نسل های مختلف ماکسیما را بشناسیم

ماکسیما از جمله خودرو های پر فروش و معروف کمپانی نیسان ژاپن است که طی سال های متمادی در ۸ نسل مختلف طراحی، تولید، و وارد بازار های جهانی شده است. در ادامه به بررسی کامل نسل های مختلف این خودرو از سال ۱۹۸۱ تا ۲۰۱۸ پرداخته ایم.

ماکسیما از جمله خودرو های بسیار محبوب و قدرتمند شرکت ژاپنی نیسان می‌باشد که از سال های ورود خود به بازار اتومبیل توجه بسیاری از افراد را به خود جلب کرده است. همانطور که می‌دانید نیسان از جمله کمپانی های ابر قدرت خودر سازی در جهان است که اتومبیل های بسیار با کیفیتی را طی سال های اخیر در اختیار مشتریان خود قرار داده است.

نیسان ماکسیما (Nissan Maxima) نیز از جمله این خودرو های محبوب شمرده می‌شود و اولین در سال ۱۹۸۱ در ژاپن رونمایی شد. خط مونتاژ این خودرو در یوکوهاما ژاپن، نیویورک در ایالات متحده، و همچنین در کمپانی خودرو سازی ایرانی پارس خودرو در ایران وجود دارد. ماکسیما مونتاژ شده در سال ۱۳۸۰ وارد ایران شد و اولین نسخه های آن توسط پارس خودرو در سال ۸۱ وارد بازار های ایرانی شد، همچنین، تولید آن تا سال ۱۳۹۱ ادامه یافت.

امروزه نمونه های کارکرده زیادی “ماکسیما” در دو نسخه دنده ای و اتوماتیک را در سطح شهر می‌بینیم. بالا بودن میزان استحکام بدنه و استهلاک پایین در کنار زیبایی ظاهری از دو ویژگی های بسیار مهم این اتومبیل هستند که قابل توجه افراد بسیاری است.

در این بخش از مجله یدک یار قصد داریم تا به بررسی “نسل های مختلف ماکسیما” بپردازیم و اطلاعات مختلف آن را در اختیار شما قرار دهیم. با همراه باشید.

نسل اول ماکسیما – (۱۹۸۱ – ۱۹۸۴)

نسل اول ماکسیما

نسل اول ماکسیما درست به ۴۰ سال پیش برمی‌گردد که کمپانی نیسان با رونمایی خودرویی کامپکت و طراحی با کشیده که امروزه در دسته بندی مدل های کلاسیک و نوستالژیک قرار می‌گیرد، معرفی این عضو از خانواده بزرگ نیسان را آغاز نمود.

طراحی بدنه ماکسیما نسل اول تقریبا شکل و ابعاد یک مستطیل یا جعبه بزرگی را داشت و بکار گیری ستون های نازک که در بخش سقف آن وجود داشت بر ویژگی های ظاهری و زیبایی آن افزوده بود. این مدل در سال ۱۹۸۰ طراحی شد اما در سال ۱۹۸۱ در مرحله عرضه قرار گرفت. این نسل به عنوان جایگزینی برای داتسون ۸۱۰ نیز شناخته می‌شد.

دو نسخه سدان و استیشن از این نسل در در همان سال های عرضه وارد بازار های جهانی شد و توانست جای خود را میان خودرو های کلاسیک آن زمان پیدا کند.

نسل دوم ماکسیما – (۱۹۸۴ – ۱۹۸۷)

بعد از موفقیت چشمگیر تولید نسل اول ماکسیما، کمپانی سازنده به این فکر افتاد که نسل دوم آن را نیز وارد مرحله تولید و اجرا کند و در سال ۱۹۸۴ نمونه تغییر یافته آن وارد بازار های جهانی شد. این نسل هم همانند قبلی در دو نسخه سدان و استیشن تولید و عرضه شد.

از مهم ترین تغییراتی که در آن به صراحت دیده می‌شد تبدیل پلتفرم به دیفرانسیل جلو، و همچنین به هم پیوستن چراغ های بزرگتر بود. هر دو نسل اول و دوم ماکسیما دارای پیشرانه ۶ سیلندری بودند. این نسل با موتور ۳۰۰۰ سی سی با توانایی تولید ۱۵۷ اسب بخار قدرت نخستین موتور V6 تولید انبوه در ژاپن محسوب می‌شد.

نسل سوم ماکسیما – (۱۹۸۸ – ۱۹۹۳)

نسل سوم ماکسیما

ورود نسل سوم ماکسیما در بازار های جهانی بار دیگر توانست توجهات بسیاری را در سراسر دنیا به خود جلب کند. عرضه نسل سوم در سال ۱۹۸۸ اتفاق افتاد و تولید آن تا سال ۱۹۹۳ ادامه یافت. این نسل با تغییراتی بسیار چشمگیر تر در صحنه رقابت حاضر شد و می‌توان گفت ژنی اسپورت تر به خود گرفته بود.

طراحی بدنه و کابین این نسل بسیار مدرن و آئرودینامیک تر از نسل های پیشین خود بود و این موضوع دلیل محکمی از محبوبیت دوباره این عضو از خانواده نیسان بود. از دیگر اِلِمان های اسپورتی که بر روی این خودرو به طور آپشنال نصب می‌شد می‌توان به باله های عقب اشاره کرد.

مواردی مانند ایربگ، ترمز ضد قفل، تهویه مطبوع خودکار، سیستم قفل با پد لمسی، و همچنین صندلی های برقی از جمله امکانات این نسل از ماکسیما بود.

نسل چهارم ماکسیما – (۱۹۹۴ – ۱۹۹۷)

نسل چهامر ماکسیما با قیافه ای بسیار متفاوت تر از قبل وارد صحنه شد و درست در سال ۱۹۹۴ به مرحله عرضه درآمد و این پروسه تا سال ۱۹۹۷ ادامه یافت. پلتفرم بکار رفته در این نسل از ماکسیما با نام A32 شناخته می‌شد و بازار هایی مانند آسیا با نام Cefiro نیز شناخته می‌شد.

این نسل هم دارای موتور با حجم ۳۰۰۰ سی سی بود و شتاب صفر تا صد آن چیزی حدود به ۶٫۵ ثانیه تخمین زده شده بود که در آن سال عدد بسیار عجیبی بود. موتور آن توانایی تولید ۱۹۰ اسب بخار قدرت و ۲۷۸ نیوتن متر گشتاور را دارا بود، به دلیل همین ویژگی ها، در لیست ده موتور برگزیده سال قرار گرفت.

این مدل ماکسیما در دو نسخه دنده ای و اتوماتیک ارائه شد و رقیب اصلی آن ویوتا کرسیدا به حساب می‌آمد. تغییرات بسیاری که در ظاهر این نسل اعمال شده بود عبارتند از: چراغ های جلو، جلو پنجره، سیستم صوتی، غربیلک فرمان، سپر، و اضافه شدن یک ایربگ برای سرنشین. عایق بندی مناسب و سواری نرم از جمله از ویژگی های این نسل می‌باشد.

نسل پنجم ماکسیما – (۱۹۹۸ – ۲۰۰۲)

نسل پنجم ماکسیما

نسلم پنجم ماکسیما از جمله خودرو هایی محسوب می‌شد که بعد از ورشکستگی کمپانی نیسان از مدل های پر فروش این شرکت محسوب می‌شد. این نسل از ماکسیما مدل محبوب خریداران ایرانی بود که در سال ۱۳۸۱ وارد خط مونتاژ کمپانی پارس خودرو شد و اولین خودرو لوکس این کمپانی بود. سال میلادی تولید این نسل ۱۹۹۸ تا ۲۰۰۲ بود.

این مدل همچنان در بازار های آسیای با نام Cefiro و در بازار های آمریکایی با نام اینفینیتی I30 و I35 نیز نامیده شد. البته ناگفته نماند که نسل پنجم حقیقی ماکسیما مشابه مدلی است که در ایران به محبوبیت بالایی رسید و دارای پیشرانه های ۳۰۰۰ و ۳۵۰۰ سی سی بود. شتاب صفر تا صد این نسل ۷ ثانیه بوده و توانایی تولید ۲۲۲ اسب بخار قدرت را داشت.

دو نسخه دنده ای و اتوماتیک برای این مدل ماکسیما ارائه شد و آپشن هایی از جمله چراغ های HUD، سنسور دنده عقب، چراغ های مه شکن جلو و عقب، سیستم عدم استارت بدون کلید اصلی، آینه های جانبی برقی، بالابر های برقی، قفل کودک و … در این نسخه دیده می‌شود.

نسل ششم ماکسیما – (۲۰۰۳ – ۲۰۰۷)

طراحی انقلابی و اساسی در بدنه و کابین، نسل ششم ماکسیما را تشکیل می‌دهد. این نسل در سال ۲۰۰۳ رونمایی شد و ارائه آن تا سال ۲۰۰۷ ادامه یافت. چیزی که بیش از همه در این نسل خودنمایی می‌کند طراحی فوق العاده عجیب و در عین حال زیبایی است که به مشتری ارائه می‌دهد. در واقع می‌توان گفت که این نسخه طراحی مابین مورانو و آلتیما دارد.

در عین حال می‌توان گفت که نسل ششم ماکسیما از جمله مدل های سدان لوکس و جوان پسند بود که با پیشرانه ۳۵۰۰ سی سی عرضه شده است. صفر تا صد این خودرو ۵٫۸ ثانیه محاسبه شده و قدرتی معادل با ۲۹۰ اسب بخار دارد.

نسل هفتم ماکسیما – (۲۰۰۸ – ۲۰۱۳)

نسل هفتم ماکسیما

زیبایی ظاهری نسل ششم ماکسیما جای خود را به ظراحی بسیار تند و تیز تری داد که به نام نسل هفتم در بازار شناخته شد. این نسل همچنان پیشرانه ۳۵۰۰ سی سی مورد استفاده قرار گرفته است و از مهم ترین ویژگی های محبوبیت این نسل در سال ۲۰۰۸ که سال رونمایی آن بود، ظاهری فوق العاده اسپورت، زاویه دهی های تند و تیز به بدنه، و همچنین وجود آپشن های مختلف می‌باشد. تولید این نسل تا سال ۲۰۱۳ ادامه داشت.

به عبارت دیگر، آن ظاهر لوکس ماکسیما جای خود را به یک بدنه کاملا اسپورت داده است که برای نسل جوان بسیار مورد پسند واقع شده است. البته تولید این نسل به طور کامل متوقف شده و جای خود را به نسل هشتم داده است.

نسل هفتم ماکسیما هم از پلتفرم مورانو و آلتیما بهره می‎برد و از جنبه های بسیاری شبیه به اینفینیتی جی و اِم می‌باشد.

نسل هشتم ماکسیما – (۲۰۱۵ – ۲۰۱۸)

ناکامی های مختلفی که در نسل قبلی ماکسیما گرفتار کمپانی سازنده شد، شرکت را بر این واداشت که به طراحی نسخه جدید تری از این مدل نیسان محبوب بپردازد. طراحی نشل هشتم و آخری ماکسیما توسط جیووانی آروبا که یک طراح خودرو ایتالیایی بود انجام شد و مورد تحسن بسیاری از منتقدان قرار گرفت.

آخرین نسل ماکسیما در سال ۲۰۱۵ رونمایی شد و به لطف طراحی تند و تیز و فضایی که این خودرو داشت بار دیگر توانست نیسان ماکسیما را در زمره خودرو های قابل توجه قرار دهد. نسخه فیس لیفت این نسل نیز در سال ۲۰۱۸ رونمایی شد. طراحی کابین این نسل نیز فوق العاده خلاقانه و لوکس جلوه کرد و به طور کلی می‌توان گفت اتومبیلی لوکس و در عین حال اسپورت را به نمایش می‌گذارد.

نسل هشتم نیز دارای پیشرانه ۶ سیلندره بود که قدرتی معادل با ۳۰۰ اسب بخار را داراست و ۳۵۴ نیوتن متر گشتاور را پشتیبانی می‌کند. صفر تا صد این اتومبیل ۶ ثانیه محاسبه شده و سرعتی معادل با ۲۱۵ کیلومتر بر ساعت را پر می‌کند.

سخن پایانی

نیسان ماکسیما از جمله خودرو هایی در این کمپانی است که سرمایه گذاری بسیاری را تاکنون تجربه کرده و نسل های مختلفی از آن وارد بازار های جهانی شده چرا که با داشتن پیشرانه قوی، طراحی های مدرن و متناسب با سال تولید، امکانات قابل قبول، استحکام بدنه، و … در زمره اتومبیل های پرطرفدار قرار گرفته است.۱۸

به همین دلیل است که خط تولید آن همچنان در کمپانی هایی نظیر نیسان تنسی آمریکا باقی است اما در ژاپن تولید نمی‌شود. نقد های بسیاری از جمله جعبه دنده های CVT و عدم تغییر مشخصات فنی تا به امروز بر این خودرو وارد بوده اما وجود نقاط قوت بسیار شاید این موارد کم رنگ کرده است.

شما کدام یک از نسل های ماکسیما را دوست دارید؟

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.