از قبل مقداری از یخ زدگی جلوگیری می کنید. یک مکمل ممکن است برای خودروهایی که از بنزین بدون اتانول اضافه شده استفاده می کنند، به ویژه دیزل مفیدتر باشد. زمانی که دما بین انجماد و ذوب می‌رود بسیار مفید است. اگر این چرخه مکررا اتفاق می افتد، ضد یخ سوخت باید به جلوگیری از تراکم یخ زده کمک کند.

مکمل های پاک کننده انژکتور سوخت

انژکتور سوخت در خودروی شما از کنترل های الکترونیکی برای پاشیدن سوخت به داخل موتور استفاده می کند و ترکیب مناسبی از هوا و سوخت را برای احتراق بهینه ایجاد می کند. سوخت تحت فشار از طریق نازل رانده می شود و به عنوان یک غبار ریز شده از انتهای دیگر انژکتور به بیرون پاشیده می شود، بنابراین راحت تر می سوزد. هنگامی که این انژکتور مسدود می شود، می تواند برای کل فرآیند احتراق سوخت مشکل ایجاد کند. موتور شما ممکن است شروع به لکنت، بدسوختن یا توقف کند، حتی در زمان دور آرام. عملکرد کلی خودرو نیز ممکن است آسیب ببیند و به شما قدرت موتور کمتر یا شتاب آهسته تر بدهد. چنین مسائلی می تواند به ویژه در هوای سرد شایع باشد.

یک مکمل سوخت مناسب به جلوگیری از گرفتگی این سیستم کمک می کند تا در جاده با مشکلات عملکردی مواجه نشوید. برخی از مکمل ها برای نگهداری پیشگیرانه هستند، در حالی که برخی دیگر کمی قوی‌تر هستند و می‌توانند رسوبات موجود را که از کربن حاصل از فرآیند احتراق تشکیل شده‌اند، حذف کنند. به طور کلی، افزودنی ها می توانند به طور قابل توجهی رسوبات روی دریچه های ورودی را در انواع مختلف سوخت کاهش دهند. آنها همچنین می توانند انتشار هیدروکربن، مونوکسید کربن و اکسید نیتروژن را کاهش دهند.

مکمل ضد ژل دیزل

سوخت دیزل می تواند زمان سختی را با هوای سرد داشته باشد، که باعث می شود ذرات موم پارافین در سوخت متبلور شده و خطوط و فیلترها را مسدود کند. هوای سرد می تواند عملکرد موتور را مختل کند و احتمالاً حتی از روشن شدن موتور جلوگیری کند. این می تواند منجر به تعمیرات اساسی در صورت عدم رسیدگی شود. فرآیند احتراق سوخت به زمان حساس است و به زوایای مناسب، جریان و پراکندگی بستگی دارد. برای جلوگیری از ژل شدن، این نوع مکمل به پایین آوردن نقطه انجماد سوخت کمک می کند. آنها بهتر است قبل از رسیدن به دمای سرد استفاده شوند، اما هنوز هم می توانند بعد از آن اضافه شوند، زیرا به موتور شما آسیب نمی رسانند. بسیاری از خودروهای دیزلی نیز از خطوط سوخت گرمایشی استفاده می‌کنند، اما این خطوط مانند یک افزودنی از راه‌اندازی سخت جلوگیری نمی‌کنند.

روش استفاده از مکمل بنزین

روش استفاده از مکمل بنزین

مکمل بنزین زمانی کار می کند که قبل از احتراق در سوخت وجود داشته باشد. روش استفاده از اکتان بوستر به این صورت است که توصیه می شود قبل از اضافه کردن بنزین یا هر سوخت دیگری (باک خالی باشد) مقدار توصیه شده اکتان بوستر (درصد ترکیبی استاندارد) را در باک وسیله نقیله خود بریزید و سپس به طور معمول باک را پر کنید.

معایب استفاده از مکمل بنزین

در مورد معایب استفاده از مکمل بنزین باید بدانید که این افزودنی های سوخت از چندین ماده شیمیایی تشکیل شده اند که برخی از آنها برای محیط زیست مضر هستند. عناصر زیستی خاصی در داخل افزودنی ها وجود دارد که در صورت عدم استفاده صحیح می تواند باعث آسیب احتمالی موتور خودرو شود.

از آنجایی که مزایای ارائه شده توسط افزودنی های سوخت بسیار بیشتر از معایب آن است، خرید آن برای وسایل نقلیه شما منطقی است.

بهترین زمان استفاده از مکمل بنزین

همانطور که قبلاً گفته شد هنگام استفاده از مکمل سوخت، همیشه بهتر است آن را قبل از پر کردن باک به بنزین خود اضافه کنید. این بدین دلیل است که این نوع اکتان ها قبل از احتراق بهتر عمل می کنند. پس قبل از افزودن مکمل بنزین، اطمینان حاصل کنید که مخزن کاملاً خالی است تا کارآمدتر کار کند.

بهترین زمان استفاده از مکمل بنزین است بین ۴۸۰۰ تا ۸۰۰۰ کیلومتر رانندگی است. زمانی که در میان این مسافت پیموده شده از به صورت برنامه ریزی شده از اکتان بوستر استفاده می کنید، بهترین نتیجه را دریافت خواهید کرد. پس با این اوصاف از مکمل ها باید به ندرت استفاده کنید.

با تشکر از اینکه ما را تا پایان این مقاله همراهی کردید، اگر تجربه‌ای راجع به استفاده از مکمل سوخت دارید خوشحال می شویم دیدگاه های خود را در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.