بررسی علت روشن نشدن چراغ دنده عقب

چراغ دنده عقب همانطور که از نامش پیداست زمانی که قصد دنده عقب رفتن دارید روشن می شود. این چراغ به سایر رانندگان از کاری که دارید انجام می دهید اطلاع می دهد و بنابراین سالم بودن آن بسیار مهم است. ما در این مقاله به بررسی علت روشن نشدن چراغ دنده عقب پرداخته‌ایم تا اگر این چراغ در ماشین شما کار نمی کند بتوانید عیب یابی را انجام دهید و سریعاً مشکل چراغ دنده عقب را برطرف کنید.

چراغ های ماشین به سایر رانندگان حاضر در خیابان یا جاده اطلاع می دهند که شما در حال انجام چه کاری هستید. چراغ دنده عقب یکی از چراغ های بسیار مهم خودروست که به رانندگان دیگر اطلاع می دهد شما در حال عقب رفتن هستید. اما وقتی چراغ دنده عقب از کار بیفتد چه می کنید؟ دلایل رایجی پشت این موضوع وجود دارد که به همین منظور ما می خواهیم “علت روشن نشدن چراغ دنده عقب” (Whay Car Reverse Light Not Working) را بررسی کنیم تا نحوه عملکرد این سیستم و دلایل خرابی آن را بدانید و سپس بتوانید چراغ دنده عقب را به حالت عادی برگردانید.

چراغ دنده عقب چگونه کار می کند

چراغ دنده عقب چگونه کار می کند

اگر می خواهید مشکلی را برطرف کنید، ابتدا باید بدانید سیستم مربوطه چگونه عمل می کند. زمانی که خودرو را در دنده عقب قرار می دهید، کلید یا سوئیچ چراغ دنده عقب می چرخد و همه چیز برای تکمیل مدار در یک خط قرار می گیرد. برق از طریق فیوز یا رله جریان پیدا می کند و چراغ های دنده عقب روشن می شوند. هنگامی که خودرو را از دنده عقب خارج می کنید، سوئیچ باز می شود و برق سیستم قطع می شود و چراغ ها خاموش می شوند.

علت روشن نشدن چراغ دنده عقب

اگر چراغ دنده عقب ماشین شما روشن نمی شود، این یک مشکل ایمنی جدی است که باید سریعاً برطرف کنید. اما برای رفع آن، ابتدا باید بدانید که علت روشن نشده چراغ دنده عقب چیست که ما در ادامه این موضوع را بررسی کرده‌ایم:

سوختن لامپ

سوختن لامپ چراغ دنده عقب یکی از ساده‌ترین علت های روشن نشدن این چراغ هاست. شما می توانید لامپ چراغ دنده عقب را عوض کنید تا بررسی کنید آیا این مشکل برطرف می شود یا خیر. تعویض لامپ دنده عقب هزینه یا کار زیادی ندارد.

سوختن فیوز یا رله

اگر چراغ های دنده عقب ماشین شما یک روز کار می کند و روز دیگر کاملاً قطع می شوند، ممکن است فیوز سوخته یا رله آسیب دیده در جایی در مدار وجود داشته باشد. این یک مشکل بسیار رایج است و بسیاری از افراد آن را نادیده می گیرند. شما می توانید با تعویض فیوز یا رله ماشین، علت روشن نشدن چراغ دنده عقب را مشخص کنید.

خراب بودن سوئیچ چراغ دنده عقب

سوئیچ چراغ دنده عقب مدار را کامل می کند و برق را به تمام چراغ های دنده عقب خودرو ارسال می کند. این یک طراحی بسیار ساده ولی بسیار موثر است. اگر سوئیچ از کار بیفتد، نمی تواند مدار را برای روشن کردن چراغ ها کامل کند. آنها می توانند به دلایل مختلف خراب شوند و وقتی این اتفاق بیفتد، چراغ های دنده عقب ماشین شما روشن نمی شوند.

مشکلات سیم کشی

برای به کار انداختن چراغ های دنده عقب، الکتریسیته باید به لامپ ها برسد و سیم ها برق را از نقطه A به B می برند. مشکلات سیم کشی به دلایل مختلفی مانند پارگی سیم ها ممکن است رخ دهد که همین موضوع از رسیدن برق به لامپ ها جلوگیری می کند. بررسی مشکلات سیم کشی معمولاً کار دشواری است و باید توسط افراد متخصص بررسی شود.

نحوه عیب یابی و رفع مشکل روشن نشدن چراغ دنده عقب

رفع مشکل روشن نشدن چراغ دنده عقب

برای عیب یابی و رفع مشکل روشن نشدن چراغ دنده عقب باید مراحل زیر را دنبال کنید:

  • آیا همه چراغ های دنده عقب روشن نمی شوند یا فقط یکی از آنها؟ اگر هیچ یک از چراغ های دنده عقب کار نمی کنند، با تعویض لامپ ها شروع کنید و ببینید چه اتفاقی می افتد.
  • اگر لامپ های جدید مجدداً روشن نشوند، یک اتصال بد در سیستم وجود دارد که باید آن را پیدا کنید.
  • اگر لامپ های جدید مجدداً خاموش می شوند، فیوز و رله را مورد بررسی قرار دهید. شما می توانید به سادگی یک فیوز را رله تعویض کنید و ببینید آیا مشکل برطرف شده است یا خیر. اگر تعویض فیوز یا رله جواب داد، مشکل همین است!
  • در مرحله بعدی وقت آن است که سوئیچ چراغ دنده عقب را بررسی کنید. از یک چراغ تست استفاده کنید و خودرو را در دنده عقب قرار دهید. حال هر قطب سوئیچ را بررسی کنید و ببینید آیا برق آنجا وجود دارد یا خیر. در این مرحله، باید در هر قطب برق وجود داشته باشد.
  • سپس باید خودرو را در یک دنده دیگر قرار دهید. وقتی این کار را انجام می دهید، فقط باید در یک طرف قطب سوئیچ برق وجود داشته باشد. اگر سوئیچ چراغ دنده عقب به این صورت کار نمی کند، احتمالاً باید آن را تعویض کنید.
  • در نهایت ممکن است مشکل از سیم کشی ماشین شما باشد. متاسفانه مشکلات سیم کشی می تواند به دلایل مختلفی رخ دهد که عیب یابی را دشوار می کند. به طور معمول باید بفهمید که آیا همه چیز به درستی وصل شده است یا خیر و سپس برق را در طول مدار بررسی کنید تا زمانی که انحراف یا خرابی پیدا کنید. این کار بهتر است توسط افراد متخصص بررسی شود.

با تشکر از اینکه ما را تا پایان این مقاله همراهی کردید، اگر تجربه‌ای راجع به علت روشن نشدن چراغ دنده عقب دارید خوشحال می شویم دیدگاه های خود را در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.