آیا رانندگی بدون آب رادیاتور مشکلی ایجاد می کند؟

با توجه به اهمیت آب رادیاتور ماشین، اگر رانندگی بدون آن را انجان دهید ممکن است با آسیب های مختلفی روبرو شوید. برای اینکه بدانید آیا امکان رانندگی بدون آب رادیاتور وجود دارد یا نه، این مقاله به شما کمک خواهد کرد.

احتمالاً تا به حال می دانید که موتور ماشین شما در هنگام کار کردن بسیار داغ می شود. اگر چیزی برای خنک کردن آن وجود نداشته باشد، قطعات موتور بیش از حد گرم می شوند و آسیب می بینند. به همین دلیل است که هر موتور از آب رادیاتور استفاده می کند که در اطراف موتور گردش می کند و از گرم شدن بیش از حد جلوگیری می کند. اما اگر آب رادیاتور (Car Engine Coolent) تمام شود چه؟ آیا “رانندگی بدون آب رادیاتور” ایمن است؟ اگر این سوالات در ذهن شما ایجاد شده است، تنها نیستید و ما اینجا هستیم تا پاسخ صحیح را به شما بدهیم.

ابتدا اجازه دهید بفهمیم یک آب رادیاتور چه کاری انجام می دهد.

آب رادیاتور چه کاری انجام می دهد

آب رادیاتور

آب رادیاتور خودرو سه عملکرد بسیار مهم را انجام می دهد:

  • از یخ زدن قطعات موتور شما در هنگام سرما جلوگیری می کند.
  • از گرم شدن بیش از حد در دمای داخلی بسیار بالا جلوگیری می کند.
  • هنگامی که ماشین شما در حال کار است، اجزای موتور را روان می کند.

آب رادیاتور از چه اجزایی تشکیل شده است

آب رادیاتور خودرو ترکیبی از مایع خاصی به نام ضد یخ و آب است. می توانید مایع ضد یخ را جداگانه تهیه کنید، اما باید آن را با آب مخلوط کنید تا آب رادیاتور تشکیل شود. با این حال، لطفاً مطمئن شوید که این اختلاط توسط مکانیک مورد اعتماد شما انجام می شود زیرا نسبت های مناسب را می دانند.

ایمن ترین گزینه خرید یک آب رادیاتور از پیش مخلوط شده است که از قبل حاوی ترکیبی مناسب از ضد یخ و آب باشد. آب رادیاتورهای ماشین همچنین معمولاً حاوی برخی از مواد افزودنی دیگر برای جلوگیری از خوردگی و تشکیل زنگ در داخل موتور ماشین شما هستند.

وقتی آب رادیاتور ماشین کم است چه اتفاقی می افتد

اگر آب رادیاتور خودروی شما کم باشد، بلافاصله علائم هشدار دهنده را مشاهده خواهید کرد که این علائم عبارتند از:

  • چراغ هشدار یا چراغ چک روی صفحه کیلومتر ماشین شما روشن می شود که نشان می دهد مشکلی وجود دارد.
  • آمپر ماشین شما بالا خواهد رفت. این بدان معناست که موتور ماشین شما به اندازه کافی خنک نمی شود و بسیار داغ شده است.
  • اگر صاحب خودرویی جدید هستید، ممکن است موتور آن به طور خودکار خاموش شود. اگر این مکانیسم وجود داشته باشد، موتور خودروی شما به طور خودکار هنگامی که به صورت خطرناکی داغ شود، متوقف می شود.
  • اگر سیستم خاموش شدن اتوماتیک خودرو هنگام داغ شدن در ماشین شما وجود نداشته باشد، دچار جوش آوردن خودرو می شوید و بخار و دود از زیر کاپوت شما خارج می شود.

رانندگی بدون آب رادیاتور

اگر این علائم را نادیده بگیرید و به رانندگی بدون آب رادیاتور ماشین ادامه دهید، قطعات موتور ماشین شما به دلیل گرمای بیش از حد آسیب می بینند که در بدترین حالت کل موتور از بین می رود. به همین دلیل است که رانندگی بدون آب رادیاتور بسیار خطرناک می باشد.

چه مدت می توان رانندگی بدون آب رادیاتور را انجام داد

چه مدت می توان رانندگی بدون آب رادیاتور را انجام داد

ما اغلب با این سوال روبرو می شویم که چقدر می توان رانندگی بدون آب رادیاتور را انجام داد. اکنون که اهمیت آب رادیاتور را درک کرده‌اید، پاسخ به این سوال کار آسان تری می شود. رانندگی با خودرویی که آب رادیاتور ندارد یا مقدار آن کم است بسیار خطرناک می باشد زیرا ممکن است برخی از اجزای اصلی و ثانویه موتور آسیب ببینند. رانندگی با خودرویی که حتی آب رادیاتور آن کم است ایده خوبی نیست زیرا می تواند آسیب های زیادی به موتور وارد کند و هزینه های گزافی را به همراه داشته باشد.

پس اگر خودروی شما آب رادیاتور کمی دارد، می توانید مدتی رانندگی کنید که این موضوع واقعاً به سطح آب رادیاتور بستگی دارد و توصیه می کنیم که برای جلوگیری از آسیب ها از ادامه رانندگی خودداری کنید. اگر خودروی شما اصلاً آب رادیاتور ندارد، لطفاً حتی سعی نکنید ماشین خود را روشن کنید.

هر چند وقت یکبار باید آب رادیاتور را چک کنیم

همانطور که موتور ماشین شما کار می کند، آب رادیاتور را به آرامی مصرف می کند. آب تبخیر می شود و مواد افزودگی ضد خوردگی منقضی می شوند. به همین دلیل است که توصیه می کنیم هر چند وقت یک بار آب رادیاتور تخلیه و مجدداً آن را شارژ کنید. پس بررسی سطح آب رادیاتور را مرتباً در دستور کار خود قرار دهید. در طول شستشوی آب رادیاتور، موتور و سیستم رادیاتور خودرو شما تخلیه می شود و هرگونه آب رادیاتور قدیمی، کثیفی یا زنگ زدگی را از بین می برد. پس از این کار، مکانیک ماشین شما را با آب رادیاتور جدید پُر می کند.
گاهی اوقات شاهد این موضوع هستید که آب رادیاتور بدون دلیلی کاهش پیدا کرده است، در این باره باید گفت که تا حدودی این مقدار طبیعی بوده به شرطی که در حد مصرف رادیاتور باشد. برای اطلاعات بیشتر میتوانید مقاله آیا کم شدن آب رادیاتور ماشین طبیعی است؟ را در وبلاگ یدک یار مطالعه کنید. اما اگر سوراخ و یا شکستگی در رادیاتور خودرو خود مشاهده میکنید، به معنای این است که باید رادیاتور را عوض کنید. برای خرید رادیاتور ماشین میتوانید به وبسایت فروشگاه یدک یار مراجعه کنید.

کلام پایانی

در مجموع بهتر است رانندگی بدون آب رادیاتور را انجام ندهید. اگر متوجه شدید که آب رادیاتور رو به اتمام است و هیچ مکانیکی در نزدیکی شما قرار ندارد، توصیه می شود ماشین را تا تعمیرگاه بکسل کنید. به رانندگی خود ادامه ندهید چراکه ممکن است برای همیشه به موتور ماشین خود آسیب وارد کنید.

با تشکر از اینکه ما را تا پایان این مقاله همراهی کردید، اگر تجربه‌ای راجع به رانندگی بدون آب رادیاتور دارید خوشحال می شویم دیدگاه های خود را در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.