بررسی حرفه ای علت دو پداله شدن ترمز

هر گونه عیب در سیستم ترمز ماشین باید فوراً شناسایی و رفع گردد چراکه ترمزها با سلامت سرنشینان خودرو و سایر افراد سر و کار دارند. یکی از مشکلات مربوط به ترمزها دو پداله شدن ترمز است که ما در این مقاله به بررسی علت دو پداله شدن ترمز پرداخته‌ایم تا بتوانید این مشکل را برطرف کنید.

آیا تا به حال اصطلاح دو پداله شدن ترمز را شنیده‌اید؟ منظور از دو پداله شدن ترمز، سفتی بیش از حد پدال ترمز است که در این شرایط بایستی فشار زیادی را به پدال وارد کنید تا خودرو متوقف شود. سفت بودن پدال ترمز یک خطر ایمنی جدی است که باید فوراً تعمیر شود اما چه چیزی باعث دو پداله شدن ترمز می شود؟ در ادامه همراه ما باشید تا به بررسی حرفه‌ای “علت دو پداله شدن ترمز” (What Causes a Hard Brake Pedal) بپردازیم.

علت دو پداله شدن ترمز

علت دو پداله شدن ترمز

علت دو پداله شدن ترمز شامل موارد زیر می باشد:

خرابی بوستر ترمز

بوستر ترمز خراب دیگر نمی تواند فشار خلاء را حفظ کند. بوستر ترمز مستقیماً از طریق یک شیلنگ خلاء به منیفولد متصل می شود و با فرایند کشیدن هوا به داخل موتور اجازه می دهد تا هوا را از محفظه جلویی بوستر ترمز از طریق یک سوپاپ نیز بکشد. گاهی اوقات پارگی روی دیافراگم ایجاد می شود یا ممکن است دریچه تخلیه دچار شکستگی شود. در هر دو حالت، بوستر ترمز دیگر خلاء ایجاد نمی کند و در نهایت باعث نگرفتن ترمز و نرم شدن آن بعد از تعویض لنت ترمز میشود. برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید به مقاله علت پایین گرفتن ترمز بعد از تعویض لنت در وبلاگ یدک یار مراجعه کنید.
همچنین دقت داشته باشید که کیفیت پایین لنت ترمز نیز میتواند باعث خرابی بوستر و دو پداله شدن ترمز شود، لذا بهتر است در خرید لنت خودرو برند های با کیفیت را در اولویت قرار دهید.

یک راه آسان برای تشخیص اینکه آیا خرابی بوستر ترمز باعث دو پداله شدن ترمز است می شود وجود دارد. در حالی که ماشین خاموش است پدال ترمز را چند بار فشار دهید. سپس در حالی که پای خود را همچنان روی پدال فشار داده‌اید، ماشین را روشن کنید. اگر پدال قبل از سفت شدن پایین بیاید، احتمالاً بوستر ترمز ماشین شما مشکلی ندارد ولی اگر پدال سفت بماند، به این معنیست که بوستر ترمز مشکل دارد. همچنین اگر با علائم خرابی بوستر ترمز آشنا باشید می توانید به راحتی تشخیص دهید که آیا علت دو پداله شدن ترمز به بوستر ترمز مربوط است یا خیر.

خرابی پمپ خلاء

برخی از خودروها دارای انواع مختلفی از بوستر ترمز هستند. در اینگونه خودروها، بوستر ترمز می تواند به جای استفاده از منیفولد ورودی موتور برای ایجاد خلاء، دارای یک پمپ مکانیکی یا الکتریکی باشد. همچنین برخی خودروها ممکن است دارای یک بوستر ترمز هیدرولیک باشند که از فشار هیدرولیک مستقیم تولید شده توسط پمپ هیدرولیک به جای خلاء موتور استفاده می کند. پس اگر به دنبال علت دو پداله شدن ترمز در اینگونه خودروها هستید باید بدانید که ممکن است تسمه دینام و پمپ هیدرولیک مشکل داشته باشد و یا روغن هیدرولیک کم است. 

پارگی یا ترک خوردگی شیلنگ خلاء

یک شیلنگ خلاء بوستر ترمز را به موتور متصل می کند و از طریق آن هوا برای ایجاد خلاء کشیده می شود. اغلب اوقات از دست دادن خلاء که منجر به دو پداله شدن ترمز می شود، به دلیل پارگی شیلنگ خلاء ایجاد می شود. این بدین دلیل است که شیلنگ های خلاء لاستیکی تمایل به خشک شدن، پوسیدگی و ترک خوردن در نقاط اتصال خود به مرور زمان دارند. اگر وقتی پدال ترمز را فشار می دهید صدای خش خش می شنوید، ممکن است صدای نشتی شلنگ خلاء یا دیافراگم بوستر ترمز باشد. 

گرفتگی کالیپرهای ترمز

دو پداله شدن ترمز ماشین

یکی دیگر از دلایل بالقوه دو پداله شدن ترمز، گرفتگی کالیپرهای ترمز است. شاید بپرسید که کالیپر ترمز چیست که در واقع کالیپرهای ترمز یکی از ضروری ترین اجزای سیستم ترمز ماشین شما هستند و وظیفه اصلی آنها فشار دادن لنت های ترمز به روتر برای متوقف کردن خودرو است. گاهی اوقات کالیپرهای ترمز یا پیچ های اتصال آنها ممکن است گیر کنند و از درگیر شدن و قرار گرفتن صحیح لنت های ترمز جلوگیری کنند. نتیجه این موضوع دو پداله شدن ترمز است و توصیه می کنیم برای بررسی بهتر و رفع مشکل کالیپرها، خودرو را به تعمیرگاه‌های تخصصی ببرید.

وجود لجن در خطوط ترمز

اگر موارد بالا در مورد علت دو پداله شدن ترمز صادق نبودند، ممکن است وجود لجن در خطوط ترمز باعث این اتفاق شده باشد. روغن ترمز رطوبت را جذب می کند که ممکن است در اثر قرار گرفتن در معرض هوا وارد سیستم ترمز شود. با گذشت زمان وجود آب باعث ایجاد لجن می شود و حرکت روغن ترمز را محدود می کند و باعث می شود پدال ترمز سفت شود. برای رفع این مشکل بهتر است روغن ترمز ماشین خود را حداقل هر دو سال یکبار تعویض کنید تا از تجمع لجن جلوگیری شود و پدال ترمز همانطور که باید کار کند.

با تشکر از اینکه ما را تا پایان این مقاله همراهی کردید، اگر سوالی در مورد علت دو پداله شدن ترمز دارید می توانید در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید تا کارشناسان یدک یار در اسرع وقت پاسخگوی سوالات شما عزیزان باشند.

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.